Facebook data

1
Någon som vill dra till Banyaks (Indo) i Maj?
#112370 Någon som vill dra till Banyaks (Indo) i Maj? 6 år, 11 månader sen Stoke: 0

men
graphgraph

Hej,

Jag har starka funderingar på att dra till Banyak Islands i Indonesien och stanna på Floatiung Surf House (www.floatingsurfhouse.com/) i Maj. Jag var där i somras och det var sjukt bra. Surfet var definitivt inte för nybörjare men inte super hardcore. Varit en del i Indonesien och det bästa och mest uncrowded jag surfat (typ 1 till 10 pers i linupen de flesta dagarna).

I alla fall så har de 10 platser på stället och vore kolt om man kunde fylla alla platserna. Tänkte även försöka få ut lite kulturellt utav resan och dra till Bukit Lawang för att trecka i djungeln två dagar. Så här tänkte jag mig i alla fall att man kunde resa:

28 April Avresa Sthlm 10:05 med Singapore Airlines till Medan
29 April landar Medan 08:00 och resa till Bukit Lewang (tar typ 3 timmar tror jag). Bo på något billigt ställe där och chilla resten av dagen.
30 April Hike i djungel med övernattning i djungel
1 Maj Hike tillbaka (kanske köra tubing om det går) Sedan på kvällen transfer till Singkil (tar typ 10 timmar i ganska bumpy bil)
2 Maj På morgonen ankommer man med bil till Singikil och sen speed boat till Floating Surf House och in i vattnet för att surfa vid lunch (när jag var där så var det storm så fick ta lokala båten och var där sent på kvällen)
3 Maj Surf FSH
4 Maj Surf FSH
5 Maj Surf FSH
6 Maj Surf FSH
7 Maj Surf FSH
8 Maj Surf FSH
9 Maj Surf FSH
10 Maj Surf FSH
11 Maj Surf FSH
12 Maj Morgon Surf FSH och avresa emot Medan igen där man är på kvällen
13 Maj Flygresa hem till Sthlm 20:05
14 Maj 08:30 Landar Stockholm

Notera att dessa datum är ganska bra då de inner fattar två röda dagar och två klämdagar, dessutom kan man säkert dimpa in till jobbet på Måndags eftermiddagen. För mig räcker det i alla fall med att ta 6 dagar ledigt och resten går på flex konto.
Räknat lite på vad det skulle kosta och kom fram till:
Flyg 6500kr
FSH camp 14000kr
Transport till Bukit Lawangan 200kr
Hotel Bukit Lawangan 300kr
Hike i Djungeln 700kr
Hotel Medan sista natten 300kr
Mat och annat när man inte är på FSH 1000kr
Tot: cirka 23tkr

Hör gärna av er här eller via PM om ni är intresserade av att hänga med

/Mikael Z

Logga in för att svara
#112371 Svar: Någon som vill dra till Banyaks (Indo) i Maj? 6 år, 11 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Låter trevligt men satan vad dyrt..

Logga in för att svara
#112372 Svar: Någon som vill dra till Banyaks (Indo) i Maj? 6 år, 11 månader sen Stoke: 0

men
graphgraph

Mm, defenetivt inte billigt, men finns bara två lite mindre camp runtomkring och så kommer det dit nån båt lite då och då. Lite som att surfa Bingin med 1-10 pers som delar med sig av vågorna kan man jämföra det med .

Vet i alla fall att när jag var där i sommras sä fick jag nog mer kvalitets vågor på två veckor än när jag varit i Indonesien 3 månader förut...

Logga in för att svara
#112374 Svar: Någon som vill dra till Banyaks (Indo) i Maj? 6 år, 11 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Det är säkert fantastiskt, jag brukade åka till Sumba och surfa tomma vågor för runt 50- 100 spänn natten.
Vem äger campet du ska till? Måste ju göra rätt bra med stålar på det, med tanke på vad kostnaderna ligger på i Indo.
Verkar vara fantastiska vågor i Banyaks.

Logga in för att svara
#112375 Svar: Någon som vill dra till Banyaks (Indo) i Maj? 6 år, 11 månader sen Stoke: 0

men
graphgraph

Det där med Sumba låter nice, har du nåt ställe att rekommendera där föresten, gärna höger vågor:)

Ägaren är indones men driver det tillsamans med en amerikan så vitt jag förstod senast jag var där. De kännar nog inte helt dåligt men ganska bökigt ställe campet ligger på, typ en timme med båt från närmaste bil så tror de har en hel del bensinkostnader, men fattiga är de nog inte:)

Vågerna är som sagt riktigt high class, speciellt Gunthers, dessutom är det mycket höger vågor och det har jag haft svårt att hitta i Indo (som inte är super crowded)

Tror som sagt att stället lämpar sig om man inte vill dra till Mentawis för att vågerna där är mer crazy samt mer folk o framförallt dyrare. Var nog därför jag var där förra året:) fick dessutom nöjet att surfa tressure island när jag var där senast två gånger, och den vågen är ju typ helt magisk:)

Had jag haft ännu mer pengar (4000usd) så hade jag dragit på en båtresa till banyaks för att få surfa tressure island så mycket som möjligt:)

Logga in för att svara
#112376 Svar: Någon som vill dra till Banyaks (Indo) i Maj? 6 år, 11 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Åk till Tarimbang, var där senast 2011. där är en lång högervåg som påminner en hel del om Lagundri på Nias. På torrsäsongen är det pålandsvind en del dagar men alltid surfbart förmiddagar med kall frånlandsvind från bergen. Ibland mojnar det på kvällen. Regnperioden och mellanperioderna har jag inte varit där men då kan det vara frånlandsvind hela dagarna eller glassy.
Ingen aning hur mycket folk det kan vara där nu. Tror Sumba fallit lite ur folks fokus, finns så många andra områden i Indo som är populära. Sumba är rätt primitivt fast vägar och sånt blivit bättre på senare år. Stora delar sydkusten är öde djungel som är svårtillgängligt.

Ändrat av ErikG
Logga in för att svara
#112377 Svar: Någon som vill dra till Banyaks (Indo) i Maj? 6 år, 11 månader sen Stoke: 0

men
graphgraph

Nice ställe, läst om det en hel del men också hört att det blivit lite mer crowded senaste tiden... tro nog ändå man drar till banyaks...lite för bra och uncrowded surf för att skippa:)

Logga in för att svara
#112378 Svar: Någon som vill dra till Banyaks (Indo) i Maj? 6 år, 11 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Jo generellt är det nog frekvent bättre surf upp närmre ekvatorn. Banyaks har väl några av de mest perfekta vågorna i Indo.
Sumba fångar rätt bra swellen, Tarimbang är rätt snäll när det är mindre men på stora svall och lågvatten är det en riktig brädknäckare. Man får ligga och paddla in på på en sugande ledgande våg som ställer sig still och bara suger och suger innan man kommer in.
Sen är ju övriga ön rätt spännande om man vill utforska, Jag har surfat Pero på västsidan, Nihiwatu innan de stängde stranden för det jävla lyxhotellet. Och sista gången var jag även i Marosi, där det finns en del surf bl.a en stor lite otäck höger.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!