Facebook data

1
Hur ofta funkar Torö?
#112192 Hur ofta funkar Torö? 7 år, 3 månader sen Stoke: 0

zukker
graphgraph

Jag visste att surfing i Sverige kanske inte är den mest högfrekventa, men efter att ha funderat lite köpte jag utrustning förra året för att kunna surfa här. Jag har bara lyckats få till 3-4 sessions hittills pga. jobb mm., men ett par gångar var riktigt bra på Torö

Men... har 2017 varit extra dåligt? Jag har inte märkt något surf på Torö på över 3 månader? Blir inte bättre av att man är supertaggad Efter lite research på forumet verkar dessa datum ha funkat i år, vad har jag missat/när funkade det sist?
2017:
7-10 jan
29 jan
22 feb

Ändrat av zukker
Logga in för att svara
#112195 Svar: Hur ofta funkar Torö? 7 år, 3 månader sen Stoke: 5

henx
graphgraph

Fungerar och fungerar...Det beror på vad man har för krav. Kör man kort performance bräda och behöver vågor som är overhead blir det kanske inte så ofta. Speciellt inte om man har ett 8-5 jobb
Men har man en longboard (eller nån annan bräda med rejält mycket volym) ökar ens antal surfdagar på ett år avsevärt.
Förvisso spenderade jag hela April på Bali, så jag vet inte hur Torö var. Men ganska nyligen bjöds det på kvälls-surf i solnedgången.

Jag vill inte stöta mig med någon och outa när Torö funkar eller inte. Men ett tips är: Ta fram en karta och fundera ut vilka swell-riktningar som kan tänkas funka. Kolla på alla appar/sidor när du tror att det kan tänkas funka och åk ut och kolla. Skriv ned när du prickar rätt och när du prickar fel.
Det är tyvärr det enda sättet att lära sig när ett spot funkar eller inte.

Väl mött!

//Henx

Logga in för att svara
#112203 Svar: Hur ofta funkar Torö? 7 år, 3 månader sen Stoke: 3

bumbum
graphgraph

Tror att vår älskade stenstrand har passerat den gräns där det är känsligt att outa . Som tumregel krävs det drygt 10/ms, Syd-ish riktning under x antal timmar för att det skall funka. Sen kan östersjön överraska och ibland kan en klassisk stoke-progge leverera surfbara vågor.

ha det fint

Logga in för att svara
#112205 Svar: Hur ofta funkar Torö? 7 år, 3 månader sen Stoke: 5

henx
graphgraph

Du har nog rätt bumbum. Torö finns ju trots allt på magic seaweed

Logga in för att svara
#112208 Svar: Hur ofta funkar Torö? 7 år, 3 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Vi har haft några år med mindre atlantväder (lågtryck från väst) tycker jag. Man kan även se det på torkan i svenska vattenmagasin som är låg.

Logga in för att svara
#112235 Svar: Hur ofta funkar Torö? 7 år, 2 månader sen Stoke: 0

zukker
graphgraph

Hej, tack för alla svar. Jag har en 7.6:a som jag hoppas ska funka även i mindre vågor. Jag känner till vindförhållandena men tycker inte att de inträffar så ofta Men jag har antagligen missat någon av gångerna, måste kolla oftare Magic seaweeds rapport känns inte helt stabil för Torö, och deras Väddö-rapport är ännu mer random... Tror mer på att kolla direkt på vindsajter.

BTW, igen med bil som ska ut till Torö ikväll?

Logga in för att svara
#112236 Svar: Hur ofta funkar Torö? 7 år, 2 månader sen Stoke: 5

henx
graphgraph

Du har så rätt så Zukker. MSW ska man inte lita på. Det jag menade var att om spotsen finns upplagda på MSW är de ju inte så speciellt hemliga

Tycker att man som svensk surfare måste kolla lite olika vädersidor och appar. Ett tips är ju att titta mer på storlek på swell och swellriktning än vind. Sen måste man våga chansa och åka på tveksamma prognoser. Ibland blir det bomkörning men ibland så score'ar man

Logga in för att svara
#112250 Svar: Hur ofta funkar Torö? 7 år, 2 månader sen Stoke: 4

Le Birró
graphgraph

Nån som använder appen SINE för svensk surf?

Logga in för att svara
#112251 Svar: Hur ofta funkar Torö? 7 år, 2 månader sen Stoke: 3

CharterNils
graphgraph

Nja, jag har SINE i telefonen, blev tipsad av en polare. Men av gammal vana blir det oftast SMHI, DMI, Viva och SSRS:s - Kustväder. Använder du Sine? Hur fungerar den?

Logga in för att svara
#112253 Svar: Hur ofta funkar Torö? 7 år, 2 månader sen Stoke: 4

Le Birró
graphgraph

Nej av samma skäl men också för att det hänt att den visat helt knasiga siffror ibland när jag tittat.

Logga in för att svara
#112258 Svar: Hur ofta funkar Torö? 7 år, 1 månad sen Stoke: 5

henx
graphgraph

Jag har också SINE i telefonen, men tycker också att den visar rätt konstiga siffror.
Har försökt ta reda på vad för datakällor som använda och uppdateringsintervall men inte hittat något.

I regel använder jag SMHI, DMI, Finska och på senare tid även Windy. Sen får man dra sina egna slutsatser baserat på vad alla olika vädertjänster visar

Logga in för att svara
#112428 Svar: Hur ofta funkar Torö? 6 år, 6 månader sen Stoke: 0

sine
graphgraph

Hej! Om ni inte har sett det så kan man nu kolla på flera olika vågkällor och jämföra direkt i Sine. För tillfället har vi data från: FMI (finska vågprognosen), YR (norska), NOAA (global prognosdata), DWD (tyskt väderinstitut), WWO (global prognosdata), SMHI, WRF (prognoser i Europa) samt FCOO (dansk vädertjänst)

Appen kan laddas ner gratis här:
App Store: itunes.apple.com/se/app/sine-surf-forecasts/id1153356563
Play: play.google.com/store/apps/details?id=com.manniskamaskin.sine

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!