Facebook data

1
Tips Peniche i sommar
#112127 Tips Peniche i sommar 7 år, 7 månader sen Stoke: 13

Kribz
graphgraph

Yo. Vill bara kolla om någon vill dela med sig av erfarenheter av Peniche under månadsskiftet juni-juli? Förutsättningar och frågor:
- Familj med barn på 7 och 9 år
- Helst inte hyrbil, så undrar hur lätt man kan undvika crowds runt stan?
- Andra ställen, kanske surfcamps, i närheten som är familjevänliga, mindre crowded och relativt billiga?
- Andra tips för lågbudgetfamilj...

Logga in för att svara
#112129 Svar: Tips Peniche i sommar 7 år, 7 månader sen Stoke: 3

pontuspontus
graphgraph

Är ingen expert på Peniche men var där ett par dagar i våras, lågsäsong. Vi bodde på surfers Lodge som drivs av svenske John Malmqvist, det är grymt men inte precis budgetställe. Vi hyrde dock brädor av grannen Alex surf school och passade på att kolla in hans boende. Det är småskaligt, kändes rent och fräscht och granne då med lodgen som ju är nice att ta en öl/mat/fika på. Tror det var ganska bra priser och gångavstånd till surf men bil/annan transport är väl som vanligt bra att ha om möjligt.
Finns säkert en massa andra bra alternativ också som andra kan dela med sig av.

Logga in för att svara
#112130 Svar: Tips Peniche i sommar 7 år, 7 månader sen Stoke: 3

pontuspontus
graphgraph

Förresten. Det var som sagt lågsäsong och helt lugnt när vi var där. Har du krav på att det ska vara tyst om kvällen kanske det är lite för livat i de krokarna under högsäsong (???) det får någon annan med mer koll berätta om.

Logga in för att svara
#112131 Svar: Tips Peniche i sommar 7 år, 7 månader sen Stoke: 3

abo
graphgraph

Jag har varit i Peniche i Sep och Feb. i Februari var rätt kasst.. kallt både inomhus och utomhus och det blåste ganska mycket... Fördelen var att det inte var så mycket folk i vattnet. I september är det bra temp och inte så blåsigt, men kan vara mycket folk i vattnet. Det räknas väl som mid-season, så jag skulle kunna tänka mig att det är sjukt mycket folk under sommaren. Det fina med peniche är att det funkar på så många olika riktningar, men det är inte direkt gångavstånd mellan spoten. Mitt tips är att hyra bil. Det är billigt (runt en tusenlapp för en vecka hos en etablerad biluthyrare, billigare hos lokala företag). Tyvärr har jag blivit blåst varenda gång. Bokade på nätet och köpte till en försäkring som var skapligt billig. På plats ville de sälja mig en försäkring som kostade lika mycket som bilhyran för hela veckan... annars var jag tvungen att lämna deposit på 2000 euro. Har hänt mig två gånger.. Goldcars hette firman..

Logga in för att svara
#112134 Svar: Tips Peniche i sommar 7 år, 7 månader sen Stoke: 13

Kribz
graphgraph

Tack för tipsen! Nu lutar dock det åt att jag åker i höst, utan familj. Yeah!!! ;D

Åker med en nybörjarkompis, men han måste ju få känna på lite riktig surftripp, så vi kommer nog att hyra bil. Bra att veta om biluthyrarna. Har hört liknande tidigare...

Logga in för att svara
#112144 Svar: Tips Peniche i sommar 7 år, 6 månader sen Stoke: 0

Lindazim
graphgraph

Lite tips till hösten :
- Åker du i höst kan det va kul att tajma in WSL i slutet på October, om du vill se proffsen tävla på nära håll.

- September - November är bästa månaderna i Baleal/Peniche. September är magisk, sommarvärme, varmt vatten, härlig energi i byn, men fortfarande mycket folk.. början på Oktober är samma fast lite lugnare, sen andra halvan på Oktober blir det somsagt tävlingstider med events och mycket duktigt folk i vattnet som kan vara inspirerande. November har två år i rad nu haft fantastiskt fint väder, sköna vågor och mindre folk... början på lågsäsong helt enkelt men himla trevlig tid!

- Jag jobbar på Drop Surf Center. Vi har både utrustning och småskaliga fokuserade surf klasser om det skulle vara intressant till din nybörjarvän (och kanske även för dig om du är sugen på lite coaching), men även surf guide om det skulle va nåt. Vi är lite närmre stranden Hör av dig på dscpeniche@gmail.com så kan vi hjälpa dig med det men även planering, surffrågor och boende om det skulle behövas.

- För framtiden kan jag absolut rekommendera Baleal för barnfamiljer. Under sommaren är det behagligt väder och varmt vatten men mycket folk och trängre i vattnet och på stranden (men man kan alltid hitta en tid eller spot som är okej). En del fest men det drar igång senare och är inte överväldigande, så du borde inte störas om du vill ha det lugnt. Du har 6 olika spots inom 10 min gång (allt från strandbryt för nybörjare till point break for avancerade) dessutom mataffär, caféer, restauranger, bankomat, shoppar och strandbarer inom 5 min gång. Så bil är inget måste.
Vill dina barn surfa rekommenderar jag småskalig surfskola då de behöver mer uppmärksamhet än vad surf camp vanligtvis erbjuder. Drop Surf Center har mycket barnfamiljer och barn som surfar så vi kan hjälpa till med det också

Logga in för att svara
#112146 Svar: Tips Peniche i sommar 7 år, 6 månader sen Stoke: 3

pontuspontus
graphgraph

Kör ni möjligen surfkurser på svenska för barn?

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!