Lite tips till hösten
:
- Åker du i höst kan det va kul att tajma in WSL i slutet på October, om du vill se proffsen tävla på nära håll.
- September - November är bästa månaderna i Baleal/Peniche. September är magisk, sommarvärme, varmt vatten, härlig energi i byn, men fortfarande mycket folk.. början på Oktober är samma fast lite lugnare, sen andra halvan på Oktober blir det somsagt tävlingstider med events och mycket duktigt folk i vattnet som kan vara inspirerande. November har två år i rad nu haft fantastiskt fint väder, sköna vågor och mindre folk... början på lågsäsong helt enkelt men himla trevlig tid!
- Jag jobbar på Drop Surf Center. Vi har både utrustning och småskaliga fokuserade surf klasser om det skulle vara intressant till din nybörjarvän (och kanske även för dig om du är sugen på lite coaching), men även surf guide om det skulle va nåt. Vi är lite närmre stranden
Hör av dig på
dscpeniche@gmail.com så kan vi hjälpa dig med det men även planering, surffrågor och boende om det skulle behövas.
- För framtiden kan jag absolut rekommendera Baleal för barnfamiljer. Under sommaren är det behagligt väder och varmt vatten men mycket folk och trängre i vattnet och på stranden (men man kan alltid hitta en tid eller spot som är okej). En del fest men det drar igång senare och är inte överväldigande, så du borde inte störas om du vill ha det lugnt. Du har 6 olika spots inom 10 min gång (allt från strandbryt för nybörjare till point break for avancerade) dessutom mataffär, caféer, restauranger, bankomat, shoppar och strandbarer inom 5 min gång. Så bil är inget måste.
Vill dina barn surfa rekommenderar jag småskalig surfskola då de behöver mer uppmärksamhet än vad surf camp vanligtvis erbjuder. Drop Surf Center har mycket barnfamiljer och barn som surfar så vi kan hjälpa till med det också