Facebook data

1
Dödskallevarning för APOLLO charterbolag!
#112037 Dödskallevarning för APOLLO charterbolag! 7 år, 9 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Vill utfärda en stor dödskallevarning för att försöka resa med Apollo och den flygoperatör de anlitar till Fuerteventura!
Flygbolaget heter DAT! dat.dk/en/
De tar ej surfbrädor överhuvudtaget som bagage!!!
Givetvis upplyste inte säljaren om detta när jag bokade en resa.
Trots att jag frågade specifikt!!!
Rätt dåligt!!!
Fick dock avbokat, av samme säljare trots avsaknad av avbeställningsskydd.
Har rest massa sista minuten charter i säkert 20 år MED brädbagar! ALDRIG tidigare blivit nekad ta med bräda!
Får hoppas detta inte är en ny trend hos bolagen!
Ringer ni och ska boka en resa så är mitt tips att ni dubbelkollar att deras flyg verkligen tar med brädor!

Logga in för att svara
#112038 Svar: Dödskallevarning för APOLLO charterbolag! 7 år, 9 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Sprid gärna detta till alla ni känner och via varenda kanal på facebook.
Jag lade ut det i gruppen Skånes vågsurfare.

Logga in för att svara
#112041 Svar: Dödskallevarning för APOLLO charterbolag! 7 år, 9 månader sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

Skriv dödskallebrev även till rute@dat.dk som har hand om specialbaggage samt till klage@dat.dk som gillar klagomål samt skriv till kundeservice@jetpak.dk som hanterar frakt av surfboards.

Logga in för att svara
#112045 Svar: Dödskallebrev från DAT! 7 år, 9 månader sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

Ursäkta att jag orkar bry mig i denna varning som inte e helt ny angående begränsade bagagemöjligheter för surfbrädor och flygbolag. Synd att kommunikationen var så bristfällig från Apollos sida i detta fall.

Tycker det e intressant just nu hur företagsavtal skapas så tänkte kolla hur detta sammanhang fungerade. Det jag kom fram till var att flygbolaget DAT, säljansvariga svarar på brev. De har två typer av avtal beroende om flygturerna säljs som reguljärresor eller som charterresor där storleken på flyg och bagageutrymmen varierar. Charterresorna har större flyg och utrymmen så går att ta med exempelvis stora saker som barnvagnar, cyklar o golfgrejer. Men p.g.a att DAT inte vill kunna bli ersättningsskyldiga för skadade bagage med sköra material "Fragile" som surfbrädor klassas som så är det precis som ErikG nämner, de tar ej surf/kitebrädor överhuvudtaget. Anledningen är att DAT ej litar på att surfbrädorna är så bra packade att de står emot den bagagehantering som det kräver. För andra specialbagage krävs noggrann packning vilket DAT upplyser om på sidan och för att DAT ska bli ersättningsskyldiga vid skador krävs det att använda deras partnersavtal Airshells skyddsprodukter.

Kan definitivt skapa en trend till ett dödläge för att ta med surfbrädor även från andra flyg/resebolag att göra som DAT p.g.a att säkerställa ekonomin. Samtidigt som behovet o möjligheten av att skapa kvalitativa säkerhetpackningsprodukter för surfbrädor skapas, som flygbolagen sen kan skapa affärsavtal med.

Ändrat av IST
Logga in för att svara
#112055 Svar: Dödskallebrev från DAT! 7 år, 9 månader sen Stoke: 7

above_the_law
graphgraph

Bra tänk (särskilt det sista) och värdefull info!
Tack:-)
IST skrev:
Ursäkta att jag orkar bry mig i denna varning som inte e helt ny angående begränsade bagagemöjligheter för surfbrädor och flygbolag. Synd att kommunikationen var så bristfällig från Apollos sida i detta fall.

Tycker det e intressant just nu hur företagsavtal skapas så tänkte kolla hur detta sammanhang fungerade. Det jag kom fram till var att flygbolaget DAT, säljansvariga svarar på brev. De har två typer av avtal beroende om flygturerna säljs som reguljärresor eller som charterresor där storleken på flyg och bagageutrymmen varierar. Charterresorna har större flyg och utrymmen så går att ta med exempelvis stora saker som barnvagnar, cyklar o golfgrejer. Men p.g.a att DAT inte vill kunna bli ersättningsskyldiga för skadade bagage med sköra material "Fragile" som surfbrädor klassas som så är det precis som ErikG nämner, de tar ej surf/kitebrädor överhuvudtaget. Anledningen är att DAT ej litar på att surfbrädorna är så bra packade att de står emot den bagagehantering som det kräver. För andra specialbagage krävs noggrann packning vilket DAT upplyser om på sidan och för att DAT ska bli ersättningsskyldiga vid skador krävs det att använda deras partnersavtal Airshells skyddsprodukter.

Kan definitivt skapa en trend till ett dödläge för att ta med surfbrädor även från andra flyg/resebolag att göra som DAT p.g.a att säkerställa ekonomin. Samtidigt som behovet o möjligheten av att skapa kvalitativa säkerhetpackningsprodukter för surfbrädor skapas, som flygbolagen sen kan skapa affärsavtal med.

Logga in för att svara
#112061 Svar: Dödskallebrev från DAT! 7 år, 9 månader sen Stoke: 4

Le Birró
graphgraph

Va kass. Inte minst som jag just såg att X-travel rekommenderar just Apollo för att åka till deras surfcamp på Fuerteventura. Övervägde det men då är det kört då. Jävla skit, vart och vartannat ställe går ju bort på sånt här känns det som.

"Man kan oftast ta sig hit billigt och enkelt med vår samarbetspartner Apollo mellan oktober och mars."
www.xtravel.se/resor/fuerteventura/

Logga in för att svara
#112073 Svar: Dödskallevarning för APOLLO charterbolag! 7 år, 9 månader sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

Jag fick ett till svar idag från flygbolaget affärsansvariga senior sales coordinator . Denna gång något mer hoppfull variant gällande bagagesituationen o surfbrädor.

De berättade att de idag haft ett affärsmöte med ansvariga på Apollos huvudkontor gällande flygbolagets informationsflödet till sina affärspartners som Apollo klassas som.

Utifrån en informationskylidighet enligt en lag "Montrealkonventionen 28maj 1999", som alla flygbolag, vars länder skrivit under måste följa", var något som jag googlade fram o hänvisade till dem i mitt tidigare svar o utifrån detta se över affärsavtalet.

Det de valde att informera från detta affärsmöte var att:
"We have decided to do a trial and accept the boards".
informationen kommer uppdateras när den processen är klar.

"We are in the process of setting up the rules in the booking system and change our website accordingly."

Samt angående om de kan stå tillsvars för ev skador skriver de:

"Please note the transport of your surf equipment will be at your own risk and please reconfirm your acceptance to this – we will not be liable for any damage of your board during transport."

Så jag tänker väl att det återstår o se om de ändrar något.

Logga in för att svara
#112074 Svar: Dödskallevarning för APOLLO charterbolag! 7 år, 8 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Jävla stollar på det där bolaget!

Logga in för att svara
#112075 Svar: Dödskallevarning för APOLLO charterbolag! 7 år, 8 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

ErikG skrev:
Jävla stollar på det där bolaget!

Mina rätt syrliga brev kanske hjälpt dem inse idiotin..

Logga in för att svara
#112092 Svar: Dödskallevarning för APOLLO charterbolag! 7 år, 8 månader sen Stoke: 0

Lintott
graphgraph

Vi åkte till Fuerteventura (La Pared) över jul 2016 med Apollo. Då använde de Air Greenland, och det var OK att ta med surfbrädor mot en avgift av 600 DKR. SUP paddlar fick tas med utan avgift så länge de packades i ett rör eller liknande (vi använde ett fodral till ett windsurfingsegel och fick i 4 paddlar). Dock räknades vikten för paddlarna av mot en persons 20 kg som man fick checka in. Vår familj tog dock bara med två uppblåsbara vågSUPar och två uppblåsbara surfbrädor i vårt vanliga bagage för att slippa res-strul och skador på våra vanliga vågSUPbrädor.

Logga in för att svara
#112093 Svar: Dödskallevarning för APOLLO charterbolag! 7 år, 8 månader sen Stoke: 3

pontuspontus
graphgraph

Uppblåsbara surfbrädor? Berätta mer!

Logga in för att svara
#112107 Svar: Dödskallevarning för APOLLO charterbolag! 7 år, 8 månader sen Stoke: 0

Lintott
graphgraph

Vi har en Gong 6' Simmons och en Gong 8' kompakt longboard. Fungerar bra för oss som är mindre seriösa nybörjarsurfare. Främsta fördelen är nog att de är oömma, smidiga att transportera och säkrare för kidsen i vågorna.

Kidsen kan också använda longboarden som SUP på platt vatten eller i små vågor. Här är en video från en snabb nyårstur 2016 i den lokala hamnen (blåste stark frånlandsvind så havet var inte aktuellt. De paddlar longboarden i slutet på videon.

youtu.be/X6S0a1-7dSY

Ändrat av Lintott
Logga in för att svara
#112164 Svar: Dödskallevarning för APOLLO charterbolag! 7 år, 5 månader sen Stoke: 33

bazmei
graphgraph

Jag hade samma problem när vi bokade charter med Apollo och DAT stod för flygningen (ett år sedan). Efter mycket telefonsamtal fram och tillbaka så valde jag att inte ta med brädan och istället hyra på plats då utbudet är stort i Coralejo.
Väl på Landvetter så ser jag en annan surfare med bräda som skall med samma flight och tänker: nu skiter det sig för han!
Innan vi går på planet så ser jag personen igen och frågar hur det gick med brädan. Tydligen var det inga problem att checka-in och han betalade typ 600 kr för att få med sig brädan.
Även om det är en risk brukar det alltid gå att lösa på plats då personalen inte alltid vet vad som gäller eller vad de skall ta betalt.

Den största risken är väl om man får med sig brädan dit men blir nekad på flighten hem....

/bazmei

Ändrat av bazmei
Logga in för att svara
#112293 Svar: Dödskallevarning för APOLLO charterbolag! 7 år sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Fan Doris kan du fixa ett kontrakt på den där jävla lögnaktiga säljaren på Apollo också så är jag tacksam!

Logga in för att svara
#112294 Svar: Dödskallevarning för APOLLO charterbolag! 7 år sen Stoke: 0

maxr
graphgraph

Flög senast i förrgår med apollo - travel service.
Ok att ha med sig brädan, för 60 eu! Kom fram välbehållen trots apdåligt packad!
Sen att travel service erbjöd den sämsta/skakigaste landningen för 3e gången i rad är kanske ett annat alternativ att inte åka med de =)

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!