Hade velat åka till nåt ställe när man kan surfa i boardshorts men ger upp på att försöka få ihop den omöjliga ekvationen (flygbolag som accepterar bräda) + (under 20 timmars resa/max 1 byte) + (minst 25 grader i vattnet) + (rätt säsong för bra surf) + (ej knökfull line up) = ???
Jag har ingen erfarenhet av Senegal, men du får gärna dela med dig av din när du vart där. Det låter ju himla spännande måste jag säga!
Säger du att det är gött får det bli nästnästa resa;)
Senegal är säkert trevligt förutom hajarna. Du kan nog heller inte köra i shorts, minst en shorty på vår vinter.
Jag har varit på Kapverde rakt utanför Senegal, där körde jag i fulldräkt 3/2, kanske aningen varmare på fastlandet???
Det får nog ev räkna med lite luckor mellan svallen, inte helt så vågsäkert som tex Kanarieöarna längre norrut.
ErikG skrev: Senegal är säkert trevligt förutom hajarna. Du kan nog heller inte köra i shorts, minst en shorty på vår vinter.
Jag har varit på Kapverde rakt utanför Senegal, där körde jag i fulldräkt 3/2, kanske aningen varmare på fastlandet???
Det får nog ev räkna med lite luckor mellan svallen, inte helt så vågsäkert som tex Kanarieöarna längre norrut.
Da fuk. Har du nån länk/mer info på att det skulle vara speciellt mkt haj där?
Conclusions/Significance These findings suggest that the frequency of shark attacks on the coast of West Africa is underestimated. However, they also indicate that the risk is very low despite the abundance of sharks. In Dakar area, most encounters along the coastline with potentially dangerous species do not result in an attack. Compared to other causes of water related deaths, the incidence of shark attack appears negligible, at least one thousand fold lower. journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0001495
Jag surfade Senegal feb i år. Haj verkar inte vara något problem, såg några små ena som fiskarna drog upp.
Det var skapligt kallt faktiskt, så en 3/2 bör du ha med långa armar och ben. Inte särskilt vågsäkert den här perioden heller. De jag reste med var något besvikna faktiskt. Men när det funkade så var det niiiice
Nej, inte på grund av hajar, för bövelen. Iofs har jag sett ett avsnitt av SNL med "Land Shark", läskigt!
Jag tänkte mer på att det där surfcampet såg jävligt mycket mer dudevänligt ut än kidsvänligt. Fast på en ö med en massa stenade surfare, så "soft" är inte min familj, iaf.
Sri Lanka uppfyller din ekvation om du flyger Qatar eller Emirates... Hittade flyg för 5000kr tor. för några veckor sen (priset kan ha gått upp sen dess)...
Sri Lanka blev det förra året så vi ville ha nåt nytt (iofs sugen på en kombo: live aboard i Maldiverna + Sri Lanka...). Efter att ha kollat senaste veckans surfrapporter blev det Senegal (blåsigt och platt i Fuerte). Den som lever får se om det var rätt. Ska bli kul i vilket fall. Får peppa och se om Endless Summer nu.
pettern skrev: Uppdatera gärna om hur Senegal var! Nyfiken då jag själv varit där utan brädan..
Vet inte hur man ska sammanfatta det riktigt... "otämjt" kanske. Från det att man landar i huvudstadens ankomsthall i Dakar och det hänger trasiga lysrör från taket och blinkar till att man 15-20 min in från kusten är ute i ren stäpp/öken/u-land eller att de som kränger bärs på ön där vi bodde är nån form av militärer.
Vi bodde med Jesper på www.gosurf.dk/en/ som är en nedflyttad väldigt trevlig dansk. Campet ligger ute på en liten ö bara ett par hundra m ut från fastlandet (som är max 15 min med bil från Dakars flygplats, som iofs ska flytta 45 min söderut framöver) dit man tar båt. Båtarna går med jämna Senegalesiska mellanrum... Precis vid campet ligger N'Gor Right som är känt sen Endless Summer
Campet är ok men håller halvdan standard, tyvärr är man slöa med enkla reparationer (trasiga lampor, toaletter som läckte mm) men det är trevlig vibe. De hade några sovplatser på taket och då menar jag verkligen PÅ taket. Utställda sängar med tygstycken omkring. De såg ut som en flyktingförläggning. Jag vet inte hur de säljer de platserna men man bör kolla upp vad man bokar. Folk kommer verkligen från hela världen, vi hängde med australiensare, sydafrikaner, amerikaner, fransmän, danskar, tyskar mfl. Det är inga nybörjare där och vi tillhörde de sämre. N'Gor Right är rätt oförlåtande och det svåraste spot jag nånsin surfat för att det var så oförutsägbart (enligt Jesper som har campet orsaken till varför han aldrig tröttar på det, "den håller en på tårna"...). Lite som att kombinera det värsta från ett revbryt (rev) med det värsta från beachbreah (oförutsägbarhet).
Vi hade tur och tajmade ett rejält swell. Som blev så stort några dagar (minst 4-5 m) att ingen surfade N'Gor Right trots att det höll uppe. Då blev det ett par turer en timma söderut till Yene som hade fina små cleana vågor och off shore. Tyvärr betydligt kallare och rent generellt hade jag velat ha min 4/3 och tjockare skor men så är jag lite frusen av mig också.
Vi började käka malariatabletter men jag avbröt min kur efter nån vecka då jag fick riktigt skeva och sköna drömmar och ingen därnere kör det. Såg inte en mygga på dagarna och på nätterna sov vi under myggnät. De hade heller inte haft några fall av malaria på 4-5 år påstod Jesper. Det finns åtminstone en surfshop i Dakar men annars är utbudet klent så man bör ha med egna grejer. Det fanns en del shortboards på campet. Det blåste mycket när vi var där och skulle jag åka tillbaka skulle försöka hitta en bättre tid på året.
Det mindre trevliga är kanske bajskorvarna som flyter ut i havet efter morgontoan precis där man paddlar ut från fastlandet för att ta sig ut till N´Gor
Men i det stora hela gillar jag Dakar. Lite kyligt men friskt och många gånger en känsla av att vara långt borta från ställen som Bali