Facebook data

1
Tips? På bräda och storlek
#112024 Tips? På bräda och storlek 8 år, 2 månader sen Stoke: 0

jackthemovie
graphgraph

Tjena! Är 18 år och har rest ganska mycket för det är min pappas hobby! och nu har detta smittat av sig på mig då jag första gången surfade i sri lanka! Tog några lektioner och resten för skoj skull på egen hand som gick bra för har åkt skateboard som liten och nu till sommaren ska jag åka väg 1 månad till sri lanka igen och surfa!
Nu vill jag har era tips för tänkte köpa en bräda istället för hyra en där nere! Då en bräda går på några tusen och min ekonomi som student är sådär så tänkte kanske införskaffa en begagnad eller ska jag satsa på en ny? Tänkte begangnad är bra ny i början, vad vet jag. Har testa både longboard och shortboard, hade velat ha något mittemellan.
När jag kommit hem tänkte jag åka runt i Sverige lite!
Är 176cm och väger 65kg just nu! Vilken storlek passar bäst?

Tacksam för svar! Ha det bra //Jack

Logga in för att svara
#112025 Svar: Tips? På bräda och storlek 8 år, 2 månader sen Stoke: 3

CharterNils
graphgraph

Du kommer snabbt märka att du behöver minst tre brädor (..och sedan några till).

Nej men skämt å sido. En bra indikator på vilken typ av bräda du ska välja är hur stor volym den har. Dvs hur många liter den är på.

Shortboards som proffsen kör på världscupen är typ 24-28l (jajaja alla viktigpettrar - i runda slängar allstå), medan en longboard kan ligga på 70-80liter.
Förenklat betyder fler liter för en nybörjare - att brädan blir enklare att paddla, dvs enklare att fånga vågor med och stabilare att stå på när du väl är uppe.
Desto större bräda desto fler vågor. (Tills du börjar sukta efter större och större vågor och lackar ur på "turtle-rolls" och väljer en bräda du kan duck-divea.)

Mitt tips skulle vara att du som är relativt lätt och har brädvana från skaten ändå borde börja på minst 40l och helst lite till.

Givetvis spelar längd, form, bredd och att brädan måste vara sjukt snygg och matcha tapeten hemma i pojkrummet också oerhört stor roll men det får du klura på själv.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!