Facebook data

1
Surfa Nya Zeeland
#111925 Surfa Nya Zeeland 8 år sen Stoke: 0

erradude
graphgraph

Tja!

Om 3 veckor är det dags: 80 dagar NZ i husbil och sen avsluta med 10 dagar i Sydney-området. Är laddad!

Huvudfokus blir att surfa så mycket som möjligt men en hel del andra roliga grejer ska vi väl hinna med. Har kikat runt på nätet och fixat både surfguidebok och lonelyplanet. Det känns ändå som att det finns folk här som sitter inne på dom riktigt feta tipsen..?

Så shoot! Vad får man inte missa? Vad bör man undvika (hittade nån spot som är ett "shark breeding ground", placerar sig rätt högt upp på undvika-listan... )?

Alla tips på schyssta surfställen, boende/mat/bärs-ställen, bäst bungee, vandringsleder, allt mottas tacksamt!

Angående tips på surfspots så är planen att vara större delen av tiden på nordön och intermediate spots känns rätt lagom.

// Erik

Logga in för att svara
#111926 Svar: Surfa Nya Zeeland 8 år sen Stoke: 4

Andreas J
graphgraph

Ragland! Manu bay!

Logga in för att svara
#111929 Svar: Surfa Nya Zeeland 8 år sen Stoke: 0

snowdriver
graphgraph

Rarawa beach var sjukt vackert och lagomt stora vågor. Även Taranaki var schysst. På båda ställen kan man dessutom campa direkt vid stranden. Har nog aldrig bott närmare vågorna.

Logga in för att svara
#111935 Svar: Surfa Nya Zeeland 8 år sen Stoke: 0

erradude
graphgraph

Tackar och bockar! Raglan kommer det absolut bli ett längre stopp på. Rarawa ser himla fint ut också, är kanske klokt att köra norrut i början och invänta värmen lite också...

Var kring Taranaki menar du, kommer du ihåg? Kring New Plymouth typ?

Logga in för att svara
#111936 Svar: Surfa Nya Zeeland 8 år sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Shipwreck bay

Logga in för att svara
#111937 Svar: Surfa Nya Zeeland 8 år sen Stoke: 0

snowdriver
graphgraph

Vi bodde vid Oakura beach i Taranaki om jag inte kommer ihåg fel...det var ett bra tag sen.
Rarawa är verkligen värt ett besök även utan surf!

Logga in för att svara
#111941 Svar: Surfa Nya Zeeland 8 år sen Stoke: 2

leeoscar
graphgraph

Jag skulle hålla mig på nordön. Raglan kan vara kul att besöka men det finns många lika bra ställen där du kan surfa i stort sett ensam, tex Kumera Patch i taranaki. Gisborn och Mahia är vågsäkert. Håll dig ifrån ställen som är nära Aukland. Det finns en pocketbok med alla surfställen som går att köpa i surfbutiker. Om du ändå åker till sydön så är Kaikora och Dunedin att rekommendera.

Förrutom surf på nordön skulle jag passa på att knata upp på taranaki vulkanen, paddla tandemforskajak i Rotorua med instruktör bakom dig, bla 6m vattenfalldropp!, Rare Rockslide i Gisborn, en naturlig 60m lång berghäll med rinande vatten och hala alger som slutar i en pool, köp en billig boddyboard och glid på mage. Se youtube. På sydön, åk till wannaka och surfa stående våg

Logga in för att svara
#111951 Svar: Surfa Nya Zeeland 8 år sen Stoke: 0

erradude
graphgraph

Härligt! Tack för fina tips. Rocksliden såg ruggigt skoj ut, bodyboarden kan användas på sanddynorna i northland också!

Imorgon åker vi ner, jag ska se till att uppdatera tråden senare med lite info om vart vi var och så.

Må höstswellet hitta in i Östersjön och novembermörkret inte va allt för mörkt.

// Erik

Logga in för att svara
#111963 Svar: Surfa Nya Zeeland 7 år, 12 månader sen Stoke: 4

Le Birró
graphgraph

Jag kollade på Drive Thru New Zeeland så sent som igår:
www.sippingjetstreams.com/drive-thru-new-zealand
Där kanske du kan hitta lite tips, om inte annat pepp och inspiration

Logga in för att svara
#111971 Svar: Surfa Nya Zeeland 7 år, 11 månader sen Stoke: 24

Swingkid
graphgraph

Dra till Taranaki o stanna där Epic. Drick kaffe i New plymouth på Escape coffe roasters ( även surf o skatebutik med bowl i butiken ) o hälsa från Jonah. Ät ditt livs burgare på Prohibition i samma stad. Finns surf längs med hela surf highway. Köp surfguide boken! I northland kan man hitta sjukt mkt bra surf längs med ostkusten. Whangamata har fina vågor och hela Coromandel är väldigt vackert. Raglan är crowded men mysig. Bo på Maori campingen nära kite stranden för 10 dollar natten eller parkera på Solscape ( närmare Manu bay och sjukt vackert ) Festa på YOTclub.
kolla in mitt NZ reportage för mer tips
www.jonahlake.com/new-zealand

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!