Facebook data

1
Hur står sig Norge jämfört med t ex Portugal?
#111880 Hur står sig Norge jämfört med t ex Portugal? 8 år, 4 månader sen Stoke: 1

torbjörnkillah
graphgraph

Tänkte skramla ihop lite polare och åka till Norska västkusten, dels för naturupplevelsen, dels för att man ska kunna passa på att haffa ett par vågor. Antar att många här har gjort samma sak så jag tänkte höra om ni har koll på följande:
- Hur vågsäkert är t ex Hoddevika jämfört med att åka ner till typ Portugal eller Frankrike? (där det också är osäkert så här års)
- Vilka ställen skulle ni rekommendera? (vad plockar oftast upp mest swell, är renast, höger/vänster osv)
- Var kollar jag med fördel vågprognoser? Ska man köra magicseaweed eller windguru eller vad brukar pricka mest rätt?

Ändrat av torbjörnkillah
Logga in för att svara
#111881 Svar: Hur står sig Norge jämfört med t ex Portugal? 8 år, 4 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Norge är nog generellt sämre frekvens än Portugal / Frankrike på sommarn. En del ställen som Hoddevik behöver egentligen rätt stora svall då vågorna ska in i viken om man säger så.
Stadlandet ligger ju rätt utsatt men det finns gott om andra ställen norröver från Stadt också, det är dock ofta långa körningar och massor med färjor osv.
Surfspotsen kan man leta upp med sjökort på nätet

kart.kystverket.no/

Logga in för att svara
#111882 Svar: Hur står sig Norge jämfört med t ex Portugal? 8 år, 4 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Det finns en del spots som funkar bra även på små svall från Norr typ

Logga in för att svara
#111910 Svar: Hur står sig Norge 8 år, 3 månader sen Stoke: 3

CharterNils
graphgraph

Jag har vart i Hoddevik/Ervik ett par gånger och lyckats träffa alla möjliga väder och swell eller icke-swell, ibland samma vecka. Vågmässigt är det oförutsägbart men oftast finns där något att leka med.
I Portugal är det visserligen inte heller supersäkert mitt i sommaren men chansen att träffa swell utan storm är definitivt högre än i Norge.

Hoddevik/Ervik täcker ganska många swellriktningar, vi har alltid kollat vågor på magicseaweed, men vind på andra sajter typ yr eller windguru.
Jag har aldrig vart på Jaeren eller i området kring Stavanger men det ska väl vara grymt också, hör gärna en rapport om ni drar ditåt.

Rent surfmässigt vinner Portugal, men som naturupplevelse vinner Norge överlägset!

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!