Facebook data

1
Steget efter funboard
#111076 Steget efter funboard 8 år, 7 månader sen Stoke: 1

jonaolss
graphgraph

Tjena,
Har surfat en 7,6" i läjet i princip så ofta det går det senaste 1,5 året. Är riktigt sugen på att testa något nytt. En kortare men riktigt tjock bräda. Dock osäker på vad jag ska sikta på? Är på jakt efter tips för steget efter funboard.

Kan tillägga att 7,6"an har gjort jobbet gott i läjet och jag är rädd att en ny bräda också kommer tvinga mig hitta något nytt ställe som passar mindre brädor bättre (kan ha fel). Är det någon som har några tips på ställen i närheten av Göteborg (vet att åsa finns) så är dessa mer än välkomna. Dra ett meddelande gärna om man inte behagar skriva här!

Som tack för att du din fina människa hjälper mig så länkar jag till en av de roligaste trådarna jag läst.
T.Johansson jag vet inte vem du är men du är en hjälte.

surfsverige.se/index.php/forum/2-surfforum/92177-vart-koeper-ni-era-braedor

Logga in för att svara
#111082 Svar: Steget efter funboard 8 år, 7 månader sen Stoke: 3

CharterNils
graphgraph

Sho!
För de slappa läjet-vågorna skulle jag säga att det nästan alltid är roligare med en bräda av minimal-längd eller längre så du är rätt ute när du säger att du får börja nosa på nya spots med en shortboard.
Jag håller precis på med ombytta uppköpet från shortboard. Nästa bräda blir en längre bara för just Läjet-surf.

Jag är absolut ingen expert men jag skulle råda dig att köpa en shortboard med runt 40L volym+ eller så och inte särskilt mycket rocker. Det vill säga en lättpaddlad bräda. Lättare att paddla = fler vågor.

Logga in för att svara
#111084 Svar: Steget efter funboard 8 år, 6 månader sen Stoke: 1

jonaolss
graphgraph

Tja!
Tack för svar! Gällande bräda osv så låter den info om form och volym som det jag lyckats fiska upp på nätet så det får nog bli något i den stilen jag ska leta efter:)

Men sen är ju nästa fråga, var kan man som nybörjare på mindre bräda få surfa bäst?
Bor i Göteborg så utgår härifrån men någon gång blir det ju längre turer såklart!

"EDIT" Vet att man inte gärna delar sina spots men vissa är ju givna typ Åsa osv men har aldrig varit där så kan inte säga så mkt om det.

Mvh
Jonas

Ändrat av jonaolss
Logga in för att svara
#111085 Svar: Steget efter funboard 8 år, 6 månader sen Stoke: 3

CharterNils
graphgraph

Ja "outa" spots är inget som man gör för att bli populär i surfsvängen. Men googla på du så ska du nog hitta något. Som du säger Åsa är ju ingen direkt hemlighet. Lycka till!

Logga in för att svara
#111086 Svar: Steget efter funboard 8 år, 6 månader sen Stoke: 1

jonaolss
graphgraph

När är Åsa bra för en färsking då? Funkar 8 m/s eller måste det upp över 12 ca för att det ska bli fest?

Logga in för att svara
#111087 Svar: Steget efter funboard 8 år, 6 månader sen Stoke: 1

jonaolss
graphgraph

Och va sägs om denna bräda som nästa steg? www.surfers.se/vagsurfing/surfbrador/hybrid/surf-agency-the-bullant
Kort och fet men bra eller anus?

Logga in för att svara
#111120 Svar: Steget efter funboard 8 år, 6 månader sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

Ser ut som en firewire bakadpotatiskopia. Mycket enkel att surfa små flacka vågor på. När du börjar få grepp på det kan den komma att kännas lite väl stor och boxig, men borde vara perfekt efter hybrid (möjligen blir en lost RV, puddle jumper eller liknande något något bökigare de 10 första gångerna, men sedan kan du utvecklas lite längre på dem).

Kan inte låta bli att slå ett slag för bra lite mer prestandashapade hybrider. Finns ju de som är väldigt inriktade på att plocka vågor, tjocka, breda och tråkiga. Men lite mer långsmala med ordentlig tailrocker kan vara bland det roligaste som finns att surrfa på. En 22'' bred, tjock 5'8 är inte heller i närheten så allround. En mer prestandaorienterad hybrid funkar i allt från svagt småskvätt till när det blir stort och trycker på (ok, inte i för håliga vågor men i öppna hyfsat snabba). Så egentligen kan man ju undra varför så många av oss kämpar på att gå ner till så kort som möjligt? Ok, på vissa spots är det ju klart en fördel, små snabba vågor på tighta spots och så, men...

/JB

Logga in för att svara
#111125 Svar: Steget efter funboard 8 år, 5 månader sen Stoke: 1

jonaolss
graphgraph

Aa det är väl egentligen bakpotatisen som jag fått tips om men beslutsångesten är stor. Kanske ska åka ner till Surfers och sniffa runt inne i butiken och gå därifrån med det som anses bäst för stunden.
Inte mycket till utbud på begat marknaden vad jag har sett men ska leta vidare.
Har inte varit mycket till surf för en Göteborgare den senaste tiden (vad jag vet?) men hoppas att vindarna tar i så att det blir dags att paddla snart. Sen hägrar nog Danmark till våren.
Någon som vet något om vem man ska prata med om den attans grinden vid Åsa förresten?

//Jonas

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!