Facebook data

1
Kite surf med vågsurfbräda ?
#111047 Kite surf med vågsurfbräda ? 8 år, 7 månader sen Stoke: 0

OzzyOskar
graphgraph

HEJ ! jag har tänkt att det kanske kan vara värt att börja med att ta upp kite surfingen igen, då det oftare finns möjlighet för det.
jag undrar om det finns några erfarna kite surfare där ute som kan berätta för mig lite om jag kan spara pengar igenom att använda min vågsurfbräda istället för att köpa en kite bräda. då jag som student inte har några pengar alls att leka med !
jag äger redan en kite som jag har fått av en vän och har då min surfbärda som är en shortboard, det är en carton 6,4.
mina erfarenheter när de kommer till kite surfingen är att jag har gått 3 kurser där jag lärde mig att lyckas ta mig upp och åka, har inte lyckats svänga än.
jag uppskattar all hjälp jag kan få och tackar i förhand för svar ! ha det bra !

Logga in för att svara
#111053 Svar: Kite surf med vågsurfbräda ? 8 år, 7 månader sen Stoke: 3

CharterNils
graphgraph

SHO!
Jag både kitesurfar och vågsurfar och har testat att slänga ihop dem bägge ett par gånger. Dvs. kiteat med min gamla vågsurfbräda som också är 6'4.
Det är inga problem att bara ut och köra lite med en vanlig surfbräda. Men du märker fort att den är bra stor och klumpig. Några "radical moves" kan vara svårt att få till. Men det är det väl å andra sidan med en liten bräda också.
Har du bara kört så pass lite är det nog enklare att lära dig med en klassisk kitebräda innan du börjar köra strapless (dvs på en bräda utan footstraps).

PS.
Det är väldigt enkelt att glömma hur grunt det kan vara när man kitear . Fenor och fenboxar på en vanlig surfbräda är måttligt glada över att bli körda i botten om och om igen. Går av gaaanska så fort. Ba ett tips;)

Lycka till

Logga in för att svara
#111056 Svar: Kite surf med vågsurfbräda ? 8 år, 7 månader sen Stoke: 0

OzzyOskar
graphgraph

Tack man kan inte köpa straps som lätt går att sätta på min surfbräda då det kanske är billigare än att köpa en kite bräda ? ! tack igen för svar !

Logga in för att svara
#111057 Svar: Kite surf med vågsurfbräda ? 8 år, 7 månader sen Stoke: 3

CharterNils
graphgraph

Är du inte rädd om brädan så är det bara te att borra på. Det blir varken snyggt eller bra, men det går om man vill;) Enklast är nog fortfarande om du ska lära dig att köpa en vanlig kitebräda. Finns säkert någon billig begagnad.

Bästa av allt är att bara köpa en longboard och köra det istället när det blåser lite och skita i att kitea helt;)
(Måste ändå lägga till det, vi är ju faktiskt på ett VÅGsurfforum!)

Logga in för att svara
#111060 Svar: Kite surf med vågsurfbräda ? 8 år, 7 månader sen Stoke: 0

OzzyOskar
graphgraph

japp jag planerar att fixa en longboard också, enda anledningen att jag köpte den jag har nu var för att jag behövde en bräda till hösten och det fanns inga billiga longboards då XD
behöver bara fixa ett jobb så kan jag fixa en longboard med.
men de tycks oftast blåsa för lite för de med i varberg ?

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!