Facebook data

1
volym kontra planingsyta, hydrodynamik
#110969 volym kontra planingsyta, hydrodynamik 8 år, 11 månader sen Stoke: 1

harry
graphgraph

Jag funderat en del på vad som faktiskt händer fysiskt när man fångar och planar på en våg och vad det optimala brädvalet är ur denna aspekten framför allt som något större surfare (192 cm/87kg) i platta och slöa vågor. Tänkte kolla om det finns någon som är beläst inom hydrodynamik och hur ni ser på det hela? tänker mest på shortboards ca 6,4 och neråt och om man bortser från rocker.

Vad tror ni tex om de senaste årens kort och tjock trend? till vilken utsträckning kan större volym kompensera en mindre planingsyta? innan man fångar vågen ligger ju brädan helt eller delvis nersänkt under vattenytan, och sedan när man fångar vågen ska ju brädan upp och plana ovanpå vattnet. Vad tror ni gränsen är för hur liten och komprimerad flytkraften kan bli innan det försämrar brädans förmåga att komma upp i planing? Är stor planingsyta en fördel då du vid paddling har botten på brädan närmare ytan eller blir det en nackdel pga mer friktion när du väl är uppe och åker? är en 35liters 7' 18" 2" teoretiskt likvärdig en 5'5" 22" 3"

Har även märkt att när jag surfar kortatjocka brädor typ 5,6 så får jag mycket ben som ligger fritt i vattnet och kan då känna att jag kommer med vågen senare i små slöa vågor jämfört med en längre och tunnare bräda med liknande volym. Men vet inte om detta är ett hjärnspöke.
kul om någon har några smarta funderingar och observationer, Hej!

Ändrat av harry
Logga in för att svara
#110971 Svar: volym kontra planingsyta, hydrodynamik 8 år, 11 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

harry skrev:
Jag funderat en del på vad som faktiskt händer fysiskt när man fångar och planar på en våg och vad det optimala brädvalet är ur denna aspekten framför allt som något större surfare (192 cm/87kg) i platta och slöa vågor. Tänkte kolla om det finns någon som är beläst inom hydrodynamik och hur ni ser på det hela? tänker mest på shortboards ca 6,4 och neråt och om man bortser från rocker.

Vad tror ni tex om de senaste årens kort och tjock trend? till vilken utsträckning kan större volym kompensera en mindre planingsyta? innan man fångar vågen ligger ju brädan helt eller delvis nersänkt under vattenytan, och sedan när man fångar vågen ska ju brädan upp och plana ovanpå vattnet. Vad tror ni gränsen är för hur liten och komprimerad flytkraften kan bli innan det försämrar brädans förmåga att komma upp i planing? Är stor planingsyta en fördel då du vid paddling har botten på brädan närmare ytan eller blir det en nackdel pga mer friktion när du väl är uppe och åker? är en 35liters 7' 18" 2" teoretiskt likvärdig en 5'5" 22" 3"

Har även märkt att när jag surfar kortatjocka brädor typ 5,6 så får jag mycket ben som ligger fritt i vattnet och kan då känna att jag kommer med vågen senare i små slöa vågor jämfört med en längre och tunnare bräda med liknande volym. Men vet inte om detta är ett hjärnspöke.
kul om någon har några smarta funderingar och observationer, Hej!

Planingsytan är relativt konstant när du väl planar upp, den minskar vid högre hastighet. Volym är bra då du ska fånga vågorna. Volym behöver du beroende på hur bra/dålig paddlare/surfare du är.
Du kan också ha nytta av mer volym i mindre branta vågor, när det blir stort/brant är volym snarare ett hinder för en bra surfare om vi nu inte snackar om riktigt stora vågor där du kör med längre guns.
Problemen med en liten komprimerad flytkraft är att trimläget där brädan går bra blir mindre. Brädans "sweet spot" minskar och den blir på det viset mer svårsurfad. Kanterna kan bli svåra att få ner i vattnet om de är för tjocka i enlighet med din vikt (och vågorna du surfar)
En mer utsträckt bräda paddlar snabbare, skulle vilja påstå att det beror på att kurvorna blir mer utdragna och inte så tvära. Det ger mindre angreppsvinkel för det strömmande vattnet.

Dagens korta tjocka som du kallar dem har oftast inte mindre volym, ibland snarare mer.
Det trista har blivit att folk använder sina brädor till att roffa väldigt mycket vågor, ett fenomen man tidigare mest kunde se bland (vissa longboardåkare).

Glöm inte heller att rockern spelar en väldigt stor roll, dagens korta tjocka har väl ofta rätt platt rocker. De suger ofta om man vill in i den brantare fickan på vågen och surfa.

god julajävel

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!