Facebook data

1
Ta med longboard på flyg: $1250 med Quatar Airways
#110757 Ta med longboard på flyg: $1250 med Quatar Airways 8 år, 12 månader sen Stoke: 4

Le Birró
graphgraph

Hade en halv tanke på att kanske ta med mig brädan till Sri Lanka. Har tänkt om... $1250 är helt sinnessjukt och dyrare än vad jag betalade för min egen biljett.

Logga in för att svara
#110759 Svar: Ta med longboard på flyg: $1250 med Quatar Airways 8 år, 11 månader sen Stoke: 13

Kribz
graphgraph

Polarn hade med sig en 7´och en shortboard gratis dit med Qatar i julas. Är det bara för att det är longboard? Har de ändrat policy? Låter sjukt. Finns nog en longboard att hyra där. Åtminstone softtop

Logga in för att svara
#110764 Svar: Ta med longboard på flyg: $1250 med Quatar Airways 8 år, 11 månader sen Stoke: 4

Le Birró
graphgraph

Det är inget problem då jag har på plats men det hade även varit trevligt att ha med sig för omväxling

Upp till 175cm - $400
Upp till 217 cm - $750
Upp till 300cm - @1250
www.qatarairways.com/iwov-resources/temp-docs/baggage/excess-baggage-sports-equipment.pdf

Möjligt att de ändrat policy (goooglar man dem är de med på en del blacklists). Sen kan man ju ha tur också. Jag fick hem den gratis från Portugal med TAP. Det hade jag ju inte räknat med. Men det kan bli lite för dyrt att chansa i det här fallet...

Logga in för att svara
#110769 Svar: Ta med longboard på flyg: $1250 med Quatar Airways 8 år, 11 månader sen Stoke: 10

Surfer
graphgraph

Läs en gång till

Qatar Airways accepts any sporting equipment as checked baggage as part of the passenger's free checked baggage allowance mentioned on the ticket.

Any sporting equipment which exceeds the free allowance will be subject to the specific excess baggage rates for sporting equipment.
Click here to view the excess baggage rates for sporting equipment

För du tänker väl inte ta med dig mer än 30 kg bagage ? hand bagage?

Logga in för att svara
#110772 Svar: Ta med longboard på flyg: $1250 med Quatar Airways 8 år, 11 månader sen Stoke: 4

Le Birró
graphgraph

En arrogant "Läs en gång till"-kommentar är inte riktigt på sin plats (om nånsin...). Den där texten står ingenstans i pdf:en ovan som Quatar Airways själva länkade mig till när jag frågade om att regler för att ta med surfbräda, utan är något du grävt fram nån annanstans.

Logga in för att svara
#110776 Svar: Ta med longboard på flyg: $1250 med Quatar Airways 8 år, 11 månader sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

Pdf:en handlar om "the excess baggage rates for sporting equipment" d.v.s överskotts vikt som är utöver de tillåtna kg för varje passagerare. "Surfer" menar att det är gratis så länge du håller dig under 30kg packning.

Han refererar till texten support.qatarairways.com/hc/en-us/articles/206465758-What-if-I-want-to-check-in-sports-

Om personalen glömt att nämna detta grundläggande så är det ju bra att Surfer påpekade det, jag lägger till referensen.

Logga in för att svara
#110777 Svar: Ta med longboard på flyg: $1250 med Quatar Airways 8 år, 11 månader sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

Men som jag antar så är longboarden längre än den tillåtna bagagedimensionen på 300cm = length + width + height, även om den e lättare än maxvikten på ca 30kg. Så kanske personalen tänkte på det oxå å sen tipsade om pdf:en.

Logga in för att svara
#110784 Svar: Ta med longboard på flyg: $1250 med Quatar Airways 8 år, 11 månader sen Stoke: 10

Surfer
graphgraph

ha ha ha Det har jag grävt fram någon annanstans på qatars egna hemsida ha ha ha

Det du får betala extra för är om du tar med dig ett bagage utöver din resväska och handbagage.
Om du packar i din boardbag och tar med dig ett handbagage och inte överstiger 30kg då är det grönt.
Har nog gjort ca. 15 resor med qatar de senaste 5 åren och aldrig haft några bekymmer förutom en ding som jag lagade själv.

Sant är dock som IST säger att det finns en maxlängd på 300cm (L+B+T=300cm) även om polarna som surfar longboard alltid fått med sig sina 9 fotare utan problem.

Men du kan ju hyra dig en NSP longboard på plats också:-)

Logga in för att svara
#110996 Svar: Ta med longboard på flyg: $1250 med Quatar Airways 8 år, 9 månader sen Stoke: 5

henx
graphgraph

Surfer skrev:

Sant är dock som IST säger att det finns en maxlängd på 300cm (L+B+T=300cm) även om polarna som surfar longboard alltid fått med sig sina 9 fotare utan problem

Tjo!
Skulle gärna vilja försöka få med mig min 9'4 x 23 x 3 longboard till bali i april. Om man lägger ihop L+B+T blir det ju 60cm över 300cm.
Nån som försökt sig på att få med en så lång och bred bräda? Vore ju jävligt segt att bli ståendes på flygplatsen och inte få ta med sig plankan

Logga in för att svara
#111008 Svar: Ta med longboard på flyg: $1250 med Quatar Airways 8 år, 8 månader sen Stoke: 4

Le Birró
graphgraph

Det löste sig.

Checkade in boardbagen som vanlig bagage (upp till 3 m/30 kg) och dammade den full med kläder och prylar. Sen ett handbagage på det bara så är man all set. Var så otydligt bara och då ringde jag först Qatar direkt utan att de lyckades förmedla den infon.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!