Facebook data

1
Stor skillnad mellan 7'2 och 8'2?
#110681 Stor skillnad mellan 7'2 och 8'2? 9 år sen Stoke: 1

Pilif
graphgraph

Tja!

Blev fast efter att ha surfat longboard ett par gånger och kom över en billig NSP 7'2 funboard. Hörde från flera att denna skulle vara en bra nybörjarbräda och en bra kompromiss ifall man ville ha en mer "transportvänlig" bräda än en traditionell longboard.

Var dock ute och surfare den för första gången häromdagen och upplevde att den var svårare än jag trodde. Jag tyckte det var betydligt svårare att lyckas ta vågor, och när jag väl tog en våg och kom upp tappade jag all fart på bara någon meter, medan Longboard-vännerna bara stod stilla och gled förbi..

Började därför snegla på en lite större bräda och kollade tex 8'2, undrar därför hur stor skillnad det är surfmässigt på en 7'2 och 8'2. Är en 8'2 nämnvärt mer lättsurfad för svenska vatten eller är det upp över 9" som gäller för att ni anser att det ska vara lönt att köpa ny?

Alla tankar är mycket välkomnande!

Logga in för att svara
#110682 Svar: Stor skillnad mellan 7'2 och 8'2? 9 år sen Stoke: 4

linnjonson
graphgraph

Ha i åtanke att det var första gången du provade brädan.. Kan bara tala för mig själv men det brukar ta lite tid innan jag hittar "känslan" med en ny bräda

Logga in för att svara
#110685 Svar: Stor skillnad mellan 7'2 och 8'2? 9 år sen Stoke: 2

Misfit
graphgraph

Hej!

Den största skillnaden är troligtvis volymen men också att det blir vingligare med kortare bräda,
Med en kortare bräda behöver man vara lite mer "precis" när man ställer sig upp.

Jag själv gick från En 9'6 till 7'4 och mellan de brädorna var det ca 35 liter skillnad i volym, de som kör shortboards/hybrid har ofta mellan 26-40 Liter!

Man blir ju bra på det man tränar, men det är ju kul som sjutton med Longboard så varför inte köpa en som är 9" + ? Självklart är det ju smidigare med en kort bräda på alla sätt vad gäller frakt etc men vafan lite bök är det allt värt en bra Longboard är alltid bra att ha!!

Logga in för att svara
#110687 Svar: Stor skillnad mellan 7'2 och 8'2? 9 år sen Stoke: 1

Pilif
graphgraph

Stort tack för bra svar! Jag får nog, som Linn säger, ha i åtankarna att det var första gången och ge den någon mer chans. Tror kanske att jag kommer upp med för mycket baktyngd och på så sätt stoppar upp farten.

Annars får det bli att investera i en 9" och takräcken, det är ju som sagt kul som sjutton

Ändrat av Pilif
Logga in för att svara
#110690 Svar: Stor skillnad mellan 7'2 och 8'2? 9 år sen Stoke: 4

linnjonson
graphgraph

Det låter bra! Det brukar lätt bli så i början när man inte riktigt vet vart man "har" brädan. Ge det lite träning så sitter det sen!

Logga in för att svara
#110692 Svar: Stor skillnad mellan 7'2 och 8'2? 9 år sen Stoke: 13

Kribz
graphgraph

Två frågor: Vad var det för storlek på vågorna när du var ute? Surfar du points eller beachbreaks?

Är det lite mindre, då är ju longboard kung, men du kommer nog att märka att när det är lite tryck i vågorna (som vid lite större Torö, t.ex), funkar det alldeles utmärkt med din 7´2". Dessutom kommer du vara glad att du iaf. har en chans att ducka under vågorna.

Surfar du oftast rena pointbreaks, så kan det nog vara värt att köpa en riktig longboard längre fram. Vi kan ju alla hitta anledningar att utöka vårt quiver

Logga in för att svara
#110693 Svar: Stor skillnad mellan 7'2 och 8'2? 9 år sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Längdskillnaden ger en längre rocker (kurvan under brädan). Då blir brädan inte lika känslig för om du står fel. Tex om du som nybörjare troligen hoppar upp och hamnar i fel läge eller ur balans.

Logga in för att svara
#110709 Svar: Stor skillnad mellan 7'2 och 8'2? 9 år sen Stoke: 1

Pilif
graphgraph

STORT tack för era hjälpsamma svar! Efter lite övervägande har jag bestämt mig för att slå till på en longboard också för de lite mindre dagarna. Nu börjar bara processen att bestämma vilken..

Som sagt - schysst med alla svar!

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!