Facebook data

1
surfsafe device
#110655 surfsafe device 9 år, 2 månader sen Stoke: 4

linnjonson
graphgraph

Hej! Trots en stor respekt för havet så är jag nog lite för lugn för mitt eget bästa ute bland vågorna ibland.. Efter att ha surfar runt områden vid Baskien i fyra-fem år tänkte jag göra en surfresa till någon varmare destination med mer utmanade vågor. Men efter att ha sett Fannings hajatack i direkt sändning .... hajfobi har kickat in. Tänkte därför kolla om någon har koll på förebyggande gear? Såg b la en video om SurfSafe device som man kan sätta på brädan, någon som är mer insatt? Står även en del om att man ska tänka på vilka färger man har på våtdräkts osv?
Jag förstår att 100% skydd inte är en möjlighet och jag kommer givetvis paddla ut en ändå, men om det finns något som ger lite mer sinnesro så är jag mer än tacksam!

Logga in för att svara
#110656 Svar: surfsafe device 9 år, 2 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Om du verkligen har TOTAL hajnoja så åk till nån plats som inte är känt för hajattacker. Det finns ju gott om ställen där hajattacker är väldigt ovanliga. Tex Indonesien som av nån anledning har oerhört få registrerade attacker (finns tigerhaj).
Platser att undvika är kanske just Sydafrika, Madagaskar, Mauritius, Mocambique. Centrala och Norra Kalifornien är ju också ökänt för hajattacker.
Helt säker kan man aldrig vara nånstans, möjligen Östersjön hahaha.
Risken är väldigt liten, undvik skymning och gryning, surfa inte nära stora flodmynningar och om du är tjej undvik kanske surfa vissa dagar i månaden..
Urinera i vattnet attraherar också hajar, och blod då såklart.

Logga in för att svara
#110659 Svar: surfsafe device 9 år, 2 månader sen Stoke: 4

linnjonson
graphgraph

Tack för svar & bra info! Släpper alla planer på Sydafrika & riktar fokus mot Östersjön!
Har varit inne på Sydafrika & Australien men ska definitivt kolla närmare på Indonesien!
Tack för hjälpen!

Logga in för att svara
#110666 Svar: surfsafe device 9 år, 2 månader sen Stoke: 0

Rico
graphgraph

Jag såg själv Mick och har också lite fobi för hajar! Jag har dock surfat i Australien och kan säga att så orolig ska du inte behöva vara. Finns hur många breaks som helst och fullt med folk i vattnet. Kanske som nämns ovan, inte själv i gryningen. Jag drar till Sri Lanka för att fira in den nya året med lite varm surf och där ska det inte heller vara mycket hajattacker. Så det är ett bra ställe om du fortfarande vill ha lite utmaning

Logga in för att svara
#110667 Svar: surfsafe device 9 år, 2 månader sen Stoke: 4

linnjonson
graphgraph

Gillar hur jag alltid älskat surfa i gryning/skymning då det av ngn konstig anledning inte alls är lika crowded. hahaha typiskt mig.
Sri Lanka vid nyår lät ju inte fel.. hoppas du får en grym resa! Tack för tipset, ska absolut kolla vidare på Sri Lanka!

Logga in för att svara
#110668 Svar: surfsafe device 9 år, 2 månader sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

Hajar gillar fisk. På de platser där det är vanligt med registrerade hajattacker är som nämnt ovan t,ex Sydafrika, men samtidigt ett av skälen att det talas om detta är just p.g.a bevakningen av vart hajarna rör sig är så pass stor. Hajarna registreras även då de inte attackerar, blir dock inte lika stora nyheter om detta. Kring Kapstaden jobbar organisationen Sharkspotters sharkspotters.org.za/ med detta och på andra ställen kan det användas andra metoder för att få reda på vart hajarna simmar. Du kan alltid kolla upp vilka organisationer som finns på olika platser som jobbar för hajarnas välfärd bevarande/conservation. Lokalinvånare brukar även ha någorlunda koll på vad som e smarta förhållanden och vad du bör tänka på men som sades ovan vid förhållanden som är när gryning, skymning varar då hajarnas är ute på matjakt de gillar mörker, de kan även synas nära stränder på dagarna vid extra mycket grumligt vatten.

Ändrat av IST
Logga in för att svara
#110669 Svar: surfsafe device 9 år, 2 månader sen Stoke: 4

linnjonson
graphgraph

Riktigt bra info, stort tack! Tack för länken!!

Logga in för att svara
#110672 Svar: surfsafe device 9 år, 2 månader sen Stoke: 2

clintosaurus
graphgraph

Grew up surfing in South Africa in Cape Town and honestly the chance of attack is really small even there. I used to surf mostly alone really early in the mornings and only ever saw a shark once and he swam away (plenty of dolphins and seals though). The risky spots all have shark spotters now (Muizenberg, Koeelbaai, Dunes etc). JBay is pretty much OK also, I think if that shark was really attacking Mick Fanning he would be a goner.

The only place I would completely avoid these days is Reunion Island which seems to have a real shark problem. Some spots in Aus seem to be also quite bad...

Logga in för att svara
#110674 Svar: surfsafe device 9 år, 2 månader sen Stoke: 4

linnjonson
graphgraph

Tack! Känns verkligen som en lättnad att höra!! Grymt med shark spotters!
Stort tack till alla er som tagit er tid att svara, känner mig helt klart lugnare nu när jag har lite mer kunskap!

Logga in för att svara
#110676 Svar: surfsafe device 9 år, 2 månader sen Stoke: 2

Nic_
graphgraph

Måste dela med mig av en grej som hände mig förra året i Muizenberg. Jag hade surfat några dagar där och hade fortfarande lite hajnoja. Just den dagen var det bara jag och en surfskola i vattnet. Jag låg lite längre ut för mig själv. Plötsligt ser jag hur en fet fena försvinner i en våg kanske 10 - 15 meter från mig. Jag nojar såklart, tar mig rätt samlad in till surfskolan, berättar vad jag sett och alla drar upp. Sen får jag gå och berätta för sharkspotterssnubbarna vad jag såg. Då säger dom bara lugnt att det var en säl som brukar hänga där. Men jag var ändå lite för nojig för att våga gå i nåt mer den dagen. Dagen därpå surfade jag däremot med sälen bredvid mig (sen ska man iof hålla sig borta från områden med mycket säl eftersom det är där som hajarna käkar).

The moral of the story: även om man inte kan lita på det till 100% så verkar det som om sharkspotterserna har någorlunda koll. Och det är väldigt sällan som det sker hajattacker.

Logga in för att svara
#110680 Svar: surfsafe device 9 år, 2 månader sen Stoke: 4

linnjonson
graphgraph

"Plötsligt ser jag hur en fet fena.." all cred till dig som kunde hålla dig relativt samlad. Tur att det gick bra & skönt att höra att sharkspotters har bra koll!

Ändrat av linnjonson
Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!