Facebook data

1
Vinnare av Red Bull #Mittillume
#109818 Vinnare av Red Bull #Mittillume 10 år, 3 månader sen Stoke: 115

Sophie
graphgraph

Kolla in detta! Vann Red Bulls fototävling med en bild från Torö

Logga in för att svara
#109819 Svar: Vinnare av Red Bull #Mittillume 10 år, 3 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Grattis superfin bild ! Är den manipulerad???

Logga in för att svara
#109821 Svar: Vinnare av Red Bull #Mittillume 10 år, 3 månader sen Stoke: 115

Sophie
graphgraph

Tack så mycket! Den är inte så manipulerad alls faktiskt, var helt magiskt ljus den där kvällen, har bara fixat lite smått, typ kontrast osv

Logga in för att svara
#109824 Svar: Vinnare av Red Bull #Mittillume 10 år, 3 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Det var ett lite tvetydigt svar...men superfin bild. Finns det några foton numer som inte är tillsnyggade?

Logga in för att svara
#109826 Svar: Vinnare av Red Bull #Mittillume 10 år, 3 månader sen Stoke: 9

jacobw
graphgraph

Inte speciellt tvetydigt svar alls. En manipulerad bild är en bild som fått ändrat innehåll på något vis, alltså t.ex att man tagit bort något i bilden man inte gillar, gjort en person smalare eller liknande grova ändringar. Att öka kontrasten, ändra vitbalansen eller lägga på skärpa är ingenting nytt utan har gjorts så länge som vi kunnat fånga ljus med en kamera, även på film alltså.

Jag skulle dessutom sätta en slant på att Sophie fotar i RAW-format, vilket betyder att informationen lämnar kameran helt oprocessad, och det hon sedan gör med bilden i datorn är samma sak som en vanlig digitalkamera gör när den fotar i jpeg, med skillnaden att Sophie här har koll på hela processen. En helt obehandlad RAW-bild ser ganska tråkig ut, men i den sparas all information (ljus) som nått sensorn, med avsikten att man ska ha så "fria tyglar" som möjligt när man sedan "framkallar" bilden i ett redigeringsprogram.

Kunde inte hålla mig från lite fotoskola här, men det är många som inte förstår vad manipulation vs framkallning innebär. Här är en intressant artikel som visar hur många klassiska "omanipulerade" bilder som fotats med analog kamera i själva verket är ganska "photoshoppade" själva. Ett program som photoshop avser ju egentligen att göra samma jobb som ett mörkrum gjorde förr i tiden, men lite smidigare och snabbare

LÄNKhttp://petapixel.com/2013/09/12/marked-photographs-show-iconic-prints-edited-darkroom/

Grym bild Sophie!

ErikG skrev:
Det var ett lite tvetydigt svar...men superfin bild. Finns det några foton numer som inte är tillsnyggade?

Ändrat av jacobw
Logga in för att svara
#109827 Svar: Vinnare av Red Bull #Mittillume 10 år, 3 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Aha, tack för lektionen, det var intressant faktiskt! Verkligheten är ju alltid bäst, men även våra hjärnor manipulerar ju tillvaron. Det man så att säga "ser" är mao heller inte det som faller in i ögonen.

Logga in för att svara
#109828 Svar: Vinnare av Red Bull #Mittillume 10 år, 3 månader sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

Grattis till framgången !

En solnedgång är alltid fin o för en ovan amatörfotograf som jag, kan det va svårt att få det rätta ljuset att fastna på bild. Det brukar bli mörkare än verkligheten. Så är ju inspirerande att se på din bild där du verkar ha lyckats att skildra verkligheten.

Ändrat av IST
Logga in för att svara
#109839 Svar: Vinnare av Red Bull #Mittillume 10 år, 3 månader sen Stoke: 72

Redax
Chefredaktör
graphgraph

Fantastisk bild Sophie, grattis!

Logga in för att svara
#109841 Svar: Vinnare av Red Bull #Mittillume 10 år, 3 månader sen Stoke: 115

Sophie
graphgraph

Jacob, du skulle ju kunna bli fotolärare! Det där var nog en av de bästa förklaringarna jag har hört hittills Tack!

ErikG, jag är medveten om att det finns delade åsikter om vad manipulation är pga okunskap, därav mitt svar så folk får tolka det hur dom vill. Nu hade du ju turen att få ta del Jacobs grymma fotolektion

Tack så mycket IST och Redax

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!