Facebook data

1
Trasiga fenboxar
#109552 Trasiga fenboxar 9 år, 11 månader sen Stoke: 0

thomasberggren1
graphgraph

Hej
Nån som vet varför fenorna är starkare än fenboxarna/FCS pluggarna ?
Nu kostar ju fenorna ganska mycket men är det inte smartare att ha en fena som går sönder och sen enkelt byts ut, istället för att man dingar brädar som måste torka och sen lagas ?

Kanske finns det såna fenor redan ? Nån som vet ?

Logga in för att svara
#109554 Svar: Trasiga fenboxar 9 år, 11 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

FCS och pluggarna har ju sina fördelar. De är lätta att byta ut. Ingenjörsmässigt är ju systemet HELT på stenåldersnivå.
De är ju störst och har blivit nästintill standard.
Vill du ha fenor som går av innan pluggen så prova såga en bit på tappen. Eller nej förresten bara lev med det som det är. Finns ju andra system om inte annat

Logga in för att svara
#109555 Svar: Trasiga fenboxar 9 år, 11 månader sen Stoke: 0

thomasberggren1
graphgraph

Hade jag gjort en sån här konstruktion på jobbet skulle jag nästan fått sparken!
Menar du att tex futures är bättre ? Tycker det verkar som infästningen även där är så stadig att man snarast brbyter sönder brädan innan fenan kommer loss ..

Logga in för att svara
#109556 Svar: Trasiga fenboxar 9 år, 11 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Jo Futures bryter ju som du sagt sönder brädan ännu mer när boxen väl kommer ut.
4wfs är väl det system jag vet som kommit närmast en box (eller disc i detta fall ) som knäcker innan fenan utan att den ingjutna delen går sönder.
Red X är eller var det absolut starkaste systemet! Byggs fortfarande in i en del brädor i Usa har jag för mig.

Logga in för att svara
#109565 Svar: Trasiga fenboxar 9 år, 11 månader sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

problemet med fcs och futures lägger inte i designen! problemet lägger med hur man sätter i de i brädan..i dagsläge glasar man bräden och sedan fräsa in hålen för pluggarna och bara q-cell in de i brädan.....när jag sedan lagar de pluggarna som har gått sunder på olika sett fräsa jag in de och sedan glasar ÖVER dem..då blir de starka!
när man bygger en bräda ska man egentligen slipa ner ovansidan på pluggarna , tajpa över de med maskerings tajp, skära runt dem så maskeringstajpen är kvar på locket, fräsa in de i själva 'blank'en och sedan glasar över de..innan glasfibern är helt hård ska man ta en vasst rakblad och skära runt maskeringstajpen så det blir en lager med glasfiber på ytan på plugen men ändå kan man sätta in fenan! Då jävlar bli de starka!

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!