Facebook data

1
Byggtråd: Mini simmons
#109550 Byggtråd: Mini simmons 9 år, 11 månader sen Stoke: 1

vslater
graphgraph

Jag och en polare har hyrt en liten lokal i höst där vi bygger varsin mini simmonsbräda, våra första brädbyggen hittills. Tror det kan vara en kul småvågsbräda för sverige. Orkar inte krångla med bildfunktionen här på surfsverige, men bilder och beskrivning på min bräda finns på https://docs.google.com/presentation/d/1wr5Mf6LWBCS02NjnlozNSvAi0ivvx4A5G1ndIMmJ5cU/edit?usp=sharing

Tänkte börja shapea railsen imorgon, har lagt en del tid på att klura på railbandmåtten, men det får nog ge sig allt eftersom. Nån som har några tips?

En annan sagt som vi funderat mkt på är glass-on fins vs FCS system. Jag har svårt att hitta vettiga keel fins med den storlek jag skulle vilja ha för fcs boxar, dessutom blir det då lite för dyrt då det är ett budgetprojekt, vi hittills har lagt dryga tusenlappen per skalle för allt material inklusive skräpepoxi och glasfiber. Går det att göra egna fenor som passar i fcsboxar eller blir det för klent vid infästningen då?

Tacksam för feedback, vet att det finns ett gäng duktiga shapeare här i krokarna
/Victor

Logga in för att svara
#109551 Svar: Byggtråd: Mini simmons 9 år, 11 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Det finns lite olika metoder för att göra railbands. Jag tycker också det är relativt knepigt, brukar använda outlinemallen till att märka ut var banden ska gå.
Måtta ut först med punkter och sen dra en jämn kurva med outlinemallen.
Glöm inte att det är viktigt att var du vill ha apex på kanten och att du märker ut det.
Man måste också tänka igenom hur man vill ha volymen fördelad från mitten och ut mot kanterna, det påverkar givetvis hur man lägger banden.
Använd elhyvel och om det är första gången öva gärna på skräpbitar av skum. Det blir aldrig lika jämnt med en rasp för hand.

Logga in för att svara
#109557 Svar: Byggtråd: Mini simmons 9 år, 11 månader sen Stoke: 101

danneroyal
graphgraph

Shapar inte men....

Fcs är nog det sista jag skulle sätta som fenbox på en Mini Simmons el likn. Större fenor som Twin fins å likn gör sig bättre med Future´s eller Lokbox. Större tryck på dessa fenor. Å Fcs 2 små eller de lite ovanliga 3 infästningar är ej att föredra!

Rekomenderar Lokbox om du ska köra Twin. Med deras boxar kan fenan justeras upp till 1 cm fram å tillbaka. Intressant upplevelse faktiskt. Flytta fram dem å du svänger lättare. Å flyttar du bak dem får du mera driv å hold.

Eller.....glass on! INTE FCS!

Logga in för att svara
#109558 Svar: Byggtråd: Mini simmons 9 år, 11 månader sen Stoke: 1

vslater
graphgraph

Erik
Det slutade med att jag CAD:ade upp sektionerna från templaten jag hittade och justerade de lite för att få till railsen som jag ville. nu är de 50/50 längst fram för att snabbt övergå till 80/20 vid 1fotslinjen och sen helt down en bit framför 1fotslinjen från tailen. Har kritat upp de första railbanden jag ska slipa ner och även apexlinjen. Jag slipar nog ner dem med sandpapper och möjligen lite surform i början i långa tag, kommer bli ett jäkla jobb men har inte tillgång till elhyvel och skulle nog vara rädd att fucka upp det bara.

Danne
Jag hör dig! Det har sett väldigt konstigt ut när jag måttat ut fcsplugglägena i kombination med jättefenorna, jag hade nån tanke att använda 3 fcs pluggar per fena, men det blir glass on. Snyggare och billigare. Låter intressant med lokbox dock! Fenplaceringen är något annat jag funderat på, har aldrig testat en twin, så vet inte hur loose den blir alls. Bli nog ungefär 1 tum från längst bak på brädan till basen en del toe in och cant.

Mycket att fundera på som sagt. Så mycket att jag helt missade gårdagens superprognos på torö. Får försöka göra brädan så bra att det var värt det…

Tack för era tips, jag lär höra av mig igen när det blir dags för glasning!

Logga in för att svara
#109696 Svar: Byggtråd: Mini simmons 9 år, 10 månader sen Stoke: 1

vslater
graphgraph

Logga in för att svara
#109697 Svar: Byggtråd: Mini simmons 9 år, 10 månader sen Stoke: 1

vslater
graphgraph

.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax