|
#109527 |
Internship/Jobb för blivande civilingenjör. 10 år sen |
Stoke: 1 |
|
Hej!
Jag studerar till civilingenjör i medieteknik vid Linköpings Universitet och medans alla andra på min utbildning jobbade och var på olika internships i sommras så valde jag att åka utomlands och surfa.
Men, tills nästa sommar, undrar jag om det är någon som har några förslag på företag som är placerade/har kontor på någon surfort?
För att det ska finnas någon koppling till utbildningen så vill jag jobba med webb-/app-utveckling, någon sorts programmering, visualisering eller något liknande, ja utbildningen är ganska bred och som civilingenjör kan man väl lite av varje.
Alla tips och berättelser om egna erfarenheter uppskattas, tack!
|
|
|
|
|
#109575 |
Svar: Internship/Jobb för blivande civilingenjör. 9 år, 11 månader sen |
Stoke: 3 |
|
Check out everything from start-ups to big companies in California.... Craigslist or your school is always an easy start. Santa Cruz is close to Silicon Valley or Palo Alto. Otherwise there are tons of jobs in San Diego (best surf IMO ;D ), LA, or Santa Barbara...
I'm not really sure how Visas work though, but it should be possible....
|
|
|
|
|
#109598 |
Svar: Internship/Jobb för blivande civilingenjör. 9 år, 11 månader sen |
Stoke: 3 |
|
Hej Karin!
Jag pluggade Systemutveckling och var iväg 2 månader och praktiserade i Jakarta, Indonesien. Jag hade lite samma tankar som dig men kände inte att det var tvunget att bo på en surfort, men gärna nära så man kunde köra helgresor.
Det var dock en bit till närmsta surf och det var lite meckigt att ta sig dit (ligger på södra Java, Cimaja). Man kunde få taxi dit för, om jag inte minns fel, ca. 400 sek enkelresa per bil, det tog ca. 5-6 timmar. Buss fanns också och kostade någon hundring och tog 7-8 timmar. Allt berodde på hur trafiken var.
Vi, jag och en polare, praktiserade på en webbyrå som vi hittade med hjälp av Google. Det var en ganska fet chansning, skickade ut ca. 40 mail till företag i Jakarta och fick svar från 2 st. Vi valde det ena stället och det blev fullträff. Dom var hur trevliga som helst och hjälpte oss med allt möjligt, visade oss runt och tog med oss på Karaoke.
Skulle du vara intresserad av kontaktuppgifter så är det bara att hojta till. Det är ett företag på kanske 15 anställda och jobbar i windows-miljöer (Asp.NET, C#, MS SQL osv.).
Han som körde oss till surforten var också toksoft. Han är en fenmakare och bor i byn.
Men.... Det är inte ultimat om man vill surfa mycket. Vi var nere en helg och det var lite slitigt att åka bil i 10+ timmar bara för det. Dock blev jag magsjuk och låg deckat halva tiden plus resan hem, under andra omständigheter hade det kanske varit okej.
Å andra sidan, flyget till Lombok eller Bali tar 2 timmar och kostar runt 1000kr. Så har man lite längre ledigt och har råd så kan man ju även glida dit och surfa.
Well, skulle det vara intressant är det bara att höra av sig.
|
|
|
|
|