|
#109421 |
Varmaste dojjorna? 10 år, 5 månader sen |
Stoke: 1 |
|
Dags för nya vinterskor, har varit dålig på research de senaste åren, så säg mig, vilka är de varmaste skorna? Jag är inte petig vad gäller tunn sula, brädkontakt, etc etc. För mig är det sjukt viktigt att inte frysa som FAN så att man inte känner fötterna (då kvittar brädkontakt ändå...).
Vill det sig väl surfar jag året om så det blir ju ner till 0 grader vi snackar.
Tacksam för tips!
//N
|
|
|
|
|
#109422 |
Svar: Varmaste dojjorna? 10 år, 5 månader sen |
Stoke: 6 |
powe
|
|
|
|
|
#109428 |
|
Hmm ok, intressant. Annars kan man läsa på många ställen att just O'neil-skon ska vara varm...
Det där ser iofs mer ut som en vindsurfing-sko? Nu sa jag ju iofs att sula inte betyder så mkt, men det ser nästan ut som att den har en "riktig" och ganska hård sula?
//N
|
|
|
|
|
#109430 |
Stoke: 25 |
lars
|
crazynick skrev:
Det där ser iofs mer ut som en vindsurfing-sko? Nu sa jag ju iofs att sula inte betyder så mkt, men det ser nästan ut som att den har en "riktig" och ganska hård sula?
//N
Nej, sulan är helt mjuk så trots tjockleken så har du bra kontakt med brädan. Rekommenderas starkt!
Sen har väl Xcel typ en 8mm doja som är varm med men tror inte den alls har samla känsla som Atanen.
|
|
|
|
|
#109432 |
Stoke: 18 |
erc
|
Har både Atan 6.5mm och Xcel 8mm. Atanen är varma och har bra känsla men är jävligt klena, höll i knappt en vinter. Xceldojorna är helt klart varmare, men lite sämre känsla, men robustare och kommer att hålla längre.
Om man inte behöver ta sig någonstans på land, säg promenera genom skogen till brytet eller liknande så är atan bra skor. Men är man tvungen att promenera så kommer de inte hålla länge.
|
|
|
|
|
#109480 |
|
Tack för bra svar! Ska kolla in.
|
|
|
|
|
#109485 |
|
Jag har haft mina atan i fyra säsonger och nu är det dags o byta. aldrig frusit eller haft problem med slitage.
Råkade riva sönder ena dojjan när jag var lite stressad förra våren, där av byte annars hade dom nog använts i år också!
Tänker köpa lika dana!
ps Dom är alldeles för mjuka för windsurfing.
Med vänlig hälsning,
|
|
|
|
|
#109489 |
Stoke: 84 |
|
Atan blir dock en del sladdrig när det kommer in vatten i den.. Kan bero på att jag behöver en mindre strlk.. Om någon vill köpa dojjorna som är använda under en helg så finns de i strlk 38/39 i Sthlm 
|
|
|
|
|
#109490 |
powe
|
Har inte upplevt någon sladrighet. Snarare att de käns som hat de suger fast kring foten som att de var i vakuum. Kvaliteten kan jag inte bedömma. Köpte mina förra vintern och har hållit fint än så länge.
|
|
|
|
|
#109492 |
Stoke: 101 |
|
Alltid haft Xcel 7mm å de funkar bra! Rekommenderas av mig i alla fall.
|
|
|
|
|
#109493 |
|
Jag tycker personligen inte oneil 7mm heat har levererat.. Kalla efter 40 minuter
|
|
|
|
|
#109495 |
|
Xcel med Drylock. Bästa jag haft.
|
|
|
|
|
#109500 |
Stoke: 3 |
|
Jag har hört mycket bra om Xcel Drylock, men ingen verkar ha dom här runt göteborg/varberg så jag tänkte beställa på nätet.
Jag har hört att dom är ganska små så att man skall ta 1-2 storlekar större än vad man brukar ha, stämmer det? Har någon gått från t.ex rip curl till xcel och fått byta storlek?
|
|
|
|
|
#109501 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Hej nej inte bytt storlek men det var lite på håret. Så JA Xcel är kanske aningen små i storlek.
|
|
|
|
|
#109524 |
Stoke: 3 |
|
Kljungqv: jag bytte från fcs stormtrooper 7mm storlek 10, som var för stora, till drylock 7mm storlek 10 som är aningen för små. Så, ja, de är klart mindre än fcs iallafall.
Jag tänkte köpa nya handskar, drylock, och har samma fråga. Ska man gå upp i storlek även där?
|
|
|
|
|
#109526 |
Stoke: 101 |
|
Stämmer ang Xcel storlekarna! Har du str 43 i skor beställer du 44.
Hanskar: Medium handskar är som Small. Beställ alltid en storlek större så blir det bra!
Magicseaweed har oftast, om du inte hittar i Sverige.
|
|
|
|
|
#109531 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Stöd lokala surfhandlare. Red Snapper i Malmö har också Xcel.
|
|
|
|
|