Facebook data

1
hjälp med drömresan?
#109236 hjälp med drömresan? 10 år, 2 månader sen Stoke: 2

ollie
graphgraph

Hallå!
Då var det äntligen dags. Jag och en polare har jobbat, sparat och drömt i snart ett år. Nu börjar vår resa till vågorna äntligen närma sig. Tänkte höra från alla surfare där ute om ni skulle kunna dela med er om lite tips inför resan.

Först var planen att sticka till Nya Zeeland på obestämd tid, men nu är vi mer inne på att åka dit vågorna är som bäst för månaden. Vi har funderat lite på Sri Lanka, Filippinerna och Indonesien. Vi skulle gärna dra någonstans där vi kan hyra något enklare boende och ha nära till lite olika bryt samt annat skoj i närheten då det inte rullar in vågor.

Vi sticker i slutet av september och blir väl borta till våren. Vi har surfat både i Australien, Frankrike och Sverige tidigare. Men det senaste halvåret har vi inte surfat så mycket. Så vi är lång ifrån erfarna. Vi har en resekassa på ca 100k och kommer hyra bräda tills vi vet vad vi vill köpa för modell. Jag är sugen på longboardsurf medans min polare är mer sugen på shortboard.

Hur hade ni gjort?
Ha en grym sommar!

Olof

Logga in för att svara
#109237 Svar: hjälp med drömresan? 10 år, 2 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Filippinerna är väl rätt säsong när vi har höst i Sverige. Då kommer tyfonerna rullande. Jag tror det är rätt svårsurfade tubiga vågor ofta dock.
Sumba i Indonesien sägs vara bra samma säsong, åk till Tarimbang. Kanske inte så mycket annat att göra än att surfa ute i bushen dessvärre. Ta med en god bok.

Logga in för att svara
#109238 Svar: hjälp med drömresan? 10 år, 2 månader sen Stoke: 2

ollie
graphgraph

Ja, kikade lite på Siargao Island(Filippinerna), verkar schysst, men kanske är lite farliga vågor/bryt för oss än så länge.
Om jag har varit otydlig, vi kan tänka oss att åka var som helst. De är inte bara Sri Lanka, Filippinerna och Indo. Så kom gärna med mer tips. Verkar som det blir surf i veckan här hemma iaf!

Logga in för att svara
#109241 Svar: hjälp med drömresan? 10 år, 2 månader sen Stoke: 0

Saraanderssonn
graphgraph

Drar till Karibien och söker surfkompisar i slutet av december och några månader framåt säg till om ni drar åt det hållet!

Logga in för att svara
#109242 Svar: hjälp med drömresan? 10 år, 2 månader sen Stoke: 2

ollie
graphgraph

Soft, varför inte. Vi får snacka mer! kanske skulle man börja resan i galicien/Portugal/ eller Frankrike. Och därefter i november åka till sydvästra Sri lanka?

Logga in för att svara
#109243 Svar: hjälp med drömresan? 10 år, 2 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Aha vartsomhelst. Irland eller varför inte Island i September.
Om ni kan åka vartsomhelst tänk på att åka dit där det är säsong.
www.lowpressure.co.uk/surftravelplanner/default.aspx

Logga in för att svara
#109245 Svar: hjälp med drömresan? 10 år, 2 månader sen Stoke: 2

ollie
graphgraph

Du den guiden var klockren Erik, cheers! Alltså grejen är ju att man blir nästan förvillad av alla ställen. Det finns ju så mycket att välja mellan. Kikat en hel del på wannasurf med. Tänkte mer om det var någon som hade lite mer konkreta tips på en plats som man bara inte får missa. Island hade varit sjukt coolt. Men känns som man vill till något varmare ställe. Men skulle gärna dra dit när man har surfat lite mer.

Logga in för att svara
#109246 Svar: hjälp med drömresan? 10 år, 2 månader sen Stoke: 0

Saraanderssonn
graphgraph

Costa rica och playa hermosa har fin surf

Logga in för att svara
#109252 Svar: hjälp med drömresan? 10 år, 2 månader sen Stoke: 3

akabei
graphgraph

Jag gick i liknande tankar tidigare.
Här är ett screenshot från Excel-arket där jag laborerade med veckor.
Färgerna var någon form av "säsong".

Edit: Rättning, färgerna var när jag kunde tänka mig åka dig. Ställets säsong är inräknat i den värderingen

Ändrat av akabei
Logga in för att svara
#109253 Svar: hjälp med drömresan? 10 år, 2 månader sen Stoke: 3

akabei
graphgraph

Totalt sett blev planen att vara borta 1.5 år, typ såhär:

Portugal: 8 veckor, Juli-Sep (ca pris flyg: 1600kr)
Madeira: 2 veckor, Sep (Billiga flyg från Lissabon, ca pris flyg 500kr)
Frankrike: 6 veckor, Sep-Nov (ca pris flyg 1000kr)
Spanien: 3 veckor, Nov (ca pris flyg 1500kr)
Kanarieöarna: 3 veckor, Dec (Billiga flyg från Spanien, ca pris flyg: 1100kr)
Costa Rica: 12 veckor, Dec-Mar (turistvisum räcker 12v) (ca pris flyg: 10000kr)
Kalifornien: 2 veckor, Mar (ca pris flyg: 3000kr)
Hawaii: 2 veckor, Mar-Apr (Billiga flyg från västra USA) (ca pris flyg: 2500kr)
Nya Zealand: 2 veckor, Apr (Billiga flyg från Hawaii) (ca pris flyg: 5500kr)
Västra Australien: 4 veckor, Apr-Maj (Hyfsat billigt flyg) (ca pris flyg: 1500kr)
Östra Australien: 2 veckor, Maj-Jun (Billigt inrikes) (ca pris flyg: 1500kr)
Indonesien: 12 veckor, Jun-Aug (Billigt flyg) (ca pris flyg: 1000kr)
Fillipinerna: 3 veckor, Aug-Sep (ca pris flyg: 2000kr)
Sri Lanka: 4 veckor, Sep-Okt (ca pris flyg: 3000kr)
Maldiverna: 1 vecka, Okt (för att förnya visum till Sri Lanka) (ca pris flyg: 1000kr)
Sri Lanka: 4 veckor, Okt-Nov (ca pris flyg: 1000kr)
Hem (ca pris flyg: 6000kr)

Jorden runt

Sedan dess har jag dock tänkt om och bestämt mig för att stanna här hemma for now.
Vidare kan det för vissa, exempelvis för mig, vara svårt att vara borta från sverige längre perioder, t.ex. om man behöver hämta mediciner som man har på svenska recept.
Så hade en alternativplan där jag åkte hem och vände var tredje månad

Logga in för att svara
#109271 Svar: hjälp med drömresan? 10 år, 2 månader sen Stoke: 2

ollie
graphgraph

Tack ska du ha Akabei! Vilken jävla resa det hade blivit. Som det ser nu blir vi borta i fem månader. Vi kommer nog börja med Siargao Island iaf. Ska finnas ett bryt som bryter över ett ganska djupt/mjukt rev på en ö en bit från Siargao. Känns soft att börja resan på en paradisö. Därefter blir det nog Nya Zeeland någon gång i slutet av Oktober och några månader fram för att sen fortsätta mot Sri Lanka. Även om det kanske inte är den bästa surfsäsongen för NZ då så finns det ju så sjukt mycekt att hitta på och se på de öarna. Så får tajma in surfdagarna bara. Om det är någon här som har varit på Siargao Island så hade jag gärna hört lite därifrån.

Logga in för att svara
#109462 Svar: hjälp med drömresan? 10 år sen Stoke: 0

daggen
graphgraph

Var på Siargao tidigare i år, så jävla underbart ställe! Bästa surfingen hitta man helt klart med båt, vi betala två snubbar som hade en båt så drog vi omkring en hel dag till massa grymma bryt, Daku var bra, Stimpys var också ett bra ställe där vågorna kunde bli riktigt höga(väl höga för oss)

Vi bodde på Kawili som en svensk snubbe äger, vet att han lagt ut det till försäljning men tror han driver det än. Gick göra bra pris, grymt soft ställe, han vet exakt allt om Siargao.

Ni lär inte ångra er ha de fett!!

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!