|
#109182 |
Båttrip indo, mentawais 10 år, 5 månader sen |
Stoke: 1 |
|
Hej! Håller på att försöka boka en båtresa i slutet av augusti. Någon som kört Mentawais? Tips? Finns det budgetbåtar? De billigaste jag hittat ligger på ca 2000 USD för 11 nätter.
|
|
|
|
|
#109183 |
Svar: Båttrip indo, mentawais 10 år, 5 månader sen |
Stoke: 63 |
ErikG
|
|
|
Ändrat av ErikG
Logga in för att svara
|
|
#109184 |
|
Det hade varit ett alternativ om jag hade haft mer tid, men jag har bara 2 veckor...
|
|
|
|
|
#109200 |
Stoke: 6 |
Juttz
|
Åk till Padang i Sumatra, därifrån går alla båtar ut till öarna. Finns alla möjliga alternativ.
Men som Erik G säger, man får vad man betalar för. Hört om motorer som pajat och folk som varit skeppsbrutna i dagar.
|
|
|
|
|
#109209 |
Stoke: 9 |
|
|
|
|
|
#109222 |
|
Jag har hittat det här: www.mentawai-surf-resort.com/
Det är rätt mkt billigare än matungou, säkert inte lika fint. Det som inte ingår då är ju båtresor till vågorna, det kostar 12 mille per dag för fem pers, dvs drygt 160 kronor om dagen per skalle om man åker båt varje dag. (vilket nog inte är nödvändigt). Jag hittar inga rewievs dock, men de verkar seriösa utifrån den kontakt jag haft med dem.
Båttripp har jag lagt ner. Billigaste jag hittat som har platser kostar 2600 USD...
Man skulle säkert kunna chansa på att hitta någon båt i Padang, men eftersom jag har 15 dagar känns det lite osäkert...
|
|
|
|
|
#109223 |
ErikG
|
Hur många surfcamps finns det egentligen i närheten, är det inte risk för trängsel? + alla båtar???
|
|
|
|
|
#109224 |
|
Jo, de tar nog inte många år innan det är ungefär som Bali =)
|
|
|
|
|
#109225 |
ErikG
|
Nja kanske inte som Bali som har en miljon besökare om året, kanske mer som Lakey peak och det området runt där. Där är ju trångt som fan i vattnet, sjukt massa jobbiga jävlar också som det blir när det blir för många camps..
Du kan ju höra med de här på forumet som varit där?
Det finns ju massor med liknande ställen med färre läger.
MEn vad vet jag kanske inte är så illa?
|
|
|
|
|
#109228 |
|
Matungou skulle ha 3300 USD för 14 nätter... Blir billigare om man är flera, men rätt saftigt om man är själv. Jag tror inte att det är så farligt trångt där ännu, visst det är några camps, men inte så många. De liknande ställen med färre läger som du talar om Erik är nog också betydligt dyrare. Men om någon har tips på något sådant så tas det tacksamt emot!
|
|
|
|
|
#109286 |
Svar: Båttrip indo, mentawais 10 år, 4 månader sen |
Stoke: 9 |
|
grejen med ments är att du kan surfa själv, eller med 50 arga brassar som ser ut som de vill slåss (vilket de säkert gärna gör om de får chansen). allt handlar om hur bra båtguide/kapten du har, och hur bra vågor du vill surfa. för en svennebanan som mig själv och de flesta här på forumet duger en sk "B-våg" alldeles utmärkt om det betyder att man bara är en handfull glada surfare i vattnet, när en av de kända spotsen går av runt hörnet med tillhörande crowd. värt att nämna är att en B-våg i mentawais är fortfarande själva definitionen av perfektion och man är mer än nöjd, särskilt då de "bästa" spotsen ofta är väldigt väldigt tunga och svårsurfade för oss nordbor.
en annan faktor är att vindarna snurrar hela dagen (som de tenderar att göra runt ekvatorn), vilket kan innebära att ett tomt spot med lite cross-shore kan bli femstjärnigt när vinden slår om, vilket den ofta gör under dagen. jag har scorat flera kända spots mer eller mindre själv där nere, då vi har stuckit dit på lite sämre förhållanden, väntat, hängt i båten, kört en skräpsurf, för att sedan se hur vinden vänder och det blir perfektion...då brukar man få nån timme innan ryktet har gått.
en tredje faktor är den klassiska bondturen. ibland är det helt enkelt lite folk i öarna. charterbåtarna kanske är i en annan del av ö-kedjan, campen är inte fullbokade, för mycket surfturister med lite pengar så de surfar bara brytet framför dörren istället för att ta en båt, osv. senaste resan jag gjorde surfade vi aldrig med mer än 20 pers, men oftast med ca 10. sista två dagarna dök 50 pers upp på spotsen vi körde men då var vi så nöjda så de kunde få det.
hoppas ni scorar!
J
|
|
|
Ändrat av jacobw
Logga in för att svara
|
|
#109288 |
Svar: Båttrip indo, mentawais 10 år, 4 månader sen |
Stoke: 33 |