|
#109172 |
Dags för longboard, tips? 10 år, 2 månader sen |
Stoke: 9 |
|
Så har man slutligen insett att man inte klarar sig utan en longboard här i Sverige. Har lite funderingar på vad man ska satsa på och tänkte höra vad folk har för erfarenheter. Kikade på tråden: surfsverige.se/index.php/forum/2-surfforum/89566-tips-performance-longboard#89630
och där rosas Takayamas "in the pink" och "Noah ka oi" av många medan andra förespråkar Southpoints Bongamodeller. Har kikat lite på Walden's Magic och Mctavish Fireball som båda ser intressanta ut.
Brädan kommer nog köras främst i knä till midjehögt, med ambitionen att lära mig noseriding. Vore ju förstås kul om det går att slasha lite med också även om det inte är första prio. Är 189cm och väger runt 85, så jag antar att jag ska en så stor bräda som möjligt.
Vad ska man satsa på? Bra webshoppar som fraktar till Sverige för rimlig peng? Har svårt att hitta southpoint och takayama i europa. Allra bästa vore ju om någon sitter på en beggad bräda som motsvarar önskemålen och vill bli av med den!
|
|
|
|
|
#109173 |
Svar: Dags för longboard, tips? 10 år, 2 månader sen |
Stoke: 3 |
|
du har så rätt. longboard är nog ett måste i quivern ifall man vill ha kul.
jag kör själv på en 9'6 noserider shapad av Nico på wavegliders i Ericeira. brädan är sjukt kul och lätt att fånga vågor med, samt att surfa på.
Att noserida e väl inte det enklaste, men jag är lite av den åsikten också att våra vågor här uppe inte är riktigt noseridervågor, tyvärr. såklart kan det funka ibland men det är nog sällan, beror ju på vinden och kraften i vågorna.
ifall du inte vill beställa en customshapad bräda(som ibland tar tid) av Nico eller nån annan shapare så skulle jag föreslå att kolla in surfers som har "färdiga" brädor från Bing. de har ju några där som är riktigt fina! 9'2an och 9'4an.
skulle också förslå att skaffa en bräda med platt akter som fångar vågorna lättare, istället för att köra tex en pintail som draggar här när vi har så små vågor(när man behöver all fart man kan få innan man droppar in) pintailen gör ju också brädan mer "rank" .
men..kör hårt på longboard, det är sjukt kul, och det är ju det som är viktigast!
-björn
www.boboholm.com
|
|
|
|
|
#109174 |
|
dendär modern retro longboarden såg inte dum ut heller!
|
|
|
|
|
#109176 |
|
Tack för input Björn!
Bingbrädorna ser ju helt klart aptitliga ut, men smakar det så kostar det visst också. Är det nån som kör deras longboards som har en åsikt om huruvida man får valuta för pengarna?
Hittar man bara rätt finns ju potential att köra den de kommande 30 åren, så på så vis kan det ju finnas anledning att lägga lite extra för att slippa sitta där om ett par år med en halvbra bräda och sukta uppåt.
Har varit inne på att skaffa en epoxybräda som tål lite stryk med tanke på våra steniga kuster och otaliga transporter, men när man läser läser runt på div forum får man uppfattningen att GSI är själalös skit och att man bör undvika popouts från Walden, McTavish mm som pesten. Delar folk här den uppfattningen också? Modern Retro hör ju också till GSI-ligan och känns lite som en billig kompromiss. Å andra sidan kanske det inte gör så stor skillnad när man kör i svenskt slop 20-30 dgr om året?
Customshapad bräda vore ju förstås tjusigt. Vart vänder man sig då?
|
|
|
|
|
#109178 |
Stoke: 2 |
|
Halloj!
Har precis gjort samma resa med val av Longboard
Läste runt på div forum och försökte se vad andra kör på osv. Internationellt så verkar folk
Ha uppfattningen att GSI är kasst och det gjorde mig tveksam. Men sen är ju också dom flesta som skriver på forum nördar (inklusive mig själv såklart) och när nörderiet börjar finns det ingen hejd
På det. Här i sverige så har vi ju inte lika mycket att välja på som man har i t.e.x Californien och hade man kunnat välja handshaped med sin egna "touch" för en ok summa hårt förvärvade pesetas så hade väl det troligtvis varit förstahandsvalet MEN för att slippa att krångla till det och riskera att sitta framför datan och göra diverse analyser istället för att försöka surfa så valde jag själv att Good enough räcker för mig och satte mig i bilen ner till Surfers och inhandlade en Walden magic model 9'6 men sen är jag ju nybörjare också! Jag valde mellan Walden, Mctavish fireball , Rrd ford och Bing lovebird men den sistnämnda vågade jag inte köpa för att hade jag varit en mer erfaren surfare så hade jag nog själv skrattat om jag såg en nybörjare med den brädan hehe!
Har bara varit ute med nya brädan en gång hittills och hade jag bara varit lite mer erfaren så hade jag haft jättekul
|
|
|
|
|
#109180 |
|
inga problem!
min gode vän som jag började surfa med för en bra tid sedan lärde mig att när vi surfar här uppe skall det vara stora brädor. såklart kan man köra på mindre också, det är ju upp till var och en. har många gånger märkt att när vi är ute så plockar man själv dubbelt mer vågor än folk som har lite mindre volym. Sen att man kan sitta längre ut och vänta på setvågorna är också kul, iom längre åk.
men longboarden då. jo egentligen så är det väl inte nån stor skillnad vad man åker på, det är ju också han som står på brädan som skall manuvrera brädan som gör jobbet. såklart har jag surfat på bättre och sämre longboards. vet inte om jag diggar epoxy longboards så mycket egentligen, stora och klumpiga men de håller ju längre, sen känns de kanske livlösa ibland också i mitt tycke. eller mer som en stock iom mindre flex.
jag skulle inte bry mig om jag köpte en bra "dyr" customshapad bräda eller då tex en lovebird då som ni pratade om, fast man är nybörjare. oftast så lär man sig bättre med bra grejjor direkt från början, gäller nästan varje sport man utövar tycker jag. och brädorna kommer bli dingade etc med tiden, tror jag dingade min noserider andra gången när jag halkade på isen och slog i tailen i ett isblock. sånt som händer.
ifall du vill beställa en bräda från nico så gå in på www.wavegliders.blogspot.com och skicka ett mail till honom, säg att björn från finland rekommenderade
brädan blir dock ca 9.000kr + frakt. jag betalade 950 euro + 80€ i frakt till finland. då har du en fin custom shapad bräda, ifall du vill ha en noserider så ber du nico göra en sådan, han vet nog vad han gör
min är 9'6 x 22(nånting) x 3 funkar perfekt i våra förhållanden!
|
|
|
|
|
#109185 |
|
Bra tråd! Jag är också sugen på en lång.
Men hur stor bräda kan man spänna på på taken på en Golf?
|
|
|
|
|
#109186 |
|
Ju mer man kikar på Wavegliders sida ju mer sugen blir man på att beställa en. Vackra brädor! Surfar de lika bra som de ser ut så lovar det gott. Hur lång bygg och leverenstid får man räkna med tro?
Fortfarande svagt med åsikter om det "vanliga" sortimentet med McTavish, Walden, Southpoint mm. Är det inga longboardrävar som hänger här på sidan längre?
Akabei, kika här: surfsverige.se/index.php?option=com_kunena&Itemid=55&func=view&id=108823&catid=2#108823
|
|
|
|
|
#109188 |
Stoke: 1 |
|
Att ha en långis på en golf är nog inga problem. Så här ser det ut med en 9-fotsbräda på en liten Aygo, lite kort mellan takräckena kanske, men det funkar.
|
|
|
|
|
#109189 |
Stoke: 24 |
|
Jag provsurfade Walden en del på Sri Lanka i softa långa vänstrar och älskade den.! Men det är ju alltid lite roligare med en custom
|
|
|
|
|
#109196 |
Stoke: 15 |
|
einar skrev:
Fortfarande svagt med åsikter om det "vanliga" sortimentet med McTavish, Walden, Southpoint mm. Är det inga longboardrävar som hänger här på sidan längre?
Longboardräv vete tusan, men en southpoint Bonga har jag så den kan jag väl yttra mig om.
Jag tar vågor med den, den går att svänga med, den går att gå fram på nosen och vifta med några tår utanför med. Den håller det mesta, har ännu inte lyckats förstöra den.
Skulle det gå att utvecklas snabbare på en annan modell av annat märke, kanske, skulle jag surfa bättre, knappast, det är fortfarande surfaren på brädan som skall surfa vågen som kommer in.
Men jag har roligt varje gång jag tar en våg, och den fångar vågor bra, vet inte om den lyckan skulle bli dubbelt så stor bara för att jag skulle surfa ett annat märke, däremot kanske det skulle vara lite roligare att äga och titta på, Bonga brädan är ju rätt ful.
Bäst att svara på om GSI brädorna är så mycket sämre än alla andra är väl typ Lapoint (Backdoor)Göran, han har väl provat de flesta GSI och även en hel del andra märken, har väl ett antal custom brädor också.
|
|
|
|
|
#109197 |
|
Chrillepille skrev:
Att ha en långis på en golf är nog inga problem. Så här ser det ut med en 9-fotsbräda på en liten Aygo, lite kort mellan takräckena kanske, men det funkar.
Skönt!
Snygg bild Då vet jag det. Ser nämligen ut att bli en golf för min del.
Sen får det bli en longboard i höst eller vinter. Min 6'3a borde ju va lugn i vilken bil som helst.
|
|
|
|
|
#109201 |
|
Papasharq skrev:
einar skrev:
Longboardräv vete tusan, men en southpoint Bonga har jag så den kan jag väl yttra mig om.
Jag tar vågor med den, den går att svänga med, den går att gå fram på nosen och vifta med några tår utanför med. Den håller det mesta, har ännu inte lyckats förstöra den.
Skulle det gå att utvecklas snabbare på en annan modell av annat märke, kanske, skulle jag surfa bättre, knappast, det är fortfarande surfaren på brädan som skall surfa vågen som kommer in.
Men jag har roligt varje gång jag tar en våg, och den fångar vågor bra, vet inte om den lyckan skulle bli dubbelt så stor bara för att jag skulle surfa ett annat märke, däremot kanske det skulle vara lite roligare att äga och titta på, Bonga brädan är ju rätt ful.
Bäst att svara på om GSI brädorna är så mycket sämre än alla andra är väl typ Lapoint (Backdoor)Göran, han har väl provat de flesta GSI och även en hel del andra märken, har väl ett antal custom brädor också.
Insiktsfullt svar!
Ligger nog mycket i det du skriver att brädan kanske inte är den avgörande faktorn för hur bra vi stackars sverigesurfare presterar. Kan tänka mig att de flesta klassiska modeller på marknaden duger alldeles utmärkt för de flesta så länge man inte har några helt specifika krav.
Tror den bräda man blir gladast för på sikt är den custombyggda och efter att ha dreglat ett antal timmar över skapelserna på wavegliders sida har jag nu dragit iväg en förfrågan. Får se om de har möjlighet att hjälpa mig.
|
|
|
|
|
#109205 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Har du pengarna så snacka med en shaper och beställ en custom. Det är trevligt för både dig och de i EU som bygger brädorna.
|
|
|
|
|
#110013 |
Svar: Dags för longboard, tips? 9 år, 7 månader sen |
Stoke: 4 |
|
Bumpar... Nån som kan rekommendera fler europeiska shapers än Wavegliders?
Turkos>Hur lång tid tog det för dig att få brädan?
|
|
|
|
|
#110015 |
|
Kanske läge att uppdatera med resultatet. Blev alltså en 9'6" noserider från Wavegliders tillslut. Beställde den omkring midsommar och den var färdig att skicka i mitten av oktober. Kan ju dock tilläggas att det verkar ha legat många beställningar i den perioden då Nico spottade ut 35 andra brädor under samma shaping-session. Tyvärr visade sig att frakten stigit från €80 till €250 då det "gamla" fraktbolaget inte längre skickade oversizepaket, vilket kändes lite surt, även om Nico tog en del av smällen.
Brädan då? Kan inte säga annat än att jag är sjukt nöjd med den. Känns otroligt välgjord, är en skönhet att titta på och de få sessions jag haft med den hittills har varit riktigt roliga (även om jag inte kan något om att surfa longboard på riktigt än). Kan inget annat än att rekommendera Wavegliders, även om det kostar en del.
|
|
|
|
|
#110016 |
|
einar skrev:
Kanske läge att uppdatera med resultatet. Blev alltså en 9'6" noserider från Wavegliders tillslut. Beställde den omkring midsommar och den var färdig att skicka i mitten av oktober. Kan ju dock tilläggas att det verkar ha legat många beställningar i den perioden då Nico spottade ut 35 andra brädor under samma shaping-session. Tyvärr visade sig att frakten stigit från €80 till €250 då det "gamla" fraktbolaget inte längre skickade oversizepaket, vilket kändes lite surt, även om Nico tog en del av smällen.
Brädan då? Kan inte säga annat än att jag är sjukt nöjd med den. Känns otroligt välgjord, är en skönhet att titta på och de få sessions jag haft med den hittills har varit riktigt roliga (även om jag inte kan något om att surfa longboard på riktigt än). Kan inget annat än att rekommendera Wavegliders, även om det kostar en del.
Den ser fantastisk ut! Nu blev man ju inte mindre sugen... Lite lång väntetid bara.
|
|
|
|
|
#110019 |
|
Pallar man resa med en longboard eller lämnar ni era hemma och hyr på plats?
Sugen på en första bräda för att kunna börja köra i Sverige men är det värt meckandet på flyg när man ska iväg? Jag behöver verkligen all flytkraft jag kan få (194/91) så att gå kortare är nog inte ett alternativ. Än (börjar ana att surfandet är som motorcykelåkandet, men behöver en för varje tillfälle).
Är det dumt att försöka kompromissa och gå kortare/tjockare (7'-8') vs längre (9'+)?
|
|
|
|
|
#110022 |
Stoke: 0 |
|
Hej
Jag har en customshapad 10'4 Jim Phillips Magic Ham till salu. Den är mycket lätt att svänga trots längden och känns som en 8' pga widepointen ligger bakom center och dom tunna railsen. Paddlar och fångar vågor lätt med mina 188cm och 95kg.
Endast surfad 5 gånger, men jag har åkt på en skattesmäll och måste finansiera familjens vintersemester.
www.jimthegenius.com/Jim_Phillips_Surfboards/The_Medium.html
samiaumanen@hotmail.com
|
|
|
Ändrat av östanpåbull
Logga in för att svara
|
|
#110023 |
|
Le Birró skrev:
Pallar man resa med en longboard eller lämnar ni era hemma och hyr på plats?
Sugen på en första bräda för att kunna börja köra i Sverige men är det värt meckandet på flyg när man ska iväg? Jag behöver verkligen all flytkraft jag kan få (194/91) så att gå kortare är nog inte ett alternativ. Än (börjar ana att surfandet är som motorcykelåkandet, men behöver en för varje tillfälle).
Är det dumt att försöka kompromissa och gå kortare/tjockare (7'-8') vs längre (9'+)?
Apropå att kompromissa: Walden Mini Mega Magic 7'6 (74 liter)
www.surfers.se/sv/vagsurfing/surfbrador/funboards/walden-mini-mega-magic-slx.html
Nån som har en åsikt om?
|
|
|
|
|
#110027 |
Stoke: 2 |
|
Le Birro!
Hade samma funderingar innan jag köpte, men såhär med facit hand så är iaf min åsikt att en Longboard är ett bättre köp i längden. en Longboard kan du alltid ha kvar och ha användning för medans en sådan "hybrid" som mini mega magic är just en kompromiss. Bättre att bli vän med Longboarden först och sedan succesivt gå neråt. Även om den är "fet" så kommer det bli vobbligt etc om du inte har koll på din pop up! Lägg stålarna på en bra Longboard
|
|
|
|
|
#110028 |
|
Misfit skrev:
Le Birro!
Hade samma funderingar innan jag köpte, men såhär med facit hand så är iaf min åsikt att en Longboard är ett bättre köp i längden. en Longboard kan du alltid ha kvar och ha användning för medans en sådan "hybrid" som mini mega magic är just en kompromiss. Bättre att bli vän med Longboarden först och sedan succesivt gå neråt. Även om den är "fet" så kommer det bli vobbligt etc om du inte har koll på din pop up! Lägg stålarna på en bra Longboard
Tack för synpunkterna. Det började luta åt det hållet när jag jämförde två olika Waldenmodeller med varandra och vad folk tycker om dem:
www.surfindustries.com/shop/us/surf/longboards/walden-mini-mega-magic-slx/
www.surfindustries.com/surfboards/walden_megaMagic.php
Minin får fina omdömen med det är inget emot den klassiska Megan som hyllas. Funderar på att beställa en 9'+ av Wavegliders och se till så den är anpassad framförallt i volym.
Finns det nån poäng med att försöka hålla sig under en viss längd? Jag tänker praktiskt för allt ifrån flyg, bil, förvaring etc?
|
|
|
|
|