Facebook data

1
Långresa med familjen?
#109047 Långresa med familjen? 10 år, 9 månader sen Stoke: 0

ponka_melon
graphgraph

Vi planerar långresa Pappa som vill surfa, två barn 4år som vill bada, gräva gropar och lära sig surfa, fru som vill koppla av, sola, bada och uppleva ny del av världen! Var ska vi åka? Vad vet ni om resa med familj och kombinera surf?

Vi har kollat på Srilanka, Barbados, Brazilien, Sandiego, Bali, finns det mer? när vi ska åka är efter priser, vågor och väder!

Kom med förslag och tips tack!

Logga in för att svara
#109048 Svar: Långresa med familjen? 10 år, 9 månader sen Stoke: 25

lars
graphgraph

Du får speca lite mer när du vill åka. Vinter eller sommar? Hur länge ska du vara borta?

Logga in för att svara
#109049 Svar: Långresa med familjen? 10 år, 9 månader sen Stoke: 0

ponka_melon
graphgraph

Tack för svar! Vi kan åka på hösten eller på våren. 1 till 2 månader, beroende på pris. Jag är inte ute efter de största och bästa vågorna, litet och roligt framför stort och crowded!

Vi har varit på Bali och Portugal. Bali känns som att det behövs moppe och åka runt för att hitta lite bättre surf än Kutabeach, vilket inte är så roligt för resterande familjemedlemmar!

Barbbados eller Srilanka ligger just nu högt på listan men jag vet inte så mycket om de platserna.

Logga in för att svara
#109050 Svar: Långresa med familjen? 10 år, 9 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Barbados ar inte fel, du far ju alltid windswell. Annars kolla Costa Rica eller Syd Afrika -typ norr eller soder om Durban.

T.ex Durban ar bra iochmed att du kor morgon o kvalls surf, under dagen blaser det sonder = familjeaktiviteter som t.ex. safari, vin, wavehouse etc etc. Nagot hog brottslighet dock....

Logga in för att svara
#109051 Svar: Långresa med familjen? 10 år, 9 månader sen Stoke: 0

ponka_melon
graphgraph

Tack för svar! costa rica har jag glömt! har du något förslag på var, med bra anslutning till flygplats, surf och mysig by/turistort?

Logga in för att svara
#109052 Svar: Långresa med familjen? 10 år, 9 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Sen har du ju Dominikanska Republiken, Trinidad Tobago, Puerto Rico etc etc....

Kolla denna ocksa

www.surfline.com/travel/best-bet/

Borja med vilken manad du vill resa o kor fran dar...

Logga in för att svara
#109053 Svar: Långresa med familjen? 10 år, 9 månader sen Stoke: 1

Hype
graphgraph

Lägger till en underdog.

Guadeloupe

Var där med min familj över jul (Sambo,ettåring och mina päron) och hade 2 riktigt bra veckor.
Vackert, god mat och trevligt folk. Finns väldigt många små stränder att njuta av och korta sträckor med bil. (4000kr/bil för 2 veckor) Regnskog och vulkan på ena ön om man gillar lite trekking.

Lite liknande Barbados med konstant windswell + swell från norr lite då och då. Surfade varje dag. Många spots inom kort radie med bil.

Finns ett perfekt ställe för dina kids (och dig) i Saint Francois, vilket är ett bra ställe att basera sig på. Kidsen tar vågen hyfsat nära land, knähöga gröna vågor och du ligger ett par hundra meter längre ut. Långa åk och brukar vara chest-shoulder high som störst.

Finns en surfcoach i byn som har brädor samt bra hand med barn. (Han snackar engelska)

Ett minus med Guadeloupe är språket, svårt att navigera sig fram med engelska.

Tror surfsäsongen är typ November- april

Logga in för att svara
#109058 Svar: Långresa med familjen? 10 år, 9 månader sen Stoke: 6

freddyo
graphgraph

Jag var med familjen 5 veckor i Costa Rica i februari-mars. Bodde i Santa Teresa. Det var den bästa resan jag någonsin gjort. Kan verkligen rekommenderas. Ungarna är 1 och 3 år gamla. Flygresan var lång men det gick bra. Bussen från San Jose var lite tuff också men lätt värt det. Skriv i min gästbok om du vill ha mer info.

Logga in för att svara
#109059 Svar: Långresa med familjen? 10 år, 9 månader sen Stoke: 0

ponka_melon
graphgraph

Tack för infon, jag skriver i din gästbok. Just nu researchar jag på Costa rica, Barbados, Sri lanka, Puerto rico eller Guadeloupe. Barnen har sett att det finns sköldpaddor på Barbados så det ligger högt just nu!

Logga in för att svara
#109061 Svar: Långresa med familjen? 10 år, 9 månader sen Stoke: 25

lars
graphgraph

Sri Lanka är också massa sköldpaddor och billigare, dock crazy trafik. Gött December-April (Västkusten)
Costa Rica är goare men dyrare än Sri Lanka. Gött slutet av november-maj

Du ska ha ett gött ställe där surfet ligger i närheten av där du bor så nu bara kan traska ner till stranden, ingen transport och sån skit.

Logga in för att svara
#109062 Svar: Långresa med familjen? 10 år, 9 månader sen Stoke: -2

Frasselinho
graphgraph

Hej

Var på Barbados tre veckor med min tjej och vår son (1,5 år) nu i mars.

Kan bara rekommenderas!

Skicka ett mail om du vill ha mer info

jonas.franzen@gmail.com

/frasse

Logga in för att svara
#109068 Svar: Långresa med familjen? 10 år, 9 månader sen Stoke: 24

Swingkid
graphgraph

jonahlake.com/sri-lanka

Jag har varit på Sri Lanka 2 ggr / totalt 5 månader. Kolla gärna in mitt resereportage på min sida om ni vill se bilder och bli inspirerade att resa dit. Massa surf och kultur utlovas

Ha det bra!

/ Swingkid

Logga in för att svara
#109080 Svar: Långresa med familjen? 10 år, 9 månader sen Stoke: -4

JonasS
graphgraph

Vi var i Sri Lanka i januari/februari. Reste med en 1-åring och en 3-åring, och en fru som inte surfar men gärna solar. Ganska liknande setup som för dig alltså. Vi bodde i Mirissa och tyckte det var perfekt för familjen. Mellan stranden och den hektiska bilvägen låg det hotell/restauranger/skog (vilket inte alltid är fallet i Sri Lanka) så man stördes inte av trafiken.

Mirissa har två vågor, en högerpoint i den västra delen av stranden (det är den kända Mirissa-vågen = kan bli trångt), sen ett beachbreak i den östra delen (mindre känt, lite sämre = mindre folk).

Vi bodde på Giragala Hotel i den östra hörnan vilket passade barnen perfekt då de hade en trädgård med stängsel runt, så man slapp oroa sig för att de skulle springa ut i vattnet. Från frukostbordet/hängmattorna/gräsmattan såg man beachbreaket rakt ut, medan högerpointen var en tio minuters strandpromenad bort.

Har gjort Santa Teresa (utan barn) och som jag minns det kändes det ganska likt Mirissa. Rätt tungt trafikerad väg genom Santa Teresa också, men då (2010) fanns där inga strandrestauranger (finns många i Mirissa). Fördelarna med Sri Lanka är att det är billigare och betydligt lättare att ta sig dit från Sverige, men nackdelarna är väl att turismindustrin inte hunnit lika långt vad gäller service och standard. Men lankeserna löser det mesta med ett leende så det är ingen stor grej.

Kan iaf varmt rekommendera Sri Lanka, vi hoppas kunna återvända inom ett par år. Viktigast när det gäller surfresa med barn är ju - som du själv säger - att man slipper transport till vågorna. De måste verkligen ligga runt knuten från boendet. Därför funkade Mirissa grymt för oss. Och om du tröttnar på vågorna där ligger det en massa till tio minuters tuktuk bort. Men det är nog svårt att misslyckas med Santa Teresa också så vad du än väljer kommer du ha en grym semester!

Swingkid sitter nog inne på mer Sri Lanka-info, men undrar du något om just Mirissa är det bara att du hör av dig.

//Jonas

Logga in för att svara
#109103 Svar: Långresa med familjen? 10 år, 9 månader sen Stoke: -1

Life
graphgraph

Hej! Jag hakar på din tråd.. Jag håller på att planera samma grej, fast lite längre tid, typ 2-3 månader november - januari med en då 10 mån - 1-åring. Har lite samma tankar på resmål som du!

Kan börja med lite egen input!
Californien - Enkelt, allt finns, goa vågor, inte såå långt att flyga. Kan dock vara ganska kallt i december, inte så varmt i vattnet. Om du är inne på San Diego kan jag lätt rekommendera att bo i Encinitas/Leucadia som ligger norr om San Diego. Mycket mysigare än områdena längs med kusten inne i stan, massa mysiga cafeer och schyssta restauranger och riktigt bra surf. Då kan man göra utflykter till San Onofre och andra stränder som ligger lite mer norrut. Man kan också lätt ta sig in till stan om man vill shoppa, gå på zoo, sea world osv. Om ni är flexibla så åk i typ september-oktober = mycket mindre folk i vattnet/överallt men fortfarande varmt och härligt!

Costa rica - har varit där utan barn och det är ju såklart supernice. Kan verkligen tänka mig att det funkar med barn också. Känns tryggt. Dock jävligt dåliga vägar till många ställen, tex Santa Teresa. Tamarindo är ju en lite större by/stad som har massa restauranger och alla faciliteter vilket kan vara schysst med barn/sambo som inte surfar. Det finns surf i stan, men man vill helst ta sig till andra stränder som är trevligare/bättre och då måste man iväg med bil. Jag funderar lite på Samara, någon som varit där? Ska tydligen finnas ny väg dit.. Vill gärna bo nära surfet så man slipper ta sig iväg med pick och pack å barn. Andra förslag på såna ställen i CR? (på pacific-sidan)

Frasselinho, Tror du man blir less på Barbados om man är där längre tid typ 2-3 månader? Hur/var bodde ni?

Är lite inne på Hawaii också, nån som har info? Vart/vilken ö ska man åka till om man vill bo nära/på surf som är lagom stort? Eller är det bara megastora vågor överallt i nov-jan? Är det helt stört dyrt där?

/Liv

Logga in för att svara
#109104 Svar: Långresa med familjen? 10 år, 9 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Sätt barnen i sommarkoloni och dra iväg själv hahaha

Logga in för att svara
#109126 Svar: Långresa med familjen? 10 år, 9 månader sen Stoke: 0

ponka_melon
graphgraph

Tack för all info! Sri Lanka har åkt upp på första plats. Dock ser det inte så billigt ut om man vill bo lite bättre! På Bali så får man oftast personal med när man hyr hus, någon som vet om det är samma upplägg på Sri Lanka.

California ser intresssant ut, någon som har mer tips på tid och platser där?

Logga in för att svara
#109757 Svar: Långresa med familjen? 10 år, 4 månader sen Stoke: 5

hman
graphgraph

Dags att återuppliva en av många familjesurftrådar.

Vi planerar dra maj-juni. Lättillgänglig surf och tillräckligt med underhållning (dvs strand och bad) för 3 kids mellan 8 och 1 så att fru H kan slappna av och få sig lite sol står på önskelistan. Mellantjejen har haft det lite struligt så vi behöver hålla oss i mer civiliserade områden avseende sjukvård än t.ex Indo, CR och SL (jag vet att det går att få kvalificerad vård där men det finns inte utrymme för jidder om det skulle behöva utnyttjas).

Nån som har tips på land/område/boende? 4-6v räknar jag med att vi kommer vara borta. Gärna Cali även om det inte är rätt säsong - då kan man ju köra lite Disneyland och sånt också

Logga in för att svara
#109771 Svar: Långresa med familjen? 10 år, 4 månader sen Stoke: 0

ponka_melon
graphgraph

Det ser ut att bli Sri Lanka och vi kollar på Weligama eller Mirissa. Har läst en hel del om smutsigt vatten och skräpigt på stranden i Weligama, någon som kan dementera dessa uppgifter?

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!