Facebook data

1
Axel ur led - hut långt tills man kan surfa
#108754 Axel ur led - hut långt tills man kan surfa 10 år, 5 månader sen Stoke: 6

powe
graphgraph

Drog axelnur led för ca 2 månader sedan när jag åkte snowboard . Har kört rehab och går till sjukgymnast, men hen är ganska negativ till att det blir surf till sommaren.
Vet ju självklart att man ska vila, träna och läka innan jag ger sig på för stora kraftnansträningar(surfa).
Tänker inte ge mig ut innan det känns bra, men skulle vara gött att få en tidsram så att jag kan ställa in mig på ungefär när jag kan tänkas surfa igen.

Frågan lyder: När ni frog axeln ur led, hur långt tid iannan ni kunde surfa?

Logga in för att svara
#108755 Svar: Axel ur led - hut långt tills man kan surfa 10 år, 5 månader sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Jag drog ju inte axeln ur led, men först nu tre månader senare börjar det rätta till sig, fortfarande en viss stramhet kvar dock. Jag har vilat helt fr träning.

Ändrat av Liinus
Logga in för att svara
#108756 Svar: Axel ur led - hut långt tills man kan surfa 10 år, 5 månader sen Stoke: 0

soyd
graphgraph

Själv drog jag axeln ur led 2011 vid ett platt fall på min Surfskate Premiere. En sten som gjorde att ett av framjulen låste sig och truken vrids 180°, var på jag kastas av med näsan före och jag tar reflex mesigt emot mig med båda armarna. Jag känner först ingenting utan märker att axeln är ur led då jag ska resa mig upp likt samma rörelse som vid en armhävning men det gick lite tungt.. Så jag tittar på vänster arm och tänker f*n!!!

Vad gäller rehabiliteringen så skulle jag gissa på att du har fått tillbaka full rörlighet inom 2-4 månader. Och fyll styrka efter ca ett halv år, men alla är vi olika vad gäller läkningen. Har man väl dragit den ur led en gång så går den lättare ur led nästa gånger sägs det...

För mig så hände det som tur var i september så jag kunde åter hämta mig över vintern. Dock kan jag tillägga att jag har ett läge i axeln som man sällan använder men då jag väl använder det så kan det bränna lite varför vet jag inte... Jag kan bara beskriva det så här: Om du sitter på passagerare sätet (vänster axel..) i bilen och sträcker dig till baksätet för att ta fram ex en ryggsäck eller liknande där bakom dig så triggar jag detta läge ibland.. Och då har jag tränat axlar och överkropp två gånger i veckan aktivt på gym.

Jag hade som en måttstock att då jag tog på mig en huvtröja allt eftersom så kändes det mindre och mindre i axeln till det inte kändes alls. Men man kan säkert dra axeln ur led på lite olika sätter vilket kanske ger olika smärtor vid olika rörelser.

Ursäkta att jag svävade iväg med min story och allt här!, hoppas du återhämtar dig snabbt!

/mvh soyd

Logga in för att svara
#108757 Svar: Axel ur led - hut långt tills man kan surfa 10 år, 5 månader sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Känner igen det där m att dra på sig en tröja, dra på sig en jacka, dra upp jeansen.. Mkt bra måttstock på när skiten börjar lägga sig..

Logga in för att svara
#108758 Svar: Axel ur led - hut långt tills man kan surfa 10 år, 5 månader sen Stoke: 7

Wrane
graphgraph

Ajjjj, jag hade problem med min i 10 år. Klättrade, surfade, åkte snowboard mm och axeln åkte ur säkert ett par gånger i månaden. Tillslut var den så sliten att jag ibland vaknade upp på morgonen med axeln ur led. Operation 1997 och sedan dess har den inte ens glappat. Skönt!
Min läkare sa att jag hade haft tur att jag höll på med sporter där jag använde axeln mycket samtidigt som det var synd att det var så stora okontrollerade krafter när allt inte gick som planerat. Mitt råd är att du bygger muskler runt leden men glöm inte rörligheten. Lätta vikter i ytterlägen. Är skålen sliten eller senorna uttänjda lär en operation vara bäst. Du kommer att märka det efter en tid om du håller på med samma sporter som jag... Jag hade tur att min luxation var åt ett håll där jag kunde få tillbaka den själv. Ang. tiden innan du kan komma igång igen så vågar jag inte gissa. Jag körde på när smärtan tillät, oftast efter en vecka eller så. Min första konvalescens var betydligt längre än så, kanske ett par månader.

Ändrat av Wrane
Logga in för att svara
#108760 Svar: Axel ur led - hut långt tills man kan surfa 10 år, 5 månader sen Stoke: 6

powe
graphgraph

Tack för alla svar.
Axeln börjar ju helt klat bli bättre. Jobbar för fullt (är trädgårdsmästare tunga lyft och klättarnde i träd), men känner att den är lite svag enu. Spec i lyft upp mot bröst axelhöjd. Får köra på med rahab och hopppas på ett snabbt tillfrisknade. På tal om när man känner sig ok tyckte sjukgymnasten att jag skulle kunna kasta en tännisboll med full kraft.

På tal om skadan så hände de ti ett hopp. landade med bakotvikt och rotation och satte ner handeln som en total idiot. Trode jag hade brutit armen. Gjorde så ont att jag svimade efter en stund. På sjukhuset hade de grymt svårt att få tillbaka axeln. Först 3 läkare som drog och slet (var tydligen för vältränad av all vintersurf , sen skickad till annat sjukhus för att sövas, men de testade en gång till och då fick de tillbaka den. Då hade jag fått så mycket morfin och muskelavslapnade att man kunde ha sövt en elefant och försvan in i lala land.

Logga in för att svara
#108766 Svar: Axel ur led - hut långt tills man kan surfa 10 år, 5 månader sen Stoke: 4

KalleLuden
graphgraph

Har haft samma problem som Wrane beskriver och ett tag var det så illa att jag hostade axeln ur led och droppen blev när nyckelbenet slets loss från sitt fäst pga av alla otaliga luxationer. så ett par operationer senare och mycket rehab och konstant träning så är den starkare än någonsin men det är som sagt mycket individuellt och om jag i dagsläget drar axeln ur led så behöver jag nog inte vila mer än någon vecka innan jag surfar ( dock får man ta det lugnt och tänka sig för och inte bara köra) Jag är nog lite av ett "dumhuvud" när det gäller att "köra på igen" trots att jag har en mycket instabil axelled

Läkare och sjukgymnaster är dock på den andra sidan av skalan och vill att man ska vila sin axel brutalt länge men det är ju deras jobb och "ansvar" att säga det som är absolut nyttigast för dig men allt ska inte vara nyttigt i livet!

Lycka till, been there done that!

Logga in för att svara
#108767 Svar: Axel ur led - hut långt tills man kan surfa 10 år, 5 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Korde boggieboard i nagra ar och operation och traning loste min axel.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!