Själv drog jag axeln ur led 2011 vid ett platt fall på min Surfskate Premiere. En sten som gjorde att ett av framjulen låste sig och truken vrids 180°, var på jag kastas av med näsan före och jag tar reflex mesigt emot mig med båda armarna. Jag känner först ingenting utan märker att axeln är ur led då jag ska resa mig upp likt samma rörelse som vid en armhävning men det gick lite tungt.. Så jag tittar på vänster arm och tänker f*n!!!
Vad gäller rehabiliteringen så skulle jag gissa på att du har fått tillbaka full rörlighet inom 2-4 månader. Och fyll styrka efter ca ett halv år, men alla är vi olika vad gäller läkningen. Har man väl dragit den ur led en gång så går den lättare ur led nästa gånger sägs det...
För mig så hände det som tur var i september så jag kunde åter hämta mig över vintern. Dock kan jag tillägga att jag har ett läge i axeln som man sällan använder men då jag väl använder det så kan det bränna lite varför vet jag inte... Jag kan bara beskriva det så här: Om du sitter på passagerare sätet (vänster axel..) i bilen och sträcker dig till baksätet för att ta fram ex en ryggsäck eller liknande där bakom dig så triggar jag detta läge ibland.. Och då har jag tränat axlar och överkropp två gånger i veckan aktivt på gym.
Jag hade som en måttstock att då jag tog på mig en huvtröja allt eftersom så kändes det mindre och mindre i axeln till det inte kändes alls. Men man kan säkert dra axeln ur led på lite olika sätter vilket kanske ger olika smärtor vid olika rörelser.
Ursäkta att jag svävade iväg med min story och allt här!, hoppas du återhämtar dig snabbt!
/mvh soyd