Facebook data

1
Läckage? Våtdräktstips!
#108621 Läckage? Våtdräktstips! 11 år, 1 månad sen Stoke: 1

Stene
graphgraph

Är det någon mer än jag som har problem med att det sipprar in lite vatten mellan skor och våtdräkt samt handskar och våtdräkt? Har O'neill Pyrotech dräkt, Patagonia handskar och Quicksilver skor.

Min fråga är om någon experimenterat med att försöka täta med något material. Funderar på om man skulle kunna applicera Plastic Dip, Liquid Latex, LiquidSole, Neoprencement eller liknande på våtdräktens insida samt sko/handskes utsida för att få det tätare?
Plastic Dip finns som spray och verkar vara ganska elastiskt.

Logga in för att svara
#108622 Svar: Läckage? Våtdräktstips! 11 år, 1 månad sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Det kommer inte bli elastiskt nog. Köp en tajtare dräkt, skor, handskar. Jag tycker de så kallade "donut cuffs" som sitter på xceldräkter, handskar skor och även på C-skins dräkter funkar superbra mot spolningar.

Logga in för att svara
#108623 Svar: Läckage? Våtdräktstips! 11 år sen Stoke: 3

Norrsken
graphgraph

Håller med han över, tajtare dräkt hjälper. Min gamla C-Skin läckte in mycket i händerna, jag funderade på ett elastiskt band med kardborrelås runt handlederna för att hålla in dräkten. Jag kom dock aldrig så långt och nu är problemet löst med en Xcel

Logga in för att svara
#108624 Svar: Läckage? Våtdräktstips! 11 år sen Stoke: 1

Stene
graphgraph

Ahh låter som om jag köpt fel dräkt. Passformen är dock super tajt.
Problemet är inte spolningar utan att det sipprar in lite lite nollgradigt vatten i anslutningarna.
Tänkte att gummi mot gummi skulle hålla tätare. Xcel har ju gummi runtom på hela insidan men O'neill har bara 2/3delar. Finns ju produkter som är doppade helt i gummi för att hålla tätt såsom; Gooru, Rubber Soul, etc.
Ingen som testat Plastic Dip spray???

Logga in för att svara
#108625 Svar: Läckage? Våtdräktstips! 11 år sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Xcel handskarna med mudden som sitter på är helt täta för mig. Xcel bootsen tar in lite vatten men inte mycket.
Det kan sippra in lite lite vatten just när jag går i men det rör sig ju om droppar precis så att man känner av det. Inget som är problematiskt för mig.
Däremot rejäla spolningar vill åtminstone jag undvika när det är under 5-6 grader, det är bättre med dräkter med donut cuff men att helt undvika spolningar in i huvan osv och nån gång upp längs ben eller arm har jag aldrig lyckats undvika 100%.

Logga in för att svara
#108626 Svar: Läckage? Våtdräktstips! 11 år sen Stoke: 15

freddandson
graphgraph

en annan sak som påverkar är ifall du trär handskarna över ärmen på våtdräkten eller tvärt om. för mig funkar det bäst att trä ärmen över handskarns men en kompis tycker det funkar bädt tvärt om. samma med skorna.
kör xcel rakt igenom nu för tiden, super nöjd!

Logga in för att svara
#108628 Svar: Läckage? Våtdräktstips! 11 år sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Det vanligast är nog skor och handskar UNDER dräkten. Kan det vara värt att prova det omvända?

Logga in för att svara
#108629 Svar: Läckage? Våtdräktstips! 11 år sen Stoke: 33

mistarippa
graphgraph

Det är helt avhängigt hur täta handskar, skor och dräkt VAR OCH EN FÖR SIG är.
Och sedan givetvis VAR man vill (eller minst helst vill) ha vattnet vid spolning.
Vattnet hamnar såklart i den utanpåliggande delen.
Alla är olika. En del fryser lättare i hela kroppen och andra fryser lättare i fingrar och tår.
Om man föredrar lite vatten i skon/handsken framför vatten i hela underbenet/underarmen
efter spolning så kör skor å handskar utanpå!
Har du tex sånadäringa excel med specialmuddar kan det vara värt att prova ha utanpå.
Jag har testat drylock handskar utanpå, funkar klockrent, bara hålla upp armen
och pressa ut vatten vid behov (om handsken blir som en vattenballong efter spolning).
Fattar för övrigt inte varför tillverkarna inte gör bredare velcro straps till vinterskor och
vinterhandskar?! Typ 5-6 cm istället för 2-3 cm.
Drar man åt de smala för mycket blir det ju både blodstopp och för liten anläggningsyta (läcker)
Hade dom breda remmar skulle man ju alltid kunna ha handskar och skor utanpå!

Logga in för att svara
#108634 Svar: Läckage? Våtdräktstips! 11 år sen Stoke: 15

freddandson
graphgraph

Erik, så tycker jag också. när jag testat tvärt om känns det som jag har två uppblåsta balonger på händerna. men som sagt, för endel funkar det visst.

Logga in för att svara
#108646 Svar: Läckage? Våtdräktstips! 11 år sen Stoke: 1

Stene
graphgraph

Ingen som provat att göra "specialmuddar" a la Excel med hjälp av Plasti Dip Spray?

Logga in för att svara
#108681 Svar: Läckage? Våtdräktstips! 11 år sen Stoke: 3

pontuspontus
graphgraph

Kanske lite off topic nu men för att stilla nyfikenheten kring handskar och skor innanför eller utanför gjorde jag ett test under strikt vetenskapliga former på torö igår. Tänkte dela med mig av resultaten. Jag har xcel drylock dräkt + skor + vantar. Eftersom det inte är ngn donut cuff vid bensluten på dräkten var hypotesen att det kanske skulle vara tätare med skorna (med donut cuff) utanpå dräkten.
På höger fot fick därför skon vara utanför dräkten och på hänger fot fick dräkten vara utanför skon. Motsvarande gjordes med handskarna.
Efter ett par vurpor och duckdives var höger sko mycket mer spolad och höll på att bli kall. Dessutom kändes det som den skulle glida av vid duckdives eftersom vattnet spolar rakt ner i skoskaftet och den modellen inte har någon strap över fotknölarna. Fick åka in till land och justera tillbaka till klassiskt läge med dräkten utanpå. Med vantarna märkte jag ingen nämnvärd skillnad mellan höger och vänster.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!