|
#108434 |
Någon som skadat armen när ni surfat? 10 år, 8 månader sen |
Stoke: 84 |
|
Vad gjorde ni åt det? Vilade? Hur länge? Det verkar liksom ta sin tid i och med kylan vi har just nu.. Är det ok att köra lätt gym, trots att det kan kännas pyttelite i muskeln?
|
|
|
|
|
#108435 |
Svar: Någon som skadat armen när ni surfat? 10 år, 8 månader sen |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Armen är ju rätt lång och stor...Vad har du skadat?
|
|
|
|
|
#108437 |
Stoke: 9 |
|
Fick en muskelsbristning vid revbenen som heter duga i somras utomlands.. Kändes som alla revben var brutna så fick åka hem tidigare men det var bara att vila för mig. Tog nästan 2 månader dock innan det blev 100% igen.
|
|
|
|
|
#108438 |
|
Deltamuskeln. Det var bara första veckan det var kritiskt, men det sitter kvar en jävla stelhet och om jag dra armen bakåt känns det. Antar att det kan ta en jävla tid att helt bli av med det. Någon som testat Voltarens värmeplåster?
|
|
|
|
|
#108439 |
Stoke: 6 |
|
Kan av egen erfarenhet säga att axlar är luriga små as och att det kan vara väldigt svårt att egentligen veta vart smärtan kommer ifrån. Om det var någon form av surf-trauma som är orsaken till din smärta så skulle jag gissa på att det snarare är de små rotator-cuffarna under delta som spökar. Det är ju dock omöjligt att säga något om via ett forum. Gå till en sjukgymnast som kan undersöka vad det är som är problemet, sen kommer du nog med största sannolikhet få lite rehab-övningar. Been there done that, det är skittråkigt men det enda som hjälper. Orkar du inte knata iväg till sjukgymnast eller liknande så hör av dig så kan jag dela med mig av lite övningar du kan testa och se hur de känns.
|
|
|
|
|
#108440 |
|
Mmm har kollat hos sjukgymnast redan, verkade inte vara något "allvarligt" enligt honom och han gav mig tips på övningar samt kur på Voltaren. Voltaren funkade när det var kritiskt, men ger ingen effekt på det som nu finns kvar. Saken är den att denna arm är svagare än den andra pga. tidigare skada, så det var väl bara en tidsfråga.. Ajaaaa, bara att träna upp den.
|
|
|
|
|
#108441 |
|
Eller vila armen helt blir det nog.. och köra på värme.. Tydligen kan inflammation sitta i väldigt länge.
|
|
|
|
|
#108443 |
ErikG
|
Köp en elektrisk värmedyna, det funkade för mig. Kan vara värt att pröva, jag körde omväxlande långa värmande pass med den och sen massa liniment också.
|
|
|
|
|
#108444 |
|
Så det är tricket alltså? VÄRME. Vilket liniment?
|
|
|
Ändrat av Liinus
Logga in för att svara
|
|
#108445 |
ErikG
|
|
|
|
|
#108446 |
|
Kör redan på det. Funderar som sagt på Voltarens värmeplåster, ska hålla upp t 10 timmar. Men man undrar ju vad fan som är i dem
|
|
|
|
|
#108447 |
powe
|
När det kommer till lineiment finns det inget så bra som linnex stick. Garranterad lindring. finns på hälsokostbutiker.
|
|
|
|
|
#108448 |
|
Fan va bra, det ska jag kolla upp, tack!
|
|
|
|
|
#108449 |
ErikG
|
JAg hade en skada från överbelastning i supra och/eller infraspinatus (?)(motorsågade ved i icke ergonomisk position) Den satt i rätt länge men med hjälp av sjukgymnastens övningar med gummiband, värmedyna och liniment gick den till slut bort.
|
|
|
|
|
#108450 |
|
Men kände du av skadan när du tränade m gummiband? Eller var det bara sen efteråt när smärtan var helt borta?
|
|
|
|
|
#108454 |
ErikG
|
Nej jag gjorde givetvis övningarna när jag var skadad.
|
|
|
|
|
#108456 |
|
Jaha så du kände smärta under övn.? Och det sa din sjukgymnast var ok?
|
|
|
|
|
#108457 |
ErikG
|
Herregud hur svårt kan det vara! Gör som sjukgymnasten säger ööh.
|
|
|
|
|
#108458 |
Stoke: 15 |
|
Betty Hamilton surfar med en arm så amputation är en annan lösning...
|
|
|
|
|
#108459 |
Stoke: -1076 |
IST
|
Har du testat eller rättare menat har din sjukgymnast tipsat dig om att du kan massera/stretcha muskeln med en roterande tennisboll?
Går till så att du placerar bollen mellan muskeln o en vägg och sen för kroppen så att bollen rullar och trycker mot kroppen. Om du har en någorlunda frisk muskel samt så bör det ej göra ont men en för mycket stel muskel kan ge mycket smärta. Smärtan försvinner efter upprepningar över flera dagar/veckor. Effekten blir ungefär som en värmedyna plus att muskeln tränar.
Vid inflammationer i muskeln bör du ja ta något mer än smärtstillande kan jag tycka.
|
|
|
|
|
#108460 |
|
Ja men drygo, vad fan sa din sjukgymnast Erik? Träna trots smärta?
|
|
|
|
|
#108461 |
|
Är det en inflammation i muskeln ska du varken massera eller ha värme på den, riskerar bara att förvärras. Vad jag kan läsa mig till har Voltarens värmeplåster ingen aktiv substans, dvs det är inte anti-inflammatorisk som vanlig Voltaren utan fungerar bara just värmande... Hur länge sedan var det du skadade dig Liinus? Om det gör ont när du rehab'ar så testa att lätta på vikten, antalet repetitioner och se till att du är lite varm i hela kroppen innan du kör igång.
|
|
|
Ändrat av Angie
Logga in för att svara
|
|
#108466 |
|
Okej, då kör jag bara en kur till Voltaren nu mot inflammation och testar att helt vila armen tills jag är helt smärtfri. Skadade mig under början av jan var det väl. Men inflammation kan ju sitta i vääääldigt länge har jag hört.
|
|
|
|
|
#108475 |
|
Förtydligande; det är vid infektion man inte ska massera eller värma upp muskeln. Men vid inflammation är det bara bra m värme.
|
|
|
|
|
#108476 |
Stoke: 4 |
|
|
|
|
|
#108479 |
|
Men va faaan, det är ju den här sjukgymnasten jag snackat med som säger detta. Men ja, den där texten säger ju tvärtemot fanskapet..
|
|
|
Ändrat av Liinus
Logga in för att svara
|
|
#108480 |
ErikG
|
Skilj på akut och kronisk inflammation. Akut inflammation tex direkt efter en stukning osv=bra med is. Stryper då blodflödet och minskar onödigt stor inflammation.
Kronisk inflammation, långvarig kvarvarande skada kan värmebehandlas. Man vill öka läkningen mha ökat till eller genomflöde av blod till området.
Man kan gott prova sig fram med värme, funkar det så gör det. Annars prova nåt annat. PS lyssna mer på sjukvårdspersonal än folk på ett forum..
|
|
|
Ändrat av ErikG
Logga in för att svara
|
|
#108481 |
Stoke: -1076 |
IST
|
KalleLudens googlelänkning sa det ErikG skrev om olika typer av inflammationer och värme behandlig.
Heat Therapy
Heat is generally used for chronic injuries or injuries that have no inflammation or swelling. Sore, stiff, nagging muscle or joint pain is IDEAL for the use of heat therapy. Athletes with chronic pain or injuries may use heat therapy before exercise to increase the elasticity of joint connective tissues and to stimulate blood flow. Heat can also help relax tight muscles or muscle spasms. Don't apply heat after exercise. After a workout, ice is the better choice on a chronic injury.
Gäller att skilja på vad det är när man läser en text. Alltid bra även med många kunskapskällor från ett forum om man är osäker att lita på vad sjukgymnasten säger.
|
|
|
|
|
#108482 |
|
Jaha har återigeeen snackat m sjukgymnast samt massör och det är alltså inte fel m värme som efterbehandling. Suck.
Thank heaven for Voltaren.
|
|
|
|
|