Facebook data

1
Släppa allt. Flytta. Surfa.
#108331 Släppa allt. Flytta. Surfa. 10 år, 10 månader sen Stoke: 3

akabei
graphgraph

Hej,

Jag har senaste dagarna gått i funderingar. Ska jag släppa jobbet, sälja företaget, flytta någonstans med bra surf och bara släppa livet här hemma. Jag har bra med pengar så skulle klara mig ett bra tag. Inte så bra med pengar som de där 35åriga x-bankers från London som bosätter sig i Schweiz för att åka skidor livet ut, så någon gång måste jag komma hem igen (alternativt hitta jobb på plats).

Om du skulle släppa allt och bosätta dig för year-round surf någonstans. Var skulle du bosätta dig då?

Indo? Costa Rica? Californien? Australien? Fillipinerna? Japan? Frankrike? Sri Lanka? Mauritius?

Nyfiken på vad ni hade gjort!

Logga in för att svara
#108333 Svar: Släppa allt. Flytta. Surfa. 10 år, 10 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Ska du flytta eller bara en laaaaanng trip?

Logga in för att svara
#108334 Svar: Släppa allt. Flytta. Surfa. 10 år, 10 månader sen Stoke: 25

lars
graphgraph

Vad har du för företag?

Logga in för att svara
#108335 Svar: Släppa allt. Flytta. Surfa. 10 år, 10 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

Du får en stoke för dina tankar!
Do it och inspirera oss andra!
Tänker själv i såna banor rätt ofta!

Vart är väl en smak, behov och möjlighets fråga så känns rätt individuellt!

Ibland tänker jag på Kanarieöarna för att det är nära hem så man kan glida hem å hälsa på enkelt och få besök enkelt.
Andra dagar tänker jag Nya Zealand för att det verkar tryggt och har bra surf.
Ibland Indo, Sydafrika för att det är spännande och bra surf.

Sjukt svårt att bara bestämma sig för nåt så kanske bara. . .

!Kasta pil på en världskarta och dra till närmsta kuststräcka!

Är man lite entreprenör och har lite kapital så kommer man på nåt att överleva på!

Logga in för att svara
#108336 Svar: Släppa allt. Flytta. Surfa. 10 år, 10 månader sen Stoke: 15

freddandson
graphgraph

efter ett akut besök hos lokal tandläkare i Panama ligger just sjuk och tandvård högt på lisran över nödvändigheter svåra att leva utan.
finns ju många ställen att välja mellan kika på något som passar din yrkesroll.

Logga in för att svara
#108339 Svar: Släppa allt. Flytta. Surfa. 10 år, 10 månader sen Stoke: 3

akabei
graphgraph

Tack för alla tips och tankar.
Ska fundera vidare. Suga på det, testa lite nya ställen nu i vår kanske och se om jag fastnar för något speciellt.

Tanken om sjukvård var intressant. Tyvärr försvinner rätt många bra ställen...

Logga in för att svara
#108346 Svar: Släppa allt. Flytta. Surfa. 10 år, 10 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Släppa allt flytta surfa tanken har nog slagit rätt många. Är man inne på rätt spår om då ska börja fundera över var närmaste sjukhus ligger???
Ifall man blir akut sjuk kan ju närmsta sjukhus även i Sverige vara för långt bort osv osv..
Sen finns det ju bra försäkringar med medicinsk evakuering om man så önskar.

Det finns ju hur många ställen som helst att flytta till men det beror ju på om det är permanent eller en längre vistelse eller bara över vintrarna. Vilka typer av vågor man vill surfa osv osv i det oändliga.
Det finns ju många alternativ enbart i Atlanten om man bara vill övervintra varje år.

Logga in för att svara
#108348 Svar: Släppa allt. Flytta. Surfa. 10 år, 10 månader sen Stoke: 3

akabei
graphgraph

ErikG Bra kommentarer. Men det där med sjukhus var faktiskt mer aktuellt för mig än freddandson kunde vetat Jag har en kronisk sjukdom där jag behöver tillgång till vård. Jag glömmer lätt av det eftersom jag är mycket sällan faktiskt har symptom. Men jag har en plan på hur jag fixar det, dock kommer jag inte helt att skriva ut mig från Sverige.

Jag har kollat lite och verkar vara ganska svårt att få uppehållstillstånd i de flesta länderna som jag varit sugen på. Vidare var det väldigt svårt att konsulta, eller fortsätta arbeta i svenskt bolag, fast från annan ort i många länder.
Turistvisum från 30-90 dagar. Så kommer bli en del farande och flängande i varje fall. Inom EU är betydligt enklare. Antingen kontinenten eller öarna i Karibien.

Har också haft diskussioner med vänner som gjort "liknande" saker, men från andra utgångspunkter. För att få input. Har lärt mig en del saker som kan vara värt att tänka på, huråvida det är värt det eller inte. Kommer föreställningen om hur det blir verkligen stämma? Vad gör man annars? Backup? Fallback?
För min del handlar det med största sannolikhet om att flytta. I princip lämna Sverige (men inte formellt, kommer fortfarande äga ett av mina två bolag där jag kommer "vara anställd" och plocka ut lön under närmsta åren).

Jag har funderat på detta närmare och just nu tänker jag mig att under våren och sommaren besöka och testa lite olika ställen. Fundera mer på det. De alternativen jag tittar på nu är:
1. Delår i Frankrike/ Norra Spanien
2. Flytta till Costa Rica/Indo/Fillipinerna/Portugal/Brasilien (initialt med "täckmantel" att studera något för att få längre uppehållstillstånd.
3. Bara köra övervintring på nämnda platser.

Jag återkommer när jag funderat mer Men mer bra tips på ställen samt olika saker man kanske ska ta i beaktande är högst välkommet!

Logga in för att svara
#108350 Svar: Släppa allt. Flytta. Surfa. 10 år, 10 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Logga in för att svara
#108351 Svar: Släppa allt. Flytta. Surfa. 10 år, 10 månader sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

Ett tips är att ta kontakt med svenskar i de aktuella länderna och kolla med dem deras erfarenheter av att besöka ambassaden för sökning av visum samt andra saker som kan va intressant. Samt få kontakt med infödingar för att få tips om sånt sånt inte kan googlas fram.

T,ex i Sydafrika är de lika hårda på att ge visum som i Sverige skillnaden är att Sverige är mer organiserade och man kan boka tid medans i ZA får man vänta i det oändliga som kan ge uppkom till mycket frustration om man är van med kalenderplanering. Arbetsvisum är ett dilemma då vissa jobb som t,ex Andiss visade som vänder sig till svenskar så kan arbetsplatsen kräva att den sökande redan har ett arbetsvisum. Och Home affairs kräver ett arbetsintyg för att få ge ut ett arbetsvisum.

I och med att Sydafrika inte var aktuellt för dig Akabei men kan vara det för andra här så kommer en hänvisning till mitt första tips www.facebook.com/groups/214742441915047/

Ändrat av IST
Logga in för att svara
#108356 Svar: Släppa allt. Flytta. Surfa. 10 år, 10 månader sen Stoke: 24

Swingkid
graphgraph

Nya Zealand!! Vackert, grymt surf, lite crowd, fortfarande billigt, trevligt folk, massvis med jobb, bra väder, bra sjukhus etc. Loving it over here!

förra veckan

Logga in för att svara
#108357 Svar: Släppa allt. Flytta. Surfa. 10 år, 10 månader sen Stoke: 3

akabei
graphgraph

Fy fanken. Hur stort är det där?
Kanske ska kolla på NZ också Kallt vatten året om eller? Mycket hajar?
Hur är det med visum?

Logga in för att svara
#108363 Svar: Släppa allt. Flytta. Surfa. 10 år, 10 månader sen Stoke: 15

freddandson
graphgraph

hahaha, Erik jag menade så klart inte att man skulle söka sig till något uber superduper sjukhus i österike. Har tänkt samma tanke om att packa och dra och då har jag funderat på saker jag skulle tänkas sakna. Kalles kaviar på nr 1, sen möjligheten till sjuk/tandvård. Finns många ställen i världen med bättre förutsättningar än sverige. sen får man väl väga för och emot. Tror jag ändå valt ställe efter möjligheter till ett nice liv med bra surf.

lycka till och håll oss uppdaterade på hur det går!

Logga in för att svara
#108365 Svar: Släppa allt. Flytta. Surfa. 10 år, 10 månader sen Stoke: 5

hman
graphgraph

Portugal har sen ett par år generösa skatteregler om man flyttar dit. Kan vara värt att undersöka om du kan stoppa pengarna från firman i en försäkring och sen lyfta skattefri pension

Logga in för att svara
#108379 Svar: Släppa allt. Flytta. Surfa. 10 år, 10 månader sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Vet inte om det är så eftertänksamt, men mitt måtto är som Nike:

JUST
DO
IT

Logga in för att svara
#108384 Svar: Släppa allt. Flytta. Surfa. 10 år, 10 månader sen Stoke: 3

akabei
graphgraph

Tack för peppen, från alla.
Det blir inte denna sidan sommaren. Men det känns faktiskt som det blir av. Jag lovar att håller er uppdaterade.
Men, först ska våren bjuda på några helger i frankrike (Ryan har äntligen släppt sommarens biljetter för Biarritz) och en vända på Sri Lanka.

Ska fortsätta suga på frågan och fortsätta argumentera med mig själv för att försöka slå hål på känslan att det är mitt kall och måste göras
Uppdatering kommer...

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!