ErikG Bra kommentarer. Men det där med sjukhus var faktiskt mer aktuellt för mig än freddandson kunde vetat
Jag har en kronisk sjukdom där jag behöver tillgång till vård. Jag glömmer lätt av det eftersom jag är mycket sällan faktiskt har symptom. Men jag har en plan på hur jag fixar det, dock kommer jag inte helt att skriva ut mig från Sverige.
Jag har kollat lite och verkar vara ganska svårt att få uppehållstillstånd i de flesta länderna som jag varit sugen på. Vidare var det väldigt svårt att konsulta, eller fortsätta arbeta i svenskt bolag, fast från annan ort i många länder.
Turistvisum från 30-90 dagar. Så kommer bli en del farande och flängande i varje fall. Inom EU är betydligt enklare. Antingen kontinenten eller öarna i Karibien.
Har också haft diskussioner med vänner som gjort "liknande" saker, men från andra utgångspunkter. För att få input. Har lärt mig en del saker som kan vara värt att tänka på, huråvida det är värt det eller inte. Kommer föreställningen om hur det blir verkligen stämma? Vad gör man annars? Backup? Fallback?
För min del handlar det med största sannolikhet om att flytta. I princip lämna Sverige (men inte formellt, kommer fortfarande äga ett av mina två bolag där jag kommer "vara anställd" och plocka ut lön under närmsta åren).
Jag har funderat på detta närmare och just nu tänker jag mig att under våren och sommaren besöka och testa lite olika ställen. Fundera mer på det. De alternativen jag tittar på nu är:
1. Delår i Frankrike/ Norra Spanien
2. Flytta till Costa Rica/Indo/Fillipinerna/Portugal/Brasilien (initialt med "täckmantel" att studera något för att få längre uppehållstillstånd.
3. Bara köra övervintring på nämnda platser.
Jag återkommer när jag funderat mer
Men mer bra tips på ställen samt olika saker man kanske ska ta i beaktande är högst välkommet!