Facebook data

1
Surf i Sydafrika??
#108109 Surf i Sydafrika?? 10 år, 11 månader sen Stoke: 0

Davids
graphgraph

Någon som kört där nere? Några tips? Har kollat in Glen Beach nu och det verkar ju jäkligt schysst, finns en del "lyxbungalows" att hyra såg jag, men verkar ju väldigt prisvärt om man är ett gäng. Kolla här: http://www.campsbaybeachfront.com/

När drar vi?

Logga in för att svara
#108110 Svar: Surf i Sydafrika?? 10 år, 11 månader sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

Buffalo bay eller Buffelsbaai ska oxå vara bra. När tänkte du dra?

Logga in för att svara
#108120 Svar: Surf i Sydafrika?? 10 år, 11 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Kor om det ar en kortare trip typ 2-3 veckor, ingen tidsomstallning o du flyger pa natten, landar pa morgonen kan vara i vattnet nagra timmar efter landning.

Juni-Augusti

Mycket haj, kul kul

Logga in för att svara
#108124 Svar: Surf i Sydafrika?? 10 år, 11 månader sen Stoke: 3

Nille
graphgraph

Har varit nere i Kapstaden flera gånger och hyrt hus från mäklare. Billigt och bra.

Om du bara är ute efter surf är mitt tips är att strunta i Kapstaden och åka de 10timmarna i bil till Jefferys bay.
Fin bilresa och mycket surf längs vägen.
Eller flyg till Port Elisabeth och ta en bil därifrån.

Logga in för att svara
#108125 Svar: Surf i Sydafrika?? 10 år, 11 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Precis J-bay är trevligt och känns rätt säkert. Ganska mycket folk i vattnet på högern men det finns många sektioner.
Durban är rätt sunkigt inne i stan men prova hostelet som storvågssurfaren Rudy Palmboom har söder om stan. Det är supertrevligt och gångavstånd ner till surfet.
Transkei området är galet om du vill långt ut i bushen, väldigt mycket bra points med klipp/sand kombinationer. Långt till sjukhus vid hajattack...mycket haj.

Logga in för att svara
#108136 Svar: Surf i Sydafrika?? 10 år, 11 månader sen Stoke: 2

clintosaurus
graphgraph

Jag kommer ifrån Kapstaden och har surfat mycket där. Glenn Beach är ett väldigt fint område - nära vackra stränder Camps Bay och Clifton. Många turister nu i Dec/jan = party vibe. Surfmässigt är Glenn Beach tyvärr ingen höjdare. Fickle och om det blir vågar då är det en massa folk i vattnet. Egentligen är SA sommaren (Svenska vintern) inte särskilt bra för surfing i SA och Kapstaden - inte så många vågar och mycket vind. Inte så många andra surf spots nära Glenn Beach heller, kanske Llandudno men det är 15 mins bort i bilen. Men om du vill sola på stranden och vara nära många bars och restauranger är det perfekt.

Om du vill surfa mer och ha det lite mer avslappnad kan jag föreslå Kommetjie. Det ligger kanske en halvtimmar med bil ifrån Kapstaden city. Vacker, avslappnad, inte så turistic och bättre surf options. Long Beach är ganska konsistent och lite skyddad ifrån vinden, också finns Noordhoek, the Kom etc. Mycket fint område med vackra vita stränder. Muizenberg är inte så långt bort och där är det bra för beginners och longboarders.

J-Bay är förstås mycket bra - bästa right-hand point break jag har surfat. Men få vågar under sommaren och många turister. Där ska du vara under SA vintern - typ mellan Juni och Augusti. Sjukt sjukt bra!

Elands Bay på Westkusten är en mycket bra left hand point break. kanske 2 timmer ifrån Kapstaden. men också bäst under vintern.

Durban är en helt annan sak. Inne i stan är det riktig Afrika - spännande och farligt. Men kör man lite bort ifrån stan är det fint. Under sommaren är vädret lite osäker och tropiskt - kan regna mycket, kan blir supervarmt. Transkei = only for the brave.

Hoppas det hjälper någonting och hör av dig om du har några frågor!

Förresten jag flyttar tillfälligt tillbaka till Kapstaden snart och hade en idé att kanske starta någon slags surf camp, eller surf hostel i Kommetjie. Idén är att det ska vara ganska lyxigt men inte flashy/dyrt men definitivt inte 'basic' som jag har sett i många surf camps runt världen, det ska bli bra kaffe/espresso och frukost till exempel, gångavstånd till Long Beach, men också med guided körning till dagens bästa vågar också möjligheter till beginners (typ Muizenberg). Sydafrika är ganska billigt och blir billigare. Flygresan är övernatt, ganska billigt och med ingen tids skillnaden. Jämfört med andra surf options t.e Marocko, Sri Lanka etc är Sydafrika och Kapstaden mycket bättre utvecklat och det finns massa med bra restauranger, stränder, bars, nära vingårdsområdet (Stellenbosch, Paarl, Franschoek), Table Mountain, safari, shark cage diving, golf mm. Dvs en massa andra saker man kan göra på dagar med små vågar eller för icke-surfare kompisar Kan det vara intressant för Svenska surfare? Eller är Sydafrika helt enkelt för långt bort? Vad säger ni?

Logga in för att svara
#108141 Svar: Surf i Sydafrika?? 10 år, 11 månader sen Stoke: 15

freddandson
graphgraph

sydafrika är nog det bästa stället jag surfat på. surfade runt kapstade på de ställen Clintosarius nämner. Rolig blandning mellan olika vågor, sjukt bra mat!cool natur, trevligt folk och lätt att ta sig fram med bil. Skulle inte tveka en sekund att åka tillbaka!

Logga in för att svara
#109190 Svar: Surf i Sydafrika?? 10 år, 5 månader sen Stoke: 0

Davids
graphgraph

clintosaurus skrev:
Jag kommer ifrån Kapstaden och har surfat mycket där. Glenn Beach är ett väldigt fint område - nära vackra stränder Camps Bay och Clifton. Många turister nu i Dec/jan = party vibe. Surfmässigt är Glenn Beach tyvärr ingen höjdare. Fickle och om det blir vågar då är det en massa folk i vattnet. Egentligen är SA sommaren (Svenska vintern) inte särskilt bra för surfing i SA och Kapstaden - inte så många vågar och mycket vind. Inte så många andra surf spots nära Glenn Beach heller, kanske Llandudno men det är 15 mins bort i bilen. Men om du vill sola på stranden och vara nära många bars och restauranger är det perfekt.

Om du vill surfa mer och ha det lite mer avslappnad kan jag föreslå Kommetjie. Det ligger kanske en halvtimmar med bil ifrån Kapstaden city. Vacker, avslappnad, inte så turistic och bättre surf options. Long Beach är ganska konsistent och lite skyddad ifrån vinden, också finns Noordhoek, the Kom etc. Mycket fint område med vackra vita stränder. Muizenberg är inte så långt bort och där är det bra för beginners och longboarders.

J-Bay är förstås mycket bra - bästa right-hand point break jag har surfat. Men få vågar under sommaren och många turister. Där ska du vara under SA vintern - typ mellan Juni och Augusti. Sjukt sjukt bra!

Elands Bay på Westkusten är en mycket bra left hand point break. kanske 2 timmer ifrån Kapstaden. men också bäst under vintern.

Durban är en helt annan sak. Inne i stan är det riktig Afrika - spännande och farligt. Men kör man lite bort ifrån stan är det fint. Under sommaren är vädret lite osäker och tropiskt - kan regna mycket, kan blir supervarmt. Transkei = only for the brave.

Förresten jag flyttar tillfälligt tillbaka till Kapstaden snart och hade en idé att kanske starta någon slags surf camp, eller surf hostel i Kommetjie. Idén är att det ska vara ganska lyxigt men inte flashy/dyrt men definitivt inte 'basic' som jag har sett i många surf camps runt världen, det ska bli bra kaffe/espresso och frukost till exempel, gångavstånd till Long Beach, men också med guided körning till dagens bästa vågar också möjligheter till beginners (typ Muizenberg). Sydafrika är ganska billigt och blir billigare. Flygresan är övernatt, ganska billigt och med ingen tids skillnaden. Jämfört med andra surf options t.e Marocko, Sri Lanka etc är Sydafrika och Kapstaden mycket bättre utvecklat och det finns massa med bra restauranger, stränder, bars, nära vingårdsområdet (Stellenbosch, Paarl, Franschoek), Table Mountain, safari, shark cage diving, golf mm. Dvs en massa andra saker man kan göra på dagar med små vågar eller för icke-surfare kompisar Kan det vara intressant för Svenska surfare? Eller är Sydafrika helt enkelt för långt bort? Vad säger ni?

Det låter asfett det där! Det verkar vara rätt billigt i SA? Jag tror att många surfare gärna skulle åka till Sydafrika, men hur ser flygpriserna ut nu? Vi funderar fortfarande på den där villan jag visade, verkar vara ett bra pris om man är flera. Nu i höst så är vädret rätt bra va?

Logga in för att svara
#109191 Svar: Surf i Sydafrika?? 10 år, 5 månader sen Stoke: 0

Davids
graphgraph

clintosaurus skrev:

Det låter asfett det där! Det verkar vara rätt billigt i SA? Jag tror att många surfare gärna skulle åka till Sydafrika, men hur ser flygpriserna ut nu? Vi funderar fortfarande på den där villan jag visade, verkar vara ett bra pris om man är flera. Nu i höst så är vädret rätt bra va?

Logga in för att svara
#109193 Svar: Surf i Sydafrika?? 10 år, 5 månader sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

10rand e 6kr mat en måltid på mcdonalds kostar 55 rand bostäderna e rätt billiga men de har oftast ingen värme som typ element.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!