Facebook data

1
Singlefin i trä
#108024 Singlefin i trä 10 år, 10 månader sen Stoke: 1

Simon Tedenryd
graphgraph

Ohoj! Till våren när den goa värmen kommer tillbaka har jag tänkt mig att starta mitt första brädbyggar projektet. Planerna är att bygga en old school bräda med singlefin men där finns två frågor som jag behöver få besvarade. Vilket trä är mest prisvärt? Jag har hört talas om att paulownia, balsa och gran ska vara ganska schysta trä att bygga med, men de två förstnämnda har jag ingen aning om hur man får tag i. Den andra frågan jag har är hur man får en singlefin box på plats? Har inte hittat en enda guide hur man gör det på trä. Finns där någon som har erfarenhet utav brädbygge i trä? Öppen för alla tips och förslag!

Ha det fint!

Logga in för att svara
#108038 Svar: Singlefin i trä 10 år, 10 månader sen Stoke: 9

tullkyckling
graphgraph

earthcastleroad.wordpress.com

Jag bygger. Hollow. Furu. Singlefin. Testa! Det är skitkul!
Och svårt. Lycka till!

Logga in för att svara
#108039 Svar: Singlefin i trä 10 år, 10 månader sen Stoke: 9

tullkyckling
graphgraph

Jag har bilder på min senaste finbox-lösning på instagram: earthcastleroad (jag får aldrig bilderna att visas här.)

Logga in för att svara
#108040 Svar: Singlefin i trä 10 år, 10 månader sen Stoke: 9

tullkyckling
graphgraph

Logga in för att svara
#108046 Svar: Singlefin i trä 10 år, 10 månader sen Stoke: 9

tullkyckling
graphgraph

Jag tycker att furu fungerar. Mina försök att få tag på balsa resulterade i ett pris på 13000 kr/m3. Då kommer joxet levererat till hälsingland. Inget deal. Kejsarträ har jag inte forskat mer runt än att hobbybutiker säljer småplank. /kolla in flamasurf för inspiration/ Jag har experimenterat med fyra olika bygg-metoder: 1. Ply-lager på lager (the longboard). 2. Top/bottenplanka + rails sist (the shortboard) och 3. Hollow wood, Grain-style minus bead and cove (the fat swede). 4. Urgröpning. Min slutsats är att man ska minimera trädimensionerna och förlita sig på stark epoxy och ett robust rocker -table, Då blir brädan lättare.Mina tips är att titta på alla tubeklipp som finns, och härma, och hitta din grej. du kan aldrig ha för många tvingar.

För egen del kör jag bara på. I slutändan är det ju bara trä, lim och lite plast. Men det finns en uppsjö av tillverkare globalt, några är hyperseriösa (kolla in roy stewart, han med orange dräkt) och inkorporerar livsstilen till 100%. Andra hackar lite här och lite där Swaylocks.com). I swedala verkar flest byggare köra på foam och här på forumet finns några trådar om det. Riktigt proffsiga ( de pratar volym hit och rails dit)

Jag har byggt 5 brädor men bara åkt på en av dem. Det var en mäktig upplevelse. Jag räknar med att de 10 första tillverkade blir jox, men därefter ska jag bli riktigt bra och börja sälja.

Den enda risken, som jag ser det, är att man blir byggarberoende. Periodvis är det enda jag tänker på hur nya lösningar kan funka, lim, slipa osv. Ja, just nu bygger jag mer än surfar, och då har jag heller aldrig surfat särskilt mycket.

När det gäller fenboxen förstärker jag spine ungefär halvmeter med balsa /inuti/. Borrar sedan hål från undersidan, och handöverfräser gluggen. Sista joxet i gluggen stämmjärnar jag bort och epoxylimmar fast skiten med känsla för rakhet. Det är bra om man har koll på centrumlinjen, så att man borrar rätt. Jag fuckade visserligen upp det på the shortboard, men lärde mig mycket av det. Gör man fel på fenboxen får man öva lite träkirurgi. I dagsläget vet jag inte hur hållbart det är, men jag drämde i en sten duktigt på udden, och det höll.

Den enklaste metoden att börja med är ply-lager på lager. Brädan blir visserligen tung, men metoden ger känsla för rocker och rail, dessutom är den billigast. Ply böjer lätt och så skippade jag ytplasten och owatrolade /typ olja/ plankan, tidskrävande, men kul. Och den läcker inte in.

Hör av dig om du har frågor

Logga in för att svara
#108058 Svar: Singlefin i trä 10 år, 10 månader sen Stoke: 1

Simon Tedenryd
graphgraph

Fan vad bussigt med alla tips! Jag hade tänkt att göra något liknande med det här fast såga ut rocken innan man pressar Har du koll på vad furu väger jämfört med gran? Vill ha så lätt bräda som möjligt. Jag känner mig inte kunnig nog för att göra en ihålig bräda atm, tänkte börja med den lättaste metoden så jag får en blick på hur man kan göra nya finesser. Det där med fenboxen tar jag när tiden är kommen

Logga in för att svara
#108059 Svar: Singlefin i trä 10 år, 10 månader sen Stoke: 1

Simon Tedenryd
graphgraph

Surfsverige är helt handikappat när det gäller att bifoga grejer

Logga in för att svara
#108061 Svar: Singlefin i trä 10 år, 10 månader sen Stoke: 9

tullkyckling
graphgraph

www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1077

Trä verkar handla om fuktighetsgrad. Furu ser ut att väga aningen mer än gran.
När jag valde trä så åkte jag till trävaruhuset och tittade, klämde och kände. Jag tog det som jag fick mest känsla för, slumpen typ. På en av brädorna la jag in två ek-stripes för att det skulle se snyggt ut. Limma ek funka fint, men hårdheten gjorde ytan mer svårbearbetad vid slipning.

Logga in för att svara
#108066 Svar: Singlefin i trä 10 år, 10 månader sen Stoke: 3

abo
graphgraph

Den som har överlägsen kunskap om bygge i trä är Björn Thomasson (visserligen bygger han kajaker, men han vet ett och annat om just trä, och hur man använder det som byggmaterial)

Här kan du läsa;
www.thomassondesign.com/fragor-och-svar#b1

och här kan du jämföra trä
www.thomassondesign.com/bygga/materialfakta/traslag

Logga in för att svara
#108150 Svar: Singlefin i trä 10 år, 10 månader sen Stoke: 0

mysteriemannen
graphgraph

Ohoj, Verkar som vi hamnat i samma forum. Jag har liknande frågor. Verkar ju asaballt att bygga en bräda i trä!

Logga in för att svara
#108152 Svar: Singlefin i trä 10 år, 10 månader sen Stoke: 6

powe
graphgraph

fan va kul med en byggtråd!

Har själv gått i tankarna om att bygga en bräda i trä. efter mycket efterforsknigar tyckte jag att denna metod verkar världigt bra Bygger på att man gör railsen först och sen konstruerar rästen av brädan. Här har snubben en hemsida som förklarar metoden lite mer ingående. verkar väldigt enkel.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!