Facebook data

1
Surf i Biarritz
#106865 Surf i Biarritz 11 år, 6 månader sen Stoke: 1

crazynick
graphgraph

Ok, ska en långweekend till Biarritz i oktober. För det första: är bryten inne i stan nåt att ha? Vilket är i så fall bäst? Grand plage eller Plage Cotes des basque? (utifrån crowd, kvalitet, fångar upp swell, etc). Ser framför mig att det vore nice att ta brädan under armen och GÅ ner till vågorna.

Vi har dock bil, så tips på bra bryt nära stan, men som ändå kräver bil, mottages gärna också.

Sen, boende mitt i stan? Tips?

Logga in för att svara
#106884 Svar: Surf i Biarritz 11 år, 6 månader sen Stoke: 1

crazynick
graphgraph

NÅN måste väl ha koll?! Pliiiiz

Logga in för att svara
#106889 Svar: Surf i Biarritz 11 år, 6 månader sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

Ja vad är bäst, Grand plage eller Plage Cotes des basque eller annan i närheten?

Idag tisdag vid 12-tiden som är molnig ser Grand plage rätt så folktät ut från en webkamera med ca 50 som vill surfa vågorna. Vågorna är ca 1 -1,5m höga. Relativ samlad lineup så lättare att undvika att den som tar vågen inte kör på någon.

Plage Cotes des basque har ungefär lika många surfare men de är rätt utspridda i vattnet så den som tar en våg får även väja för andra surfare.

Ett ställe norr om Grand Plage som heter Anglet vid en pir har en webcam och där är det surfbart till vänster samt till höger om piren. Där är det en mer utspridd lineup än på Grand plage men med ungefär lika många surfare i vattnet.

Så enligt min uppfattning är de rätt lika en dag som denna och det såg ut som om det mest för surfskoledeltagare ute eftersom att många klungor hade exakt likadana surfbrädor.

Alternativ till dessa citysurf
Det finns några till surfställen som du kan jämföra med för dagens surf på www.webcam-hd.fr/ de mindre kända ställena finns ej med på sidan.

Logga in för att svara
#106894 Svar: Surf i Biarritz 11 år, 6 månader sen Stoke: 6

Juttz
graphgraph

Cotes des Basque är en långsammare, segare longboardvåg medan Grand Plage har mer face och tryck. Det finns en rip vid klippan till vänster sett från stranden om det är för hårt att paddla ut mitt på. På sommaren är det fullt av kooks och turister, men på hösten om vädret är sämre blir det nog inte allt för crowded.

Anglet ger dig som sagt mer utrymme. Milslånga stränder. Les Cavaliers och Sables d'Or är de bankar jag surfat, men det finns en handfull till som säkert skiftar från år till år. Les Cavaliers var rätt bra en sommar, många duktiga groms som rippade hårt. I oktober med regelbundet swell kan det säkert bli hur bra som helst. Övervägande högrar. Bygg upp paddelmusklerna, paddlingen kan bli hård om swellet växer. Hossegor ligger bara en dryg timme norrut. Världsklass-beachbreaks, du åker i rätt årstid.

För litet för dig? Åk till Guethary/Avalanche en halvtimme söder om Biarritz. Elda upp en bräda och hoppas på fläskigt 20- fotssurf. Kolla om du kan pröjsa någon med jetski att towa in dig om du är för lat för att paddla.

För stort? Kolla Hendaye vid spanska gränsen där swellet inte kommer in lika tungt. Zarautz på spanska sidan bjuder också på bra surf. Liten vacker by dessutom. Nära till San Sebastian. Ät några Pintxos.

Lycka till.

Logga in för att svara
#106897 Svar: Surf i Biarritz 11 år, 6 månader sen Stoke: 1

crazynick
graphgraph

Grymt! Tack för fina svar, precis vad jag var ute efter. Jo kommer ju ha bil så ska absolut kolla området omkring, men vore som sagt nice också att bara kunna gå ner till stranden nån morgon! Och jo hoppas ju att sommarens crowd ska ha lagt sig...

Logga in för att svara
#106902 Svar: Surf i Biarritz 11 år, 6 månader sen Stoke: 6

Juttz
graphgraph

Då är det väl bara Grand Plage som gäller, för Cotes des Basques ligger ju inte direkt inne i staden. Zurriola i San Sebastian är en annan city-beach där folk knatar in i stan och byter om bland bilar, människor och asfalt. Har du bil ska du absolut använda den. Var i Biarritz som 20-åring utan körkort och det är väldigt begränsande även om det finns en buss till Anglet. Det finns ett 3-stjärnigt överkomligt hotell i staden, men annars hade jag kollat typ Airbnb.com för boende. Bodde i Bayonne för 3000-4000 sek i veckan sist. Biarritz är rätt trevligt, men själv föredrar jag städer som San Sebastian och San Jean de Luz som inte har lika turistig feel.

Logga in för att svara
#106916 Svar: Surf i Biarritz 11 år, 6 månader sen Stoke: 0

Lundegren
graphgraph

Tja! Vilka dagar är du där nere?

Vi är där 25-sept -13 okt!

Iaf mitt tips är också att testa Les Cavaliers i Anglet ..tar 10 min å köra dit från Biarritz kanske? iaf de är en trevlig våg med en grym ut-ström så man får lift tbx ut finns många schyssta spots där

Logga in för att svara
#106939 Svar: Surf i Biarritz 11 år, 6 månader sen Stoke: 0

sebwallin
graphgraph

Jag var i Biarritz nu i början på Augusti (alltså under högsäsongen) och kan utan tvekan säga att Côte des basque är en mycket skönare strand på alla sätt än Grand Plâge, varför då?
- Badvakterna är mer chill och du kan i princip surfa var du vill på stranden (behöver inte ta hänsyn till de som badar). På Grande Plâge visslar badvakterna i sina jävla visselpipor hela tiden och alla surfare måste flytta på sig stup i kvarten.
- Bryten är schysstare och mer jämnt fördelade över vågen (alla surfare behöver inte trängas vid ett ställe)
- Och sist men inte minst så är det en ren naturupplevelse att se hela den breda stranden bli vattenfylld (pga flod) på eftermiddagen och sen surfa i solnedgången när vattnet drar sig tillbaka med ebben.

Ändrat av sebwallin
Logga in för att svara
#107209 Svar: Surf i Biarritz 11 år, 4 månader sen Stoke: 1

crazynick
graphgraph

Tack för tipsen! Vi är bara där en weekend, 10-13 okt. Får se hur det blir. Många jag pratar med undrar varför jag inte drar till San Sebastian istället. Vilken stad är softast? Finns det ok surf inne i San Sebastian också? Tänker dessutom att det kanske finns lite mer points och så kring San Sebastian jämfört med alla beachbreaks norr om Biarritz? Eller är jag ute och cyklar?

Logga in för att svara
#107313 Svar: Surf i Biarritz 11 år, 4 månader sen Stoke: 0

Wacke
graphgraph

Crazy Nick! Nu när du har bil, missa inte bryten söder om Biarritz, mellan Biarritz och San Jean de Luz. Efter 2 år utan bil i Biarritz och Anglet kan jag säga att bilen var guld värd för att kunna ta sig söderut och även bo om man vill ha en mer laidback tillvaro med inslag av surfbussar, reggaebarer, camping osv. Annars är det lugnt att göra dagsutflykter från Biarritz eller San Jean de Luz,
Ha de gött /Wacke i Hbg

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!