Facebook data

1
Surfresa till Frankrike
#106605 Surfresa till Frankrike 11 år, 2 månader sen Stoke: 2

ollie
graphgraph

G'day!

Jag och två polare ska snart bila ner till Frankrike och vi hade varit evigt tacksamma om man kunde få lite tips inför resan. Vi är mer eller mindre nybörjare, det är bara jag och Erik som har surfat lite i Australien tidigare, men det var ett tag sen nu.

Vi är ute efter tältning/strandliv/lägereld med gitarr och givetvis SURF. Har förstått att man måste betala för att campa.. hur hårda är de där? Vi vill ju komma undan så billigt som möjligt.

Viktigast av allt, var bör vi åka? Alltså en bra nybörjarspot, helst med campingmöjligheter.
Nån som har tips på någon bra surfbutik? Kommer nog satsa på en lite dyrare bräda då jag kommer fortsätta surfa i Sverige. För övrig så tackar jag för alla tips vi kan få! Antar att fler har gjort liknade resor.

Tack på förhand folks, ha en grym sommar!

Logga in för att svara
#106606 Svar: Surfresa till Frankrike 11 år, 2 månader sen Stoke: 24

Swingkid
graphgraph

sök på forumet och skriv Frankrike så borde ni få hur mkt tips som helst. Det finns redan en jävla massa trådar om Frankrike som är såpass bra att inte så mkt mer bör nämnas
Tips: Köp bräda i Sverige! Frankrike är ganska dyrt och det finns butiker i Sverige med bra utbud på brädor som funkar bra hemma och utomlands.

Logga in för att svara
#106608 Svar: Surfresa till Frankrike 11 år, 2 månader sen Stoke: 2

ollie
graphgraph

Okej, har faktiskt sökt en hel del, men hittar inte de svaren jag är ute efter däremot massor av trådar om Frankrike och Biarritz. Men just info om tältning har jag inte hitta ännu.

Bra, då köper jag brädan här hemma då bug och bock

Logga in för att svara
#106612 Svar: Surfresa till Frankrike 11 år, 2 månader sen Stoke: 1

wilslol
graphgraph

Varit i området 3ggr så kanske kan ge lite tips , Camping är inte överdrivet dyrt och det är väldigt safe, du har tillgång till toalett och dusch samt andra matlagningsmöjligheter. När åker ni? under högsäsong/sommar är camping dyrare. Ni kan nog campa i Seignosse skogarna utan att polisen jagar er. Annars finns de campingar lite överallt. Nybörjar spot hade rekommenderat cote the basque i Biarritz samt Hendeye som ligger på gränsen mot spanien. Finns mycket brädor till bra priser så ett köp i Sverige är inte ett måste i mitt tycke. Kör ni bil ner kan de vara smart att boka färja 15 dagar innan avgång då går den för nästan halva priset /pm om du vill ha mer info

Logga in för att svara
#106617 Svar: Surfresa till Frankrike 11 år, 2 månader sen Stoke: 2

ollie
graphgraph

Vi åker om 10 dar Tack för all info! Kommer bli fantastiskt.. Seignosse-skogarna säger du. Låter gött!

Logga in för att svara
#106621 Svar: Surfresa till Frankrike 11 år, 2 månader sen Stoke: 20

Elis
graphgraph

Varit en del i södra frankrike och kan området kring Hossegor bra. Tyvärr ingen kunskap om mer norrut. Min erfarenhet från bilande är: Dyrt att ta sig ner och det tar lång tid. Men skönt att ha bilen när man väl är på plats. Jag har bott mkt i bilen utan problem och det känns väldigt säkert. Tror också ni kan slå upp tältet utan problem sent på kvällen och plocka in det på morgonen igen. Finns dusch på en del stränder så då är campingplatsen inget måste. Men vill ni köra lägereld/gitarrstuket så är det nog camping som gäller då det inte finns någon allemansrätt.
Finns en hel del bräder både nytt och begagnat där nere. Men inte billigare där än hemma, skulle säga att det är samma pris. Kan vara svårare att få tag på fischaktiga brädor där nere än här hemma. Om ni är rätt gröna på surf så vill ni ha lite större bräder och det utbudet är inte jättestort där nere..
Boka färjor innan det är billigare än på plats.
Är bra vågor hela kusten så lås er inte vid Hossegor Seignosse om ni inte vill trängas.. betydligt mkt mer folk just där än om ni åker ytterligare 20min-1h norrut.
Ha en skön trip!

Logga in för att svara
#106665 Svar: Surfresa till Frankrike 11 år, 2 månader sen Stoke: 1

Tovelove
graphgraph

Hej,
Jag har kört roadtrip i Baskien och spanska nordkusten varje maj/juni senaste åren och kan kanske bidra med något tips!
Två timmar ut på spanska kusten minskas folkmängden drastiskt och freecamping är lite lättare.
Seignosse/capbreton/hossegor är enligt min mening inte särskilt nybörjarvänliga med starka strömmar och snabbare vågor, jämfört med områden med mer oregelbunden kustlinje, men när vågorna är mindre vilket de kan vara mitt i sommaren så är det mer vågsäkert och strömmarna är inte lika starka. Hendaye är svårt ur campingperspektiv men vågorna är ofta mindre om det är för stort längre norrut.

Alltså: stora vågor: undvik les landes, hendaye är en bra idé
Mycket folk: lämna baskien och sikta på Spanien eller norrut mot Bordeaux
Helt platt? Somo har levererat fina vågor i så lite som 0,5m swell från nv. Det är billigare öl i Spanien också, om det skulle vara helt omöjligt att hitta vågor. Somo/loredo (finns camping precis vid stranden i loredo om man inte vill sova i bilen) är en favorit, men det finns många vågor i närheten som är mindre kända och därmed befolkade.
Missa inte att festa loss på nationaldagskvällen den 13 juli (en sk nuit blanche; alla barer får obegränsad öppettid)!
Håll koll på wind/swellforecasts för att kolla om det är bättre på nordkusten eller västkusten.

Slutligen en liten notis om Cote des basques i Biarritz: det har varit fantastiskt och ett favoritställe men pga att sandbankarna flyttat sig så är vågorna i år mer radikala (tubes istället för longboardvänliga väggar) och ibland är det sjukt stökigt att ta sig upp i högvattnet då vågorna bryter rätt över trappan upp från stranden. Gäller i och för sig mer när vågorna är över nybörjarstorlek. Det stora problemet är trängseln som var det sjukaste jag sett en vanlig onsdagskväll i början på juni. Jag vågar inte tänka på hur det ser ut i skriande högsäsong (15 juli-15 aug).

Bon voyage och bon courage!

Logga in för att svara
#106693 Svar: Surfresa till Frankrike 11 år, 2 månader sen Stoke: 2

ollie
graphgraph

Tack för alla tips folks! Snart bär det av. Är så lycklig, äntligen ska man få surfa igen! Cheers

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!