freddandson skrev:
coolt!har själv vart inne på att skaffa en singelfin men inte vågat ta steget. Hade gärna testat en först. hur stor bräda kör du på och hur stor är du själv? funkar den bra i slöa vågor också?
Går ju att finjustera brädan utifrån vilka förhållanden du kommer att planerar att använda den mest i mindre rocker och bredare tail ju flackare mindre vågorna är. Min gröna breda designade jag tillsammans med Rui och Nico från Magic Quiver för större och mera kraftfulla vågor i Algarve. Jag fick iden till outlinen från en gammal bräda som Nat Young surfade i Framkrike och Puerto Rico under VM 68 i Paul Witzig's klassiska film Evolution.
Jag är 188 cm och väger 95kg brädan är 8ft och gjord för att ligga långt ute och plocka settvågor, kunde inte ha fungerat bättre svårt att beskriva känslan av viktlöshet man får efter att man kommer flyger upp högt på vågkanten i väntan på att dyka ner i nästa bottomturn. Med lätt pinchade rails och rundning i näsan och vee baktill i botten var det lätt att gräva ner hela 8ft med rail.
För slöare och mindre vågor kanske en finjusterad version av denna bräda vore något, bred tail och minimalt med tail rocker.
www.morningoftheearthsurfboards.com/mote_model.html