Facebook data

1
Singelfin vs. thrusters!
#106299 Singelfin vs. thrusters! 11 år, 4 månader sen Stoke: 0

östanpåbull
graphgraph

Har själv fastnat för känslan man får av att slungas ur en vältajmad bottomsväng med en singelfin med lagom mycket flex. Har aldrig åkt så fort känns som att man haft på handbromsen i 12 år!

Backside i riktigt ihåliga vågor kräver att man flyttar bakfoten över inre railen annars är det bara att tuta och köra! Finns ju också vettiga kompromisser som Neal Purchase Parmenter insprerade cuttle fish ifall man känner att man fortfarande behöver stödhjul. Vad säger ni surfsverige är det fortfarande tre fenor som gäller eller?

Här åker Andrew Kidman med en gul singel med små sidebites.

vimeo.com/33173906

Logga in för att svara
#106300 Svar: Singelfin vs. thrusters! 11 år, 4 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

det finns så många single fins på the world tour

Logga in för att svara
#106301 Svar: Singelfin vs. thrusters! 11 år, 4 månader sen Stoke: 15

freddandson
graphgraph

coolt!har själv vart inne på att skaffa en singelfin men inte vågat ta steget. Hade gärna testat en först. hur stor bräda kör du på och hur stor är du själv? funkar den bra i slöa vågor också?

Logga in för att svara
#106302 Svar: Singelfin vs. thrusters! 11 år, 4 månader sen Stoke: 15

freddandson
graphgraph

SharkBoy skrev:

hahaha jag är helt övertygad nu! beställer en direkt.

Logga in för att svara
#106303 Svar: Singelfin vs. thrusters! 11 år, 4 månader sen Stoke: 0

östanpåbull
graphgraph

SharkBoy skrev:

Vem fan bryr sig i vem eller på vad dom surfar med på touren?! Viktigaste är att man har roligt och kör hem med ett stort leende på läpparna. När jag började surfa och var osäker, inbillade jag mig fortfarande att alla borde sträva efter att surfa som proffs och med samma utsrustning. Med ålder och erfarenhet förstår man att det är inte det som surfing går ut på, alla får surfa med precis vad dom vill för utrustning och hur dom vill.

Tycker bara att modern/wct surf är alldeles för knyckig och stressad, har själv fastnat för perioden mellan 68-72. Ser bara ut som om man helt enkelt försöker få in fler svängar än vad vågen ger utrymme för och tvingas därför svänga från tailen inte med railen i jämförelse med tex Wayne Lynch eller Michael Peterson.

Ändrat av östanpåbull
Logga in för att svara
#106304 Svar: Singelfin vs. thrusters! 11 år, 4 månader sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

Sharkboy var ironisk med kommentaren om single fins på touren Östanpåbull!
Jag har surfat genom alla surf perioder från balsa longboards tills nu..alla tider och brädorna från varje period har sina funktioner, det beror på vad man vill få ut av surfing personligt,,jag tycker lika mycket om att surfa min single fin från 1975 som jag tycker att surfa mina longboards,retro fishes, modern fishes och mina nyaste thrusters..
SURF ON! ;.)

Logga in för att svara
#106305 Svar: Singelfin vs. thrusters! 11 år, 4 månader sen Stoke: 0

östanpåbull
graphgraph

freddandson skrev:
coolt!har själv vart inne på att skaffa en singelfin men inte vågat ta steget. Hade gärna testat en först. hur stor bräda kör du på och hur stor är du själv? funkar den bra i slöa vågor också?

Går ju att finjustera brädan utifrån vilka förhållanden du kommer att planerar att använda den mest i mindre rocker och bredare tail ju flackare mindre vågorna är. Min gröna breda designade jag tillsammans med Rui och Nico från Magic Quiver för större och mera kraftfulla vågor i Algarve. Jag fick iden till outlinen från en gammal bräda som Nat Young surfade i Framkrike och Puerto Rico under VM 68 i Paul Witzig's klassiska film Evolution.

Jag är 188 cm och väger 95kg brädan är 8ft och gjord för att ligga långt ute och plocka settvågor, kunde inte ha fungerat bättre svårt att beskriva känslan av viktlöshet man får efter att man kommer flyger upp högt på vågkanten i väntan på att dyka ner i nästa bottomturn. Med lätt pinchade rails och rundning i näsan och vee baktill i botten var det lätt att gräva ner hela 8ft med rail.

För slöare och mindre vågor kanske en finjusterad version av denna bräda vore något, bred tail och minimalt med tail rocker.

www.morningoftheearthsurfboards.com/mote_model.html

Ändrat av östanpåbull
Logga in för att svara
#106321 Svar: Singelfin vs. thrusters! 11 år, 4 månader sen Stoke: 0

östanpåbull
graphgraph

RATMAN skrev:
Sharkboy var ironisk med kommentaren om single fins på touren Östanpåbull!
Jag har surfat genom alla surf perioder från balsa longboards tills nu..alla tider och brädorna från varje period har sina funktioner, det beror på vad man vill få ut av surfing personligt,,jag tycker lika mycket om att surfa min single fin från 1975 som jag tycker att surfa mina longboards,retro fishes, modern fishes och mina nyaste thrusters..
SURF ON! ;.)

ok, jag missförstod sharkboys kommentar helt!

Har testat en hel del olika fish och simmons inspirerade brädor men det känns som om en singel har minst drag/motstånd i vattnet helt enkelt, har försökt posta fler bilder men he går inte.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!