Facebook data

1
Outa Svea = AjAj! Outa Världen = A Ok?
#106195 Outa Svea = AjAj! Outa Världen = A Ok? 11 år, 3 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

Har lagt märke till de strikta reglerna om outning här i Svea och de sura minerna när det sker och lagt märke till att det verkar helt ok att berätta om det är utanför våra gränser och de glada minerna när sån info delas.

Är de verkligen ok? Är de smart?
Verkar mer logiskt att vi skulle dela på det som är "vårat" än det som "tillhör" andra länder.

Tänk på dem som bor i de länder där det outas spots med full info å gärna lite bilder, och de som har rest å letat, lagt ner tid, energi och pengar på att hitta sin lilla pärla, så kommer nån å berättar allt.

Not OK tyck ja, må ju ha respekt för locals och sökare även utanför Sverige.

?

Logga in för att svara
#106197 Svar: Outa Svea = AjAj! Outa Världen = A Ok? 11 år, 3 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Nej det är aldrig ok varken i Sverige eller övriga världen. Om surfstället redan är ganska välkänt är det åtminstone mer ok.
Svenska surfspots dras ju ibland dessvärre med hiskelig trängsel i vattnet. Inte konstigt att folk blir förbannade..

Logga in för att svara
#106198 Svar: Outa Svea = AjAj! Outa Världen = A Ok? 11 år, 3 månader sen Stoke: 24

Swingkid
graphgraph

Beror väl på hur man outar dom.. Det finns ju faktiskt ställen som är helt beroende av turismen där localsen är surf instruktörer och vill ha dit folk. Det är så de överlever och kan betala för sig och hela sin familj.
Självklart håller man dock de bästa spotsen för sig själv

Logga in för att svara
#106199 Svar: Outa Svea = AjAj! Outa Världen = A Ok? 11 år, 3 månader sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

Många personer glömmer även bort när surfställen nämns på internet om området i sig är skört. I sådana områden lämpar sig inte att massvis med personer besöker området samtidigt. Om folksamlingen sedan upprör folks aggressioner är det stor risk att det är naturen som får skulden.

T,ex många områden klassas som naturreservat och eller har bestämmelser som Natura 2000 vilket menar att det är ett oexploaterat och orört kustområde som kräver lite mer av besökaren.

Logga in för att svara
#106200 Svar: Outa Svea = AjAj! Outa Världen = A Ok? 11 år, 3 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Ändrat av Andiss
Logga in för att svara
#106201 Svar: Outa Svea = AjAj! Outa Världen = A Ok? 11 år, 3 månader sen Stoke: 1

BillyTheKid
graphgraph

med störste säkerhet så var idioten en s.k. troll och bor inte i närheten av nämnd brejk.

Logga in för att svara
#106207 Svar: Outa Svea = AjAj! Outa Världen = A Ok? 11 år, 3 månader sen Stoke: 24

Swingkid
graphgraph

99% av alla surfilmer, surfmags, surf hemsidor etc hade inte existerat om man inte hade kunnat skriva om spots. Det är ju faktiskt inte så svårt att Googla nuförtiden heller. Jag fick reda på spots från att läsa Surfermagazine som tonåring och kolla gamla surffilmer. Svenska spots kunde man börja läsa om på Blå rummet och det tror jag många svenskar är tacksamma för. Sedan finns det alltid bittra, sura locals som bara vill ha sitt spot för sig själva men de kan åka runt om i Sverige och världen och bete sig som om det vore deras spots. Och sedan sitter de här på Surfsverige o snackar om att man borde hålla tyst. Man lever en gång, ha kul för fan!

Logga in för att svara
#106209 Svar: Outa Svea = AjAj! Outa Världen = A Ok? 11 år, 3 månader sen Stoke: 1

BillyTheKid
graphgraph

Den här gången var det en ren provokation av Björnen som inte bor i närheten av Uppland överhuvudtaget. Har jag fel bjuder jag alla som kommer till en surföl i Uppslala ...

Logga in för att svara
#106215 Svar: Outa Svea = AjAj! Outa Världen = A Ok? 11 år, 3 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

De e ju dumt å promota oxå iofs, allafall om man vill hålla crowds nere, jag tänker att ju svårare det är att hitta surf ju fler folk droppar av och bara de riktigt surf appsade inbitna (regel kunniga) söker sig fram å de blir proffsigare stämning i lineup, liksom slippa köra sick sack för att nån inte kan dyka osv. . .
Men, jag tror BillyTheKid får bjuda på öl i Uptown för Björnen verkar vara på riktigt!? =) Hehe!

Märkte nu i dagarna hur mycket som finns på internet om surf i Svea. . Nån kanske borde rensa upp lite om de nu är så sjuka crowds här omkring??? Jag trodde man surfa mer el mindre själv överallt utom på Torö men så verkare ju int va. =/

Logga in för att svara
#106217 Svar: Outa Svea = AjAj! Outa Världen = A Ok? 11 år, 3 månader sen Stoke: 1

BillyTheKid
graphgraph

Jag är INTE orolig! De som bor i närheten har aldrig hört talas om killen och nån som surfar på de områden tycker det ligger alldeles för när 08-området för att det skall inbjudas ..........

Logga in för att svara
#106228 Svar: Outa Svea = AjAj! Outa Världen = A Ok? 11 år, 3 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

Man ska inte va orolig utan glad för de blir en kul kultur utav det. . .

Logga in för att svara
#106231 Svar: Outa Svea = AjAj! Outa Världen = A Ok? 11 år, 3 månader sen Stoke: 1

BillyTheKid
graphgraph

Jag menar att Björnen är en bluff, bor inte i närheten av Upplandlänska bryt och jag kommer aldrig att behöva bjud honum eller nån annan på surföl p.g.a min påstående och erbjudanden. Orolig är jag där imot för Österjön efter har sett Mattias Klums dokumentär.

Logga in för att svara
#106232 Svar: Outa Svea = AjAj! Outa Världen = A Ok? 11 år, 3 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

Ja jag har ingen aning, han har ju bara surfat några månader så kan ju va därför ingen hört om han. Jag tyckte de lät nice med ett hus nära brytet, öl å fest så jag valde att tro han var 4 real. =) hehe. . .

Din andra oro förstår jag väl, en ny dokumentär i stil med "Vårt grisiga hav" antar jag. . .
De e riksknas de e de. =(

Logga in för att svara
#106234 Svar: Outa Svea = AjAj! Outa Världen = A Ok? 11 år, 3 månader sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

Antar att Billythekid inte är någon bluff i alla fall med hans uttalande.

Logga in för att svara
#106237 Svar: Outa Svea = AjAj! Outa Världen = A Ok? 11 år, 3 månader sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

well I don't care what ANYONE else thinks but I ain't telling no-one about my best swedish spots! if ya wanna find 'em go out and look for 'em just like I did..!

Logga in för att svara
#106246 Svar: Outa Svea = AjAj! Outa Världen = A Ok? 11 år, 3 månader sen Stoke: -3

Gotsurf
graphgraph

Well Björnen? Where are you?

Good on ya Rattis!!

Logga in för att svara
#106249 Svar: Outa Svea = AjAj! Outa Världen = A Ok? 11 år, 3 månader sen Stoke: 18

erc
graphgraph

Klart det inte är OK att outa sectrets utomlands hur som helst. Kan dock inte påstå att jag sett något som liknar det här eller någon annan stans i någon större utsträckning. Vill man ha info om spots i Marocco, Portugal, Spanien, Frankrike, Indo, Australien så finns det ju redan hur mycket info som helst att få tag i enkelt.

Här hemma så är det mest irriterande, folk som promt måste posta på facebook, typ på Nordic Surfermags eller surfers vägg att nu är det surf allihopa, så kom igen nu så drar vi till samma spott hela västkusten å plaskar.
Vi bor ju i ett land där surf kommer oregelbundet som fan, vilket gör att alla sitter hemma laddade som tjackpundare när det är surf på ingång. Det blir redan trångt som fan på sina ställen utan att någon sitter på fejjan och leker surfprognos åt hela surfsverige. Så ta det lite piano med att sprida surfpeppen hur som helst.

Logga in för att svara
#106254 Svar: Outa Svea = AjAj! Outa Världen = A Ok? 11 år, 3 månader sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Internet - djävulens påfund

Logga in för att svara
#106257 Svar: Outa Svea = AjAj! Outa Världen = A Ok? 11 år, 3 månader sen Stoke: 21

JFL
graphgraph

Det handlar inte om att dela eller inte dela, utan vem du delar surfstoken med. Dom du faktiskt träffar i plurret eller alla som sitter och glor på nätet. Vill du dela surfpeppen med folk på nätet så kommer det dels att synas och finnas kvar i all tid och evighet och kan få negativa biverkningar när du minst anar det. Delar du med dig med folk i vattnet så drabbas INGEN.

Diskussionen är dessutom exakt likadan i hela världen. Har inga länkar men har sett samma debatt på amerikanska och australiensiska sidor och för en drös år sen var det ett gräl online ang surfspots på Cypern.

Logga in för att svara
#106258 Svar: Outa Svea = AjAj! Outa Världen = A Ok? 11 år, 3 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

Jag å mina grabbar va upp till björnen å scorade, vi kommer till Uppsala för den utlovade ölen i helgen. Vi är ca 40 st törstiga ölmonster.

Internet verkar ha blivit spotten där man showar off så att säga ja. Man delar med sig av allt som kan få en att se cool ut. Iallafall ser jag sällan deppiga el "svaga" updates om ni förstår vad jag menar. Men jag tror detta show off fenomen bidrar till förvirring och ohälsa hos folket, materialistiska drömmar och utseende fixering, mobbing med mera.
Jag är inte perfekt där heller, ibland vill man va cool el visa vad för coolt man gjort såklart men i den utsträckning det förekommer nuförtiden är det både tragiskt å patetiskt tyck ja.

Vi va inte hos björnen, ville bara retas.

Logga in för att svara
#106261 Svar: Outa Svea = AjAj! Outa Världen = A Ok? 11 år, 3 månader sen Stoke: 1

BillyTheKid
graphgraph

Bra inlägg av erc. Peace and Love. Björnen är som borta med vinden ...

Logga in för att svara
#106262 Svar: Outa Svea = AjAj! Outa Världen = A Ok? 11 år, 3 månader sen Stoke: 12

Per
graphgraph

erc skrev:
Klart det inte är OK att outa sectrets utomlands hur som helst. Kan dock inte påstå att jag sett något som liknar det här eller någon annan stans i någon större utsträckning. Vill man ha info om spots i Marocco, Portugal, Spanien, Frankrike, Indo, Australien så finns det ju redan hur mycket info som helst att få tag i enkelt.

Här hemma så är det mest irriterande, folk som promt måste posta på facebook, typ på Nordic Surfermags eller surfers vägg att nu är det surf allihopa, så kom igen nu så drar vi till samma spott hela västkusten å plaskar.
Vi bor ju i ett land där surf kommer oregelbundet som fan, vilket gör att alla sitter hemma laddade som tjackpundare när det är surf på ingång. Det blir redan trångt som fan på sina ställen utan att någon sitter på fejjan och leker surfprognos åt hela surfsverige. Så ta det lite piano med att sprida surfpeppen hur som helst.

Kunde inta ha sagt det bättre!

Logga in för att svara
#106265 Svar: Outa Svea = AjAj! Outa Världen = A Ok? 11 år, 3 månader sen Stoke: 7

mr webber
graphgraph

Hela det här tänket med hemliga spots är ganska löjligt tycker jag.

Det som är viktigast är ju främst att folk lär sig hur man sköter sig i vattnet och tar hand som sitt skräp efter sig och inte kör i 150 på grusvägar eller parkerar som idioter.
Då finns det ingen anledning att grina över att mer än just du vill surfa och tycker det är minst lika kul även fast personen i fråga inte kan göra lika "feta" turns som dig.
Ni har väl massor av minnen när ni surfat ensamma eller bara med polare, fokusera på dom istället.
Det är så tröttsamt när folk skriker och beter sig som idioter för dom anser sig äga en bit vatten.

Logga in för att svara
#106266 Svar: Outa Svea = AjAj! Outa Världen = A Ok? 11 år, 3 månader sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Jag förstår problematiken. Om jag hade haft ett spot som bara jag och någon polare kände till hade jag kaaaanske blivit lite less om det började ramla in folk. Tyvärr funkar det ju sällan att "jag tar en våg, du tar nästa" utan man måste tränga sig fram och skrika åt folk att hålla sig undan, men då respekterar ju de flesta det. Fast den där sköna viben av att bara surfa, vara vänner och hippi hippi-heeey går ju förlorad i ett trångt crowd, vilket är tråkigt. Man vill ju inte behöva möta på Warchild osv..

Buttons doing the peace sign

Logga in för att svara
#106283 Svar: Outa Svea = AjAj! Outa Världen = A Ok? 11 år, 3 månader sen Stoke: 1

BillyTheKid
graphgraph

Björnen

Logga in för att svara
#106339 Svar: Outa Svea = AjAj! Outa Världen = A Ok? 11 år, 3 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

mr webber skrev:

Det som är viktigast är ju främst att folk lär sig hur man sköter sig i vattnet och tar hand som sitt skräp efter sig och inte kör i 150 på grusvägar eller parkerar som idioter.
Då finns det ingen anledning att grina över att mer än just du vill surfa och tycker det är minst lika kul även fast personen i fråga inte kan göra lika "feta" turns som dig.
Ni har väl massor av minnen när ni surfat ensamma eller bara med polare, fokusera på dom istället.
Det är så tröttsamt när folk skriker och beter sig som idioter för dom anser sig äga en bit vatten.

WORD !

Logga in för att svara
#106345 Svar: Outa Svea = AjAj! Outa Världen = A Ok? 11 år, 3 månader sen Stoke: 1

BillyTheKid
graphgraph

Double eller triple bullshit. De som värna om ett vissa spots av olika anledningar har all rätt att göra det. IOM Internts uppkomst har det varit mer eller mindre kutum att inte sprida det på nätet - oavsett om det inom eller utanför Sverige. Det inte heller en fråga om äga nån bit vatten. Aldrig träffat en sån inställning - inte ens på Hawaii. Säkerhetsreglar och hänsyn till naturen är återkommande problem i många fall. Min påstående att Björnen bor inte i Uppland överhuvudtaget och erbjudanden till surföl står kvar. Hans inlägg hade en annan syfte än att hitta surfkompisar och skulle han mot allt förmodan visar sig i närheten av nämnde brejk så tror jag Björnen få det reéllt på pälsen. Detta är inget hot av något slag utan om jag hade gjort nåt liknande så hade de som surfat där inte tagit i mot mig med öppnar armar direkt om man säger så.
mr webber skrev:

WORD !

Logga in för att svara
#106346 Svar: Outa Svea = AjAj! Outa Världen = A Ok? 11 år, 3 månader sen Stoke: 1

BillyTheKid
graphgraph

Du har i princip fel på samtliga punkter - Surfer Magazine, Surfers Path och diverse filmer outar inte speciellt mycket spots som inte är redan känd. Redan vid Endless Summar fanns flera inslag där man valde att inte beskriva location. Googla hjälper visst, kanske .... men då måste man själv både forska och besöka platsen m.m. en omfattande projekt i bästa fall ... Ingenstans på Google står det "Potenial Surf Spot eller nåt liknande .. Tidigare i Sverige när man var typ 25 stycken som surfade producerad och publicerade man surfkartor över Sverige. Det gör man INTE idag - du kan själv räkna ut varför. Lokala surfare som inte outa är varken sura eller bitra. Om nån frågat efter surfställen här på SS och t.ex. nys flyttat till Sverige eller så har folk svarat att "ring mig så visar jag dig men vi "keep it under the radar" ... den andra attitud du nämnar om "deras spot" känner jag inte igen överhuvudtaget ..... förutom i Spanien!! Fuerte Ventura t.ex?? Hahah!! Swingkid skrev:
99% av alla surfilmer, surfmags, surf hemsidor etc hade inte existerat om man inte hade kunnat skriva om spots. Det är ju faktiskt inte så svårt att Googla nuförtiden heller. Jag fick reda på spots från att läsa Surfermagazine som tonåring och kolla gamla surffilmer. Svenska spots kunde man börja läsa om på Blå rummet och det tror jag många svenskar är tacksamma för. Sedan finns det alltid bittra, sura locals som bara vill ha sitt spot för sig själva men de kan åka runt om i Sverige och världen och bete sig som om det vore deras spots. Och sedan sitter de här på Surfsverige o snackar om att man borde hålla tyst. Man lever en gång, ha kul för fan!

Logga in för att svara
#106349 Svar: Outa Svea = AjAj! Outa Världen = A Ok? 11 år, 3 månader sen Stoke: 28

Jimmy.S
graphgraph

Outa eller inte......allt detta tyder ju på att surfing blivit stort i sverige. Roligt tycker jag.
De flesta spots jag hittat vore katastrof om det började komma folk,oftast finns det knappt plats att ens parkera bilen på, sommarstugor i närheten osv.
Kommer loclaismen snart att träda i kraft? eller finns den redan i Sverige?

Logga in för att svara
#106351 Svar: Outa Svea = AjAj! Outa Världen = A Ok? 11 år, 3 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

Kanske mr:webbers första rad om att secrets är löjligt inte stämmer alls, secrets är guld!!

Men den dag det trots all hysch hysch kommer massa folk i vattnet och plaskar så finns det ju ingen anledning att vara sur, för surheten kommer bara locka till sig mer folk och de som kommer till sura locals kommer vara sura själva och ta så många vågor de kan och bete sig odrägligt. Hat föder hat heter det ju, såsom kärlek föder kärlek.

crowden kommer till sverige eller är redan här, jag är inte så insatt i det faktiskt, men äre så så tycker jag verkligen att vi svenskar får lov å försöka vårt bästa för att hålla god ton i vattnet, följa regler, vett å etikett med mera. palla få norge stämning i vattnet i svea liksom! hell no! de vore tragiskt.

en session har jag i svea, på torö, 50 pers i vattnet och super nice stämning!! så ska de va! =)

Logga in för att svara
#106356 Svar: Outa Svea = AjAj! Outa Världen = A Ok? 11 år, 3 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

sry! vilket hat jag uttryckte. Har såklart fett många nice stunder i Norge de e ba de att dem dåliga ibland sätter sig djupt för jag blir så förvånad å chockad av händelsen i sig att jag glömmer allt bra. De ska man ju inte gö. !
Jag blev ett bra bevis på att saker föder varandra.

Ändrat av marQs
Logga in för att svara
#106361 Svar: Outa Svea = AjAj! Outa Världen = A Ok? 11 år, 3 månader sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Vad hände i Norge egentligen?

Logga in för att svara
#106363 Svar: Outa Svea = AjAj! Outa Världen = A Ok? 11 år, 3 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

va händer i Norge ja. inget som inte kunde hänt nån annanstans men ändå. liksom du vet man drar ut å surfar el gör de man gör oftast för att det är kul å då tänker man ju att de ska va kul men så när det inte är kul pga andra människors beteende så blir man sne. precis som man blir glad av dem glada. de e sjukt viktigt att va sköna mot varandra i surfet å på berget å så. de e som den flykten man har att ta till när man måste fly vårt hungriga samhälle för en stund, möter man då ett anus till person som förstör ens humör så är de jätte tråkigt tyck ja. ibland är de ju svårt å låta bli å påverkas, särskilt om de händer mer än sällan å utan anledning.

Logga in för att svara
#106366 Svar: Outa Svea = AjAj! Outa Världen = A Ok? 11 år, 3 månader sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Ja absolut. Det behövs ju inte anala personer ute i vattnet också, utan räcker m dem som är på land så att säga

Logga in för att svara
#106370 Svar: Outa Svea = AjAj! Outa Världen = A Ok? 11 år, 3 månader sen Stoke: 1

BillyTheKid
graphgraph

eller på ett surfform ...

Logga in för att svara
#106374 Svar: Outa Svea = AjAj! Outa Världen = A Ok? 11 år, 3 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

precis liiiinuuus precis. heheh.
stjärtar - stanna i stan. . . om ni inte vill ha smisk.
hhaah =)

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!