Facebook data

1
Hur är sommarsurfet på Scotland?
#106106 Hur är sommarsurfet på Scotland? 11 år, 8 månader sen Stoke: 0

astroman
graphgraph

Funderar på att åka dit i sommar men har inte riktigt allt klart ännu. Hur kallt är det i vattnet, har man stor chans att få vågor, några rekommenderade spots?

mvh
Anders

Logga in för att svara
#106116 Svar: Hur är sommarsurfet på Scotland? 11 år, 8 månader sen Stoke: 8

tobbe
graphgraph

var på hebriderna (isle of lewis) förrförra sommarn

5/3:a med minst 3 mm boots och ev hoodie ska du ha (typ 12-14 i vattnet men det blåser på bra)

Väder: allmänt blåsigt, högst skiftande klimat, solklart på morgonen spöregn på em

Vågor: alltid swell och vågor någonstans, problem är starka vindar som blåser sönder beachbreak, men var man rätt plats rätt tid kunde man få helt cleana tubiga beachbreaks

Surf: Få surfare, ibland får du surfa helt själv på kanske en spot där den lokale bonden säger att folk dött och sugits under av vattenströmmar, känns inte helt soft att gå i då

Surfarna: väldigt trevliga, inte rädda för att outa fina spots (kan ju liksom aldrig bli crowd där)

Naturen: Inte av denna värld, helt makalös, delfiner i vattnet, hela skottland plågas av "midgets" asjobbiga knott så ta med dig mygghuvan!

Folket: Jäkligt trevliga

Ändrat av tobbe
Logga in för att svara
#106140 Svar: Hur är sommarsurfet på Scotland? 11 år, 8 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

kan tyvärr inte hålla med om att folket va trevliga! hamnade i bråk på puben å blev bortkörd av en bonde på väg ner till ett bryt, till fots! problem med hyrbilen hade vi å. fast mötte några hyggliga filurer oxå som tur var. . .
de gäller å va standby på surfet pga av massa vind å tides, lokal kunskap är ovärderligt och utan den kan de bli knasit farligt, en rip på en spot gick i 30knots enligt locals, å den tog en rätt ut i havet på utgående tide, tillslut kunde man hamna i en ner virvel som har tagit ner fartyg! på ett ställe kunde man se havet luta ner mot danmark!! mäktigt hav däromkring, enligt många sjömän det farligaste i världen.

men på den rätta dagen på rätta platsen med rätt info så kan man nog scora tung surf, det hände aldrig oss dock för de blåste attack vind hela veckan. men fick dricka den bästa whiskyn nånsin, old pultindale. Scotland får 3/10 surfpoäng av mig men kan nog få mer av nån annan som haft lite mer tur med vädret. Irland verkar ha mer spots som funkar i alla möjliga olika conditions så dit blire nästa gång.

Logga in för att svara
#106144 Svar: Hur är sommarsurfet på Scotland? 11 år, 8 månader sen Stoke: 24

Swingkid
graphgraph

Old Pultindale finns inte men Old Pulteney finns. Deras 21 åriga har vinnit VM i Whisky en gång så jag antar att det var den du fick prova Om du gillar skotsk whisky så måste du testa Brora 30 år, Lord of the isles ( Ardbeg 25 år ), Highland park 18 och Glenrothes 1987. Det vill säga när du har råd o lust Annars är Japans single malt otroligt god också..
Har själv aldrig varit i Skotlland men kommer absolut att åka dit någon gång och då lär det bl.a bli. Oarkney islands

Logga in för att svara
#106145 Svar: Hur är sommarsurfet på Scotland? 11 år, 8 månader sen Stoke: 72

Redax
Chefredaktör
graphgraph

Härligt med whiskysnack. Skål!

Logga in för att svara
#106151 Svar: Hur är sommarsurfet på Scotland? 11 år, 8 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

My bad! Old Pulteney heter den! Å de stämmer att den vann VM!
Men jag drack en flaska av den 15 åriga tror jag, el 12. Hursom var den sjukt bra, bästa jag provat hittils! Till frukost dessutom, å den funka att surfa på lite efter lunch.
Dricker nästan aldrig men är man i Skottland så är lite whirre ett måste så. . .
Highland Park 18 är oxå ok men inte lika bra tyck ja.!

=)

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!