Bra inlägg Jacobw för de som gillar träning och latin
Jag har som du sa, inte en jävla aning om hur människokroppen funkar. Och jag har aldrig satt min fot på ett gym, aldrig stretchat före eller efter en surf session, aldrig testat yoga eller tränat simning ( sedan silverfisken ). Min simträning har jag fått när jag snorklat och surfat. Balansen kommer från dansen och skateboard åkning. Muskler har jag dessutom aldrig haft mkt utav.
Jag lever dock för surfing sedan 13 år tillbaks (dvs rest konstant sedan jag tog studenten ) och har surfat väldigt mkt de senaste 15 åren.
Jag har jobbat som surfinstruktör i ett antal år och sett en hel drös gymkillar som inte pallar med mer än 30 minuter i vattnet innan de är helt slut och även tävlings simmare som inte lyckats ta sig ut till line up för att de varit för trötta. Jag har haft sponsrade skate och vindsurfare som inte lyckats komma upp på brädan efter en veckas surfande varje dag. Jag har haft punkbrudar och datornördar som aldrig stått på en bräda eller hållit på med någon sport som ställt sig upp på första försöket och sedan utvecklat sin surfing bra, under en vecka eller två.
Surfing handlar mer om vilja, psyke och envishet än styrka, iallafall i början och i mindre vågor.
Sedan så är det ju självklart att det är bra att vara uthållig och ha lite muskler.
Gör det som känns bäst Bjorne. Men ju mer du surfar desto bättre blir du oavsett om du har 0 eller 999999 timmar på gymmet. Om du väl ska träna så är ändå simning bäst. Simning kommer du behöva i större vågor efter en vurpa eller när leashen går av och man måste simma ett antal 100 meter i starka strömmar.
Lycka till.......