Facebook data

1
Vad för shortboard till Torö
#105531 Vad för shortboard till Torö 12 år sen Stoke: 0

carlrudling
graphgraph

Tjena! Jag har en fråga om denna bräda passar mig och för att köra på Torö med

www.blocket.se/ostergotland/Aloha_Surfingbrada_6_fot_10_tum_44791146.htm?ca=11&w=3

Eller om jag ska köpa en bic shortboard 6,7

Jag väger 50kg och är 160cm lång jag vill också kunna köra om det inte blåser 10 sekund metet. Jag har surfat i Frankrike, Portugal,England,USA och i Varberg, känner att de vore kul att börja köra mera och var sugen på en shortboard, om ni vet någon bra shortboard som passar i min storlek, bra för Torö och är en bra nybörjar shortboard så var snäll och säg till.

Logga in för att svara
#105532 Svar: Vad för shortboard till Torö 12 år sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

nej skippa ser ut som en bräda för större vågor.

Logga in för att svara
#105533 Svar: Vad för shortboard till Torö 12 år sen Stoke: 0

carlrudling
graphgraph

men tror du att en bic är bra eller vet du någon annan shortboard som kan vara bra för mig

Logga in för att svara
#105534 Svar: Vad för shortboard till Torö 12 år sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

nej köp ingen bic håll utkik efter nåt mindre. Bicen är ett tungt as som du inte vill ha.

Logga in för att svara
#105535 Svar: Vad för shortboard till Torö 12 år sen Stoke: 0

carlrudling
graphgraph

okej men ja vill ju ha en bräda som går att köra med när det inte blåser så mycket också vad kör du på

Logga in för att svara
#105536 Svar: Vad för shortboard till Torö 12 år sen Stoke: 0

carlrudling
graphgraph

hur stor tror du jag ska ha och vilket märke
kan du skicka mått som du tror är bra

Logga in för att svara
#105537 Svar: Vad för shortboard till Torö 12 år sen Stoke: 0

carlrudling
graphgraph

tror du att en 6,2 är för stor eller för liten

Logga in för att svara
#105539 Svar: Vad för shortboard till Torö 12 år sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

På vilken nivå surfar du?

Logga in för att svara
#105540 Svar: Vad för shortboard till Torö 12 år sen Stoke: 0

carlrudling
graphgraph

asså när jag har surfat har det varit på långbords och bic shortbords och det var skönare med shortboard tycker jag. Jag kan svänga lite pumpa lite. Men jag är väldigt sugen på shortboard.

vilken storlek på shortboard tycker du att jag ska ha och vet du någon shortboard som kan passa mig

Logga in för att svara
#105541 Svar: Vad för shortboard till Torö 12 år sen Stoke: 0

carlrudling
graphgraph

tror du att denna kan vara bra för mig

www.blocket.se/ostergotland/Aloha_Surfingbrada_6_fot_10_tum_44791146.htm?ca=11&w=3

Jag väger 50 kg och är 160 cm lång

Logga in för att svara
#105542 Svar: Vad för shortboard till Torö 12 år sen Stoke: 0

carlrudling
graphgraph

jag vill kunna surfa när det inte blåser så mycket också

Logga in för att svara
#105550 Svar: Vad för shortboard till Torö 12 år sen Stoke: -6

ConfuseD
graphgraph

Jag har en 6,6 third stone shortboard som bara stått och samlat damm i massa år, kommer inte ihåg måtten på den riktigt men den e fet. Typ 19,5 x 2,5. Den är bara surfad 3veckor och är i riktigt fint skick. Har även en 6.10 GNECH funboard med liknande mått ( 19,5 x 2,5 ) lite mer använd men bra skick. E på surfresa i typ 1,5 månad till men tänkte köra en förrådsrensning när jag kommer hem och då ska dom 2 brädorna bort, orkar du vänta så är en av dom din för en billig peng.

Ändrat av ConfuseD
Logga in för att svara
#105562 Svar: Vad för shortboard till Torö 12 år sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

du borde køpa en catchsurf "beater" eller nån av catchsurf sortimentet . . å recensera den sen!!
kan nog funka mer eller mindre alltid om man e skillad!

Logga in för att svara
#105564 Svar: Vad för shortboard till Torö 12 år sen Stoke: 3

MesS
graphgraph

lyssna på marQs, köp en "Beater"

Logga in för att svara
#105571 Svar: Vad för shortboard till Torö 12 år sen Stoke: 1

Simon Tedenryd
graphgraph

Köp en hyffsat lång fish, typ 6,8. En bekant kör på den här som sin första bräda, den är riktigt lättpaddlad och tar vågor lätt. www.surfers.se/sv/vagsurfing/surfbrador/korta-breda/aloha-magic-mushroom.html. Annars hör med Surfers.se

Logga in för att svara
#105573 Svar: Vad för shortboard till Torö 12 år sen Stoke: 0

carlrudling
graphgraph

är 6,6 thirdstone shortboard en bra nybörjar shortboard

Logga in för att svara
#105575 Svar: Vad för shortboard till Torö 12 år sen Stoke: 10

Whale
graphgraph

Tycker alla förslag låter väldigt långa om man väger 50 kg. Fast jag har å andra sidan ingen koll på vad som är lagomt för nybörjare men känns ändå som du borde skaffa något som är kortare. Du borde nog fråga någon tjej (no offense) vad de surfar på. Vindstyrka kanske inte heller är något som man ska gå på när det gäller surfing men det du menar är att du vill kunna köra på små vågor antar jag. En kort (6'0 eller kortare) och bred bräda är säkert bra.

Logga in för att svara
#105576 Svar: Vad för shortboard till Torö 12 år sen Stoke: 10

Whale
graphgraph

Men att köpa begagnat kan säkert vara en bra idé (förutom att det är svårt att få tag på något i Sverige) då du troligtvis inte kommer hitta rätt bräda direkt.

Logga in för att svara
#105589 Svar: Vad för shortboard till Torö 12 år sen Stoke: 0

carlrudling
graphgraph

jag vet att jag kanske inte hittar rätt bräda direkt om jag köper begagnat men jag vill inte lägga för mycket pengar på en bräda

Logga in för att svara
#105590 Svar: Vad för shortboard till Torö 12 år sen Stoke: 25

lars
graphgraph

Kan du fånga vågor och duckdivea med en shortboard?

Logga in för att svara
#105594 Svar: Vad för shortboard till Torö 12 år sen Stoke: -56

elinn
graphgraph

lars skrev:
Kan du fånga vågor och duckdivea med en shortboard?

Han kan ju både svänga och pumpa så det skulle förvåna mig om han inte kunde fånga vågor

Hur som helst, nu ska ja bitcha lite...

Om du är nybörjare, satsa på wavecount och foka snarare på att fånga så många vågor som möjligt! Det göru genom att ha en stabil (+20 bred), lättpaddlad och fånga vågor med (mycket volym och platt rocker, "ej banan profil"). Satsa på volym även om det är svårt att duckdiva! (Du ska ju trots allt surfa och inte duck dajva)

Om du då ska köpa en kort bara för du så gärna vill ha en short så lär den ha mycket volym. Små vågor kräver mer volym (flytkraft) även om du väger 50 kg. Läs på här: Surfscience.com
Jag får nog hellre en kort bräda i skallen än en lång så jag rekomenderar att du skaffar en liten fish!

Jag tycker att man ska va ödmjuk mot dig själv och visa mycket respekt när man är ny.
Fråga sig själv vad är det jag vill med min surfing? Vill jag verkligen lära mig surfa på riktigt eller kommer jag bara att ligga och flyta i vattnet och va i vägen och fara för allmänheten (detta är en mycket vanligt fenomen). Nybörjare med kortbrädor kan vara livsfarliga. Jag var väldigt nära på att tappa balansen och ramla i vattnet flera gånger då jag har kört över killar som flöt omkring i wave facet! (wave face = där man surfar, här får du absoluuuut inte ligga och flyta omkring).

En sista sak, va ödmjuk när du håller på och lär dig och förväxla gärna inte "pumping" och "svägning" med att du egentligen inte alls genererar fart utan mer eller mindre hänger kvar i skummet jukkandes upp och ned med knäna... Kan man svänga och pumpa så brukar man i regel också veta vilken bräda man ska ha, för då har man kommit en bit på vägen med sin surfing. Pumpa och svänga är nämligen inte helt lätt.

Anyway, ju duktigare surfare i vattnet ju mindre kaos. So go for it!

Cheers

Ändrat av elinn
Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!