lars skrev:
Kan du fånga vågor och duckdivea med en shortboard?
Han kan ju både svänga och pumpa så det skulle förvåna mig om han inte kunde fånga vågor
Hur som helst, nu ska ja bitcha lite...
Om du är nybörjare, satsa på wavecount och foka snarare på att fånga så många vågor som möjligt! Det göru genom att ha en stabil (+20 bred), lättpaddlad och fånga vågor med (mycket volym och platt rocker, "ej banan profil"). Satsa på volym även om det är svårt att duckdiva! (Du ska ju trots allt surfa och inte duck dajva)
Om du då ska köpa en kort bara för du så gärna vill ha en short så lär den ha mycket volym. Små vågor kräver mer volym (flytkraft) även om du väger 50 kg. Läs på här: Surfscience.com
Jag får nog hellre en kort bräda i skallen än en lång så jag rekomenderar att du skaffar en liten fish!
Jag tycker att man ska va ödmjuk mot dig själv och visa mycket respekt när man är ny.
Fråga sig själv vad är det jag vill med min surfing? Vill jag verkligen lära mig surfa på riktigt eller kommer jag bara att ligga och flyta i vattnet och va i vägen och fara för allmänheten (detta är en mycket vanligt fenomen). Nybörjare med kortbrädor kan vara livsfarliga. Jag var väldigt nära på att tappa balansen och ramla i vattnet flera gånger då jag har kört över killar som flöt omkring i wave facet! (wave face = där man surfar, här får du absoluuuut inte ligga och flyta omkring).
En sista sak, va ödmjuk när du håller på och lär dig och förväxla gärna inte "pumping" och "svägning" med att du egentligen inte alls genererar fart utan mer eller mindre hänger kvar i skummet jukkandes upp och ned med knäna... Kan man svänga och pumpa så brukar man i regel också veta vilken bräda man ska ha, för då har man kommit en bit på vägen med sin surfing. Pumpa och svänga är nämligen inte helt lätt.
Anyway, ju duktigare surfare i vattnet ju mindre kaos. So go for it!
Cheers