Facebook data

1
Forma om surfbräda i Sverige
#104992 Forma om surfbräda i Sverige 11 år, 10 månader sen Stoke: 1

koffe80
graphgraph

Tjena,

Har en lång shortboard 7'0, som jag vill korta av nosen på så att den blir runt 6'2. Är fullt medveten om att detta är något en händig man kan göra själv, men då jag föddes med båda tummarna mitt i handen undrar jag om det är någon som vet vem jag kan vända mig till för att få detta gjort åt mig? I Sverige alltså.

Har försökt få tag i WSV i Varberg, men de svarar inte, så andra tips vore toppen.

Mvh
Koffe

Logga in för att svara
#104993 Svar: Forma om surfbräda i Sverige 11 år, 10 månader sen Stoke: 18

erc
graphgraph

Gör det själv! Det lär ju inte bli svinbra även om du kan få någon som är van att shapa att göra det, och eftersom det lär ta en hel del tid att göra det så lär det ju inte bli gratis heller.
Att dina tummar inte sitter på rätt ställe är bara en fråga av övning. De lär ju inte flytta på sig om du inte försöker själv.

Logga in för att svara
#104994 Svar: Forma om surfbräda i Sverige 11 år, 10 månader sen Stoke: 18

erc
graphgraph

Men om du vill ge mig 1000kr + material så kan jag hyvla till något.

Logga in för att svara
#104995 Svar: Forma om surfbräda i Sverige 11 år, 10 månader sen Stoke: 1

koffe80
graphgraph

Haha! Betalar gladeligen 1000 kr för en bra omshapning istället för att behöva köpa en ny bräda för det fyrdubbla. Men efter orden "så kan jag hyvla till något" kommer du dock inte vara mitt förstaval.

Logga in för att svara
#104996 Svar: Forma om surfbräda i Sverige 11 år, 10 månader sen Stoke: 18

erc
graphgraph

Hehe!

För 1000kr så får man nog inte så mycket mer. Det är en hel del jobb för att det ska bli något mer än en 7'0'' med kapad nos...

Tanka ner Boardcad å klura lite på hur du vill ha den. Så kommer du nog se vart det finns svårigheter med att bygga om enna.

Logga in för att svara
#104997 Svar: Forma om surfbräda i Sverige 11 år, 10 månader sen Stoke: 1

koffe80
graphgraph

Just nu känns du inte speciellt lösningsorienterad, erc Kommer inte försöka såga själv då jag hellre har en fungerande 7'0 än en helt förstörd surfbräda. Jag behöver hjälp helt enkelt. Och jag är övertygad om att det går att göra då jag vill behålla både tjocklek och bredd som de är.

Logga in för att svara
#104998 Svar: Forma om surfbräda i Sverige 11 år, 10 månader sen Stoke: 1

Extreme
graphgraph

koffe80 skrev:
jag är övertygad om att det går att göra då jag vill behålla både tjocklek och bredd som de är.

Intressant projekt. Vad hoppas du pa for resultat av bradegenskaper efter avsagningen?

Logga in för att svara
#104999 Svar: Forma om surfbräda i Sverige 11 år, 10 månader sen Stoke: 1

koffe80
graphgraph

En snabbare bräda som fortfarande är stabil med mycket volym.

Jag är ingen expert på det här med brädor. Låååååångt ifrån. Snarare okunnig. Det här har jag bara fantiserat ihop efter att ha pratat brädegenskaper med surfare som är mycket bättre än jag. Alternativet är givetvis att köpa en ny shortboard som är 6'2, 20', 2'3/4, men eftersom jag redan har en bräda som har denna bredd och tjocklek tänkte jag att det borde gå att korta den. Eller är jag ute och cyklar?

Logga in för att svara
#105000 Svar: Forma om surfbräda i Sverige 11 år, 10 månader sen Stoke: 18

erc
graphgraph

Man vill ju inte röra tailen, eftersom där sitter pluggar etc. Så då har man nosen kvar att kapa ifrån. Hur vill du ha outline? Skall det bli en roundnose? eller vill du ha en shortboardoutline? Hur vill du att noserocker skall se ut? Alla de här grejerna spelar in i hur mycket jobb det blir. Ju jämnare rocker du vill ha från mitten och framåt, desto mer glas måste man dra av. Detsamma gäller för outline, roundnose är lättare.

Logga in för att svara
#105001 Svar: Forma om surfbräda i Sverige 11 år, 10 månader sen Stoke: 1

koffe80
graphgraph

Jag vill fortfarande behålla shortboard-outlinen då jag redan har har en 6'6 hybridbräda med rundad nos. Angående rockern ska den nog vara relativt böjd (eller vad man nu säger?) med tanke på att det är snabbare hastighet/styregenskaper jag är ute efter. Men om detta ger för mycket arbete kan jag tänka mig att kompromissa och anpassa rockern efter brädans nuvarande form.

Logga in för att svara
#105002 Svar: Forma om surfbräda i Sverige 11 år, 10 månader sen Stoke: 18

erc
graphgraph

Logga in för att svara
#105003 Svar: Forma om surfbräda i Sverige 11 år, 10 månader sen Stoke: 18

erc
graphgraph

En 6'2'' i en 7'0'' a.

Logga in för att svara
#105004 Svar: Forma om surfbräda i Sverige 11 år, 10 månader sen Stoke: 1

koffe80
graphgraph

ERC! Det där ser ju fint ut! Inte världens spetsigaste, men det är jag inte ute efter heller. Eller klassas det här mer som en rundnosad bräda nu? Mycket anledning till att jag vill ha den lite spetsig är att jag märkte vilken otrolig skillnad det var vid duck dives, vilket om vi ska vara helt ärliga är en ganska väsentlig del av surfandet. I alla fall mitt...

Logga in för att svara
#105005 Svar: Forma om surfbräda i Sverige 11 år, 10 månader sen Stoke: 9

pennywize
graphgraph

Snacka med Junior på De Pontes i Sthlm så kanske ni kan komma överrens koffe. Han är en shaper..

Logga in för att svara
#105010 Svar: Forma om surfbräda i Sverige 11 år, 10 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Ska man korta ner ett blank eller en färdig bräda får man ta av både bak och fram om man inte vill ha en väldigt konstig rocker. Eller ja visst kan det funka osv osv
Inse att du som skriver frågan vet noll men ändå fått en fix ide att såga av en fungerande bräda alternativt vill hitta nån i Sverige som ska göra det för noll och ingenting. Jag säger bara jösses anamma.
Bygg en bräda från noll eller köp en ny speciellt som du inte vet ett smack om brädor överhuvudtaget.

Ändrat av ErikG
Logga in för att svara
#105013 Svar: Forma om surfbräda i Sverige 11 år, 10 månader sen Stoke: 1

koffe80
graphgraph

Erik! Väldigt onödigt att vara så otrevlig i tonen. Har flera ggr i tråden förklarat att jag inte kan ett smack om det här, men funderat på om det var möjligt att göra. Pratade med junior på de Pondes idag och han förklarade samma sak som du; att det inte skulle bli speciellt bra att bara kapa nosen. Skullnaden var att han gjorde det på ett trevligt sätt.

Alla ni andra, tack för input och hjälp. Har beslutat att låta brädan vara och satsa tid och pengar på att hitta en ny alt begagnad bräda med de mått och former jag är ute efter.

/ Koffe

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!