Facebook data

1
teneriffa
#104867 teneriffa 11 år, 10 månader sen Stoke: 1

ikuru
graphgraph

Hej! Jag drar till teneriffa nu på söndag.
Tänkte surfa där i en vecka.
Har gått ett par kurser på Lapoint i portugal innan o surfat lite på egen hand i svea, så jag kan grunderna typ.
Skulle gärna bo på ett surfcamp där jag kan låna bräda o våtdräkt.
Vill inte nödvändigtvis gå fler kurser, men heller inte slå ihjäl mig på nåt svårt rev det första jag gör...

Är det någon som kan rekommendera ett surfcamp eller ett annat nice boende?
Alla tipps är välkomna!
Slipper gärna trängas med för många charterturister i vattnet också.
TACK för svar!
/D

Logga in för att svara
#104916 Svar: teneriffa 11 år, 9 månader sen Stoke: 1

ikuru
graphgraph

OK nu är jag hemma igen och redo att summera den här resan.
Jag hade ju bara köpt en flygbiljett så jag visste inte hur lätt det skulle bli att hitta boende o bräda etc.
Hur som, landade o tog tipps av turistinfotjejen. Så jag hamnade först i El Medano.
Skön liten stad på Sydöstra sidan. Här fanns det mysiga surfshops men tyvärr inga vågor.
Jag bestämde mig ändå för att stanna där ett tag...
Frågade i surfshoppen om boende och fick genom shoppen hyra ett soft rum av en soft surfinstruktör från tyskland... 25 e per natt. fick tom en julklapp av honom.
Åkte sen vidare till Las Americas dit Folk hörde från El Medano på morgonen för att surfa...
Här var vågorna mer stabila och det var lätt att hitta bräda skor och våtdräkt på stranden.
Jag hyrde mina grejer på K16 Quicksilver shoppen bakom burger king för 17 e får du ha prylarna i fyra timmar. o dom vaktar dina värdesaker. Fick några nice vågor här.
Problemet med Las Americas är att det är vidrigt. Enbart Gigantiska charter hotell, o olyckliga pensionärer som trycker i sig halvdålig mat. Visst det finns guldkorn, som den italienska restaurangen på stranden, men dom är få o man får leta.
Det värsta här var att hitta ett rimligt boende, eller ett rum överhuvudtaget, då allt är dyrt o upp-bokat av charterbolagen över julen.
Det slutade med att jag fick gå till gannbyn Los Cristianos där det finns riktiga hus o riktiga människor. Där hittade jag ett rum i ett så kallat "Pension", ett väldigt basic rum, (inte så mysigt precis men rent iaf) för 20 e natten.
Efter några nätter kände jag att jag får släppa Las Americas o se om jag hittar nåt annat mer på riktigt.
Jag åkte upp till Santa Cruz, en stor stad som påminner mer om Barcelona, visst inte lika coolt men betydligt coolare än Las Americas. Här var man dock tvungen att ta bussen till stranden, och jag tror inte att det är ett surfspot i sig. Men det finns en surfshop som heter Fitenia Surfshop.
Jag bosatte mig iaf här på ett nice hotell där jag betalade 29 e för ett rent nytt rum med handukar utsikt balkong o tv etc.
Sen gjorde jag en dagstur till Bajamar med buss... Ni vill inte gå av i byn utan åker vidare ett par stopp upp till en klippvägg därifrån går man ner trotts varningsskyltarna (det har rasat ner stenar här) hur som, detta är otvivelaktigen bästa spottet på teneriffa, inget folk, jämna vågor och kristallklart vatten egentligen kanske inte bästa nybörjarstället. Den dagen jag var där var det tyvärr inte mycket vågor, men tydligen kan det bli hur stort som helst. Tom för stort... Jag undersökte inte mycket, men det ska gå att hyra bräda i en afär i bajamar, det såg också ut att gå att hitta rum där, säkert inte så dyrt heller, det är inte så mycket folk här överhuvudtaget, men väldigt vackert o värt att besöka.

Logga in för att svara
#104917 Svar: teneriffa 11 år, 9 månader sen Stoke: 0

arjo4553
graphgraph

Verkar som om det löste sig tillslut! Om man jämför med Portugal hur mycket gick allt på? Jag letar ett väldigt prisvärt surfställe i europa till sommaren och ligger nog ungefär på samma nivå som dig surfmässigt. Jag vill inte vara i vägen för de som är riktigt bra men ändå kunna utvecklas

Logga in för att svara
#104918 Svar: teneriffa 11 år, 9 månader sen Stoke: 1

ikuru
graphgraph

Jag skulle rekommendera Portugal på sommaren. Har själv varit iväg på två Lapointkurser i Ericeira o det har varit bra... Eventuellt åker jag dit i sommar igen, men kanske att jag skiter i kurs o camp då o bara lånar bräda etc. Det blir ju billigare då.

Min resa nu kostade 600 euro inklusive flyg etc. Hittade flygbiljetten på sisstaminuten.se (bara flyg kostade 1700) och så bodde jag ju ganska billigt o så.
Hade jag hyrt bräda varje dag får du kanske lägga på 70 euro till ca.

Tycker nog överlag Portugal är att föredra om det nu ändå är sommar... O då kan jag rekomendera Ericeira, vacker liten stad.

Detta var mest en vinterlösning... Portugal är nog ganska kallt nu tror jag...

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!