Facebook data

1
Hjälp en nybörjare att komma igång!
#104820 Hjälp en nybörjare att komma igång! 12 år, 3 månader sen Stoke: 2

Eric.N
graphgraph

Tja!

Tänkte på allvar ge mig på vågsurf nu i sommar och tänkte höra om ni har några tips på resemål som är nybörjarvänliga? Har kikat lite på Sylt i Tyskland ( ligger bra till att ta sig med bilen över en helg) någon som vet något om hur det är där? Tanken är att göra lite mindre resor, typ över helgen och med bil nu under sommaren som kommer, för att sedan åka på längre semestrar i höst. Ös på med tips, både i Sverige och övriga Europa vore dunder

Sedan en fråga ang. utrustning. Vad ska man köra på om man ska köpa egen bräda? Jag är ca 190cm lång och runt 90kg lätt (tung... ).

Final Question for now: Jag har åkt Skate och Snowboard under många år, är detta något jag kommer ha nytta av i surfingen? Jag inbillar mig att det finns vissa likheter (framförallt med snowboard) i svängteknik och hur man rör kroppen, men jag kanske har fel?

Mycket tacksam för hjälp, tips och support då detta är en dröm och ett mål som jag haft sedan barnsben och som jag nu på allvar kommer genomföra!

Mvh / Eric

Logga in för att svara
#104824 Svar: Hjälp en nybörjare att komma igång! 12 år, 3 månader sen Stoke: 9

tullkyckling
graphgraph

Hej!
Åk till Peniche i Portugal och ta en veckas surfskola till hösten.
Där lär du dig grunderna och kan prova dig fram gällande material och åkning.
Har du stått på en bräda förr så har du nytta av det.
Börja med en fet jävel, bräda alltså, som flyter som en finlandsfärja.
Och arbeta dig mot rätt material.

Lycka till med din dröm!

Ps. Alternativt, köp en hela whiskey, en beggad 654 våtdräkt och kasta dig ut bland stenarna på Torö.

Ps. Har du en kompis som tar bra bilder, muta denne kvar på stranden. Foto är bevis som är surfing, på nätet.

Logga in för att svara
#104826 Svar: Hjälp en nybörjare att komma igång! 12 år, 3 månader sen Stoke: 15

freddandson
graphgraph

Jag håller inte med de som säger att man ska köpa största möjliga pråm till bräda. Köp en bräda som flyter men som är "lagom" stor till dig. Med en för stor bräda blir det också jobbigare att ta sig runt både i vattnet och på land.

Man har nytta av andra brädsporter på så vis att man är van att stå på sidan. Annar handlar surfing så otroligt mycket mer om timing. både hur/vart/när du ska ta vågorna till när/hur/var du ska göra dina manövers. Största skillnaden tycker jag är att underlaget rör på sig och aldrig ser likadant ut.

Åk till ett varmt ställe och lägg så lång tid du känner att du har råd/tid med. Minst en månad, då lär du dig väldigt mycket. Ta hjälp i början och LÄR DIG OCH FÖLJ regler och respekt. Då blir det roligare för alla.

Lycka till.

Logga in för att svara
#104829 Svar: Hjälp en nybörjare att komma igång! 12 år, 3 månader sen Stoke: 2

Eric.N
graphgraph

Mycket hjälpsamma svar, Tack! Good start Har ca 40 min ner till varberg och tänkte dra ner husvagnen dit i sommar, kanon då jag kan pendla till jobbet och spara semester. Har hört att Surfers har kurser och tänkte ta en nybörjarkurs hos dem, men finns det möjlighet att ge sig ut och köra på egen hand eller är det bara kite och vindsurf som gäller där?

Har även planerat några resor med Lapoint, portugal ligger bra till redan till sensommaren / hösten 2013, Bali är inplanerat vintern -14 och blir då borta minst 1 månad. Någon som har erfarenhet av deras camps?

Logga in för att svara
#104832 Svar: Hjälp en nybörjare att komma igång! 12 år, 3 månader sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

Du kan även försöka vågsurfa vid Surfers tillhåll. Surfguide finns på turistbyrån i Varberg på fler tips vart du kan möta hängivna surfare under lämpliga förhållanden.

Logga in för att svara
#104846 Svar: Hjälp en nybörjare att komma igång! 12 år, 3 månader sen Stoke: 2

Eric.N
graphgraph

IST skrev:
Du kan även försöka vågsurfa vid Surfers tillhåll. Surfguide finns på turistbyrån i Varberg på fler tips vart du kan möta hängivna surfare under lämpliga förhållanden.

Låter bra, får kika på detta! Om man ska leta sig upp till Torö, vilken är bästa tiden på året då, eller är det hugget som stucket?

Logga in för att svara
#104853 Svar: Hjälp en nybörjare att komma igång! 12 år, 3 månader sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Nej, skate och snowboard har du absolut ingen nytta av i surfet

Logga in för att svara
#104854 Svar: Hjälp en nybörjare att komma igång! 12 år, 3 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Jo det har man absolut, speciellt skateboard i ramp.
Tänk på att det är på den kalla årstiden det bildas vågor. höst vinter vår på respektive halvklot, sen rullar vågorna söderut på norra halvklotet och omvänt på södra. Lite förenklat. Sen kan det finnas zoner i haven där du kan få surf från tropiska cykloner, då är det cyklonsäsonger som gäller.

Ett exempel, om du ska åka till tex Indonesien och surfa är vågorna som störst på södra halvklotets höst ffa vinter och sen på våren. Blir då som störst i Indonesien Juni, Juli och Augusti.
Här hemma bildas vågorna lokalt av stark vind och kommer oftast in till land samtidigt som det blåser, så det blir ofta stökiga vågor. Inte Alltid dock, utnyttja snabba vindskift och uddar där vågorna svänger in i mer i lä osv.

Om du ska surfa i Nordsjön så är det bättre du drar till området runt Klitmöller i Danmark eller kanske upp till Norge men då kommer upp i Norska havet. Sylt har vågor men det är oftare surf i DK skulle jag tro.

Ta en bra surfskola, gärna i nåt varmare land så kommer du säkert igång hyfsat snabbt. Sen kan du ju alltid läsa på lite om vind o vågor och surfställen i böcker som Stormriders guide osv.
lycka till.

Logga in för att svara
#104860 Svar: Hjälp en nybörjare att komma igång! 12 år, 3 månader sen Stoke: 28

Jimmy.S
graphgraph

Hej. Håller med helt och hållet med Erik.G. Skate och snowboard har likheter med surfing. Snowboardens sväng är lik surfingens bottomturn,samma principer. Och du kan "surfa" med en skateboard, vilket är mycket bra träning för surfingen. Alltså att pumpa upp fart. I snowboard gäller det att kontrollera farten man har, men i surfingen gäller det att försöka få upp fart med egna rörelser. Tick-tack i skateboard motsvarar ups downs i surfingen.
Jag tycker du skall börja här hemma, det är ju det närmaste och billigaste alternativet.

Peace,Jimmy.

Logga in för att svara
#104873 Svar: Hjälp en nybörjare att komma igång! 12 år, 3 månader sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Hahahahahaha.. Skämtet gick VERKLIGEN inte fram märker ja, haaaaaahahahahahahahaa !!

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!