Facebook data

1
Hur duktig blir jag?
#104773 Hur duktig blir jag? 11 år, 9 månader sen Stoke: 0

mille9393
graphgraph

Helloj!!

Har precis bestämt mig för att åka till Sydney i 1 år och vågsurfa med en kompis så fort vi gått ut skolan! Har därför ställt mig frågan -Hur duktig kommer jag att bli på ett år? Vi alla förstår att det är en väldigt korkad fråga då det varierar från person till person, men på ett ungefär?
Har nämligen hus i Spanien och Portugal så det har blivit en hel del surfing (mestadels under sommaren). Det har dock bara blivit 2-4 veckors semestrar och ja, vågorna där är lite till och från, så jag har inte utvecklas lika mycket som jag själv tycker att jag borde. Kan alla bacics såsom åka på sidan, lätta svängar osv.

Utgå från egna erfarenheter! det är säkert en hel del på detta forum som har gjort långa resor:-)
Har förövrigt väldigt enkelt för sporter.

peeaccceeeeeeeee

Logga in för att svara
#104775 Svar: Hur duktig blir jag? 11 år, 9 månader sen Stoke: 24

Swingkid
graphgraph

Frågan borde inte vara hur bra du kommer bli, utan hur kul du kommer ha! Alla utvecklas olika. Vissa svenskar har gått från aldrig ha surfat till landslaget på 3 år andra kämpar fortfarande att få en clean tub efter 30 år av surfande...

Bästa surfarn är den som har mest kul i vattnet!

Ha så jävla kul du bara kan....

Logga in för att svara
#104776 Svar: Hur duktig blir jag? 11 år, 9 månader sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Hahahaha... Ni kids tror att ni behöver prestera hela tiden. Släääpp det när det kommer t surf. Surf är meditation, det fattar du när du surfat mer. Eller jag säger som Roy Powers:

"What a blessing surfing is"

Ändrat av Liinus
Logga in för att svara
#104777 Svar: Hur duktig blir jag? 11 år, 9 månader sen Stoke: 2

Sanne
graphgraph

Liinus skrev:
Hahahaha... Ni kids tror att ni behöver prestera hela tiden. Släääpp det när det kommer t surf. Surf är meditation, det fattar du när du surfat mer. Eller jag säger som Roy Powers:

Förstår man det efter en månad på Bali eller?

Är väl inte konstigare att vilja prestera och utvecklas inom surfing som inom andra sporter/hobbys? Vissa mår bra av att bli bättre och då hör det också till att bli förbannad och less när det går dåligt, även om man har kul för det mesta. Tröttsamt att höra alla soulsurfer här.

Ändrat av Sanne
Logga in för att svara
#104778 Svar: Hur duktig blir jag? 11 år, 9 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Du kan blir bra.

Nagra saker att tanka pa

1. Om du aker nagonstans som ar billigare och har mer / battre / uncrowded surf an sydney far du surfa mer

2. Surf handlar mer om bra teknik och var du applicerar tekniken an total surfad tid.

3. Skaffa en coach!

4. Skaffa bra kondition och styrka

www.surfingaustralia.com/hpc.php rekommenderas bla.

lycka till

Logga in för att svara
#104781 Svar: Hur duktig blir jag? 11 år, 9 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

surf the wave not the board.

Logga in för att svara
#104782 Svar: Hur duktig blir jag? 11 år, 9 månader sen Stoke: 6

Nicko
graphgraph

När det gäller sydney området så är det bil som gäller, weekend roadtrips norr eller söder ut är att föredra, där kan man hitta uncrowded kvalitets vågor...

Annars när det gäller tekniken så hjälper det sjukt mkt att få se sig själv på film... och då kan du försöka jämföra din teknik med det tips som den här sidan ger vimeo.com/user1118587
Kanske dålig kvalitet på klippen och lite tråkig röst, men mycket av det han säger är riktigt bra tips...

Annars som Swingen är inne på, ut och ha för jävla skoj!!!

Logga in för att svara
#104785 Svar: Hur duktig blir jag? 11 år, 9 månader sen Stoke: -56

elinn
graphgraph

Det är nog väldigt olika...

För mig tog det cp lååång tid.
Jag har surfat totalt sett 9 månader i Marocco, och sen Panama 5 månader. En månad CR och någon månad här och där.. Så låt säga drygt 1,5 år nästan varje dag. Så ungefär 10 år i svenskt vatten ?

Och så här gick det....

Det tog mig typ 3 månader att frånga en våg. Ungefär 5 månader till en ok bottom turn.. (alltså en där man inte tappar fart och hänger kvar i skummet). Sen lärde jag mig att pumpa i Panama alltså efter 9 månader. Men efter att jag fattade hur man genererar fart så gick det helt plötsligt cp fort att lära mig allt möjligt... cutbacks...topturns, floaters foam bounce i slutet av vågorna (vissa ofrivilliga förstås). På de 5 månaderna lyckades jag till och med tuba med min 8ft...
Jag har inte lärt mig duckdive ännu men surfade en 6'0 southpoint epoxy fish för första gången i Panama. Det gick hur bra som helst, surfade den precis som jag gjorde med min 8ft.

Så alltså på 9 månader lärder jag mig typ ingenting, och allt på 5 månader. Nu i efterhand vet jag varför inget hände de första 9 månader....

Jag var ganska rädd och tog typ 2 vågor per sessions i marocco, medan i Panama var vågorna ganska perfekta och no crowds! Slutsatsen är den wavcount wavecount wavecount...
Sen så håller jag med Gazzer om att "surf the wave not the board". I början fokuserade jag en massa på att "idag ska jag lära mig att göra en toppturn" Dålig taktik !!!

Det som verkligen gav nåt var att lära sig att "stay on the wave". Alltså surfa den till ända in till stranden, istället för att satsa på att göra massa tricks för att sen förlora vågen. Man kan surfa dem mycket längre än man tror oftast. Det gäller att inte ge upp när det kommer sektioner utan ja.. typ ligg lågt, håll in railen och komma upp igen när den är "reformerat" (går ej på en short board då man måste pumpa arslet av sig för att komma nån vart). Om man är lyhörd så känner man typ under fötterna, i kombination med ens speed vad vågen till att man ska göra.

Men det var iaf typ då alla"tricks" kom helt naturligt. För att hålla sig på vågen var ju tvungen att göra en cutback, topturn för att komma förbi när det började att "closa". Pumpa och hålla sig högt på vågen när det var en snabb hollow våg, stora bottom turns och sega vändningar när det var en platt fet våg. Dessutom får man grym stil av att lära sig att surfa vågen.. lite som Joel Tudor flow..

Kort sagt
1. Wavecount
2. Surf the wave (glöm tricksen i början, för tricksen kommer för att du är tvungen att göra dem)

Lycka till!

Logga in för att svara
#104786 Svar: Hur duktig blir jag? 11 år, 9 månader sen Stoke: -56

elinn
graphgraph

Oj jävlar det blev ett kompendium... hihi
Sitter på jobbet å har Fett tråkigt. Kanske dags att Quit your job n go surfing?

Logga in för att svara
#104788 Svar: Hur duktig blir jag? 11 år, 9 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Åk nånstans där vågorna är konstant bra och det är lite folk. Framförallt lite folk så du får många vågor, i början kommer du vara sämst vilket innebär att du är den som får vågor SIST!
Vilket i vissa fall kommer innebära NOLL vågor till dig.
SAMT att du kommer ligga i vägen och få folk som är oerhört irriterade på dig.
Haka inte upp er på de så kallade tricksen, de kommer när du lär dig surfa och blir en del av att hålla dig i den brantaste delen av vågen, fickan eller pocket som det kallas på engelska.

Det beror lite också vad du vill ha ut av din surfing efter nybörjarstadiet. Vill du jobba uppåt mot största möjligaste surfet för dig? Största tuberna? Vill du jobba mot alla tricks och aerials? (och offra knä o fotleder på köpet?)
Glöm inte bort att de flesta surfar för nöje avkoppling och få bli en del av haven och naturen runt oss.
Man träffar många trevliga och givetvis en del störda typer också när man surfar. De flesta är oftast väldigt trevliga.

Logga in för att svara
#104789 Svar: Hur duktig blir jag? 11 år, 9 månader sen Stoke: 1

Hype
graphgraph

Kul läsning i denna tråd. Tummen upp!

Jag tror att du kommer utvecklas enormt mycket ifall du har viljan/drivet. Med rätt vågor/förutsättningar så går det fort att lära sig. Och kommer du surfa nästan konstant varje dag i ett helt år, ja då lär du se progress! En coach kan göra underverk också.

Av egen erfarenhet så känns det som min egen progress ligger helt på den tid jag legat i vattnet utomlands. Mitt Sverigesurfande går helt åt helvete, kan inte sätta fingret på det. Har kört kanske 12 gånger i höst/vinter hemma och det känns som att jag trampar på samma ställe. (speciellt med timing, wavecount) Medans en ynka vecka utomlands ger enormt mycket. Du kommer ha 50 + veckor om allt går din väg, go figure! =)

Logga in för att svara
#104794 Svar: Hur duktig blir jag? 11 år, 9 månader sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Whaaaaat a blessing surfing IS !

Logga in för att svara
#104795 Svar: Hur duktig blir jag? 11 år, 9 månader sen Stoke: -56

elinn
graphgraph

Sanne skrev:
Liinus skrev:

Är väl inte konstigare att vilja prestera och utvecklas inom surfing som inom andra sporter/hobbys? Vissa mår bra av att bli bättre och då hör det också till att bli förbannad och less när det går dåligt, även om man har kul för det mesta. Tröttsamt att höra alla soulsurfer här.

Cat fight !!! Cat fight !!!

Logga in för att svara
#104796 Svar: Hur duktig blir jag? 11 år, 9 månader sen Stoke: -56

elinn
graphgraph

elinn skrev:
Sanne skrev:
Liinus skrev:

Cat fight !!! Cat fight !!!

Nee skoja bah.. Sanne bra nick.. tummen upp!

Ändrat av elinn
Logga in för att svara
#104797 Svar: Hur duktig blir jag? 11 år, 9 månader sen Stoke: -56

elinn
graphgraph

Hype skrev:
Kul läsning i denna tråd. Tummen upp!

Av egen erfarenhet så känns det som min egen progress ligger helt på den tid jag legat i vattnet utomlands. Mitt Sverigesurfande går helt åt helvete, kan inte sätta fingret på det. Har kört kanske 12 gånger i höst/vinter hemma och det känns som att jag trampar på samma ställe. (speciellt med timing, wavecount) Medans en ynka vecka utomlands ger enormt mycket. Du kommer ha 50 + veckor om allt går din väg, go figure! =)

Jaaa det är verkligen olika, vågorna är såå sjukt olika.... Efter att ha surfat reefs i Panama och nästan dubbeloverhead i Marocco fångade inte en enda våg på Torö... Varit där 2 gånger, svor båda gångerna att jag ALDRIG mer ska surfa Torö.. får se hur det går.

När jag kom upp efter första gången sa random en kille till mig. " Guuud Vad MODIG du ar som ändå försöker" Jag bah... din mamma! Btw, om du ser det här så vill jag bara påpeka det att jag förmodligen gör snyggare bottom turns än dina drömmar! Bara så du vet...
Den andra gången sa en annan snubbe "Häng på mig nästa gång så ska jag lära dig hur man surfar." doh Han kanske menade nåt annat iofs..

Men iaf... som sagt, det kan gå hur faan som helst. Men ju mer erfarenhet ju bättre. Som alla säger, va inte där det är crowded då kommer du att fånga lika lite vågor som jag gjorde i Marocco.. och det gick ju så däär...

Ändrat av elinn
Logga in för att svara
#104798 Svar: Hur duktig blir jag? 11 år, 9 månader sen Stoke: 9

pennywize
graphgraph

Du kan bli hur DUKTIG SOM HELST bara du TROR PÅ DIG SJÄLV!!!!!!!!!!!!!!!!!

Logga in för att svara
#104815 Svar: Hur duktig blir jag? 11 år, 9 månader sen Stoke: 8

kapten
graphgraph

Skaffa bil så kommer du få mycket bra surf.
Surfa en bräda som tillåter dig fånga vågor (även om det betyder en 9ft log)
Håll dig borta från områden med mycket folk (Sydney, Newcastle, Byron, Gold Coast, Noosa)
Bättre att surfa en halv bra våg ensam eller med lite folk, än en bra våg med mycket folk.

Det Gazzer skreve är klockrent. "surf the wave not the board"

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!