Det är nog väldigt olika...
För mig tog det cp lååång tid.
Jag har surfat totalt sett 9 månader i Marocco, och sen Panama 5 månader. En månad CR och någon månad här och där.. Så låt säga drygt 1,5 år nästan varje dag. Så ungefär 10 år i svenskt vatten ?
Och så här gick det....
Det tog mig typ 3 månader att frånga en våg. Ungefär 5 månader till en ok bottom turn.. (alltså en där man inte tappar fart och hänger kvar i skummet). Sen lärde jag mig att pumpa i Panama alltså efter 9 månader. Men efter att jag fattade hur man genererar fart så gick det helt plötsligt cp fort att lära mig allt möjligt... cutbacks...topturns, floaters foam bounce i slutet av vågorna (vissa ofrivilliga förstås). På de 5 månaderna lyckades jag till och med tuba med min 8ft...
Jag har inte lärt mig duckdive ännu men surfade en 6'0 southpoint epoxy fish för första gången i Panama. Det gick hur bra som helst, surfade den precis som jag gjorde med min 8ft.
Så alltså på 9 månader lärder jag mig typ ingenting, och allt på 5 månader. Nu i efterhand vet jag varför inget hände de första 9 månader....
Jag var ganska rädd och tog typ 2 vågor per sessions i marocco, medan i Panama var vågorna ganska perfekta och no crowds! Slutsatsen är den wavcount wavecount wavecount...
Sen så håller jag med Gazzer om att "surf the wave not the board". I början fokuserade jag en massa på att "idag ska jag lära mig att göra en toppturn" Dålig taktik !!!
Det som verkligen gav nåt var att lära sig att "stay on the wave". Alltså surfa den till ända in till stranden, istället för att satsa på att göra massa tricks för att sen förlora vågen. Man kan surfa dem mycket längre än man tror oftast. Det gäller att inte ge upp när det kommer sektioner utan ja.. typ ligg lågt, håll in railen och komma upp igen när den är "reformerat" (går ej på en short board då man måste pumpa arslet av sig för att komma nån vart). Om man är lyhörd så känner man typ under fötterna, i kombination med ens speed vad vågen till att man ska göra.
Men det var iaf typ då alla"tricks" kom helt naturligt. För att hålla sig på vågen var ju tvungen att göra en cutback, topturn för att komma förbi när det började att "closa". Pumpa och hålla sig högt på vågen när det var en snabb hollow våg, stora bottom turns och sega vändningar när det var en platt fet våg. Dessutom får man grym stil av att lära sig att surfa vågen.. lite som Joel Tudor
flow..
Kort sagt
1. Wavecount
2. Surf the wave (glöm tricksen i början, för tricksen kommer för att du är tvungen att göra dem)
Lycka till!