Facebook data

1
Performence surfbräda
#104195 Performence surfbräda 11 år, 10 månader sen Stoke: 1

Joakimbuller
graphgraph

Som titeln lyder så undrar jag först vad ni rekommenderar utifrån vad ni vet och vad ni har till och med?

Specifikationer på mig om det är viktigt:
Vikt: 80kg
Längd: 186cm

Erfarenhet:
Jag har surfat non-stop i 4½ månad som kanske inte låter så mycket men detta va i Bali vilket dom som varit där vet att då får man bra surf och lär sig mycket.

Jag har i dagsläget en bräda från bali som heter High Voltage (B. hansel design).
Längd: 6.3
Tjock: 2½
Bredd: 19½

Jag har tänkt att åka till Bali i sommar igen och kommer antagligen införskaffa den där på ett ställe som heter Naruki som har dom "störst" märkena(Al merrick, Warner, Chilli osv.). Jag har funderat på lite olika men eftersom jag inte vill att vi fokuserar på vad jag tänkt så låter jag det tillsvidare vara osagt.

Pris är orelevant för denna bräda så ni vet det. Det jag vill ha hos brädan är nått med mycket drive, så tanken är väl att ha en thumb eller squash tail. Går det att ha den som en go paddelbräda är det plus men inget måste.

Tack på förhand!

Logga in för att svara
#104262 Svar: Performence surfbräda 11 år, 10 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

Nu vet jag inte vad du har før skostorlek men en 4.5 / 1 / 15 borde funka før dig, och det bæsta av allt ær att jag har en till salu, dock rætt dyr (75000:-) men det var ju inte så viktigt før dig så pm:a om den ær intressant!

Frid.

Logga in för att svara
#104268 Svar: Performence surfbräda 11 år, 10 månader sen Stoke: 1

Joakimbuller
graphgraph

Hahaha hörde mycket till ämnet och nej inte så mycket intresse!! Om jag har letat dåligt genom forumet med trådar liknande detta får ni i sådana fall får ni gärna länka detta

Logga in för att svara
#104322 Svar: Performence surfbräda 11 år, 10 månader sen Stoke: 1

Joakimbuller
graphgraph

Kom igen nu folket, vill inte va tjötig men 220 views och en kommentar om något helt annat Folk här surfar väl rätt seriöst och använder sig av bra shortboards? Please share

Logga in för att svara
#104324 Svar: Performence surfbräda 11 år, 10 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Köp en Byrning spears kanalbräda så får du god drive. Vad är en paddelbräda?

Logga in för att svara
#104325 Svar: Performence surfbräda 11 år, 10 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

Märke isn't the big thing, talk to a shaper about it it and have them shape what they think is best for you. You can always err on the side of volume, but in steeper waves, sensitivity is a nice feature to have as volume can work against you.
If i'd side with some random stock model to give you some inspiration, i'd say something like the lost rockup might not be too dumb, it's got a wide nose and low rocker up front to keep it paddle friendly and front foot stable, but has a sleek tail with ample rocker for sensitivity and hold in good waves.
There are shitloads of models, email a shaper see what they recommend, if you have any footage of yourself, send it

peace

Logga in för att svara
#104326 Svar: Performence surfbräda 11 år, 10 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Joakimbuller skrev:
Hahaha hörde mycket till ämnet och nej inte så mycket intresse!! Om jag har letat dåligt genom forumet med trådar liknande detta får ni i sådana fall får ni gärna länka detta

Du har ju överhuvudtaget inte skrivit var d u tänkt surfa brädan? Bara på Bali /Indo? I slöa vågor eller branta tubiga vågor?

Logga in för att svara
#104327 Svar: Performence surfbräda 11 år, 10 månader sen Stoke: 1

Joakimbuller
graphgraph

ErikG skrev:
Joakimbuller skrev:

Du har ju överhuvudtaget inte skrivit var d u tänkt surfa brädan? Bara på Bali /Indo? I slöa vågor eller branta tubiga vågor?

Gött, känner det händer grejer här. Jag vill ha brädan för snabbare och tubiga vågor, inte nödvändigtvis dom största men ska gärna funka i åtminstone upp till dubbla gubben. Framför allt ska den funka i Indo och Bali där det är tryck i vågorna, men det kommer förhoppningsvis vara den brädan jag kommer kunna luta mig tillbaka mot när jag får tillfälle att köra vågor med tryck i

Logga in för att svara
#104328 Svar: Performence surfbräda 11 år, 10 månader sen Stoke: 1

Joakimbuller
graphgraph

SharkBoy skrev:
Märke isn't the big thing, talk to a shaper about it it and have them shape what they think is best for you. You can always err on the side of volume, but in steeper waves, sensitivity is a nice feature to have as volume can work against you.
If i'd side with some random stock model to give you some inspiration, i'd say something like the lost rockup might not be too dumb, it's got a wide nose and low rocker up front to keep it paddle friendly and front foot stable, but has a sleek tail with ample rocker for sensitivity and hold in good waves.
There are shitloads of models, email a shaper see what they recommend, if you have any footage of yourself, send it

peace

Ja det är klart att märke inte är det viktigaste, det förstår jag med. Grejen är ju dock lite så att man vet ju ändå vad man får då. Låter kanske lite tråkigt och så men jag vill veta att jag får en bra bräda gjord på bra material och grejer, klart man ska lita på shapers men eftersom jag inte känner till någon direkt så känns "märkesbrädor" som ett bättre alternativ.

Den såg faktiskt riktigt go ut om jag får säga det själv jag ska dra fram lite bilder!

Logga in för att svara
#104329 Svar: Performence surfbräda 11 år, 10 månader sen Stoke: 1

Joakimbuller
graphgraph

Gili Trawangan/ edit, vill inte läggas upp bild här så jag löser det på annat sätt

Ändrat av Joakimbuller
Logga in för att svara
#104331 Svar: Performence surfbräda 11 år, 10 månader sen Stoke: 1

Joakimbuller
graphgraph

SharkBoy skrev:

peace

Denna länken borde funka nu. Tog några random bara hoppas det räcker, annars om du vill ha något specifikt så går det bra att fråga efter det

s1353.beta.photobucket.com/user/Joakimbuller/library/Bali-Surf?evt=email_share

Logga in för att svara
#104340 Svar: Performence surfbräda 11 år, 10 månader sen Stoke: 9

jacobw
graphgraph

ser att du ofta är sen i take-off (vilket många inkl. mig själv är i början), så jag skulle föreslå en performance-shortboard som du tycker verkar nice, sen öka i volym åtminstone 3-4 liter. det spelar ingen roll vilken bräda du har om du inte kan komma med vågen ordentligt.

många tyckte jag hade för mycket volym i mina shortboards på min senaste mentawai-tripp, men sen såg jag samma personer åka över fallen, straighta ut, hamna på revet osv ganska många gånger. kommer man inte med en tung våg tidigt och kan komma upp och pumpa down the line så spelar ingenting annat någon roll, då kommer man få spö.

mina mått på indo-standard shortboard: 6'3 x 19"1/4 x 2"7/16 med ganska platt rocker och roundtail. när det blir större går jag upp till 6'6 och lite smalare för stabilitet i hög fart. jag väger 78 kg och är 184cm.

lycka till/J

Logga in för att svara
#104341 Svar: Performence surfbräda 11 år, 10 månader sen Stoke: 9

jacobw
graphgraph

ser att du ofta är sen i take-off (vilket många inkl. mig själv är i början), så jag skulle föreslå en performance-shortboard som du tycker verkar nice, sen öka i volym åtminstone 3-4 liter. det spelar ingen roll vilken bräda du har om du inte kan komma med vågen ordentligt.

många tyckte jag hade för mycket volym i mina shortboards på min senaste mentawai-tripp, men sen såg jag samma personer åka över fallen, straighta ut, hamna på revet osv ganska många gånger. kommer man inte med en tung våg tidigt och kan komma upp och pumpa down the line så spelar ingenting annat någon roll, då kommer man få spö.

mina mått på indo-standard shortboard: 6'3 x 19"1/4 x 2"7/16 med ganska platt rocker och roundtail. när det blir större går jag upp till 6'6 och lite smalare för stabilitet i hög fart. jag väger 78 kg och är 184cm.

lycka till/J

Logga in för att svara
#104342 Svar: Performence surfbräda 11 år, 10 månader sen Stoke: 1

Joakimbuller
graphgraph

jacobw skrev:

lycka till/J

Asså nu känner jag att vi kommer någonstans! Det stämmer det du säger, jag är ofta rätt sen in i takeoffen! Jag testade en polare bräda dom sista dagarna som hade lite mer volym och även sqaush tail och jag kände direkt att det va ingen match längre, tog vågorna mycket tidigare och fick mycket mer drive. Det ändå jag undrar är hur det beter sig i större vågor och i hur stora vågor man kan köra dom med?

Verkligen tacksam information jacobw! Tråkig våg i Lombok-Mawi

Logga in för att svara
#104343 Svar: Performence surfbräda 11 år, 10 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Aktern eller tailens FORM är inte så viktig som folk tror . Visst surfar en pin annorlunda än en square eller squash men det är mest bredden det hänger på. Jag tror du klarar dig bra med en aningen större shortboard.
Du bör utgå från vilka problem du har med den brädan du kör nu och sen ställa fler frågor.
Hur stort du kan surfa med en viss bräda hänger inte på om den har squash eller square. Det hänger på din förmåga att fånga vågorna, ifall brädan har rätt tjocklek, volym och bredd. Ifall du kan få in railen att bita och brädans kurva att passa in i vågen? Eller studsar och nosdyker brädan? Går den ner i bottomturn eller studsar den åt helvete och vill gå rakt fram?
Ge oss lite mer info, bilderna du visar är inte några stora tubande vågor. Inte ute efter att dissa dina vågor men du har ju bara surfat 4.5 månader som du säger. Prova dig fram efter din förmåga både i storlek och branthet/tubighet så får du se var du och brädan har sina gränser.
En bräda som är tunnare upplever jag funkar bättre i Indo om du verkligen ska ner för en brant tubig våg.
Det är alltid en kompromiss men tubiga vågor i Indo kräver nästan alltid en snabb brant takeoff på sned in i vågen. Då vill iaf inte jag ha för tjock bräda.
Jag väger 73 och är runt 178 nu i somras var jag och surfade Bali och Sumba. Köpte en Al Byrne 6 kanals bräda med måtten 6'3 x 18 1/4" x 2 1/4" Kanaler är en smaksak, man får sjuk drive och grepp när de väl tar tag i vattnet men är det chop funkar det sämre minst sagt och man flyger som en vante.
När det är större än 3m+ åker min 6'10" semigun fram med pintail.
Har du mycket flis att bränna åk direkt till Rip curls nya fabrik på Bali där du kan beställa en bräda shapad efter mått. Du kan även diskutera dina behov med en shaper. Det är toppshapers från hela världen som flygs in, shapemaskiner, bästa skum och plast osv allt importerat.
OBS det cirkulerar numer även piratkopior av kända brädmärken på Bali... Några laminat kommer på avvägar eller plankas rakt av och byggs kopior med... Bushman har haft problem och även en del Byrning spears och kanske även andra märken.

Länk till katalog rip curl bali:
issuu.com/petematthews/docs/surfboard_catalog_2011

Ändrat av ErikG
Logga in för att svara
#104347 Svar: Performence surfbräda 11 år, 10 månader sen Stoke: -6

ConfuseD
graphgraph

Kan bara hålla med Erik, Al Byrne 6 kanals brädan e fin, och vill du ha en som håller så köper du tuflite varianten, har själv en sån som surfats varje dag sammanlagt 14 månader på Bali, och den ser fortfarande ny ut. kan bara jämföra med alla mina andra brädor som brukar va riktigt häckiga efter ett par månader på Bali eller liknande plats. Att den saknar lite flex ser jag inte som ett jätteproblem, förutom när det e lite stökigt.

Annars är ju Rocket ett alternativ om du med tubiga dubbelgubbevågor menar vågorna du visade på bild, har en 6.0 Cartoon som e shapead ungefär som en rocket, köpte den i Costa rica då det överlag va rätt litet swell, och med den kommer man med allt!! och den funkar även i lite större brantare vågor bara man tar av väldigt snett eller har mycket tyngd på bakfoten då den annars har en tendens att vilja dyka. Den e även jäkligt bra här hemma.

Logga in för att svara
#104349 Svar: Performence surfbräda 11 år, 10 månader sen Stoke: 1

Joakimbuller
graphgraph

ErikG skrev:
Aktern eller tailens FORM är inte så viktig som folk tror . Visst surfar en pin annorlunda än en square eller squash men det är mest bredden det hänger på. Jag tror du klarar dig bra med en aningen större shortboard.
Du bör utgå från vilka problem du har med den brädan du kör nu och sen ställa fler frågor.
Hur stort du kan surfa med en viss bräda hänger inte på om den har squash eller square. Det hänger på din förmåga att fånga vågorna, ifall brädan har rätt tjocklek, volym och bredd. Ifall du kan få in railen att bita och brädans kurva att passa in i vågen? Eller studsar och nosdyker brädan? Går den ner i bottomturn eller studsar den åt helvete och vill gå rakt fram?
Ge oss lite mer info, bilderna du visar är inte några stora tubande vågor. Inte ute efter att dissa dina vågor men du har ju bara surfat 4.5 månader som du säger. Prova dig fram efter din förmåga både i storlek och branthet/tubighet så får du se var du och brädan har sina gränser.
En bräda som är tunnare upplever jag funkar bättre i Indo om du verkligen ska ner för en brant tubig våg.
Det är alltid en kompromiss men tubiga vågor i Indo kräver nästan alltid en snabb brant takeoff på sned in i vågen. Då vill iaf inte jag ha för tjock bräda.
Jag väger 73 och är runt 178 nu i somras var jag och surfade Bali och Sumba. Köpte en Al Byrne 6 kanals bräda med måtten 6'3 x 18 1/4" x 2 1/4" Kanaler är en smaksak, man får sjuk drive och grepp när de väl tar tag i vattnet men är det chop funkar det sämre minst sagt och man flyger som en vante.
Har du mycket flis att bränna åk direkt till Rip curls nya fabrik på Bali där du kan beställa en bräda shapad efter mått. Du kan även diskutera dina behov med en shaper. Det är toppshapers från hela världen som flygs in, shapemaskiner, bästa skum och plast osv allt importerat.
OBS det cirkulerar numer även piratkopior av kända brädmärken på Bali... Några laminat kommer på avvägar eller plankas rakt av och byggs kopior med... Bushman har haft problem och även en del Byrning spears och kanske även andra märken.

Du har ju helt rätt i det du säger, klart att sista biten inte gör hur mycket som helst utan att det är ofta storleken och även tjockleken som avgör mycket egenskaper hos en brädas nederdel.

Jag skulle vilja säga att jag har inga större problem att ta vågor, jag va ju iväg rätt länge och blev rätt fit for fight om man säger så och kunde därav ofta ta mycket mer vågor än flera. Däremot så fick jag ofta paddla väldigt hårt för att komma upp hygglig tid, oftast hamnade jag rätt långt ner i vågen, det beror väl absolut på min förmånga, men skulle även vilja skylla på brädan då när jag testade vissa andra brädor så gick det bättre.

Sen vill jag säga att jag har inte så mycket surfbilder och dom jag har är när polare var med och även dessa bryten är lätta att fotta vid. Dom vågorna på bilderna är inte större än head high men jag har tagit vågor som är inte riktigt men close enough dubbla gubben, jag har tyvärr inte några bilder på det och det hade varit onödigt att ljuga om det för då hade hjälpen med brädan varit meningslös. Sen Är ju tanken att utvecklas och köra större nästa gång jag ska ner.

Sen är det som du säger, ställena som tubar bäst (mestadels kring bukit) är det väldigt snabb takeoff och in i tuben. Det är det här som jag tycker är svårt, för jag vill ju ha en bräda med till tjocklek för att kunna poppa tidigt, samtidigt vill jag ju kunna trycka in mig i tuben snabbt också.

Jag har kollat lite på kanaler men kan inte uttala mig eftersom jag aldrig testat, det verkar nice speciellt i typ bali där man oftast surfar väldigt glassy(jämförelsevis), dock vet jag inte om jag vill gränsa mig helt till att jag alltid ska vilja ha glassy, hade du kunnat föreslå det eller vad tycker du om det?

Har kollat på den fabriken innan och hörde om den när jag var nere, verkar ju sjukt nice. Har du någon aning om vad dom tar för brädor där?

Naruki som jag kollat på att köpa bräda hos är jag säker på dock att dom inte har några kopior. Sen tänkte jag bara passa på att fråga också om det är ovärt att köpa en "märkes bräda", för att utveckla, hur mycket betalar man för material/kunskap/shape osv. och hur mycket betalar man för märket?

Peace och tack så sjukt mycket!!

Logga in för att svara
#104350 Svar: Performence surfbräda 11 år, 10 månader sen Stoke: 1

Joakimbuller
graphgraph

ErikG skrev:

Du har ju helt rätt i det du säger, klart att sista biten inte gör hur mycket som helst utan att det är ofta storleken och även tjockleken som avgör mycket egenskaper hos en brädas nederdel.

Jag skulle vilja säga att jag har inga större problem att ta vågor, jag va ju iväg rätt länge och blev rätt fit for fight om man säger så och kunde därav ofta ta mycket mer vågor än flera. Däremot så fick jag ofta paddla väldigt hårt för att komma upp hygglig tid, oftast hamnade jag rätt långt ner i vågen, det beror väl absolut på min förmånga, men skulle även vilja skylla på brädan då när jag testade vissa andra brädor så gick det bättre.

Sen vill jag säga att jag har inte så mycket surfbilder och dom jag har är när polare var med och även dessa bryten är lätta att fotta vid. Dom vågorna på bilderna är inte större än head high men jag har tagit vågor som är inte riktigt men close enough dubbla gubben, jag har tyvärr inte några bilder på det och det hade varit onödigt att ljuga om det för då hade hjälpen med brädan varit meningslös. Sen Är ju tanken att utvecklas och köra större nästa gång jag ska ner.

Sen är det som du säger, ställena som tubar bäst (mestadels kring bukit) är det väldigt snabb takeoff och in i tuben. Det är det här som jag tycker är svårt, för jag vill ju ha en bräda med till tjocklek för att kunna poppa tidigt, samtidigt vill jag ju kunna trycka in mig i tuben snabbt också.

Jag har kollat lite på kanaler men kan inte uttala mig eftersom jag aldrig testat, det verkar nice speciellt i typ bali där man oftast surfar väldigt glassy(jämförelsevis), dock vet jag inte om jag vill gränsa mig helt till att jag alltid ska vilja ha glassy, hade du kunnat föreslå det eller vad tycker du om det?

Har kollat på den fabriken innan och hörde om den när jag var nere, verkar ju sjukt nice. Har du någon aning om vad dom tar för brädor där?

Naruki som jag kollat på att köpa bräda hos är jag säker på dock att dom inte har några kopior. Sen tänkte jag bara passa på att fråga också om det är ovärt att köpa en "märkes bräda", för att utveckla, hur mycket betalar man för material/kunskap/shape osv. och hur mycket betalar man för märket?

Peace och tack så sjukt mycket!!

Logga in för att svara
#104351 Svar: Performence surfbräda 11 år, 10 månader sen Stoke: 1

Joakimbuller
graphgraph

ConfuseD skrev:
Kan bara hålla med Erik, Al Byrne 6 kanals brädan e fin, och vill du ha en som håller så köper du tuflite varianten, har själv en sån som surfats varje dag sammanlagt 14 månader på Bali, och den ser fortfarande ny ut. kan bara jämföra med alla mina andra brädor som brukar va riktigt häckiga efter ett par månader på Bali eller liknande plats. Att den saknar lite flex ser jag inte som ett jätteproblem, förutom när det e lite stökigt.

Annars är ju Rocket ett alternativ om du med tubiga dubbelgubbevågor menar vågorna du visade på bild, har en 6.0 Cartoon som e shapead ungefär som en rocket, köpte den i Costa rica då det överlag va rätt litet swell, och med den kommer man med allt!! och den funkar även i lite större brantare vågor bara man tar av väldigt snett eller har mycket tyngd på bakfoten då den annars har en tendens att vilja dyka. Den e även jäkligt bra här hemma.

Ursäkta min okunskap men Al Byrne är en shaper va? Är det värt att kompromissa stabiliteten eller vad man ska säga i shoppy vågor mot driven man får av kanalbrädor? Tuflite innebär?

Haha som jag skrev i inlägget precis så har jag inte så många surfbilder och det är polare som har tagit dom som inte surfar. Därför är dom tagna på dagar och ställen som är bekväma osv. Jag har dock tagit vågor som är nästintill dubblagubben. Dock har jag inte kört tubiga vågor alls typ. Det som tubar mest som jag kört är typ balangan. Annars har det varit rätt slappa och breda vågor. Du får gärna skicka länk på din bräda eller någon du tycker hade passat det jag skrivit.

Tackar även grymt mycket för detta inlägget!!

Logga in för att svara
#104354 Svar: Performence surfbräda 11 år, 10 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Al Byrne är en shaper, han shapar Byrning spears brädorna. Dom finns INTE i Tuflite epoxy. Det är ett annat märke som heter BYRNE. Rätt ska vara rätt.
En 6 kanals bräda har väldigt mycket drive men kan vara trögsvängd om den är felshapad, har fel fenor eller nåt annat knas. Al Byrne har två typer av kanaler på sina brädor den ena sorten går med fullt djup hela vägen ut genom tailen medans den andra grundar ut till nästan helt platt eller vbotten ut mot slutet av tailen. Den sistnämnda går runt lättare när du svänger runt uppe på läppen.
Kanalbrädornas nackdelar är eller kan vara att de är trögsvängda samt att de börjar studsa när chop trycks ner i kanalerna.
DRIVE är nåt en bräda ger när du surfar den, INTE när du fångar vågen.

JAg skulle råda dig att helt enkelt prova runt så många brädor du kan. Gå in i vad som inte stämmer med din bräda och vad som stämmer med de brädor som fungerar bättre. Jämför kurvan under som kallas rocker är brädorna som funkar för dig plattare eller kurvigare. Rocker är väldigt komplext...men kolla hur olika kraftig böjarna och även om kurvan accelererar mot tailen s.k tail kick.
Jämför måtten: tjocklek, bredd och tailens bredd en fot in innan slutet.

Återigen om du har pengar att bränna åk till fabriken och låt shapern som är där bygga dig en bräda efter du snackat en stund med honom. Ta med din gamla bräda och berätta om felen med den.
Jag tror det går på runt 6 tusen sek eller något mindre, jag skulle haft en Al Byrne bräda customshapad men backade ur pga pris och att jag hittade en med rätt mått för mig begagnad nere vid uluwatu.
Du har säkert gått snabbt framåt med din surfing som du beskriver, men överskatta inte din nuvarande förmåga när du ber om rek från andra surfare eller en shaper. Du gör dig själv mest en björntjänst. Jag menar först skriver du att du ska ha brädan till tubiga och snabba vågor för att senare skriva att du inte surfat nån tubig och snabb våg. Rörigt värre.
Lycka till iaf.

Logga in för att svara
#104355 Svar: Performence surfbräda 11 år, 10 månader sen Stoke: 1

Joakimbuller
graphgraph

ErikG skrev:
Al Byrne är en shaper, han shapar Byrning spears brädorna. Dom finns INTE i Tuflite epoxy. Det är ett annat märke som heter BYRNE. Rätt ska vara rätt.
En 6 kanals bräda har väldigt mycket drive men kan vara trögsvängd om den är felshapad, har fel fenor eller nåt annat knas. Al Byrne har två typer av kanaler på sina brädor den ena sorten går med fullt djup hela vägen ut genom tailen medans den andra grundar ut till nästan helt platt eller vbotten ut mot slutet av tailen. Den sistnämnda går runt lättare när du svänger runt uppe på läppen.
Kanalbrädornas nackdelar är eller kan vara att de är trögsvängda samt att de börjar studsa när chop trycks ner i kanalerna.
DRIVE är nåt en bräda ger när du surfar den, INTE när du fångar vågen.

JAg skulle råda dig att helt enkelt prova runt så många brädor du kan. Gå in i vad som inte stämmer med din bräda och vad som stämmer med de brädor som fungerar bättre. Jämför kurvan under som kallas rocker är brädorna som funkar för dig plattare eller kurvigare. Rocker är väldigt komplext...men kolla hur olika kraftig böjarna och även om kurvan accelererar mot tailen s.k tail kick.
Jämför måtten: tjocklek, bredd och tailens bredd en fot in innan slutet.

Återigen om du har pengar att bränna åk till fabriken och låt shapern som är där bygga dig en bräda efter du snackat en stund med honom. Ta med din gamla bräda och berätta om felen med den.
Jag tror det går på runt 6 tusen sek eller något mindre, jag skulle haft en Al Byrne bräda customshapad men backade ur pga pris och att jag hittade en med rätt mått för mig begagnad nere vid uluwatu.
Du har säkert gått snabbt framåt med din surfing som du beskriver, men överskatta inte din nuvarande förmåga när du ber om rek från andra surfare eller en shaper. Du gör dig själv mest en björntjänst. Jag menar först skriver du att du ska ha brädan till tubiga och snabba vågor för att senare skriva att du inte surfat nån tubig och snabb våg. Rörigt värre.
Lycka till iaf.

Måste säga att dina post hjälper något grymt, känns som jag börjar få mer klarhet på vad jag bör tänka på!

Jag kan säga att jag har inga problem att lägga dom pengarna som behövs, så länge du/ni tror det är värt det. Jag kommer kunna testa lite olika brädor när jag är där nere men innan dess blir det svårt, möjligt att jag kan få testat något litet innan men troligtvis inte. Grejen med specialshapeade brädor är vad jag hört iaf att dom mår inte bra av att surfas direkt, detta sa en snubbe som jag är bra polare med i Bali som säljer brädor och fixar och så. Han sa att detta va pga att skummet inte blivit tillräckligt stelt och kan därav lättare bli ding och specielt pressure dings, någon som vet om detta är inkorrekt? För det är lite där grejen är också att jag vill ju inte vänta för länge med brädan utan jag vill ju ha tid att lära känna brädan.

Och angående vågorna, anledningen till att jag inte kört tubiga vågor(snabba har jag kört), är inte till största delen på grund av att jag inte kan utan mer på grund av att vi har haft en del nybörjare med oss på slutet och då kändes det elakt att utsätta dom för vågor där dom är ivägen och inte kan ta något Men jag är helt med dig att jag inte ska eller borde överskatta min förmåga vilket jag tror man lätt gör!

Sen ställer jag frågan igen, hur mycket betalar man för ett märke och hur mycket är egentligen kunskap/material/Shape osv.?

Ändrat av Joakimbuller
Logga in för att svara
#104356 Svar: Performence surfbräda 11 år, 10 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Det har inget med skummet att göra det har med härdningen av polyestern som gärna ska stå och efterhärda en eller två veckor.
Ber du däremot att få brädan härdad med UV-härdare så behöver du inte vänta på att den ska efterhärda då UV-strålarna härdar ut plasten HELT på nollkomma nix.
Det har alltså inget men nån "special..." att göra utan med tillverkarens val och utrustning.

Sista frågan är av typen hur långt är ett snöre.

Logga in för att svara
#104357 Svar: Performence surfbräda 11 år, 10 månader sen Stoke: 1

Joakimbuller
graphgraph

ErikG skrev:
Det har inget med skummet att göra det har med härdningen av polyestern som gärna ska stå och efterhärda en eller två veckor.
Ber du däremot att få brädan härdad med UV-härdare så behöver du inte vänta på att den ska efterhärda då UV-strålarna härdar ut plasten HELT på nollkomma nix.
Det har alltså inget men nån "special..." att göra utan med tillverkarens val och utrustning.

Sista frågan är av typen hur långt är ett snöre.

Med andra ord så verkar det som att åka till ripcurlbutiken och tjöta lite om sin förmåga och vad man vill ha hos brädan och även ta med brädan är det bästa alternativet? Förutsatt att dom har tid och allt så då Tänkte kolla eftersom du är grym och även svarar illa snabbt, vad föreslår du för material?

Haha klart det är en bred fråga, men det finns alltid svar om man vill bena ut det lite

Logga in för att svara
#104359 Svar: Performence surfbräda 11 år, 10 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Du behöver inte bekymra dig om materialet hos Ripcurl fabriken är allt importerat och sköts av kunniga händer.
Indoneser som laminerar och slipar men de är väldigt duktiga som jag förstår det.
Ett tips är att du kollar upp vilken shaper du vill ha, och vem som är i fabriken när du kommer dit. Dagens stora shapers åker ju ofta runtom i världen och shapar och styr upp i olika fabriker de samarbetar med. Börja med att mejla kanske vore det smartaste.

Logga in för att svara
#104360 Svar: Performence surfbräda 11 år, 10 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Du kan ju iofs välja tunnare eller tjockare lager med glas och troligen även olika hårdhet på skummet om du beställer direkt från fabriken på bali.
De hade ett stort lager med skumblock när jag var där och kikade runt. Väldigt trevliga, det är toppklass hela vägen om man har lust att få en custom made men det kostar ju en del.

Logga in för att svara
#104361 Svar: Performence surfbräda 11 år, 10 månader sen Stoke: 1

Joakimbuller
graphgraph

ErikG skrev:
Du kan ju iofs välja tunnare eller tjockare lager med glas och troligen även olika hårdhet på skummet om du beställer direkt från fabriken på bali.
De hade ett stort lager med skumblock när jag var där och kikade runt. Väldigt trevliga, det är toppklass hela vägen om man har lust att få en custom made men det kostar ju en del.

Okej gött låter riktigt bra det du säger, jag överväger alternativet att låta dom shapa en bräda åt mig då Tackar för alla svar som du delat med dig av!

Logga in för att svara
#104416 Svar: Performence surfbräda 11 år, 10 månader sen Stoke: 0

abbebe
graphgraph

www.fahlensurf.se/v4/product_info.php?products_id=6090

Fahlen Surfshop har just nu rabatterade priser. Vad tror ni om denna för Sverigesurf? Samt hållbarhet etc. Någon som har testat Circle Ones brädor?

Ändrat av abbebe
Logga in för att svara
#104431 Svar: Performence surfbräda 11 år, 10 månader sen Stoke: 2

piraten
graphgraph

Hej Joakim. Har ett tips till dig (och alla andra som besöker Bali) Channel Islands har precis öppnat upp sin fabrik på Bali. Kvaliteten är bra, brädorna är UV-härdade och de har de flesta modellerna. Du kan ev maila Chris Mchutchinson som är chefsshaper och beställa från honom innan du kommer ner: cisurfboardsbali@gmail.com De har inte satt upp någon websida och så än, men det kommer nog framöver. Bara för att vara tydlig så är detta alltså officiell fabrik för Channel Islands, inte balikopior Jag plockade nyligen upp en 6.1 Fred Rubble som går som en dröm. Kan nog vara en bra bräda för dig om du tar en med lite mer volym. Kolla brädväljaren på channel islands sida, där du kan välja storlek efter vikt och förmåga. Priserna hamnar runt 7 miljoner beroende på tillval. Lycka till!

Logga in för att svara
#104433 Svar: Performence surfbräda 11 år, 10 månader sen Stoke: 1

Joakimbuller
graphgraph

piraten skrev:
Hej Joakim. Har ett tips till dig (och alla andra som besöker Bali) Channel Islands har precis öppnat upp sin fabrik på Bali. Kvaliteten är bra, brädorna är UV-härdade och de har de flesta modellerna. Du kan ev maila Chris Mchutchinson som är chefsshaper och beställa från honom innan du kommer ner: cisurfboardsbali@gmail.com De har inte satt upp någon websida och så än, men det kommer nog framöver. Bara för att vara tydlig så är detta alltså officiell fabrik för Channel Islands, inte balikopior Jag plockade nyligen upp en 6.1 Fred Rubble som går som en dröm. Kan nog vara en bra bräda för dig om du tar en med lite mer volym. Kolla brädväljaren på channel islands sida, där du kan välja storlek efter vikt och förmåga. Priserna hamnar runt 7 miljoner beroende på tillval. Lycka till!

Nice, helt klart ett alternativ att kika in på, den ser ju riktigt go ut och 7 miljoner är ju faktiskt är riktigt bra pris för den också (typ 5 500 för den som inte har koll på valutan). tack för tipset, blir nog ett mail där med! Vet du vart den är lokaliserad, det är ju rätt gött att ripcurl ligger uppe vid legian bara

Logga in för att svara
#104436 Svar: Performence surfbräda 11 år, 10 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Rip curls brädfabrik ligger nere på Bukit bara så du vet. Eller vem det nu är som äger/driver den.

Logga in för att svara
#104437 Svar: Performence surfbräda 11 år, 10 månader sen Stoke: 1

Joakimbuller
graphgraph

ErikG skrev:
Rip curls brädfabrik ligger nere på Bukit bara så du vet. Eller vem det nu är som äger/driver den.

Jasså? säker, står luddigt i deras broshyr, verkar som dom brukar vara i butiken, men dom kanske bara tar beställningarna där och sedan för dom vidare ner till Bukit? Det kan ju inte ta mer än 45 minuter ändå, känns rätt lugnt ändå

Logga in för att svara
#104438 Svar: Performence surfbräda 11 år, 10 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Ja jag är rätt säker eftersom jag var och kikade i fabriken i somras.

Logga in för att svara
#104439 Svar: Performence surfbräda 11 år, 10 månader sen Stoke: 1

Joakimbuller
graphgraph

ErikG skrev:
Ja jag är rätt säker eftersom jag var och kikade i fabriken i somras.

Haha dåså va lite tvetydigt i katalogen, vart är fabriken lokaliserad? Körde du moppe dit?

Logga in för att svara
#104443 Svar: Performence surfbräda 11 år, 10 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Ja jag körde moppe, hade adressen i min navigator men raderat den dessvärre. Fick adressen i en brädbutik som heter White monkey har jag för mig. Ligger på vänstersidan nånstans innan Padang padang när du kör mot Uluwatu.

Logga in för att svara
#104444 Svar: Performence surfbräda 11 år, 10 månader sen Stoke: 1

Joakimbuller
graphgraph

ErikG skrev:
Ja jag körde moppe, hade adressen i min navigator men raderat den dessvärre. Fick adressen i en brädbutik som heter White monkey har jag för mig. Ligger på vänstersidan nånstans innan Padang padang när du kör mot Uluwatu.

Ah okej Om inte annat så lär jag kunna fråga RipCurl butiken på legian, löser nog det Dom är lite sega på att svara på mail dock men det kommer nog!

Logga in för att svara
#104445 Svar: Performence surfbräda 11 år, 10 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Ja vad bra, jag tror verkligen du klarar det.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!