Facebook data

1
1v surf för barnfamilj i november?
#104025 1v surf för barnfamilj i november? 11 år, 11 månader sen Stoke: 5

hman
graphgraph

Nån som har nåt bra tips?
Som barnfamilj med surfande pappa är det lätt att tillfredsställa våra behov.
1. Värme och hyfsat barnfamiljsvänligt. Det är en familjeresa där pappan kanske kan scora lite vågor om planeter och månar hamnar på linje och familjen har det riktigt najs, inte en surfresa (tyvärr)
2. Nära till sandstrand (kidsen 6&3, ska bygga sandslott när päronen turas om att sova i solstol)
3. Inte toklång flygning. Vi kan i princip bara vara borta en vecka. Max 10dagar
4.Consistent surf lättillgängligt. Behöver inte vara världsklass, bara den är nära

Finns gott om sista-minuten till Corralejo. Hittar man nån surf på Flag beach vid den här tiden eller är det helt utblåst? Att hyra bil och köra till Cotillo, båt till Lobos o.likn är inte realistiskt. Möjligen en promenad till Rocky pt om den skulle gå av...

Södra Portugal kanske kan vara ett alternativ? Har aldrig varit där

Logga in för att svara
#104026 Svar: 1v surf för barnfamilj i november? 11 år, 11 månader sen Stoke: 24

Swingkid
graphgraph

Du har ju alltid Harbour wall inne i Corralejo också om du gillar vänstrar. Den brukar funka som bäst så här års..!

Logga in för att svara
#104027 Svar: 1v surf för barnfamilj i november? 11 år, 11 månader sen Stoke: 24

Swingkid
graphgraph

Dock kan den bli mkt bättre än på den här filmen!

Logga in för att svara
#104028 Svar: 1v surf för barnfamilj i november? 11 år, 11 månader sen Stoke: 2

sunne
graphgraph

Byn Carrapateira i Algarve kan funka. Där har du Praia do Amado som funkar nästan alltid.
Surfskola och matställe på stranden.

Logga in för att svara
#104030 Svar: 1v surf för barnfamilj i november? 11 år, 11 månader sen Stoke: 0

en0
graphgraph

Var i Essaouira, morocco med min flickvän i Februari förra året, rekommenderar det varmt! Mycket trevlig stad/by med skön lätttillgänglig strand och stundtals riktigt bra surf. Dessutom väldigt bra för nybörjare med långgrund sandstrand ifall din fru vill testa =)

Logga in för att svara
#104031 Svar: 1v surf för barnfamilj i november? 11 år, 11 månader sen Stoke: 5

hman
graphgraph

Harbour wall ligger ju i fel ända av Corralejo (om vi skulle hamna på Flag beach) men är väl snäppet mer consistent än Rocky. Tveksamt om jag kommer iväg så "långt" (allt är relativt).

Efter att ha lurat med mig damen till Marocko en gång tidigare tror jag det är kört. Hon var inte imponerad...

Är det varmt nog i Algarve-trakten i Nov. Hittade nån klimattabell som sa att snittemperatur är typ 18-15grader i Nov. Om det stämmer så får vi nog hålla oss till Kanarieöarna

Logga in för att svara
#104032 Svar: 1v surf för barnfamilj i november? 11 år, 11 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Andra alternativet ar drar nagonstans som inte ar ett surf destination men har surf....

Typ Sardinien...

for da tror frugan ni inte ar pa surfsemester...win win..

Logga in för att svara
#104033 Svar: 1v surf för barnfamilj i november? 11 år, 11 månader sen Stoke: 6

Galveston
graphgraph

Dags igen alltså Corralejo senast var väl trevligt med kanske kul att se något nytt. Vi var i Alentejo i Portugal i början på november. Stranden Arrifana var schysst och sedan finns det mer i närheten, tom sydkusten om det skulle vara stökigt på västkusten. www.0645am.com/2009/11/10/forsta-surfet-pa-semestern/ Men det började med två dagar stökstort utan surf där det kröp i mig att skita i familjen och åka på surfletarsafari

Den delen av Portugal är öde så års men billigt, hyrde skitstort hus www.homelidays.co.uk/aljezur/house-villa-126715en1.htm eller kolla Airbnb + Norwegian

Logga in för att svara
#104039 Svar: 1v surf för barnfamilj i november? 11 år, 11 månader sen Stoke: 5

hman
graphgraph

Tjena, ja, dags igen!

Håller med- Corralejo är gjort (och det blev hyfsad surf tack vare eminent guidning från dig) så jag skulle gärna testa nåt annat.

Min bättre hälft verkar mkt skeptisk till om det är varmt nog i Portugal i november. Och efter lite snabb googling får jag nog hålla med. 18-20 grader i snitt räcker inte riktigt.

Några andra tips? Det känns svårt att komma runt ekvationen värme+någorlunda nära ...

Logga in för att svara
#104042 Svar: 1v surf för barnfamilj i november? 11 år, 11 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Barbados?

Senegal?

Gambia?

Logga in för att svara
#104043 Svar: 1v surf för barnfamilj i november? 11 år, 11 månader sen Stoke: 1

Extreme
graphgraph

hman skrev:

Håller med- Corralejo är gjort (och det blev hyfsad surf tack vare eminent guidning från dig) så jag skulle gärna testa nåt annat.

Om man bara har en vecka skulle jag foredra att kora pa ett stalle man kanner till nagot om... Speciellt om man har familj med sig...

Grymma filmklipp, tackar!!

Logga in för att svara
#104045 Svar: 1v surf för barnfamilj i november? 11 år, 11 månader sen Stoke: 0

en0
graphgraph

Dubai kanske kan vara ett alternativ? ca 6 timmars resa (direkt med Norwegian). Bra värme och stränder.. var där för några veckor sedan, tyvärr så var vågorna för små att surfa då men skall tydligen vara bra november - mars.. Finns även en konstgjord våg ca 1 timme utanför Dubai ifall du får möjlighet (som var stängd när jag var där, så vet inte hur den är men ser ok ut ..

Logga in för att svara
#104046 Svar: 1v surf för barnfamilj i november? 11 år, 11 månader sen Stoke: 6

freddyo
graphgraph

Teneriffa, Playa de las Americas är perfekt. Surfbryten är precis vid strandpromenaden där alla hotellen ligger. Bra möjligheter att hyra utrustning också.

Logga in för att svara
#104047 Svar: 1v surf för barnfamilj i november? 11 år, 11 månader sen Stoke: 5

hman
graphgraph

Teneriffa, Playa de las Americas låter som nåt för oss. Glass och sandslott till kidsen, solstol till mor och lättillgänglig surf för pappa. Tror det är bästa tipset hittills

Dubai ska jag kolla upp-känns som ett otippat alternativ

Gambia, Senegal, Ghana, Barbados o.likn är säkert hur kul och bra som helst men blir för tajt om man bara ska vara borta en vecka. Känns som om två veckor skulle vara minimum. Lekte även m tanken på sydafrika men faller av samma skäl

Logga in för att svara
#104050 Svar: 1v surf för barnfamilj i november? 11 år, 11 månader sen Stoke: 25

lars
graphgraph

Sri Lanka via London, flyg 6300:-
Avfärd Stockholm lördageftermiddag 17/11
Framme Söndaglunch 18/11
Hoppa in i en taxi till Hikkaduwa eller mer söderut, fixa billigt boende på stranden.
Surfa och ha det gött på stranden med familjen.
Hemfärd lördag 24/11 lunch
Hemma söndag 25/11morgon.
Måndagmorgon, gå till jobbet, drömma dig tillbaka till Sri Lanka.

Rnda nackdelen är dock trafiken för kidsen.

Logga in för att svara
#104051 Svar: 1v surf för barnfamilj i november? 11 år, 11 månader sen Stoke: 25

lars
graphgraph

Kan även erbjuda Puerto Rico från Arlanda för samma pris.
Onsdag 14/11 hem 24/11 Bara en mellanlandning i Tyskland.
Bra transittider

Logga in för att svara
#104052 Svar: 1v surf för barnfamilj i november? 11 år, 11 månader sen Stoke: 10

Surfer
graphgraph

Försent Lars redan bokat den trippen fast en vecka längre:-) Sth-qatar-colombo ToR 12 timmar resa med stop hem någon timme längre. Gratis att ta med brädorna är ju grädde på moset:-)

Logga in för att svara
#104053 Svar: 1v surf för barnfamilj i november? 11 år, 11 månader sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Tråkigt att frugan inte delar ditt intresse. Don´t let it ruin your passion for surfing..

Logga in för att svara
#104055 Svar: 1v surf för barnfamilj i november? 11 år, 11 månader sen Stoke: 25

lars
graphgraph

Surfer: Måndag morgon kommer bli dubbelt så jobbig för dig..

Logga in för att svara
#104080 Svar: 1v surf för barnfamilj i november? 11 år, 11 månader sen Stoke: 4

Andreas J
graphgraph

Tjena Hman
Kan klart rekomendera Las Americas. Stan är dock lite charmlös vilket du bör påpeka för tjejen innan. Jag bodde med familjen i Playa Paraiso staxt utanför Las Americas. Barnen körde bamseklubb och var vid polen och jag kunde ta hotelets buss till Las Americas och surfa. Ibland följde familjen med.

Min absoluta favorit är annars Ericeira i Portugal barnvänligt charmigt och bra surf men det är nog lite för kallt i November.

Dubai är barnens favorit de finns hur mycket kul att gör som helst! MEN surfer är inte bra. Jag har varit där två gånger (november och februari) samanlagt 3 veckor och inte fått surfa alls.

Biarritz är ju bra men för kallt i November.

Långresa till Brasilien är inte att rekomendera med barnen. För jobbig resa och osäkert land.

För oss blir det nog Las Americas i Februari.

Ha en bra resa!

Logga in för att svara
#104086 Svar: 1v surf för barnfamilj i november? 11 år, 11 månader sen Stoke: 2

Rig
graphgraph

Finns det någon här som surfat Gambia? Även om resan tar drygt 9h så är det ju ingen tidsomställelse, garanterat varmt (~30C), så det borde gå att klämma in på en vecka också.. Men hur är surfet? Finns det några vågor värda namnet där under vintermånaderna?

Logga in för att svara
#104087 Svar: 1v surf för barnfamilj i november? 11 år, 11 månader sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

Rig skrev:
Finns det någon här som surfat Gambia? Även om resan tar drygt 9h så är det ju ingen tidsomställelse, garanterat varmt (~30C), så det borde gå att klämma in på en vecka också.. Men hur är surfet? Finns det några vågor värda namnet där under vintermånaderna?

Vet inte. Några vågor kommer i november enligt guiden på:
gosurfafrica.com/country-guide/the-gambia

Ändrat av IST
Logga in för att svara
#104136 Svar: 1v surf för barnfamilj i november? 11 år, 11 månader sen Stoke: 3

pontuspontus
graphgraph

Vad föredrar din fru? Har varit bara lite grann i las americas på teneriffa. Det är ju helt klart en smaksak om man trivs eller inte. Finns ju bekväma charterhotell och verkade finnas rejält med shopping, massa fina rev på spottavstånd. Men stället är ju helt syntetiskt, noll mysig-by-faktor. Om sånt är viktigt finns det nog bättre ställen, men man kan ju förstås alltid hyra bil och göra fina utflykter på Kanarieöarna, så får man lite av varje.

Logga in för att svara
#104137 Svar: 1v surf för barnfamilj i november? 11 år, 11 månader sen Stoke: 1

BillyTheKid
graphgraph

leave your ol lady at home dude!!

Logga in för att svara
#104139 Svar: 1v surf för barnfamilj i november? 11 år, 11 månader sen Stoke: 5

hman
graphgraph

Vi kan leva utan mysig-by-faktor även om det såklart hade varit roligare att dra till nåt cosy ställe. Hur är stranden i Playa de las Americas? Grustag à la Stockholm eller helt ok?

Logga in för att svara
#104216 Svar: 1v surf för barnfamilj i november? 11 år, 11 månader sen Stoke: 3

pontuspontus
graphgraph

Har som sagt bara varit där mycket lite, var på jobbresa i fanabe en bit norrut, surfade las americas under siestan två dagar med swell. Har för mig att det var sandstränder både åt båda hållen. Det är alltså exponering åt både väst och syd, så det finns lite flexibilitet där avs lugnt/surfbart vatten. Det är mycket stränder med typ en miljon solstolar i rader. Norrsidan av ön är mer exponerad mot swell från det hållet, om det är platt i las americas. Det är nog fin sand, det är ju deras levebröd.

Tydligen fanns det fler breaks i området förr men man har byggt vågbrytare för turisternas skull. Du får väl se upp så du inte råkar boka in er på ngt av de skyldiga hotellen och stödjer sån verksamhet

Logga in för att svara
#104387 Svar: 1v surf för barnfamilj i november? 11 år, 10 månader sen Stoke: 5

hman
graphgraph

Jobbstrul gjorde att det tog tid att boka. Fördelen var att priserna hann sjunka en hel del. Nackdelen är att jag inte fick sista ordet på plats ("bara boka nåt honey"). Vi drar till Maspalomas på lör. maps.google.com/maps?q=Lopesan+Baobab+Resort,+Maspalomas,+San+Bartolom%C3%A9+de+Tirajana,+Spanien&hl=sv&ie=UTF8&ll=27.740973,-15.600586&spn=0.093893,0.110378&sll=27.766258,-15.579755&sspn=0.093871,0.110378&oq=maspalomas+baob&hq=Lopesan+Baobab+Resort,+Maspalomas,+San+Bartolom%C3%A9+de+Tirajana,+Spanien&t=m&z=13

Verkar kunna finnas vågor runt fyren (bl.a enligt gamla trådar här). Det verkar vara det här spottet. magicseaweed.com/Derecha-del-Faro-Surf-Report/221/ Inte direkt upphetsande forecast... Är det öht nån vits att släpa med sig brädan med en sån prognos? Jag kan säkert komma loss för nån timmes surf här och där men det finns inte tid/ork/tålamod för dagliga rekningar kors och tvärs längs med kusten.

Det här stället verkar mer lovande magicseaweed.com/Arguineguin-Surf-Report/216/ men hur långt bort är det i praktiken? Bussar som går regelbundet? Kan taxi för rimlig kostnad vara ett alternativ?

Logga in för att svara
#104390 Svar: 1v surf för barnfamilj i november? 11 år, 10 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Med den riktningen får du helt enkelt åka till nordkusten om du ska ha surf på Gran C. Det är väldigt bra surf på norra Gran C. Finns även några hemliga på västkusten.

Logga in för att svara
#104392 Svar: 1v surf för barnfamilj i november? 11 år, 10 månader sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

hman skrev:
Jobbstrul gjorde att det tog tid att boka. Fördelen var att priserna hann sjunka en hel del. Nackdelen är att jag inte fick sista ordet på plats ("bara boka nåt honey"). Vi drar till Maspalomas på lör. maps.google.com/maps?q=Lopesan+Baobab+Resort,+Maspalomas,+San+Bartolom%C3%A9+de+Tirajana,+Spanien&hl=sv&ie=UTF8&ll=27.740973,-15.600586&spn=0.093893,0.110378&sll=27.766258,-15.579755&sspn=0.093871,0.110378&oq=maspalomas+baob&hq=Lopesan+Baobab+Resort,+Maspalomas,+San+Bartolom%C3%A9+de+Tirajana,+Spanien&t=m&z=13

Verkar kunna finnas vågor runt fyren (bl.a enligt gamla trådar här). Det verkar vara det här spottet. magicseaweed.com/Derecha-del-Faro-Surf-Report/221/ Inte direkt upphetsande forecast... Är det öht nån vits att släpa med sig brädan med en sån prognos? Jag kan säkert komma loss för nån timmes surf här och där men det finns inte tid/ork/tålamod för dagliga rekningar kors och tvärs längs med kusten.

Det här stället verkar mer lovande magicseaweed.com/Arguineguin-Surf-Report/216/ men hur långt bort är det i praktiken? Bussar som går regelbundet? Kan taxi för rimlig kostnad vara ett alternativ?

Ja bussar går regelbundet utefter stora kustvägen. Till norra sidan tar det endast en timme från Maspalamos och till Arguinegun tar det ca 10min. På norra sidan finns det stadskultur och många saker att uppleva för mer än den surfintresserade t,ex tekniska museet (blå byggnad) det är ett roligt lekställe för alla åldrar.

Ändrat av IST
Logga in för att svara
#104528 Svar: 1v surf för barnfamilj i november? 11 år, 10 månader sen Stoke: 5

hman
graphgraph

Ja prognosen indikerade bajs så jag lämnade faktiskt brädan hemma. Kändes rätt snopet när man första dan gick ner till fyren och såg cleana huvudhöga sets rulla in... Det var lite mindre resten av veckan men hade jag haft brädan med mig så hade det blivit surf varje dag trots att Magic SW forecast sa att det skulle vara "flat". Veckans lärdom: lämna aldrig brädan hemma

Maspalomas är kanske inte världens hetaste surfort i övrigt men för nån veckas sol&bad med familjen funkar det fint IMHO. Familjen tyckte faktiskt hotell osv var så najs att vi redan börjat snacka om att åka tillbaka. Om man flyger t.ex med Norwegian och boka hotell själv så behöver det inte bli särskilt dyrt. Drygt €40 för taxi från flygplatsen så om det blir en nästa gång kommer jag nog satsa på en hyrbil så man kan ta sig runt lite. Arguineguin som verkar mer consistent ligger ca 1mil bort så i princip kan man cykla dit.

Primera Air visade sig förresten bara ta 100kr(enkel) för brädtransport. Föredömligt pris. Inte för att det hjälpte mig den här gången dock...

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!