Facebook data

1
Zlatan don't surf?
#103958 Zlatan don't surf? 11 år, 11 månader sen Stoke: 6

Juttz
graphgraph

Började drömma mig bort i samband med ett Sportnyttinslag om Sveriges kommande VM-kvalmatch i fussball. Hittade denna fina film i tre delar med bl.a. Kepa Acero på Färöarna. Vette tusan om surfet är värt att åka dit för och sannolikt kostar bara resan di en förmögenhet. Crowden kan man ju inte klaga på i alla fall.

Logga in för att svara
#103959 Svar: Zlatan don't surf? 11 år, 11 månader sen Stoke: 24

Swingkid
graphgraph

Jag är jättesugen på att åka dit.. Mest för att kolla läget o spela in en skiva men samtidigt kolla surfet.. Blir nog en resa dit inom några år.

Logga in för att svara
#103961 Svar: Zlatan don't surf? 11 år, 11 månader sen Stoke: 1

Extreme
graphgraph

Kepa Acero rocks!!

Logga in för att svara
#103963 Svar: Zlatan don't surf? 11 år, 11 månader sen Stoke: 9

perry
graphgraph

Ser magiskt ut! Sugen blir man. Liksom på Island, som borde vara snäppet enklare och billigare.

Logga in för att svara
#103964 Svar: Zlatan don't surf? 11 år, 11 månader sen Stoke: 6

Juttz
graphgraph

Jo, varit inne på samma tankar. Nu flyger ju Norwegian till Reykjavik också. Sen kostar det väl ändå skjortan att hyra bil och bo där trots landets ekonomiska kollaps för ett antal år sen.

Hittade till och med ett surfcharter-bolag: www.arcticsurfers.is/

Jämförs med ett ocrowded Marocko. Aningen lustig jämförelse, men ocrowded lär det säkert vara med tanke på både temperaturen och kostnaden att både ta sig dit för flesta samt uppehället.
Någon som sitter på bra tips om hur man minimerar kostnaden utan att köra arktisk camping och hänga ut så länge som möjligt i detta land?

Logga in för att svara
#103965 Svar: Zlatan don't surf? 11 år, 11 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Var pa faroarna 2003 och surfade - tro mig island ar def ett battre alternativ.

Husvagn eller converterad VW Transporter ar nog snappet over camping...

Logga in för att svara
#103966 Svar: Zlatan don't surf? 11 år, 11 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Juttz skrev:
Jo, varit inne på samma tankar. Nu flyger ju Norwegian till Reykjavik också. Sen kostar det väl ändå skjortan att hyra bil och bo där trots landets ekonomiska kollaps för ett antal år sen.

Jämförs med ett ocrowded Marocko. Aningen lustig jämförelse, men ocrowded lär det säkert vara med tanke på både temperaturen och kostnaden att både ta sig dit för flesta samt uppehället.
Någon som sitter på bra tips om hur man minimerar kostnaden utan att köra arktisk camping och hänga ut så länge som möjligt i detta land?

Om du ska stanna ett längre tag på Island skaffa en mindre husbil och ta färjan från Hirtshals, kostade mig cirka 12 papp sommaren 2011.
Surfet påminner inte alls om Marocko och landet är ju förmodligen rena motsatsen också.
Lavarev, pointbreaks och svarta stränder, det finns bra surf runt förmodligen HELA kusten.
Norra sidan får en hel del mer svall än man anar och kan vara ett bra val på sommarn om vädret ligger rätt med svall från No vilket det ofta gör med högtrycket över skandinavien.
Jag vet inte när färjan slutar gå men den går oregelbundet när hösten och vintern kommer och det är nog ingen nådig resa på den årstiden.
Färöarna kan man också stanna på med ett stopp om man tar färjan till Island, när vi seglade förbi kikade jag efter surfspots men det är mest bara klippväggar överallt men om du letar som fan kommer du kanske hitta nåt. Flera har ju försökt, det finns reportage i surferspath eller om det var surfersjournal? Strömmarna runt öarna är livsfarliga.

Logga in för att svara
#103967 Svar: Zlatan don't surf? 11 år, 11 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

Andiss, you gotta take credit for that shit yo! Officially!

Jag var där och rekade tror att det var 2005, det jag såg var surf som var gigantisk och livsfarligt, stora stenar mitt i lineup, och man skulle behöva typ 8 fots pintail minst

Logga in för att svara
#103971 Svar: nu blev det surf från island 11 år, 11 månader sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

Juttz skrev:

Denna lilla video bör ni se om ni funderar på Island kring vågsurf eller SUP med för den delen.

O se den gärna i stort format på vimeosidan.

Ändrat av IST
Logga in för att svara
#103974 Svar: nu blev det surf från island 11 år, 11 månader sen Stoke: 6

Juttz
graphgraph

Grymt! Tack för alla tips! 12 papp bara för färjan över är ju minst 14 flygresor till Portugal! Då måste man nästan stanna ett år för att få valuta för pengarna... Fast åker man augusti in i tidig oktober kanske camping inte är dumt trots allt. Vattentemp ska ligga på 12-14 grader dessutom. Blir till att köpa ett supertält och riktigt varm sovsäck bara, allemansrätten verkar ju gälla även på Island. Tänk att vakna upp själv eller med nån vän framför en sån magisk lineup som pumpar med endast några fåglar i vattnet.

4.56 i filmen verkar vara ett ställe som heter Olafsfjordur i en vik på norra sidan av ön. Annars verkar det mest kända surfet vara förlagt till Reykjanes-halvön.

Logga in för att svara
#103975 Svar: nu blev det surf från island 11 år, 11 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Grindavik har bra surfställen och campingen är super.
Du sparar väldigt snabbt in 12 papp om du kan övernatta överallt i en bil och dessutom kan ta dig runt. Speciellt om du delar kostnaden med nån/flera pers.
Campingplatserna är helt ok på Island, den I Grindavik ligger på gångavstånd från surfet om du orkar gå en eller 2 km. Högern i Grindavik är en lång och tubande mycket snabb våg.
Det går att surfa utan huva på sommarn men det är knappt, norra Island kommer upp till kanske tio gr på sommarn. Jag var i O-fjördur men svallet var inte stort nog, precis på gränsen men en del andra revtungor gav helt ok surf. Det kan skilja rätt mycket på olika spots på samma svall och ffa tidvatten som är rätt rejält.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!