|
#103907 |
Board shorts, elefanter & palmer. SRI LANKA 12 år sen |
Stoke: 3 |
Ivan
|
Hej och välkomna.
För tillfället är det bra surf på skånska kustremsan och vattnet är behagligt med rätt dräkt. MEN! Jag vill surfa varmt vatten och få komma bort från kylan ett tag.
Jag planerar en ca 6v surfresa i januari-februari och för tillfället lutar det åt Sri lanka. (Men jag tar gärna emot andra tips på resställen om ni har de) Jag har en del önskemål och krav för att resan ska bli ungefär vad jag tänkt mig:
*Billigt att leva där (flygresa)
*Bra surf för en med utvecklingskrav
*Fin natur för dåliga surfdagar
*Gärna un crowded
Är det någon som varit i tex Sri Lanka och har lite tips på hur man klarar sig själv bäst där och vart man bör åka?
Peace
|
|
|
|
|
#103916 |
Svar: Board shorts, elefanter & palmer. SRI LANKA 12 år sen |
|
Tja, Sri lanka är riktigt nice och har många av de egenskaper du eftersöker. Dessvärre så är det inte lika uncrowded som det var för ett par år sedan. Men det är fortfarande rätt lugnt och det är för det mesta jävligt soft stämning i vattnet. Det kan vara lite tjafs om man surfar main point i Hikkaduwa men annars e d lugnt. Bästa stället att vara i Januari tycker jag är Midigama, Billigt boende på Rams Guesthouse även fast han höjer priserna lite varje år och hans restaurang börjar bli lite väl dyr med lankesiska mått. Annars e de ett grymt ställe att bo på, Nära till massor med spots och en kort bussfärd f¨rån hikkaduwa om du vill festa.
I Sri lanka är det jävligt lätt att ta sig runt och du kan t.ex. åka upp i bergen o kolla på teplantager på en dag. Grymt land
lycka till
|
|
|
|
|
#103921 |
Svar: Board shorts, elefanter & palmer. SRI LANKA 11 år, 12 månader sen |
Ivan
|
Det verkar för bra för att vara sant!
Vet du hur det är att åka själv? borde inte vara några problem att föra sig förstådd på engelska väl. Sen har jag googlat runt en del och förstått att man måste ansöka om visum och får då stanna 30dagar, men om man vill stanna längre(upp till 90dagar) måste man ansöka om de.. någon idé där?
Tack för hjälpen
|
|
|
|
|
#103925 |
Stoke: -2 |
|
Tjena!
Var i Sri Lanka förra sommaren. Hängde på ostsidan. Fick mycket fin surf, men det är som det står ovan - inte så uncrowded längre. Finns dock mycket att upptäcka och är ett superland i form av god mat, coola ställen och sköna människor =)
/Peter
|
|
|
|
|
#103928 |
|
Det e hur lugnt som helst att resa själv, som blond tjej kan de vara lite jobbigt men som snubbe är det lugnt, och i stort sett alla snackar engelska. Upp till 30 dagars visum kan du fixa på flygplatsen i colombo eller över internet hemma i sverige men om du vill vara där längre får du dra till ambassaden på strandvägen. Där får du fylla i lite papper o pröjsa några hundringar, Ta med kontanter för dom påstår att processen går fortare då och så har dom ingen kortläsare där.
Räkna med att vågorna över lag e rätt mellow där nere. Mestadels chillade revbryt men när det är lite size blir det rätt bra tryck. Nära Midigama ligger en våg som heter Kabalana riktigt sjysst ställe. Annars är lazy left en våg som nästan alla surfar där, de var en rolig vänster men sen de byggde en pir har vågen blivit mycket sämre. Plus att den är overcrowded av fransmän och italienare så skit i den. Satsa på Plantations och coconuts istället , två riktigt fina vågor som ligger 5 minuters promenix från rams guesthouse. Utanför hotellet ligger en våg som heter Rams right , det är en rätt tung höger som bryter över vasst rev och det är jävligt grunt bitvis men den är riktigt bra när den funkar.
kör hårt
|
|
|
|
|
#103937 |
Stoke: 2 |
SFL
|
Har länge haft Sri lanka på tilltänkta surfdestinationer men aldrig blivit av att åka dit. Planerar att kanske dra dit i Januari.
Har några frågor med tanke på att jag ska släpa med familjen. 2 kids 4 och 1 1/2 år gamla.
En kommentar jag hörde var att vägen längs ön ligger nära stranden så det är inte så barnvänligt och söderhavsöcharmigt (som bilderna visar) att hänga där med tanke på trafiken. Hur ser det ut i Hikkaduwa och Midigama?
Hur stort är Midigama?
Tips på hyra av hus på respektive ställe?
Förstår om det kanske inte är så många som hängt där med ett barnvänlighetsperspektiv men all info ur denna aspekt välkomnas.
Ciao
|
|
|
|
|
#103938 |
SFL
|
Har länge haft Sri lanka på tilltänkta surfdestinationer men aldrig blivit av att åka dit. Planerar att kanske dra dit i Januari.
Har några frågor med tanke på att jag ska släpa med familjen. 2 kids 4 och 1 1/2 år gamla.
En kommentar jag hörde var att vägen längs ön ligger nära stranden så det är inte så barnvänligt och söderhavsöcharmigt (som bilderna visar) att hänga där med tanke på trafiken. Hur ser det ut i Hikkaduwa och Midigama?
Hur stort är Midigama?
Tips på hyra av hus på respektive ställe?
Förstår om det kanske inte är så många som hängt där med ett barnvänlighetsperspektiv men all info ur denna aspekt välkomnas.
Ciao
|
|
|
|
|
#103941 |
Stoke: 11 |
|
Jag kan rekomendera www.villagaetano.downsouthlk.com/
Ligger mellan kabalana beach och lazy left. Kostade iaf inte skjortan när jag var där och är mycket fräscht med både mat och rum.
Ligger visserligen som många redan förstått brevid vägen men är ändå avskilt utan att man tänker på närheten till trafiken. Det var hur som helst ett bra ställe att utgå ifrån till surfet och vi var sällan fler än 5 stycken i vattnet under den tiden jag var där april-maj.
Jag tror det var i weligama som det är en rätt så lång strandremsa ganska långt bort från vägen men där hotellen är snäppet dyrare, men jävligt fint och barnvänligt. Finns även vissa perioder en slapp höger på samma ställe.
Lite luddigt, men det kanske ger lite mer info iaf...
|
|
|
|
|
#103944 |
|
Har varit på Sri Lanka och älskar det! Både landet och surfet. Miljön är underbar och naturlivet är helt magiskt, glöm inte kolla på valar utanför merissa eller snorkla med havssköldpaddor, kommer upp på stranden i hikkaduwa tex. Om ni inte stöter på dem i lineup dvs. Frukten är fantstisk så prova ta tillfället i akt o ät som f*n. Mina föräldrar åkte dit med barn och hela kittet, de hade inga problem att hitta boende och rutt undertiden de reste. Bara att ni tar tuktuk eller taxi mellan orterna istället för buss, så kan ni göra en liten roadtrip ni med. Det är nämligen perfekt att resa längs med kusten från Colombo-Hikkaduwa via massa fina byar ner till Mataram för att sedan sticka upp förbi bergen via ella-kandy och sedan tillbaka mot Colombo. Hotell och boenden med lite högre standard är oftast billigare och lättare att fixa på plats, precis som det är med hostels. Lycka till!
|
|
|
|
|
#103957 |
|
Midigama är jävligt litet, massa småhus längs med vägen. Tyvärr är vägen hårt trafikerad och billjud får man stå ut med. Dom kör som dårar, men T.ex. mirissa skulle funka med barn, fin strand och surfet e hyffsat , och du kan lätt dyka in i en tuk-tuk och dra till midigama, kostar typ 30 spänn enkelväg. Stranden i weligama har ett bra nybörjar beachbreak men vattnet är väldigt äckligt där, och det är väldigt lätt att åka på öroninflammation plus att det kryllar av plastpåsar på botten som man kliver på, lankeserna är besatta av plastpåsar. Frankies ställe låter riktigt sjysst, så jag skulle säga antingen det eller Mirissa.
|
|
|
|
|
#103978 |
Svar: Board shorts, elefanter & palmer. SRI LANKA 11 år, 11 månader sen |
Stoke: 0 |
gala
|
Jag var i sri lanka förra nyår i två veckor med Hikkaduwa, mirissa osv men det lilla guldkornet var en hemlig strand lite öster om staden Matara, tror den heter madawata! Inte många hittar hit! Hade en hel strand för oss själva, med ett par bra bankar som byggde vågor! Vi var där i en vecka, tre dagar var det lite size, riktigt bra väggar! De andra var mindre, typ midja men kunde bli lite rejäla åk iaf i setten! O har man med sig någon som vill åka skum finns det sådant på insidan...
Vi bodde på ett sjukt soft ställe precis där, moonbridge resort hette det! Sjukt doft snubbe som har det, lalli, han frågor vad man vill käka till kvällen o han åker o köper det! Det blev mkt tonfisk o hummer! För en vecka med ac-rum, frukost o mat blev summan ca 1000 SEK!
Finns inget direkt där men ta en tuktuk till matara (5 min), midigama (25 min) o mirissa typ (40).
Litet tips på en liten pärla!
|
|
|
|
|
#104036 |
Stoke: 33 |
|
bumbum skrev:
Det e hur lugnt som helst att resa själv, som blond tjej kan de vara lite jobbigt men som snubbe är det lugnt, och i stort sett alla snackar engelska. Upp till 30 dagars visum kan du fixa på flygplatsen i colombo eller över internet hemma i sverige men om du vill vara där längre får du dra till ambassaden på strandvägen. Där får du fylla i lite papper o pröjsa några hundringar, Ta med kontanter för dom påstår att processen går fortare då och så har dom ingen kortläsare där.
Räkna med att vågorna över lag e rätt mellow där nere. Mestadels chillade revbryt men när det är lite size blir det rätt bra tryck. Nära Midigama ligger en våg som heter Kabalana riktigt sjysst ställe. Annars är lazy left en våg som nästan alla surfar där, de var en rolig vänster men sen de byggde en pir har vågen blivit mycket sämre. Plus att den är overcrowded av fransmän och italienare så skit i den. Satsa på Plantations och coconuts istället , två riktigt fina vågor som ligger 5 minuters promenix från rams guesthouse. Utanför hotellet ligger en våg som heter Rams right , det är en rätt tung höger som bryter över vasst rev och det är jävligt grunt bitvis men den är riktigt bra när den funkar.
kör hårt
Går det att hitta email till Ram's guesthouse? Jag har googlat utan resultat... Finns ju andra ställen där men Ram's verkar ha fått bra omdömen lite här och var. Kan vara soft att ha nåt direkt efter flyget och slippa leta svettig som fan det första man gör i 30 graders värme och med väskor å skit...
|
|
|
|
|
#104234 |
SFL
|
Hej hej!
Börjar dra ihop sig att boka. Jag har kollat runt på bl a. wannasurf, globalsurfers och youtube på ovan nämnda ställen. Och upplever det som kvaliteten på surfet är knappt medelmåttigt. Korta och kraftlösa vågor på egentligen alla ställena. Är det det man ska förvänta sig eller är det bara brist på filmer när det verkligen är bra? Det verkar också blåsa lite hela tiden. Har inte jättehöga krav då det är fler parametrar som spelar in då jag reser med familjen annars kanske man lika gärna kunde hyra ett hus i Kåseberga.
Extremt tacksam om någon kan utveckla kvaliteten på surfet ytterligare. Alternativt har någon länk till några bra klipp som talar för sig själv.
Tack för ordet!
|
|
|
|
|
#104235 |
|
Jag var som sagt där april-maj. Surfade kabalana beach nära matara. Var grymma vågor varje morgon, allt ifrån midja till gott och väl över huvud. Nästan alltid stilla på tidig morgon, hade man tur droppade vinden även på eftermiddagen.
Arugambay, ofta lite vind på morgonen men grym våg. Alltifrån midja till över huvud. vanligtvis runt bröst när jag var där. I slutet fruktansvärt mkt osköna människor i vattnet. Finns dock gott om ställen att åka till runt omkring som är båda bra och fina. Peanut farm och elephant rock är två. Finns ett till vid en gammal fyr som jag inte kommer ihåg namnet på.
Kan inte säga riktigt hur det ser ut i jan-feb som du vill åka men vågor i bra storlek och lite vind fanns det gott om under den period jag var där. Hoppas det hjälper lite, lycka till!
|
|
|
|
|
#104257 |
SFL
|
Alright, tack. Nu är det bokat. Sjukt peppad.
|
|
|
|
|
#104283 |
Stoke: 4 |
|
vad blir det då? midigama? vi är nog oxå på väg till sri lanka med en liten knatte. Måste bara lösa lite ledighet.
|
|
|
|
|
#104366 |
Svar: Board shorts, elefanter & palmer. SRI LANKA 11 år, 10 månader sen |
SFL
|
Jag tror vi kommer hamna i Mirissa men Midigama är andra alternativet. Beror lite på vad vi hittar för boende. Det blir det som avgör. Blir oavsett en hel del Tuk-tukande fram och tillbaka.
Lycka till med ledigheten. Min gick oväntat lätt.
|
|
|
|
|
#104378 |
Stoke: 10 |
|
Mirissa har super Nice setup med boende direkt på beachen är dock rätt så crowded där under den perioden.
Matara beach ligger ca 25 min från mirissa med tuktuk och där finns soft boende nära beachen. Är så uncrowded det kan bli.
|
|
|
|
|
#104381 |
Stoke: 25 |
lars
|
Vad kostar boende nu förtiden?
|
|
|
|
|
#104395 |
|
ram vet hur man tar betalt nuförtiden men det är främst käket han tar mkt för.. rummen kan man få billigt om man stannar länge och e lite tjenis med honom.. tror att jag betalade 500 rupees natten för mitt rum men folk som kommer o bara ska stanna i några nätter får betala betydligt mer.
om du surfar i midigama så tycker jag att du ska strunta i lazy left, satsa på coconuts eller plantations. 5 minuters promenix från rams. mindre crowd och bättre vågor. Lazy left är ganska dålig nuförtiden tror att det beror på ny pir i kombo med tung regnsäsong som har bråkat med botten. morgonsurf är det absolut bästa, då är det nästan alltid glassy. på kvällarna kan de blåsa lite men det brukar oftast lugna sig framåt solnedgången. Localsen är trevliga men har en tendens att droppa in och alltid ligga vid peaken så man kan få kämpa lite för vågorna.
passa på att surfa kabalana om det funkar, grym våg!
lycka till!
|
|
|
|
|
#104396 |
|
tror inte att ram kolla sin mail så ofta. i lonely planet står telefonnumret och man kan ringa dit och kolla om det finns boende, dock kan det vara lite klurigt och komma fram till något. speciellt om någon av hans brorsor svarar. under den tiden är det ofta fullsatt på rams så en bra idé är att ha ett rum i hikkaduwa eller mirissa och sen dra till rams och kolla om det finns rum. ett måste är att käka på the lighthouse i galle. 5 stjärningt hotell som har en grym BBQ buffé kostar 200 spänn och är igång på lördagar.. smakar underbart när man har levt på ris & curry under en längre period.
|
|
|
|
|
#104465 |
Ivan
|
SHIT vad svårt det ska vara att komma i kontakt med sri lankas ambassad i STHLM. Via telefon förståt jag knappt vad de säger och vid mail får man ett slafsigt autosvar. verkar vra betydligt lättare att vara borta 30dagar än 60dagar... Men förstår de som man måste betala lite olika summor som står på hemsidan, skicka kopia på pass samt hemresebiljett.
Det funka väl bra att ta tuktuk med boardbag från columbo till midigama sen leta boende där va?
|
|
|
|
|
#104474 |
SFL
|
Då hade jag tur. Kom fram första försöket och killen jag snackade var svensk. Skrev ut ansökan på internet. Skickar in allt nästa vecka. Ska ta ca 5 arbetsdagar.
Man ska betala in i förväg 210 för ansökan tror jag det är sen 265 för visumet och sen är där en postavgift på 140 som jag antar är det rekommenderade brev som man behöver bifoga för att de ska kunna skicka tillbaka passen men ingen aning. Glömde fråga det.
Håller på och letar boende på nätet men det känns rätt tröstlöst. Siktar på att hitta ett boende som känns alright första nätterna någonstans längs kusten och sen köra en rundtrip. Midigama verkar helt klart vara bästa alternativet såhär på förhand.
|
|
|
|
|
#104475 |
SFL
|
Det jag skrev ovan gäller över 30 dagar. Under 30 dgr löser man visumet via webben. Och då kostar det endast de 265.
|
|
|
|
|
#104488 |
Ivan
|
SFL skrev:
Det jag skrev ovan gäller över 30 dagar. Under 30 dgr löser man visumet via webben. Och då kostar det endast de 265.
Ja skönt för dig att receptionisten och du kunde kommunicera, till skillnad från när jag ringde. Jag ska till storstaden på tisdag så då slänger jag förbi Ambassaden med Pass, Flygkopia och pengar. Det borde ju fungera.
Annars får man väl betala de summorna du menade och skicka rek.brev med Kopia på betalning, Pass(kopia hoppas jag), flygkopia? right...
Hur blev det med familjen, följer de med och när åker du?
|
|
|
|
|
#104501 |
|
Jag och en vän är näst intill 100 på att vi åker dit i tre veckor i januari!
Precis som trådskaparen så ville vi ha ett ställe som var billigt, som var varmt och där man kunde surfa. Ett perfekt avbrott i kylan.
Jag har bara surfat två veckor tidigare i Frankrike och är alltså jäkligt grön. Min vän har aldrig surfat. Skulle alltså vilja ha lite tips på lätta strandbryt och även vad som kan vara bra att tänka på i det srilankesiska vattnet.
Jag har aldrig varit i Asien innan - något vi bör tänka på innan vi bokar? Tror ni det funkar att bestämma ett ställe vi stannar på en vecka, sedan är vi lite spontana och åker dit vi känner för?
Tack för all hjälp!
|
|
|
|
|
#104513 |
|
tuk-tuk från colombo till midigama e no-go. troligen ingen som vill köra dit. Om någon går med på det kommer han att begära en fantasisumma. Då är det bästa alternativet att antingen ta en taxi från flygplatsen (går att få till hyfsat pris om man prutar som satan) eller ta taxi in till stan och åka tåg. <det är överlägset billigast. Boendemässigt så är det knepigt. mitt tips är att åka till hikkaduwa och krascha där i ett par dagar, billigt boende ganska trevlig våg och billig bärs. Bra ställe att få in semestervibbarna och så är det lätt att hitta boende där. Kan tipsa om Casalanka eller vernons. Från hikkaduwa kan man ta buss till midigama och kolla boende etc.
|
|
|
|
|
#104529 |
|
Du kan ansöka om visum på webben nu, mkt smidigt!! Jag sticker den 17 dec - looking foward!!!
Ivan skrev:
SFL skrev:
Ja skönt för dig att receptionisten och du kunde kommunicera, till skillnad från när jag ringde. Jag ska till storstaden på tisdag så då slänger jag förbi Ambassaden med Pass, Flygkopia och pengar. Det borde ju fungera.
Annars får man väl betala de summorna du menade och skicka rek.brev med Kopia på betalning, Pass(kopia hoppas jag), flygkopia? right...
Hur blev det med familjen, följer de med och när åker du?
|
|
|
|
|
#104534 |
|
Jag o damen min bodde som sagt i midigama till en början på villa gateano. Då vart vi upplockade av deras taxi på flygplatsen. Tror det kostade 50 dollar. Det var dock värt det eftersom det var helt hysteriskt med alla som slet i en och ville ha med en i sina bilar. Skönt att bara leta efter sitt namn o sen åka och veta att det är från början ett uppgjort pris. Sen att bilen slutade fungera halvägs, det är en helt annan historia Lycka till!
|
|
|
|
|
#104541 |
Stoke: 101 |
|
15 Dec
|
|
|
|
|
#104542 |
Ivan
|
Då var de bokat, äntligen! Kör en lonelywolf från 8jan-20feb. Siktar på midigama eller miriassa. Sen får vi se hur de går
|
|
|
|
|
#104554 |
SFL
|
Sweet! Vi blir två familjer som åker 1 januari. Stannar hela januari. Vi har letat boende längs hela sydkusten men inte lyckats få fram något bra alternativ som känns prisvärt. Iaf inte om man bokar via nätet. Tycker fan det verkar rätt mkt dyrare än förväntat. Så vi har kommit fram till, som någon skrev, att landa i Hikkaduwa första dagarna och få surfa av sig och leta boende därifrån. Tänker mig att vi hänger någonstans mellan Galle och Matara.
Villa Gaetano är stängt för renovering för övrigt.
Ciao
|
|
|
|
|
#104697 |
|
Nu är flyget bokat!
Dags för vaccinering och söka visum, men måste ha ett boende bestämt först. Planen är att landa på ett ställe i ca 4-5 dagar för att sedan kanske söka sig vidare. Tips på en bra ort som vi kan utgå ifrån och som även är vänligt för nybörjare?
|
|
|
|
|
#104699 |
|
Glöm fan inte köpa på dig allt som kan skydda dig mot mygg!!! dom biter serriöst genom jeans, och kliar du sönder dessa så kan du bli tvungen att ta till antibiotika för att få det att läka.. talar från egen erfarenhet.
|
|
|
|
|
#104706 |
|
Har bokat Sri Lanka 2 veckor i januari! Kommer börja i Hikkaduwa och jobba mig neråt och leta snälla vågor och uncrowded. Verkar som om Mirissa, Weligama och Matara är ställen jag siktar på just nu. Någon som vet om man lugnt kan låta sina grejer ligga på stranden medan man surfar eller om man ska lämna allt på sitt geust house?
|
|
|
|
|
#104710 |
|
ingen hit att lämna prylarna på stranden.. finns en del klåfingriga typer som gärna plockar dina flipflops. passa dig för beachbreaket i weligama, trötta vågor och tusentals plastpåsar som ligger på botten.. hög risk för öroninflammation. 15 min från matara ligger ett ställe som heter madhia kolla in det. good luck
|
|
|
|
|
#104739 |
|
Ok tack, ska kolla in madhia. Jag åker ner den 20:e januari med två polare och tanken är att inte boka något boende i hikkaduwa i förväg. Finns det risk att man inte inte hittar boende (tips på billigt bra guest house)? Ska bo där i ca 2 dar och sen dra vidare.
|
|
|
|
|
#104837 |
Svar: Board shorts, elefanter & palmer. SRI LANKA 11 år, 9 månader sen |
|
då ska du bo på casalanka, kamal som äger stället e jävligt trevlig. rummen e väl sisådär men tidigare år har han haft rätt vettiga priser. det ligger dessutom ungefär 20 sekunders promenad från stranden och man kommer ut precis framför main point som är en kul våg. kan va crowded dock. Öl dricker du på funky de bar som ligger 10 sekunders promenad från casalanka.. vissa kvällar har dom technofest vilket kan störa nattsömnen men annars så . Frukost äter du på Ranjiths , mycket mat för en billig peng.. o personalen e riktigt trevlig.
|
|
|
|
|
#104848 |
|
Tackar för tipsen ska svänga förbi där
|
|
|
|
|
#104849 |
Ivan
|
Som skapare av denna tråd är jag verkligen tacksam över så många tips och svar!
Sista frågan då! Är det för långt att ta taxi från flygplatsen till tex hikkaduwa?, eller finns det andra guldklimpar längst kusten att besöka innan man drar sig söderut längs kusten mot mirissa, midigama etc??
6v bokade med avresa 8jan från Cph. Om någon vill utforska lite hemliga djungelstigar och bryt så hör av er.
Hang loose!
|
|
|
|
|
#104852 |
|
de e inte för långt, de e däremot rätt behagligt .. speciellt om du landar sent.. däremot får du ju lägga lite mer stålar.. tåget kostar väl max 20 spänn medan taxi kan gå på några hundringar beroende på hur bra du är på att pruta. du kan även kolla runt med folk på flygplatsen om dom vill splitta en bulle. mellan hikkaduwa och colombo finns det inga superguldklimpar vad jag vet.. de e mest turiststränder och inte några superkända surfspots.. men du lär ju kunna hitta lite om du letar. Jag tycker att du ska strarta i hikkaduwa. sen är avstånden inte så jättestora. Det finns möjlighet att hyra moppe med boardrack till ett bra pris men glöm inte att fixa internationellt körkort för de finns en del trafikpoliser som står o lurar.. många av dem går att muta om man torskar men det finns dem som ger dig böter .
Läs på lite om nationalparker och dylikt för de finns mycket sjyssta ställen att se. i Yala t.ex. kan du åka på safari och se elefanter och krokodiler och leoparder, och så måste du bestiga adams peak, det är en buddhistisk pilgrimsresa som är riktigt fräck. Man går upp för ett berg upp till ett tempel. Du börjar på natten och kommer upp lagom till soluppgången, sen börjar munkarna spela flöjt och solen går upp över molnen... sjuk utsikt, det är 11000 trappsteg upp så ha bra skor .
|
|
|
|
|
#104937 |
|
Då drar vi om en vecka då!
Var sent ute med boende men hittade ett som heter "Bong Spice Chilli Café" som ligger vid stranden i Unawatuna. Suspekt namn, men såg schyst ut. Lite dyrt (200:-/natt per skalle) men vi behöver landa någonstans i fyra dagar.
Är lite fundersam över vilken slags resväska jag ska ha med. Min polare menar att allt annat än backpackerrygga är värdelöst då han tror att vägarna kring de små städerna på sydvästkusten är av riktigt sugig kvalitet. Gör jag bort mig med en rull-Samsonite eller funkar det? Det är ju så mycket bekvämare.
|
|
|
|
|
#104942 |
|
yo, det funkar utmärkt med rullis, vägarna är rätt bra faktiskt.. o tuk tukar finns överallt, bong spice är helt ok, vet inget om boendet har bara varit där o duckit bira en gång.. unawatuna däremot är inget höjdarställe.. mkt turister och kasst surf så ta er därifrån så fort som möjligt.. satsa på att landa i hikkaduwa ist, o fixa boende på plats..
ha en grym resa
|
|
|
|
|
#104945 |
|
Tackar för svaret! Vi hade tänkt köra Matara-Mirissa-Midigama-Galle-Hikkaduwa, alltså jobba oss från syd och uppåt men det fick bli som det blev. Så många olika tips på guldkorn att man inte vet vad man ska börja. Antar att det mesta blir mycket lättare när man kommer dit!
Längtar, lär bli fett!
|
|
|
|
|
#104946 |
|
ni kommer att få en grym resa, men i galle finns inga vågor, o där vill man inte hänga för länge , de e varmt, bullrigt o mkt folk.. de e en stad liksom.. matara suger ännu hårdre men utanför matara finns det lite mindre ställen som e sjyssta.
|
|
|
|
|