Facebook data

1
Någon men erfarenhet av Andaman Islands?
#103725 Någon men erfarenhet av Andaman Islands? 11 år, 11 månader sen Stoke: 0

Paulsson
graphgraph

Tjena!

Är ute på en lååång surf resa och är för tillfället i Oz o jobbar samt surfar.
Jag mötte en Aussie för ett par månader sen som snackade om Andaman Islands och helt fantastika vågor som du surfar med ett obefintligt crowd. För att göra storyn kort.

Så jag googlade en jäkla massa och det ska nog finnas vågor så jag har bokat in en trip via Andaman Islands på väg hem för att reka och förhoppningsvis surfa!

Så nu undrar jag om det finns någon med erfarenhet från stället?! All info är välkommen!

Tack.

Joel

Logga in för att svara
#103730 Svar: Någon men erfarenhet av Andaman Islands? 11 år, 11 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Polare till mig vart dar, de hade grymt tomt surf, de sa att det vara valdigt fa batar som kor surftrips i omradet (dvs inte vad som hant i the mentawais) och att det var lite meckigt att ta sig och att du inte far ga av baten. Dvs land besok ar off limits.

det finns nan gammal mccoy film ocksa.

Logga in för att svara
#103734 Svar: Någon men erfarenhet av Andaman Islands? 11 år, 11 månader sen Stoke: 0

njtsju
graphgraph

Jag var där en månad med lite hopp om att surfa fast blev mest snorkling och dyk som havsaktiviteter. Med tanke på hur mycket hav som finns omkring så finns det så klart vågar att surfa. Problemet är att ta sig till vågorna då det är fortfarande är ganska primitiva samhällen på nästan alla öar förutom Port Blair.

Tror det enklaste sättet är att ta och en surftrip ifrån Thailand. Fast om man vill utforska själv(finns väldigt mycket att kustlinje att se) så är jag övertygad om att du kan "köpa" en fiskegubbe och hans båt för i svenska mått en billig peng på mer eller mindre obegränsad tid. Det går ej att räkna med västerländska bekvämligheter ute på de mer avlägsna öarna. Och som sagt visa öar är förbjudna att beträdda pg.a. naturskydds områden. Bor fortfarande primitiva stammar på vissa av öarna som är kända för sina fientligheter mot främlingar.(Kastar spjut och huger av huvuden)

Logga in för att svara
#103761 Svar: Någon men erfarenhet av Andaman Islands? 11 år, 11 månader sen Stoke: 0

Paulsson
graphgraph

Ja, jag har läst mig till en del om olika områden man inte får vistas i vilket kan göra letandet lite bökigt.
Dock värkar little andaman vara ön som gäller för surfing utan att hoppa på en båt till brytet så det blir första stoppet, var du där njtsju? Jag är inte ett stort fan av charters så det där med att pröjsa en fiskare är nog mer min stil och lite av ett äventyr i sig

Andis, var din polare där på en charter eller reste han/hon runt på egen hand?

Njtsju, så vad sysslade du med om du inte surfade? vilka öar är värt ett besök? och har du något tips på hyfsat boende, resturang och aktiviteter? ja allt uppskattas

Logga in för att svara
#103764 Svar: Någon men erfarenhet av Andaman Islands? 11 år, 11 månader sen Stoke: 0

njtsju
graphgraph

Ja vad gjorde jag egentligen, reste ifrån ö till ö, drack öl, chilla, gick på upptäcktsfärder, spelade volleyboll med fiskarna, lärde mig att köra motorcykel, fiskade och firade någon Hare Krishna högtid i en liten by och då bjöds alla på fri buffé hela veckan samtidigt som de spelade musik 24h per dygn.

Jag var främst på Little Andaman var där 2 veckor utav 4 möjliga. Fast den enda surfbräda jag såg fanns på Havelock och ägdes av någon brit. Han låg och plockade vågor på "main beach". Little Andaman har väldigt låg standard på allt. Räkna med att bo oskönt och du måste hyra något slags motorfordon för att överhuvudtaget kunna ta dig runt. Finns bara en asfalterad väg som bara täcker en liten del av ön. Resten är obebott och en riktig jäkla djungel. Den stranden folk brukade surfa på fick sitt koral rev helt förstört av tsunamin. Kanske kan bli lite vågor vid väldigt högt tidvatten(Hut beach). Åk hit om du vill trekka igenom djungel på en mil för att kanske komma till en strand som funkar.

Om du vill hitta kvalitetsvågor tror jag nästan att du behöver en båt och ifall du har det så tror jag att du kan hitta vågor vart du än är i Andamanerna.

Ifall du vill kunna gå/ köra till bryttet så tror jag att Neil eller Havelock har störst chanser. Där finns det även potential till episka grejer ifall man har en båt och kan utforska de reven lite längre ut. Plus att det finns andra västerlänningar vilket kan vara rätt kul.

På Havelock så finns det hur mycket boende som helst bara be någon rickshaw köra dig till stranden. Så hittar du ok bungalows för under 50kr natten. Går att förhandla till bättre pris så klart. Tror att det är liknande på Neil fast jag var aldrig där.

Little Andaman ser kanske inte så stort ut men ön är helt jävla enorm ifall man ska försöka ta sig någonstans utanför den asfalterade vägen och de små bostadsområdena runt den. Det finns så klart vågor någonstans men jag lyckades inte hitta några bra bryt. Jag hade ingen egen bräda så efter jag hade frågat varenda jävel jag träffade om det fanns någon surfbräda så gav jag upp att leta efter vågorna och hittade på annat istället.

För att åka till Little Andaman så är det typ drygt 5h båt resa ifrån Port Blair. Port Blair är det oskönaste stället jag har varit på. Det första du gör när du kommer ditt är att boka en biljett därifrån.

Flyg till Andamanerna vad du än gör åk inte båt ifrån indien det var den värsta upplevelsen i mitt liv. 3 dygns helvete.

Logga in för att svara
#103908 Svar: Någon men erfarenhet av Andaman Islands? 11 år, 11 månader sen Stoke: 0

Paulsson
graphgraph

Du låter aningen negativ till Little andaman Njtsju. För det är främst den ön som jag har siktat in mig på att reka surf på. Jag får väl helt enkelt åka dit o kolla samt hyra en fiske-gubbe med båt och dra på upptäcksfärd.

Låter bra att det finns annat kul att göra om det skulle skita sig med surfet, men fan vad jag hoppas scora!

Bra tips att inte stanna i Port Blair då det var lite av en plan att stanna ett par dagar där i början och ja jag har flygbiljetter bokade så jag slipper åka båt dit

Tack för tipsen, kommer du på något mer så tveka inte att höra av dig!

Joel

Logga in för att svara
#103910 Svar: Någon men erfarenhet av Andaman Islands? 11 år, 11 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Polare var pa en organiserad battrip.

Logga in för att svara
#103942 Svar: Någon men erfarenhet av Andaman Islands? 11 år, 11 månader sen Stoke: 0

Paulsson
graphgraph

Okej, något han/hon fixade på plats eller hemifrån? Ifall letandet skulle gå helt åt helvete vore de ju gött o få lite vågor ändå;)

Vet du om de surfade något spot som skulle gå att nå landvägen? Jag söker lite ledtrådar som du ser.

Logga in för att svara
#104740 Svar: Någon men erfarenhet av Andaman Islands? 11 år, 9 månader sen Stoke: 4

Martinez
graphgraph

Jag kommer ihåg när jag tog båten ut till andaman Islands. Riset innehöll lika mkt sten som ris och resten av maten var vidrig. Tag med en hängmatta och bo uppe på däck för att slippa fängelse burarna långt ner i båten. Jag hade ingen bräda när jag var där men på havelock såg jag lite vågor som vi bodysurfade i. På Smith, och Neil såg jag inga vågor. Men det väldigt schysst där ändå. Har säkert hänt en del på öarna då jag var där 97. Men jag kan lova att det kommer vara schysst.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!