Facebook data

1
Malaria/Vaccinationer, Indonesien
#103707 Malaria/Vaccinationer, Indonesien 12 år, 2 månader sen Stoke: 2

Gert
graphgraph

Wadup!

Jag ska ner till Indonesien, bali om dryga månaden och bo på Lapoint!
Efter själva utbildningen så kommer jag ta surfandet i egna händer och resa runt lite för att hitta något soft boende samt surf!
Jag har ju hört mycket gott om Lombok så en resa över dit är ju nästan en självklarhet! Men jag vet att det finns malaria på ön. Och jag har läst så himla mycket om just malaria, vissa säger att det är ett måste och vaccinera sig mot det, medan andra säger att dom känner folk som bor där som inte har tagit någon vaccination mot det. När man sedan läser om alla biverkningar så blir man ju inte allt för sugen på att börja knapra tabletter mot det!

jag hade blivit så tacksam om någon som har varit i malariaområden i Indonesien kunde komma med lite visa råd om hur jag ska gå till väga. Det kanske också finns någon som har vaccinerat sig mot just malaria och kan berätta att biverkningar inte är så jävla farliga som läkarna säger!?

Peace // Gert

Logga in för att svara
#103710 Svar: Malaria/Vaccinationer, Indonesien 12 år, 2 månader sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

Jag har haft en kompis som haft malaria och hon blev utmattad rent fysiskt med typ hög feber och frossa samt allmänt sjukligt tillstånd i viloläge. Hon hade innan tagit förebyggande malariatabletter samt levt i utsatta områden en längre tid, alltså är tabletter inte en 100%ig garanti för att slippa det och det kan inte kallas för vaccin. Hon blev frisk genom att få sjukvård så fort som symtomen dök upp. Att ha bra immunförsvar innan hjälper självklart tillfrisknandet samt vilken typ av malaria man får.

Ändrat av IST
Logga in för att svara
#103714 Svar: Malaria/Vaccinationer, Indonesien 12 år, 2 månader sen Stoke: 1

Shallow
graphgraph

Finns dessvärre inget vaccin mot malaria, utan det man tar är i så fall ett profylax. Tips är att hålla sig ifrån Lariam och sån skit, hört om folk som blivit ruskigt dåliga av det. Där emot ska malarone vara bättre. Malarone kan du resa med antingen som profylax (äter i mindre dos innan, under samt ett par dagar efter vistelse i malariaområde) eller alternativt resa med det som egenbehandling (i större dos så är malarone även behandling för smitta). Alt nr 1 är mindre kul om man blir dålig av det, alt 2 knepigt eftersom att malaria tydligen är svårt att diagnostisera utan läkarvård. Jag valde alt nr 2 när jag var på visit i ett sånt område, men det är ju helt upp till hur stor risken bedöms vara i området. Behövde dock aldrig sätta i mig det lyckligt nog. Googla det, finns rätt mkt forum om malaria och biverkningar av läkemedel. Oavsett så ska man INTE glömma myggmedel och långa armar/ben

Logga in för att svara
#103720 Svar: Malaria/Vaccinationer, Indonesien 12 år, 2 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Glöm inte ett myggnät impregnerat med permethrin. Och bränn massor med gröna myggspiraler som du köper på plats.
Jag brukar skippa profylax också. Ta med tabletter ifall du blir sjuk MEN se till att du tar dig till läkare om möjligt ifall du ev skulle starta behandling. Det kan vara farligt att göra på egen hand.
Lariam är effektivt mot malaria men är också ett jävla rävgift som kan ge hjärtrytmrubbningar, psykoser, störningar på balansorganen mm.

Åker du på torrsäsongen till Lombok så är risken för malaria mindre. Se upp om du tar dig till områden som är mindre torra.
Ta med en termometer och läs på lite om symptomen så du kan ha en aning om ifall du blir drabbad.

Logga in för att svara
#103724 Svar: Malaria/Vaccinationer, Indonesien 12 år, 2 månader sen Stoke: 9

jacobw
graphgraph

Skit i profylax, ta med dig långärmad tröja och ett par luftiga långbyxor, smörj in hela kroppen på eftermiddagen (malariamyggen kommer ut i skymning), och köp ett bra myggnät inpregnerat med permethrin och häng upp ovanför sängen.

Håller du dig längs kusten är din risk minimal.

Överlag är malariarisken ganska överdriven där nere, främst pga påtryckningar från dyra hotell och båt-operatörer som vill skrämma upp dig så du ska bo hos dom. Jag spenderade över två veckor i sydvästra Sumatra i somras, det området som ska vara allra värst utsatt, blev rejält myggbiten några kvällar när jag hade slarvat med krämen och jag lever än. Localsen sa att det var rejält överdrivet och inget att tänka för mycket på. Har även varit på Lombok två gånger utan skydd.

Oroa dig för farligare saker så som att åka moppe i trafiken, tjuvar med machete på Lombok (finns galna stories där), studsa på revet på lågvatten, eller droppa in på testo-stinna aussies...

J

Logga in för att svara
#103733 Svar: Malaria/Vaccinationer, Indonesien 12 år, 2 månader sen Stoke: 7

Cagge
graphgraph

Smittskyddsinstitutet.se/malariaprofylax

Australien motsvarighet rekommenderar ffa Doxycyklin. Jag har provat Lariam ett par gånger och inte haft några biverkningar men flera polare har haft sömnsvårigheter, mardrömmar, hallucinationer etc. Malarone kanske har mindre biverkningar. Ta en båt-tripp vet ja, ute på sjön finns det nästan inga mygg eller stanna på Bali helt enkelt och ta en taxi.

Logga in för att svara
#103742 Svar: Malaria/Vaccinationer, Indonesien 12 år, 2 månader sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Mmmm låter wise att köra järnet med myggstift på kvällen ist !

Logga in för att svara
#103753 Svar: Malaria/Vaccinationer, Indonesien 12 år, 2 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

Som alla sæger, myggmedel (MYGGA ær min favorit sen længe), myggnæt, klæder, røkspiraler.

Om du ska ta Lariam så ta det med mat, mitt i måltiden och med mycket vatten!! Jag råkade ta det på tom mage utan vætska en kvæll och det var fakking sjukt!!! For real alltså, værre æn tunga psykadeliska droger om man ska lyssna på de som tagit sånt, hjærtat hoppade hit å dit, snabbt, sakta, fick hallucinationer såsom att himlen tryckte ner mitt hotell mot marken, dødsångest, grovt tunnelseende, med mera, vaknade på stranden kl 6 på morgonen och tackade før att jag levde, var sæker på att jag skulle dø, min værsta natt någonsin så Lariam ær nåt sjukt jævla skit!!!

Logga in för att svara
#103756 Svar: Malaria/Vaccinationer, Indonesien 12 år, 2 månader sen Stoke: 2

soll87
graphgraph
Donerat Guld

Ducoral är bra mag vaccin för att inte drabbas av bali belly.. dvs spruta ur båda hållen. kan undvikas med det vaccinet. sen twinrix hepatit A-B är bra sen så är det ju några som e mot maliaria kan vara bra .. när du går till en vaccinations klinik har dom ofta uppe vad du behöver när du åker dom frågar vart du ska vara o hur länga och vad som kan funderas på att tas innan du åker..

MVH: Jonas

P.s du kommer få det grymmt på lapoint

Logga in för att svara
#103781 Svar: Malaria/Vaccinationer, Indonesien 12 år, 2 månader sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

soll87 skrev:
Ducoral är bra mag vaccin för att inte drabbas av bali belly.. dvs spruta ur båda hållen. kan undvikas med det vaccinet. sen twinrix hepatit A-B är bra sen så är det ju några som e mot maliaria kan vara bra .. när du går till en vaccinations klinik har dom ofta uppe vad du behöver när du åker dom frågar vart du ska vara o hur länga och vad som kan funderas på att tas innan du åker..

MALARIA var det frågan om !!!

Logga in för att svara
#103783 Svar: Malaria/Vaccinationer, Indonesien 12 år, 2 månader sen Stoke: 2

soll87
graphgraph
Donerat Guld

Liinus skrev:
soll87 skrev:

MALARIA var det frågan om !!!

men mjääkigt

Logga in för att svara
#103788 Svar: Malaria/Vaccinationer, Indonesien 12 år, 2 månader sen Stoke: 1

Joakimbuller
graphgraph

Fy va nice måste jag börja med att säga!

Vill du ha tips om Bali/Lombok så har jag nog en del, va där 4 ½ månad iår. Beroende vart du kommer att bo på Lombok så behöver du/behöver inte du ta malaria medecin. Ska du bo inne i landsbygden eller alltså inte längst kusten så är det lugnt utan medecin, ha lite myggmedel så kommer du inte ens se en mygga. Ska du dock till Sumbawa som man kan bli sugen på(awesome surf) så ska du också ta malaria medecin. Finns malaria medecin att få tag på lätt där nere om du inte har bestämt dig för var du ska vara, då kan du välja mellan "good" eller "bad"

Logga in för att svara
#103843 Svar: Malaria/Vaccinationer, Indonesien 12 år, 2 månader sen Stoke: 2

Gert
graphgraph

Tack så mycket för era svar, det har hjälpt mig fett mycket och det uppskattas !!
Jag skiter i att ta tabletter mot Malarian, biverkningarna blev för mycket! Jag tar istället era tips om att överdriva med myggmedlet och kickar långarmade respektive långbyxor på det mer utsatta områdena

Logga in för att svara
#103847 Svar: Malaria/Vaccinationer, Indonesien 12 år, 2 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Glöm inte ta med och bränna myggspiraler överallt tex på trånga mörka fuktiga platser som indonesiska toaletter och sunkiga duschar/bad.

Logga in för att svara
#103849 Svar: Malaria/Vaccinationer, Indonesien 12 år, 2 månader sen Stoke: 7

Vagabond
graphgraph

Jeg bruker å ta malarone hele tiden når jeg er i malariaområder men det funker bra å bare ha med en pakke, som folk har nevnt i tråden. Behandlingen er 4 tabletter en gång dagligen under tre på varandra följande dagar. Om man får høy feber, blir kvalm og kjenner seg elendig (og ikke har tilgang til snabbtest malaria) risker man ikke så mye med å kjøre tre dagers behandlingen med Malarone, som har ganske lite bivirkninger - en HELT annen sak enn Lariam, som er skikkelig skumle saker...

Logga in för att svara
#103857 Svar: Malaria/Vaccinationer, Indonesien 12 år, 2 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

Har man tråkigt och vill træffa djævulen ær nog Lariam det rætta!

Triiiipppiiiiin. . .

Logga in för att svara
#103879 Svar: Malaria/Vaccinationer, Indonesien 12 år, 2 månader sen Stoke: 12

Fader
graphgraph

I just want to reconfirm what has been already said and strongly advise against Larium! The probability to develope a reactive psychosis is extremely high especially when combined with other possible stressful factors of foreign travel.
I spent a few days lost in equatorial mountains in Africa crying under a glacier thanks to those tablets. and i was both expedition leader and medical officer.
so, like marQs says if you want to meet the devil, or meet me at work ( as head of the schizophrenic department at Sahlgrenska University Hospital) by all means take Larium.
All of the advice here is spot on. have a good trip

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!