|
#103703 |
Det eviga tjatet om våtdräkter... 11 år, 11 månader sen |
Stoke: 10 |
Whale
|
...fortsätter här:
Ska ha tag på en ny vinterdräkt. Vad och var köpte du senast?
Har köpt från UK senaste gångerna men de verkar ha dåligt med riktiga vinterdräkter (åtminstone de ställen jag handlat från tidigare). Alla tips mottages gärna. Billigt varmt och smidig, en enkel kombo.
|
|
|
|
|
#103704 |
Svar: Det eviga tjatet om våtdräkter... 11 år, 11 månader sen |
Stoke: 63 |
ErikG
|
C-skins wired 6mm tror jag min heter, den är superb. Fint flexigt gummi och välgjord.
|
|
|
|
|
#103711 |
Whale
|
Tackar. Var köpte du den?
|
|
|
|
|
#103722 |
ErikG
|
Uk nån butik. Har dessvärre glömt bort vad den hette. Bara googla finns massor med ställen som säljer i uk.
Surfinghardware kan det ha varit???
|
|
|
Ändrat av ErikG
Logga in för att svara
|
|
#103731 |
Stoke: 7 |
Cagge
|
Har beställt från Magic Seaweed och Wetsuitoutlet båda UK baserade och funkar bra.
Fick precis Xcels 2013 5mm Drylock-Powerseams m pjuck o handskar fr MSW, lite dyr och som sagt helt oprövad. Köpt min första Xcel på rekommendationer av frusna gubbsurfare som är nöjda.
Best buy är nog fjolårsdräkterna som reas ut.
Lycka till // Cagge
|
|
|
|
|
#103754 |
Stoke: 45 |
marQs
|
ErikG skrev:
C-skins wired 6mm tror jag min heter, den är superb. Fint flexigt gummi och välgjord.
Æntligen nån som funnit fram till det enda rætta, ær ju øverlægsen alla andra, som jag provat allafall. Xcel ær som att surfa i en rymddrækt i jæmførelse enligt mig.
|
|
|
|
|
#103767 |
ErikG
|
Jag gillar inte heller Xcel främst för att de börjar läcka som såll och det är svårt hitta läckorna under tejpningarna.
Cskins var flexigare än min iofs gamla xcel.
Det handlar om passform också, min nacke var för lång för xcel.
|
|
|
|
|
#103770 |
Stoke: 33 |
|
Har 2 CSKINS, tycker de ar en av de basta drakterna pa marknaden.
Hade Excel men materialet blev stelt och sedan obekvam och kall. Rip Curl gar sonder for enkelt. Oneillen holl bra i sommarna men materialet blev gammalt och kallt snabbt.
|
|
|
|
|
#103773 |
marQs
|
Yeah! Slöseri med pengar å köpa nåt annat! Hat en c-skin som klaat 3 hårda säsonger hittills, för sliten för de kallaste dagarna men klarar ändå långa sessions i 10 grader. Känner en snubbe som jah tror har haft cskin i 5 år!!!! Jag e inte säljare för cskin men ogillar konsumption i onödan så rekommenderar cskin.
|
|
|
|
|
#103775 |
Stoke: 7 |
Cagge
|
5 år, jösses!
Det är ju typ sprillans. 10 år ska dom hålla, på sluttampen kan man behöva stötta med neoprenshorts eller shortie under. Lappa och laga alla småhål lika noga som smådingar på brädan. PS. Uppvuxen på Torö 80-tal med lovikasockor i sneakers o diskhandskar med en sunkig 3/2 Piping Hot. DS.
|
|
|
|
|
#103777 |
Stoke: 0 |
|
Lånar tråden lite! :
Hur hårt ska våtskor och handskar sitta? ska det sitta så tajt som möjligt? alltså som övriga våtdräkten?
|
|
|
|
|
#103780 |
Stoke: 0 |
|
Så det er C- Skins som gjelder?
|
|
|
|
|
#103782 |
Stoke: 101 |
|
kofoot: Våtskor ska sitta som vanliga skor. Du ska kunna vifta på tårna lite. Det ska kunna samlas "lite" vatten.
Hanskar relativt tajt. Ska oxå kunna samlas lite vatten i.....men några vattenballonger på händerna vill man inte ha!
C-Skin vet jag ingenting om.....
Men RipCurl F-Bomb funkar iallafall runt 2 timmar när det flyter runt isflak i vattnet. Å de bättre modellerna Xcel med.
De håller runt 3-5år om man sköter dräkten som man ska. Dvs. Kör våtdräksschampo ibland å lägger dräkten i en plastpåse å knyt om, månaderna den inte används. För att inte dräkten ska torka ut.
Sen kanske man får lappa lite "som Cagge"
Brukar själv köpa från U.K baserade sidor typ Magicseaweed / Secretspoot...m.m....!
Good luck!
*ett extra tips! Snåla inte med de där sista små 100-lapparna å köp någe billigt skit! Brukar rätt ofta resultera i att du får köpa en ny dräkt nästa år el likn.
|
|
|
|
|
#103798 |
Whale
|
Har att välja på:
2012 RC Flash Bomb eller 2013 C-skins (båda 6/4) för samma pris. Eller 2012 C-skins 6/4 för mer än 500 billigare än de första två. Vilken skulle du ta och varför?
|
|
|
|
|
#103799 |
Stoke: 68 |
|
Har provat c skins, ripcurl flash bomb och f bomb OCH excel .............alla 654
äger alla fortfarande!!!
Cskins är utmärkta dräkter för priset och är tåliga och varma , excel är värmast utan tvekan men är tjockare och svårast att dra på och ta av....men de håller länge! har haft en i 6 år utan läckage eller problem i de kallaste vatten...rip curl f och flash är utan tvekan de smidigaste dräkter men i de kallaste förahållanden..dvs norrland -8 blås, snö, pålandsvvind och 3 graders vatten blir man nerkyld snabbare..dvs man tålar inte kylan like länge! jag har köpt 8mm excel skor för att kompensera kylan och använda rip curl för att de är så smidiga...men tyvärr håller de inte lika länge (som var nämnd förut)...vad väljar man...smidighet eller värme? jag valde smidighet och kompenserade med tjockare handskar och skor...men jag har råd att köpa en ny dräkt varje eller varannat år.....däremot när det är jätte kallt och extrema förhållanden surfar jag i cskins eller xcel..........kolla wetsuitoutlet, wetsuit centre,magicseaweed,freakfish,secretspot....alla med .co.uk efter och jämnföra!!
hoppas min info hjälper med dit beslut...peace från ratty
|
|
|
Ändrat av RATMAN
Logga in för att svara
|
|
#103800 |
Whale
|
Tack för den infon! Går nog på värme då jag har väldigt lätt att frysa. Får bli en yoga-klass för att kompensera dräktens stelhet. C-skins får det nog bli. Lyxar till med en 2013 så slipper man eventuell för-föråldring av dräkten.
Tack för bra svar i tråden! Nu var det bara det där med storlek men tror jag ska gå på M (rekommendation från butik) fast jag alltid kört MT i Ripcurl och Quiksilver (är 177 lång). Ångest...
En annan fråga. Vantar. Är 3-finger vanten alltid varmare än 5-finger? Gillar inte 3-finger klon så värst mycket. Skulle hellre köra 5 finger men värmen är som sagt viktigt.
|
|
|
|
|
#103802 |
marQs
|
Bra val. Jag har MT och jag ær 185 lång så M kanske kan va rætt!? Læskigt å inte kunna prova først tycker jag.
3 finger c-skin den tjockaste ær varm som fan. før varm før allt øver 5 grader i vattnet. dem går bra å paddla med tycker jag.
|
|
|
|
|
#103803 |
marQs
|
Cagge skrev:
5 år, jösses!
Det är ju typ sprillans. 10 år ska dom hålla, på sluttampen kan man behöva stötta med neoprenshorts eller shortie under. Lappa och laga alla småhål lika noga som smådingar på brädan. PS. Uppvuxen på Torö 80-tal med lovikasockor i sneakers o diskhandskar med en sunkig 3/2 Piping Hot. DS.
De låter fan så kallt! Men er lust før surf må ha vart stor! Stoke! ! =)
Har du en bild från en sån session må du posta den! hehe, jag gillar nær man inte låter nåt stoppa en från att gøra det man vill gøra! !
|
|
|
|
|
#104272 |
Svar: Det eviga tjatet om våtdräkter... 11 år, 10 månader sen |
Stoke: 12 |
Per
|
|
|
|
|
#104289 |
Stoke: 18 |
erc
|
Är det någon som testat den Billabongen som Per tjötar om?
Känns som om 6mm räcker långt, men har börjat utveckla ett hat mot kallt vatten som motsvarar mitt hat mot Kent, så 7mm kanske är the way.
Vad tror folk? Daniel!!?
|
|
|
|
|
#104294 |
Whale
|
C-skins dräkten var varm iaf. Nästan för varm för Bottenhavet förra veckan. Men som vanligt frös jag om fötterna så vet inte hur jag ska lösa det. Huvan känns genomtänkt iaf. Bör inte läcka och borde inte vara lika begränsande som andra huvor.
|
|
|
|
|
#104295 |
Stoke: 3 |
Ivan
|
erc skrev:
Är det någon som testat den Billabongen som Per tjötar om?
Känns som om 6mm räcker långt, men har börjat utveckla ett hat mot kallt vatten som motsvarar mitt hat mot Kent, så 7mm kanske är the way.
Vad tror folk? Daniel!!?
Inte testa just den dräkten men Billabong tycker jag är dåliga på dräkter skor och vantar överlag.
Är det ingen som har Patagonias dräkter? kanske deras vinterdräkt R6? Jag har hört mycket bra om den och att insidan är beklädd med merino ull verkar inte helt fel
|
|
|
|
|
#104297 |
ErikG
|
Patgonias dräkter är stela i gummit, som att bära en tvångströja. Gå inte på hajpen och den skickliga marknadsföringen med coola gubbar i barska helskägg osv.
Billabong är en b-dräkt till lågpris.
|
|
|
|
|
#104305 |
|
Jag har för en tid sedan införskaffat en patagonia en R4 (543) Tycker inte den är stel. Den verkar vara smart gjord och passar mig väldigt bra. gillar också att chestzipen är sydd så den är "rak", alltså när man tar av sig huvan så går den rakt bakåt. gör det smidigt att komma i och ur. Känns som en "färdig" dräkt och jag kan rekommendera den skarpt! Ullen är väldigt skön också vill jag tillägga. Samt att huvan är väldigt bra. Hela dräkten sitter väldigt bra. dräkten är Large och jag själv är 178 och väger 80-81kg typ.
jag har tidigare kört med rip curl f bomb. gillade inte den, väldigt klumpig och tung.
Hela förra säsongen körde jag med en matuse tumo 654. Matuse är helt ok men väljer nog lätt patagonia över matuse dräkten. Matusen kändes också väldigt kort i huvan - inte skönt. Samt att den tog in vatten vid vänster axel ibland, inte kul när vattnet är runt 0 grader kan jag tillägga.
jag har haft patagoniadräkten nu i 5 gradigt vatten utan problem eller att frysa.
flera timmar i sträck, diggar den skarpt.
|
|
|
|
|
#104306 |
Stoke: 9 |
|
Har också hört bra saker om Patagonia-dräkten. Är just nu på Island och mötte upp en aussie för lite surf, hans första surf med så tjock dräkt och han var riktigt nöjd med den. Surfade själv med en 6/5 men han frös inte i sin (som var en 5/4) och ullen värmde rejält. Funderar på att själv skaffa en sån, men vet inte om det går att få i 6/5 (som det lär krävas under dom kallaste vintrarna i Sverige..).
|
|
|
|
|
#104308 |
ErikG
|
Nej Patagonia går vad jag vet inte få tjockare än 5mm men patagonia hävdar väl att ullmattan i den ska kompenserad för det ?
Jag fick testa en i en butik, min enda erfarenhet. Har inte surfat med den men tyckte den kändes som en av de stelaste dräkter jag testat någonsin i modern tid. Kan hända att storleken inte passade mig men gummit kändes stelt i sig.
Vilka moderna vinterdräkter håller en inte varm ett par h i femgradigt vatten förresten? Var surfar du femgradigt vatten så här års? Bor du uppe vid finska gränsen?
|
|
|
|
|
#104312 |
|
R4 som är 543 är nog Patagonias tjockaste modell vad jag förstått..
5 gradigt vatten är ju inte så farligt kallt ännu, och de flesta vinterdräkter klarar lätt av det.
Jag var också lite skeptiskt i början just ifall 543 kommer att hålla våra kalla förhållanden här, med isflak och superkallt vatten, men det tror jag. Merino ullen verkar göra sitt också riktigt bra! Återstår att se! Jag kan återkomma med info senare i vinter! eller så kan ni maila och fråga ifall jag glömmer bort det
Köpte den på 654.se i Stockholm, riktigt koolt att de säljer Patagonia!
Att ha varmt i en dräkt beror ju också på helheten med handskar och skor..
Jag bor på finlands västkust, mittemot Umeå. Vi är beroende av kalla nordliga vindar för att kunna surfa.
|
|
|
|
|
#104313 |
ErikG
|
Cool man undrar ju alltid lite över surfingen i Finland, är väl om möjligt ännu kallare än i Sverige.
Det är ju svårt med dräkter eftersom det kanske inte är förrän man testar dom i vattnet man vet hur de funkar med flexibilitet osv. Det blir ju aldrig helt samma att testa i butik enbart för att inte tala om att köpa direkt över nätet.
C-skins som jag kör nu verkar komma med en en dräkt där de plankat mönstret på ullfodret från Patagonia men fortfarande i syntetmaterial.
www.c-skins.com/europe/products/wetsuits/winter/1252/hot_wired_5x4_stmr?show=&view=inside-front
|
|
|
|
|
#104363 |
Ivan
|
turkos skrev:
R4 som är 543 är nog Patagonias tjockaste modell vad jag förstått..
5 gradigt vatten är ju inte så farligt kallt ännu, och de flesta vinterdräkter klarar lätt av det.
Jag var också lite skeptiskt i början just ifall 543 kommer att hålla våra kalla förhållanden här, med isflak och superkallt vatten, men det tror jag. Merino ullen verkar göra sitt också riktigt bra! Återstår att se! Jag kan återkomma med info senare i vinter! eller så kan ni maila och fråga ifall jag glömmer bort det
Köpte den på 654.se i Stockholm, riktigt koolt att de säljer Patagonia!
Att ha varmt i en dräkt beror ju också på helheten med handskar och skor..
Jag bor på finlands västkust, mittemot Umeå. Vi är beroende av kalla nordliga vindar för att kunna surfa.
Jag ser fram emot att veta hur R4 fungerar i december-feb. Återförsäljare för C-skins var hittar man de? jag gillar inte att köpa dräkter från england då jag gärna vill testa innan jag bestämmer mig.
|
|
|
|
|
#104379 |
|
Jo de blir rätt kallt här, och tidigt ibland. ibland fryser havet i december, 2011 så frös det i januari, runt 10de om jag inte minns fel, så då fick vi en lång säsong. Beror väl på lite var man befinner sig i sverige. men söder om åland/stockholm så lär det ju nog vara betydligt varmare än här om man jämför månadsvis. Jag surfade varberg i höstas utan huva, boots och handskar. här hemma surfade vi då redan med handskar, boots o huva. detta var i slutet av september.
Att köpa dräkter via nätet är inte kul. Väldigt lätt att det blir fel, eller det funkar, men det är inte bekvämt.. jag lyckades då med min R4, den sitter perfekt! Niklas på 654 bad mig ta 1 nummer större av handskarna också, och dom är perfekt också, har annars Large på handskarna också, men XL nudå..Återkommer med info i ett senare skede!
gillar känslan av merino ullen i dräkten, väldigt smidig att komma i och ur också! jag gillar också "muddarna" som patagonia har vid vristen och benen, de som kommer över handskarna och skorna, samt deras chest zip system!
|
|
|
|
|
#104383 |
Per
|
|
|
|
|
#104391 |
Stoke: 18 |
erc
|
|
|
|
|
#104393 |
ErikG
|
Jag har en elväst från quik, den ger lite extra värme mitt i vintern helt klart. Vet inte omRC har mer effekt men den verkar ha fyra element. Vill man kolla uteffekt så kanske batteriets energiinnehåll egentligen säger mest?
|
|
|
|
|
#104398 |
Per
|
|
|
|
|
#104821 |
Svar: Det eviga tjatet om våtdräkter... 11 år, 9 månader sen |
|
gokväll på er!
nu är patagonias r4 testad och det gick ju hur bra som helst! Måste erkänna att jag var lite tveksam att kliva i vattnet med en 5mm, men merinoullen verkar göra sitt!
sista gången vi kunde surfa var för ca 2 veckor sedan, dagarna efter frös havet! dagen vi var ut var det -9 i luften, och inte många grader i vattnet. vi fick väldigt cleana vågor, fast inte så stora.
vi låg i några timmar i vattnet, frös inte en ända gång och det var bra! efter att vi hade legat i några timmar så började huvan och ryggen bli istäckt. det blev lite stelt att paddla, och med istapparna som hände från skärmen såg man ju inte så bra heller.
jag är väldigt nöjd med dräkten, skorna och handskarna! höll värmen hela sessionen och smidigt med en 5mm vill jag säga! jag är väldigt positivt överaskad!
Sjukt glad att jag köpte denna dräkt fast jag tvekade lite i början pga tjockleken. Väldigt bra sydd, och bekväm att ha på sig! glad också att jag tog nya skor och handskar, helheten spelar roll.
här en bild efter vi kom upp ur vattnet!
www.boboholm.com/wp-content/uploads/2012/12/is3.jpg
|
|
|
|
|