|
#10304 |
Peniche eller Ericeira? 18 år, 1 månad sen |
Stoke: 2 |
|
Funderar på kort påsksurf i Portugal...
Vill hålla mig runt Lissabon, snabbt o lätt.
Känner till Peniche men funderar på att prova Ericeira. Vilket är bäst såhär års?
Funkar det att ta sig mellan boende och bryt i Ericeira om man inte planerar att hyra bil, eller är Peniche lättare då? Förslag på bra boende?
|
|
|
|
|
#10305 |
Svar: Peniche eller Ericeira? 18 år, 1 månad sen |
Stoke: 15 |
|
Njaee, jag tycker inte att det är gångavstånd i Ericeira, skall du t ex köra Ribeira så är det säkert 7-8km att gå från byn, däremot ligger Foz Di Alesandro lite närmare. Beror väl på hur bortskämd du är.
Det finns många bra boenden, har inte hotellens visitkort här, men om du söker på Ericeira och DanielF på Nord-forumet, så har du nog en tråd där jag nämner två av dessa. Högsäsong €40 inkl. frukost, tror du kan hitta något bra och fräscht för €25-30 per natt med frulle.
Tror inte skillanden är för stor i vågstorelk mellan Peniche och Ericeira, däremot är det allt som oftast +4m swell så här års, vilket är bra hårigt, så att ha en bil för att kunna åka till mer skyddade ställen är nog att rek.
|
|
|
|
|
#10306 |
Stoke: 2 |
|
tackar!
Sådär sugen på 4m+ swell faktiskt... blir kanske Peniche igen då... förstått att det brukar vara mindre hårigt där...
|
|
|
|
|
#10342 |
Stoke: 68 |
|
Faktum är att peniche och ericeira sikta lite gran mot olika håll...Det beror på vilket håll svallet och vinden kommer ifrån egentligen..Om det är syd eller sydvästlig svall och väst vindar kan man säga att Ericeira är ett super bra alternativ om det inte blir FÖR litet nordlig svall..Då kan man bo i kampingsplatsen bara över vägen 100m ifrån Pedra Blanca,Backdoor och reef..man kan gå/jogga lätt från reef runt clippan till Ribeira D'ilias på 10 min..Det är mycket längre från kampingsplatserna och imellan spotserna i peniche..men som sagt, det beror helt och hållit på vad svallet ovh vinden göra igentligen om det är bättre på peniche eller ericeira..Om du hyra en liten bil kan du surfa alla spots från strax under ericeira när det är smalt svall och det är bara 40-45 min i bilen till peniche om det blir smått och nordlig svall...både ställen är grymt bra när dem funkar...världsklass vågor av högsta kvalité...PeaceB)
|
|
|
|
|