Facebook data

1
Centralamerika surf + allmänna frågor
#103021 Centralamerika surf + allmänna frågor 12 år, 1 månad sen Stoke: 1

ThePenguin
graphgraph

Jag planerar en trip till centralamerika för att lära mig att surfa, jag har aldrig surfat innan (har åkt snowboard i 15år om nu det hjälper något) Har läst en del om centralamerika och det verkar vara fantastisk surf där. Men lite frågor då:

Planen är att börja med Surfakademiens 10dagars surfskola i Santa Teresa Costa Rica, frågan är då hinner man verkligen få en bra grund på 10 dagar så man klarar sig hyfsat själv sen?

Har läst att Costa Rica är lite dyrare än tex Niqaragua och Panama, är det extrem skillnad.

Min plan är att vara borta 3-4månader kanske och då hyra/köpa en bil så man lätt kan ta sig fram och stanna där man vill osv. Någon som har erfarenhet av det?

Jag tar tacksamt emot tips på schysst surf-spots i Costa Rica, Niqaragua, Panama m.fl. som passar nybörjare och inte är allt för exploaterat (beror väl lite på när man är där men iaf)

Sen en annan fråga vad gäller bräda, vad ska man tänka på när man köper sin första bräda, lite jobbigt om man blir blåst av någon bräd-försäljare i San Jose första dagen. Lite tips kanske

Jag låter väl helt förvirrad, men tar tacksamt emot alla tänkbara tips.

Ändrat av ThePenguin
Logga in för att svara
#103063 Svar: Centralamerika surf + allmänna frågor 12 år, 1 månad sen Stoke: 1

ThePenguin
graphgraph

Ingen?

Logga in för att svara
#103069 Svar: Centralamerika surf + allmänna frågor 12 år, 1 månad sen Stoke: 6

Gerborn
graphgraph

Hej

Sitter inte på alla svaren man kan kanske hjälpa lite. Har inte varit i Central amerika heller men jag flyttar till Costa Rica i höst så vi kanske kan ses där något.

På 10 dagar med S.A. kommer du hinna få en bra grund, plus att du kommer säkert kunna testa lite olika brädor. Vilket ger dig lite mer känsla av vad det är för typ av bräda du vill ha själv sen. Köp inte en bräda första dan, utan ha tålamod då brukar det bli bättre.

Logga in för att svara
#103120 Svar: Centralamerika surf + allmänna frågor 12 år, 1 månad sen Stoke: 0

clabbenor
graphgraph

Hej!
Jag har spenderat en del tid i Nicaragua och jag kan verkligen rekommendera surfen och landet. Köp en bräda innan du kommer till Nica. Kostar en del att hyra och det var mycket skräp när jag var där för 4 år sedan. Sedan åker du till San Juan del sur och fortsätter till Playa Madera. Kan rekommendera ett ställe som heter Matildas som är schyst för boende. Fanns möjligheter att laga mat där och handla fick vi göra i San Juan del sur och då kan även passa på att göra stan, mest folk på weekends.

Jag gillar verkligen landet och skön nybörjarsurf!

Good luck!

Logga in för att svara
#103121 Svar: Centralamerika surf + allmänna frågor 12 år, 1 månad sen Stoke: 3

Andreas San Juan
graphgraph

Playa Venao i Panama har ett riktigt schysst beachbreak och är ett lugnt o trevligt ställe att vara på. Santa Catalina(Panama) är även det ett kanon ställe:)Ska du norröver från Santa teresa så kolla in Tamarindo som är ett ställe med lite mer fart på men med bra nybörjar vågor. Har du bil och åker förbi Jaco så har de bra brädor där fast på surfakademien kan de säkert tipsa dig om var du ska köpa bräda och vilken bräda som passar dig efter du gått kursen. Lycka till!

Logga in för att svara
#103125 Svar: Centralamerika surf + allmänna frågor 12 år, 1 månad sen Stoke: 0

Jdalle
graphgraph

Jag lånar den här tråden lite! Jag ska plugga i Kanada i höst och eftersom terminen slutar runt den 15e december och nästa termin här hemma inte börjar förrän typ 20 januari tänkte jag ta tillfället i akt och dra ner någonstans i centralamerika och surfa lite! Jag kommer antagligen resa själv och har både funderat på om man ska bo på något av surfcampen i costa rica eller om man bara ska försöka hitta något rum eller liknande när man är där. Känns ju som det andra alternativet är betydligt billigare.

Om någon har några tips på boende och på vilken destination som är att rekommendera tar jag gärna emot det!
Min surfnivå är väl relativt grön. Har surfat 3 månader på Bali och sen kanske 20 gånger på Torö de senaste två åren.

Tacksam för alla tips!

Logga in för att svara
#103298 Svar: Centralamerika surf + allmänna frågor 12 år sen Stoke: 1

ThePenguin
graphgraph

Tack för svaren! Mycket matnyttigt!

Logga in för att svara
#103787 Svar: Centralamerika surf + allmänna frågor 11 år, 11 månader sen Stoke: 3

Ivan
graphgraph

Hellu! får man fråga när du tänkte åka samt om du åker själv? Jag har själv planer på att resa dit i kanske januari/februari och vara borta 7veckor. Jag har surfat en hel del i världen och Skåne såklart!... Vad jag hört så är Costa rica väldigt turisttight esp Santa teresa, så då tror jag grannländerna lockar mig mera. Men vill inte bo själv i skogen och bli "assraped" av ng local...vadå? Alla blir ju helt till sig när man nämner att man vill åka till Panama, är det verkligen så mycket kriminalitet där?

BTW: Kanske kan resa lite tsm om du är intresserad..

Logga in för att svara
#103979 Svar: Centralamerika surf + allmänna frågor 11 år, 11 månader sen Stoke: 6

Juttz
graphgraph

Lite inne på att dra med sambo och litet barn till Centralamerika i vinter. Det tjatas mycket om Santa Theresa i CR, men är det verkligen så bra surf där? Vad tros om Bocas del Toro Panama eller Popollo i Nicaragua istället? Är det inte som regel mer swell på karibiska sidan på vintern? Vilket är det bästa surfstället med närhet till intellektuell stimulans?

J

Logga in för att svara
#103980 Svar: Centralamerika surf + allmänna frågor 11 år, 11 månader sen Stoke: 1

Webslice
graphgraph

Har läst att vägarna och sådant är väldigt dåliga så jag tänkte fråga, är det värt äns att ta med longboarden? En sån som rullar alltså

Logga in för att svara
#103982 Svar: Centralamerika surf + allmänna frågor 11 år, 11 månader sen Stoke: 0

Kallek
graphgraph

Kan tipsa om El Salvador, var där nu i september. Väldigt lungt och fredligt, mot hur ryktet har gått tidigare. Alla var supertrevliga och hjälpsamma med transporter och boenden. Varmt vatten och bra väder. Locals ute i vattnet är trevliga och tipsar gärna om spots och hur breaken funkar. Var på bryten i Punta Roca, Km59 och Mizata, från 2-10 personer i vattnet max. Just dom här bryten och det swell vi hade gjorde de mer anpassat för de som surfat ett tag, men det finns bryt över hela kusten. Kolla in wannasurf.com eller globalsurfers.com. El salvador travelnetwork bokade vi genom.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!