|
#102918 |
Välja första shortboarden 12 år, 2 månader sen |
Stoke: 6 |
powe
|
Som rubriken lyder är jag inne på att köpa min första shortboard. Sugen på nått som funkar bra i Sverige. Så lutar åt något med en hel del volym plus att jag är en hyfsat stor snubbe 191 cm och 92 kg. Har en månad på bali och några andra kortare surfresor bakom mig, men skulle endå kalla mig för nybörjare. Så något lättsurfat som lätt tar vågor.
Bor i Malmö och var inne och snacka med en juste snubbe på redsnapper som tippsa om Channel Island Biscuit cisurfboards.com/surfboards/the-biscuit-by-rob-machado/. Tycker den verkar nice efter att ha läst på en del, men priset på 6500 kr var lite saftigt. Board selectorn på hemsidan tyckte jag skulle välja en 6,4, men samtidigt står det i rekomendationerna att man ska välja en bräda som är 3-6 inches kotare än din längd, vilket gör att jag hamnar på 6,0an
Efter lite mer letande såg jag denna från Fouth surfboards store.magicseaweed.com/product.php?productId=24755 både priset och rescensionerna var ju väldigt possetiva.
Någon som har erfarenhet av dessa brädor och vilken storlek jag bör ha eller andra tipps på bärdor som kan passa mig?
|
|
|
Ändrat av powe
Logga in för att svara
|
|
#102923 |
Svar: Välja första shortboarden 12 år, 2 månader sen |
Stoke: 3 |
|
|
|
|
|
#102924 |
Stoke: 101 |
|
å jag tänker fortsätta att rekomendera Firewire Dominator till alla!
Eller en Spitfire. Lite mera performence, men samma volym.
I ditt fall, kanske en 6.2a......!?
|
|
|
|
|
#102925 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
4Th är ingen shortboard det är ju mer av ett egg eller hybrid skulle tro att den funkar bra för dig dock. ELLER stöd din lokala surfshop...
Beror ju också mycket vilka ställen du tänker surfa med brädan.
|
|
|
|
|
#102926 |
Stoke: -2 |
|
Hej
Lånar tråden då jag har exakt samma frågeställning.
Min minimal 7.0 har gjort sitt, känns trög, stor och klumpig, dock har jag haft jävligt kul med den:)
Nu är frågan vad jag ska köpa enl. följande förutsättningar:
175 cm lång, ca 65 kg
Har ett par månader på Bali samt ett par Europasvängar i ryggen, dock låååångt ifrån en skilled surfer,
men surfar facet på enklare vågor såsom litet Balangan, Santa Teresa etc.
Kommer mest använda brädan till på resor såsom Bali, Costa Rica och Europa.
Vill ha en allroundräda enl. ovan och får gärna vara lite stryktålig - främst med tanke på flygresor.
Är inte överdrivet priskänslig då jag resonerar att jag inte kommer byta bräda speciellt ofta om jag hittar ngt som passar.
Åker till Bali tre veckor i April nästa år, frågan är ksa jag vänta och köpa där eller hitta ngt innan och ta med mig. en tanke var att ta med minimalen dit och lämna den i inbyte på tex. NAruki där jag köpte den och plocka en ny där alt. ngn annat ställe eller är det bättre att slå till hemma och lämna minimalen för dammsamling på vinden:)
Ha det fint
/Frasselinho
|
|
|
|
|
#102928 |
powe
|
tack för svar=)
ErikG: blev lite fel där, menade att det var en hybrid model mindre jag sikatde på med mycket volym. Om jag bestämmer mig för CI bisciuit kommer jag självklat köpa den lokalt. Kommer mestadels surfa skånes öst och västkust med några avstickare till danmark
Danneroyal: Dominatorn verkar ju helt klart intressant. Du rekomenderade en 6,2 dock lite osäker på om den kan vara lite för lite volym. Funderar på om 6,4 skulle bli bättre? CI Biscuit har samma volym i 6,4, men 1,5 l mer i 4,2. Dessa svåra val;)
|
|
|
|
|
#102929 |
|
kör på en 6.4a Dominator då! 40.7 liter....tror jag!? Perfekt! Du kommer inte att ångra dig. Tar dig över sektioner i vågor där andra oftast sjunker med sina löv till shortboards!
Biscuit i samma storlek (6.4) 47,4 liter.....!!!!!!!!
*frasse: Du får köpa dig en 6.0a!
|
|
|
|
|
#102930 |
powe
|
Råkade kolla fel model. Var potatanator som hade likande volym. Vill ha en lätt surfad kort bräda som tar många vågor
|
|
|
|
|
#102936 |
Stoke: -2 |
|
Tack, den ser mkt intressant ut!
@danneroyal: vet du skillnaden på future shape tech och rapidfire?
/frasse
|
|
|
|
|
#102937 |
Stoke: 0 |
|
Har precis köpt en Firewire Potatonator. Har endast kört den på Torö där den funkar grymt bra.
För en mer all round bräda kan jag rekommendera Channel Island Flyer.
|
|
|
|
|
#102939 |
Stoke: 1 |
Hype
|
Har själv sneglat en hel del på Firewire Dominator och Potatonator. Ni som kör dem,vilken size tror ni man skulle satsa på? 73kg och är mest van vid 7,4-7,6 funboards/minimals. Skall vara till västkust surf men även lite surftrips utomlands. Beginner får jag väl räkna mig som.
|
|
|
|
|
#102940 |
|
Tja,
Jag är 180 cm och väger 80 kg. Jag surfar en Potatonator 6:0. Känns bra för mig. Absolut inte en längre men kanske ngt kortare skulle jag kunna surfa. Jag tycker deras rekommendationer på hemsidan stämmer väldigt bra. Har testat en Dominator vid ett tillfälle. Ganska stor skillnad på brädorna. Dominatorn är helt klart mer som en vanligt shortboard och mer allround. Om det är för svenska vatten skulle jag köra en Potatonator. Den flyger fram
|
|
|
|
|
#102941 |
Stoke: 1 |
Hype
|
Alright tackar. Man är lite rädd för att köpa på sig en för liten bräda med för lite volym. Så en 40liters 6,0 Potatonator kanske får bli en Sverigebräda med andra ord.
|
|
|
|
|
#102973 |
Stoke: 3 |
|
kolla på denne med Tablas pod pro!
Jag e i samma viktklass som dig o gick från min 6,3 suoerfish till podpro 5.10. Riiktgt nice bräda.
www.tablas.se/boards/the-pod-pro
|
|
|
|
|
#102975 |
Stoke: 30 |
|
|
|
|
|
#102976 |
|
har sneglat på den själv SharkBoy. Mkt intressant!
|
|
|
|
|
#102980 |
Stoke: -18 |
|
Kika också på en CI Red Beauty
|
|
|
|
|
#102981 |
|
Tyreso_soulsurfer skrev:
Kika också på en CI Red Beauty
Håller jag inte med om......
|
|
|
|
|
#102984 |
Stoke: -18 |
|
Danne
Har plockat mer rökare med min Red Beauty än dina Techno brädor med pulsmätare =)
Nej men den är faktiskt väldigt stabil var min första shortboard och den funkar bra i olika förhållanden från stort jävla torö till cleant Estagnots.
Nackdel dyr.
|
|
|
|
|
#102990 |
|
Tyreso_soulsurfer skrev:
[quote]Danne
Har plockat mer rökare med min Red Beauty än dina Techno brädor med pulsmätare =)
Dream on Andreas.....
Ärligt talat ska inte nybörjare ha för stora shortbords med massa volym. Dessa är gjorda för personer som väger 20-30 kilo mer än de själva. Visst lätt att fånga vågen kanske, men brädan är fortfarande en high performence board! Alltså lite för snabb för en (nästan) nybörjar surfare. Brädan kommer oxå att flyta för högt upp i vattnet, vilket gör det svårare att få brädan att svänga. Kan oxå bli väldigt studsig.
Resultatet blir att det oftast bara blir en bottensväng å sen är du förlångt ifrån face i vågen. Eftersom det blir svårt att svänga tillbaka.
Om man därimot väljer de brädor som bla jag och SharkBoy nämner. (Shortboard Hybrider) Så är det mkt mera förlåtande. Volym på rätt ställe å en planare rocker.
Så alltså! En person som väger runt 70 kilo. Ska INTE köpa en High Performence shorbord 6.6" el likn....!
*kan ju vara bra om någon iallafall slipper göra samma misstag som ca 95% av alla surfare gör ibörjan.
|
|
|
|
|
#103003 |
|
Köp första bästa begagnad shortboard. Välj en som är lite bredare och tjockare bara sen är det inte så mycket mer att fundera över, när du väl lärt dig surfa den kommer du vilja köpa en annan i vilket fall ändå.
|
|
|
Ändrat av Aintain
Logga in för att svara
|
|
#103008 |
Stoke: 18 |
erc
|
Håller med Aintain, leta efter en begagnad. BIGFredd säljer ju en Firewire El fuego 6,1x20,5x2,5 35,3L. låter som en go nybörjar shortboard...
Min första shortboard var en standard shortboard 6'5'' 19.5'' 2.5'', funkade hur bra som helst. Å då är jag 183, 84kg.
|
|
|
|
|